Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:05

Had het in het andere topic al gezet maar gisteren had ik op de markt voor 11,75:
- 5 bananen
- 5 mango's
- bakje champignons
- 6 prei
- 1kg rode paprika (9 kleine paprika's)
- 3 kg vleestomaten
- 4 kg normale (tros) tomaten
- 5 bakken aardbei

2 bakken aardbei zijn naar mijn huisgenoot gegaan (voor hem mag ik aardbeien meenemen als ik ze tegenkom voor lage prijzen lol) en heeft me netjes 2 euro terugbetaald wat ik er dus ook voor betaalde, andere 3 bakken waren 3 voor 2,50 (andere kraam).
De tomaten waren eigenlijk 3kg voor 2 euro, maar hij was de laatste zak aan het vullen en die was dus een beetje meer >.<
Mango's waren 1 euro, zijn niet al te best, maar smaakten prima, heb er 2 ingevroren (na slachten)

De paprika's heb ik schoongemaakt, versneden en ingevroren, de enorme hoeveelheid tomaten verwerk ik tot saus en vries ik in en eet ik van de week een keer gegrilde tomaat en/of gevulde tomaat en paprika.

De gehakt van eerder deze week van de aanbieding (4 euro voor 1kg rundergehakt) gebruik ik deels voor de saus, deels voor de gevulde tomaat/paprika, gezamelijk met verse kruiden uit de tuin.

Ofwel gezond en goedkoop eten en tegelijkertijd voorraad opbouwen in de vriezer aangezien ik maar een eenpersoonshuishouden heb.

Nu weet ik wel dat wat betreft groente en fruit de markt bij mij goedkoop is, lang niet alle markten hebben goedkope gfkramen, misschien afhankelijk van waar de marktkoopman inkoopt? (of de afstand tot de veiling?)

Ma t/m woensdag is de kipfilet (in blokjes) in de aanbieding bij de AH, omgerekend 5 euro de kilo

050206051012

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:48

Annemiek, dat is inderdaad heel goedkoop! Bij ons op de markt is fruit en groente duurder dan in de supermarkt, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:18

Ik doe ook erg graag markt voor inkopen maar geen idee of het goedkoper is dan de supermarkt én de markt in het dorp is hier op dinsdagvoormiddag. Dan ben ik gewoon aan het werk of zit ik in de les. Op zaterdag is er wel een grotere markt in de stad, maar ik vrees dat dingen daar ook wel eens duurder kunnen zijn. Dat zou ik nog even moeten uitzoeken.

Deze week krijg ik loon. Ga de vriezer eens uitmesten (er zitten dingen in die weg mogen, helaas) en dan een hoop groenten halen, schoonmaken en invriezen. Ook nog wat extra vis en vlees, en een zak aardappelen. En dan maar eens proberen om eerst die leeg te eten voor ik weer boodschappen ga doen :Y)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:53

Mijn eerste week zit er ook op! Had een budget voor 70,- per week, heb nog 20,- over.
Dit gaat op de gezamenlijke rekening, en bij de volgende salarisstorting gaat alles wat over is (Kan bijv. voorkomen dat t wasmiddel op is, en het kattenvoer.. Dan ben ik t weer kwijt) gaat op de spaarrekening en is voor de vakantie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:02

@Kelly_ann: Wat is de schade van week 2? :o

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:25

Ben ook benieuwd hoe het gaat! Lees al een tijdje mee en ben ook licht geïnspireerd (nooit meteen vol erin duiken he :') )
Hebben onze bankrekeningen ook even geëvalueerd, en ik ga de afgelopen maanden standaard meer uit dan er binnen kwam (ok, moest dan ook wel een nieuw zadel kopen), en aan boodschappen hebben we de afgelopen maanden met zn tweeën (nu niet schrikken) €130 per week uitgegeven... Dat vond ik toch ook echt dubbel te idioot. We hebben ook net een huis gekocht en veel meubels gekocht, dus het is nu even klaar. Vriend, die aanzienlijk meer verdient dan ik, heeft dan ook aangeboden de bierkoelkast :+ uit eigen portemonnee te financieren (aangezien ie m ook zelf opdrinkt en uitdeelt). Is met veel speciaalbier al snel €100 per maand... Daarnaast eten we nu al tijden courgette uit eigen tuin (zo'n overproductie dat we ook veel collega's voorzien), scheelt toch ook behoorlijk. Ook wil ik weer terug naar 1 keer per week grote boodschappen doen bij een Aldi, ipv elke dag langs de appie. En tja, we zijn ook wel teveel luxepaardjes soms... Eten té lekker, met teveel goede ingrediënten (wel alles vers, nooit pakjes enzo in huis). Geen vlees maar wel vis (wat ook erg prijzig kan zijn). Helaas geen markt in de buurt, dat scheelde toen ik in de stad woonde ook behoorlijk.
Vooral vriend heeft een gat in de hand, dus wellicht moet ik gewoon voorkomen dat hij naar de supermarkt gaat... :Y) ("nee schat, ik breng al die lege flessen wel even terug!" aangezien hij met meer volle terugkomt dan hij wegging... :') )

