Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:14

Ik ben zelf overwegend vega, zoals ik eerder noemde een ga ook niet naar het filmpje kijken omdat ik onderhand wel zo'n beetje weet hoe en wat. Daar heb ik mij meer dan genoeg in verdiept en ik heb geen zin om dan nog voor mijn lol te kijken hoe een koe geschoten wordt. Ik heb daarentegen de paarden die afgemaakt moesten worden wegens ernstige problemen wel laten schieten omdat ik een
Heel traumatische ervaring heb met af spuiten. Eentje heb ik zelf naar de slacht gebracht en de andere twee zijn hier aan huis geschoten. Ik ben in alle gevallen bij hen gebleven tot na de dood. Het is dus niet nieuw voor mij.

palousa_boy

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:11

M'n paard laten slachten, dan bedoel ik dat ik hem ook op m'n bord leg hè :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:31

Ik eet geen enkel vlees, ook niet dat van m'n paard. En na 12 jaar lief en leed te hebben gedeeld hoef ik haar ook niet nog eens op te eten en letterlijk door het riool te spoelen. Daarnaast is het een Tinker van 25, denk niet dat daar nog veel smaak aan zit ook :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:47

Het schijnt dat hoe ouder het paardenvlees hoe beter het smaakt.

Nochtans kan ik je verder helemaal volgen :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:48

Oh in dat geval... :Y) :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:12

Door het riool spoelen is misschien niet erg nobel, maar via de rendac door de schredder vind ik even min een nobele optie.

Cremeren is echt onzin in mijn ogen, en zonde van je geld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:22

Tja... dan is jouw probleem een andere dan wel/geen vlees als je zoveel problemen hebt met vegerarische gerechten. maar dan kun je met vleesgerechten toch ook problemen krijgen? Ik snap echt niet wat het uitmaakt of je nasi met of zonder blees eet of pasta, of een bonengerecht of een aardappelsalade etc.

vuurneon schreef:
joyce B schreef:

Wat doe je dan op je broodje? Plakje kaas?
Kom op zeg... als er genoeg verschillende gerechten zijn maar toevallig zonder vlees dan ga je toch geen meegebrachte boterham uit een zakje eten? Dan zijn er vast versere en smakkelijke dingen te eten en (stok) brood zal daar ook wel bijhoren...

Met allergieen is het veel moeilijker. Dan wordt je gewoon ziek als je iets verkeerds eet. En met door anderen klaargemaakt eten is het vaak toch een gok wst er in zit

En met dat laatste heb je het inderdaad te pakken waarom ik brood meeneem :) want juist met vegetarisch eten, kan ik bijna niets eten. Ja wel komkommer en wortel, maar veel bereid eten al heel snel niet. Heb overigens al op een bruiloft mijn brood meegenomen en opgegeten in de auto. Op verjaardagen heb ik ook altijd wat eten voor mijzelf mee. Ziek worden is het laatste dat je wil immers, dan ben je pas een ongezellige gast.
Dus 'kom op zeg' is niet echt van toepassing.

En dus over beperkt worden met etenskeuze gesproken al helemaal niet :')
Op mijn bruiloft is het overgrote deel ook gewoon geschikt voor diegene die geen vlees of vis willen eten, zo ben ik dan ook wel hoor :D nu nog het buffet geschikt voor mij maken, maar dat is wel lastiger dus ik krijg vaak gewoon een apart stukje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:28

palousa_boy schreef:
M'n paard laten slachten, dan bedoel ik dat ik hem ook op m'n bord leg hè :)

Ik eet dus geen vlees omdat ik niet wil bijdragen aan de huidige manier van dierhouderij/slacht, omdat voor mij geen dier dood hoeft en omdat vlees niet eens gezond is.
(deze week het zoveelste vleesschandaal in het nieuws... 4Denen gestorven door het eten van varkensvlees dat een anti-biotica resistente bacterie bleek te bevatten)
Nu ik al wat langer geen vlees meer eet, vind ik het ook enorm stinken... juist ja, naar dood beest. Bleergh. Kan over mijn nek gaan als ik een verpakking open maak.