Ok, erg lang verhaal, en ik mag gewoon enorm blij zijn met de positie waar wij in zitten, dat dit uberhaupt mogelijk is. Heb dan ook heel veel respect voor de mensen die het met minimale bedragen moeten doen. Als jullie in de buurt wonen mag je courgettes komen halen! :D (en over een tijdje appels en druiven)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:30

Leuk topic, met handige tips. Bezuinigen kan nooit kwaad...Voor niemand. Al denk ik dat het nóg belangrijker is om te zorgen dat er meer binnenkomt.... Hoe zit het eigenlijk als je in de bijstand zit, ben je dan nog steeds verplicht om te solliciteren e.d.?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:34

Bob1976 schreef:
Leuk topic, met handige tips. Bezuinigen kan nooit kwaad...Voor niemand. Al denk ik dat het nóg belangrijker is om te zorgen dat er meer binnenkomt.... Hoe zit het eigenlijk als je in de bijstand zit, ben je dan nog steeds verplicht om te solliciteren e.d.?

Yep :)
Tenzij je geen sollicitatieplicht hebt uiteraard.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 22:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:21

Zo, had nog een budget van €9 over voor deze week. Morgen of overmorgen heb ik m'n loon, maar had niks meer in huis qua fruit of tussendoortje. Dus toch maar even naar de winkel gegaan en voor €7,85 heb ik:

2kg appels
1kg nectarines
500gr witte druiven
een tros bananen
20 zakjes van 20cl kindersapje.

Hier kom ik toch ook alweer een eindje :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:14

Een vraagje, ik keek net naar mn aardappels, en ik ben bang dat ik dit aantal niet op krijg voor ze gaan beschimmelen.. Is er nu al een stamppot te koop? Dan ga ik morgen een grote pan stamppot maken en hier meerdere porties van invriezen.. Zonde om de aardappels weg te gooien...
Maar aangezien het nog zomer is?

Weet iemand dit toevallig??

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:17

andijvie is meestal het hele jaar door wel te krijgen geloof ik. :j
idem voor bieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:31

kan je niet van alles stamppot maken? Hier wordt echt vanalles gemaakt: puree met prei erdoor, wortelpuree, spinaziepuree, selderpuree...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:33

Je kan van heel veel verschillende dingen stamppot maken. Andijviestamppot zou ik alleen niet invriezen volgens mij is dat niet lekker als je dat weer ontdooit.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:35

Ik proef er niets van als ik de stamppot ontdooi, maar wellicht scheelt het dat ik het vaak opbak ipv in de magnetron mik.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:58

Evelijn schreef:
Je kan van heel veel verschillende dingen stamppot maken. Andijviestamppot zou ik alleen niet invriezen volgens mij is dat niet lekker als je dat weer ontdooit.

Kan prima hoor :j Even in een pannetje opwarmen. Lekker juist!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:01

Idd opbakken ipv in de magnetron, nomnomnom. Overigens eet ik regelmatig stampot in de zomer. Spullen ervoor is gewoon te verkrijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:26

Stamppot rauwe andijvie is niet meer zo crunchy de tweede keer. Voor de rest weinig problemen.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 28-08-13 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:42

Ok bedankt! Dan ga ik morgen lekker een stamppotje maken! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:46

Dat doet me er aan denken dat ik een hoop melk in moet slaan! En een zak aardappelen en potten met snijbonen. Kan ik weer bonen in zoete melksaus maken :9 Is eigenlijk winterkost maar zoooo lekker!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:49

Nog noooooit van gehoord! Heb je een recept?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:14

Gewoon aardappels koken, uitje fijnsnijden en fruiten in een kommetje, je snijbonen erbij en aanstoven. Als dat klaar is melk erbij en minuutje ofzo laten meesudderen met wat peper erbij en nootmuskaat of andere gewenste kruiden. Erna aardappels op je bord (best een soepbord haha) en dan de rest er overheen. Wij doen er hier ook steeds een zachtgekookt eitje doorheen. Ziet er nogal raar uit, vooral wanneer je je aardappels prakt maar het is lekker en vult erg goed! Moet echt bloedheet gegeten worden :)

is boerenkost uit de tijd van oma, maar ik ben er gek op.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:41

Oh lekker Varekaj!
Ik herinner me nog dat ik vroeger ook ooit heb gehad.
van de week ga ik het meteen maken :9

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:00

Verakaj: Klinkt apart :P

Hier zo ff boodschappen halen voor de hele week.. Ben benieuwd hoeveel ik kwijt ben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:39

Zo, even mijn maandelijkse kosten en extra bijkomende facturen betaald, loon is binnen. Stalgeld, lesgeld en zo er ook al afgehouden hou ik een prachtige €150 over voor september. Dat wordt weer lekker puzzelen dus. Gelukkig ga ik (hopelijk) nog een mooi bedrag terugkrijgen voor mijn oude auto en de nummerplaat die ik vandaag ga binnensturen. Geen zin om voor 2 auto's wegenbelasting te betalen.