Desalnietemin... als ik een paard naar de slacht breng, weet ik dat anderen het opeten. Maar dat paard moet dood met een reden. Waarom het vlees dan niet gebruiken, gezien dat er nu eenmaal nog altijd veel vleeseters zijn. Beest heeft een goed leven gehad en wordt leiden bespaard. Waarom het vlees dan niet gebruiken als het dood is? Daar ben ik dan ook weer heel nuchter in.

Mijn echtgenoot is overigens fervent vleeseter en mijn thuiswonende zoon een beetje half om half (soms vlees, soms vega). Voor hen maak ik dus wel vlees, maar ik koop alleen zweeds vlees omdat de eisen voor dierhouderij hier veel strenger zijn en er nauwelijks antibiotica in het vlees zit en ik ben zeer zuinig met vlees (en gooi al helemaal niets weg). Want hoe je het ook keert of draait... er is een beest voor gestorven dat ook liever nog had rondgelopen en de hoeveelheden vlees die op dit moment worden genuttigd, zijn niet alleen de oorzaak van beroerde dierhouderij maar vormen ook een dusdanig probleem voor het milieu dat onze kinderen straks met enorme problemen en voedseltekort te maken krijgen.

En ook daar wens ik niet aan mee te werken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:48

Het is echt een fabel dat er in vlees (veel of altijd) antibiotica zit..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:59

Sammie schreef:
Het is echt een fabel dat er in vlees (veel of altijd) antibiotica zit..

Nee, dat is het niet. Is laatst een onderzoeksrapport van gepresenteerd met de waarden per land (zal wel eens kijken of ik het kan vinden)

Niet onlogisch, want in veel landen wordt preventief antibiotica gegeven. Denemarken is een van die landen.
Iedereen weet dat gebruik van antibiotica al heel erg snel tot resistentie van bacterieën leidt en dat is dus ook nu gebeurd in Denemarken. Ook al geen fabel... hier hebben ze het Deens varkensvlees van de schappen gehaald. Doen ze niet voor de lol.

Probleem is dus dat een dergelijke bacterie, die de slachtoffers via het vlees binnen kregen, niet meer te bestrijden is met anti-biotica en dat is dus een probleem dat lang van de tafel werd geveegd.

Ik meen overigens dat Nederland ook heel aardig scoorde met de hoeveelheid antibiotica in het vlees. Zweeds vlees bevat nauwelijks antibiotica vanwege een heel streng beleid (zweeds vlees is overigens zelfs in zweden duurder dan buitenlands vlees en dat heeft een reden)

Als ik het onderzoek weer kan opsnorren, geef ik wel de link.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:05

Ik ben zelf niet vegetarisch maar begrijp wel dat echtparen in spé dit doen.
Het is je eigen feestje.
Ik serveerde wel vlees en vis, maar zorgde er dan wel weer voor dat ik vegetarisch in het menu had, mits de mensen het van tevoren bij mij aangemeld hadden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:27

Waarom zouden vega's niet kunnen kijken, nja, ik ben geen vega maar ik vind 't alsnog moeilijk, en ik ken er die er echt niet tegen kunnen.
Maar dat hoor ik ook niet voor een ander aan te nemen, dat klopt. :) Het gebeurt inderdaad erg netjes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:36

liljebo schreef:

Ik wacht met smart af. Ik woon niet in Denemarken..

Boeren hebben strikte regels waaraan zij zich moeten houden. Antibiotica mag niet zomaar gegeven worden en dieren mogen niet aangeboden worden voor de slacht als zij zoveel dagen daarvoor antibiotica of medicijn x hebben gekregen. Daar wordt op gecontroleerd (veel slachterijen/verwerkers hebben gewoon 100% controle) en preventief antibiotica... Tegenwoordig geven ze het eerder niet dan wel! Er is al jaren een wetloop aan de gang om het gebruik terug te dringen, dus preventief geven behoort echt niet zomaar te gebeuren (in Nederland iig). Weinig DA's die daar aan meewerken.

Dit soort berichten zijn ooit eens de wereld ingeholpen, maar uitgeroeid krijg je het niet meer.

Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat er altijd wel een dier tussen glipt. Dat zie je wel dat paardenvlees gebeuren, maar standaard en bergen antibiotica is onjuist.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:43

Nee, het is geen oud bericht, maar een recent rapport van EMA dat nog niet zo lang geleden werd gepresenteerd. Ik heb het wel gelezen, maar niet opgeslagen en vindt het zo snel niet terug. Maar als ik meer tijd heb, zal ik nog wat graven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:58

Sammie: die regels zijn echt behoorlijk recent. Het gaat wel de goede kant op (cijfers volgens de overheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eehouderij ) maar het was heel hard nodig dat er iets gebeurde, en daar begint pas sinds een jaar of 2 eindelijk schot in te komen.

Dat er weinig DA's aan meewerken is in elk geval absoluut niet juist, de DA's hebben voor de zeer nadrukkelijke maatregelen van de overheid heel prima meegewerkt aan het overmatige antibioticagebruik.

De berichten zijn niet 'de wereld ingeholpen' maar waren tot 2 jaar terug gewoon de realiteit, die nu gelukkig eindelijk begint te veranderen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:12

Dat met de wereld ingeholpen bedoel ik dus ook "ooit was het zo (moet ergens vandaan komen immers)", maar vervolgens blijft dat hangen en de verbeteringen en het terugdringen hoor je niks meer over. Als ook DA's die er vroeger idd weinig omgaven, maar nu 2x achter hun oren krabben.

Enfin.. Zal later wel even die link bekijken. Ben wel benieuwd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:04

joyce B schreef:
Tja... dan is jouw probleem een andere dan wel/geen vlees als je zoveel problemen hebt met vegerarische gerechten. maar dan kun je met vleesgerechten toch ook problemen krijgen? Ik snap echt niet wat het uitmaakt of je nasi met of zonder blees eet of pasta, of een bonengerecht of een aardappelsalade etc.

Klopt, maar in het overgrote goed bereide vega gerechten zitten nou net de ingrediënten die ik absoluut niet mag (het is mij ook echt sterk afgeraden om over te gaan op vegetarisch eten, ben zelf namelijk echt geen echt grage vleeseter maar ik moet voor mijn gezondheid) Terwijl een stuk kipfilet geen problemen oplevert. Je moet het zo zien; bij een lopend buffet ben ik al zeer beperkt, maar kan ik tenminste nog vlees eten (vaak zijn ze daar niet zo creatief mee immers). Is het volledig vegetarisch, is de kans klein dat ik verder kom dan alleen wat rijst of aardappelen met alleen gekookte groente. Dus door alles vegetarisch te maken, heb ik nog minder keus. Dus het maakt voor mij echt veel uit, het is ook moeilijk voor te stellen als je zelf er niet mee te maken hebt :) ik ben juist blij als men niet creatief is :')

(Ik ga straks ook uit eten en de kok was al aan het zuchten, want voor mij koken is weinig eer aan te behalen :') voor mij namelijk geen lopend buffet (itt de rest) maar ik krijg alles apart. Ik word er zelf ook niet blij van dat buiten huis eten voor mij best lastig is.... )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:17

Mijn dochter heeft glutenallergie, dus kan me met bepaalde overgevoeligheden wel voorstellen dat het problemen geeft, alleen de ene is lastiger te omzeilen dan de andere...

Bij ons is thuis eten geen probleem, maar uit eten en spontaan bij anderen eten of spelen met wat lekkers (brood, pasta, frituren, en allerlei kruidenmixen... koekjes/crackers en sommige soorten snoep, lastig! Thuis weet je precies welke mixen wel of niet kunnen of je kookt met losse kruiden. Frituur is alleen voor glutenvrije frites (echt waar ook daar gooien ze vaak nog tarwemeel overheen!) glutenvrij brood, glutenvrije koekjes en glutenvrije pasta, als je het in huis hebt geen probleem, maar dat hebben de meesten uiteraard niet ;)

En ook hier in een restaurant weinig keus en mogelijkheden terwijl je zou denken dat een restaurant van een gewone keuken die kookt met verse kruiden dat toch geen probleem zou moeten zijn... Die lopend buffetten, dat is vaak echt een probleem!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:21

Ik heb zelfs al een paar keer meegemaakt dat de kok zei; 'dat ken ik niet, maar ik geloof dat wij dat niet gebruiken'. Wij zijn toen maar ergens anders heen gegaan :o

De kok van vanavond is gelukkig wel goed voorbereid :D geen lopend buffet voor mij, maar wel gewoon lekker mee kunnen eten met de rest incl toetje *\o/*

Op mijn bruiloft krijg ik ook een apart gedeelte, die niet bij dat van de gasten komt te liggen; anders is het op en de bruid ziek :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:49

Een allergie lijkt me idd lastiger dan dat je vega bent. Als vega wordt je er niet ziek van en gaat het alleen om je principes.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:27

Sammie schreef:
liljebo schreef:

Ik wacht met smart af. Ik woon niet in Denemarken..

.

Onderzoek betreft 13 landen, wo nederland en betreft medicatiegebruik en antibiotica restistentie -
Komt van EMA en betreft 2013

Dit is een verkort overzicht in het zweeds. De tekst zal niet duidelijk zijn, maar de statistieken zijn ook zonder kennis van zweeds goed te begrijpen

http://www.sva.se/upload/Redesign2011/P ... jur_EU.pdf

Voor de uitgebreide versie en volledige rapportage mens en dier

http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/doc ... 165986.pdf

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:27

vuurneon schreef:
Ik heb zelfs al een paar keer meegemaakt dat de kok zei; 'dat ken ik niet, maar ik geloof dat wij dat niet gebruiken'. Wij zijn toen maar ergens anders heen gegaan :o

De kok van vanavond is gelukkig wel goed voorbereid :D geen lopend buffet voor mij, maar wel gewoon lekker mee kunnen eten met de rest incl toetje *\o/*

Op mijn bruiloft krijg ik ook een apart gedeelte, die niet bij dat van de gasten komt te liggen; anders is het op en de bruid ziek :+

Allergie is inderdaad heel erg lastig. :(:) Ik denk dat bruidsparen e.d. daar echter wel begrip voor hebben als je het aangeeft. Ik zou als feestneus daar in ieder geval zeker rekening mee houden en vragen aangepast eten voor je te maken.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:24

Sammie schreef:
Er is al jaren een wetloop aan de gang om het gebruik terug te dringen, dus preventief geven behoort echt niet zomaar te gebeuren (in Nederland iig). Weinig DA's die daar aan meewerken

Tikje kort door de bocht. Er wordt al jaren onderzocht wat er fout gaat omdat het de dierenartsenpraktijken hun recht tot apotheek houden kan kosten. De regering speculeert daar namelijk al heel lang over. Dat onderzoek wees uit dat maar 5% van de praktijken dat enorme te veel aan antibiotica uitschrijft en zich daarbij dus niet braaf aan de regels houdt (die er om de reden die jij noemt zijn). De rest doet het blijkbaar zoals het wel moet. Die 5% verpest het dus niet alleen voor de rest van de dierenartsen maar ook voor de vleesindustrie.

Maar maak je geen zorgen, ook al wordt het opgelost, waarschijnlijk nemen ze alsnog de praktijken het recht tot het houden van een apotheek weg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:04

liljebo schreef:
vuurneon schreef:

Allergie is inderdaad heel erg lastig. :(:) Ik denk dat bruidsparen e.d. daar echter wel begrip voor hebben als je het aangeeft. Ik zou als feestneus daar in ieder geval zeker rekening mee houden en vragen aangepast eten voor je te maken.

Zal je verbazen :o zie je nog wel dat een vegetariër een stuk kalkoen krijgt, zo krijg ik ook goed bedoeld nog erg vaak iets voor mijn neus dat ik absoluut niet mag hebben :o (of men weet simpelweg niet wat erin zit en 'denkt dat het wel kan'). Is ook lastig, heb er alle begrip voor hoor :D
Heb overigens heerlijk gegeten en wat over was (veel te veel gemaakt voor mijn zittend buffet) kreeg ik zelfs zonder te vragen mee naar huis +:)+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:15

top dat het daar goed ging. Denk dat het vaak een kwestie is van de moeite nemen wat iemand wel en niet mag hebben en blijkbaar doet niet iedereen dat