Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:26

anneliesdj schreef:
Ik vind dit wel heel erg makkelijk gedacht. Dit is gewoon een instelling van ach, het maakt niet uit of je je best doet of niet, je komt toch wel waar je terecht hoort te komen. Een bepaald doel willen bereiken wordt dus niet gestimuleerd, hard werken voor je diploma's en later voor je geld is niet nodig.
Ik vraag me echt af wat er terecht moet komen van dit soort mensen.

Mag ik eerlijk mijn mening geven? Ik heb liever mensen met een instelling die het leven op nemen zoals het komt, en het aanvaarden zoals het is zonder er een strijd of iets met een rechtstreeks doel van te maken, met kans op mislukking die dan weer gelijkstaat aan: je bent niet waardig om te leven.
Dan vind ik de mensen met de instelling; wat komt dat komt minder gevaarlijk omdat zij wél ambities kunnen najagen, maar dit is geen Moeten maar een mogen, je hoeft niets te bereiken om waardig te zijn, om aanvaard te worden, maar als je daar zin in hebt Mag het wel.

Mensen die leren dat ze moeten presteren om het te maken in onze maatschappij zijn echt niet de mensen die het gelukkigst zijn in deze wereld, dat zijn zelfs vaak degene die afstevenen op een burn-out omdat de externe druk zo inmens groot is dat ze hun interne behoeften constant aan de kant schuiven en zelfs zo de binding met zichzelf verliezen :)
Maar dat is hoe ik er over denk :)

Rinske

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:32

Helemaal met je eens cooper! Fijn dat je als ouder graag wil dat je kind het "goed doet" in deze maatschappij, maar wat is de definitie van "goed"? Veel papiertjes en prestaties omdat dat volgens andere mensen belangrijk is? Of gelukkige mensen die doen wat ze leuk vinden?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:33

Heb je er wel eens aan gedacht dat je misschien helemaal niet komt tot het "doen wat je leuk vind" als je de juiste opleiding daarvoor nooit afmaakt, je baas je ontslaat op je werk omdat je instelling niet deugt en je dus uiteindelijk thuis op de bank je ligt af te vragen waarom solliciteren niet lukt en niemand je wil??

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:39

Ja zeker, ik ben namelijk iemand die deed wat anderen van mij verlangden zonder daar zelf gelukkig van te worden. Ik weet dus juist wat het met je doet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:41

Je projecteert het dus iets teveel op jezelf zonder te beseffen dat er misschien ook een manier is om je gelukkig te laten worden en je toch te leren dat je soms gewoon even door moet zetten om iets te bereiken ;)

Dat het heel erg over jou gaat blijkt trouwens ook uit het feit dat je "jazeker" zegt, terwijl je eigenlijk "nee" zegt in de rest van je antwoord ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:48

Ik zeg ook niet dat je nooit moet doorzetten. Ik doelde eigenlijk meer op de pianoles "omdat ouders willen dat hij daarin slaagt".

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:52

Dus eigenlijk vind je dat ik gelijk heb met wat ik zei?
Dan zie je toch ook dat daar de valkuil van de methode in zit?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:58

Nee, maar maakt het uit wat ik zeg? Ik ga de discussie niet met je aan, want ik kan je geen andere inzichten geven :) . Is zinloos.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:07

Wat een rare opmerking in een discussietopic van 33 pagina's.
Voor iemand die zo vrij wil denken ben je wel heel star als je zo reageert op het moment dat iemand je een goed argument geeft waarom er in sommige gevallen misschien juist wel sturing moet zijn.
Ik vind het juist een verrijking om van alle methodes de positieve en de negatieve kanten te kunnen bekijken en per kind te kunnen beoordelen wat beter zou zijn. Een kind wat bijv. van nature een duidelijke wil heeft en veel competitiedrang, die kun je gerust zo vrij laten in zijn keuzes, het wil immers van nature al vooruit en zal altijd keuzes maken die daarbij helpen. Maar een kind wat besluiteloos is en in geen enkel opzicht zichzelf doelen stelt, die zul je toch meer moeten leiden daarin. Nog altijd met in het achterhoofd dat je wilt dat het zijn sterktes benut en doet wat het leuk vind, maar zo'n kind heeft wel echt iemand nodig die af en toe zegt "en deze school/cursus/.... maak je gewoon af" om niet uiteindelijk stuurloos rond te dobberen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:10

Sturing kan ook up zijn hoor :) . Ik ben niet star, houd alleen niet van de aanvallerige manier van discussiëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:27

horseyfries schreef:
Grappig, je voorbeeld van het krijsende kind over de schouder is dus typisch iets wat ik ook gedaan zou hebben als de situatie te onveilig was om weg te lopen, in mijn ogen dus een prima oplossing die ook werkt. Raakpunt!

Ik zie echter niet in wat dat te maken heeft met het niet omkeren in het pretpark. Je hebt nog nooit die oplossing gebruikt in de situatie die ik beschrijf dus je hebt geen idee of dat zou werken bij je zoon of niet. Maar dat zie je wel vaker, dat mensen denken dat iets gebeurt en vervolgens gebeurt er iets heel anders als je het werkelijk zo doet. Dat heb ik regelmatig meegemaakt in de gezinnen waar ik werkte. Dat de moeder dacht dat het bij HAAR kinderen niet zou werken, tot ze bij mij zag dat het dat juist wel deed.

Ik heb nergens opgeschreven dat ik die oplossing niet heb gebruikt ;) Wij hebben meerdere malen rechtsomkeert gemaakt hoor, vanwege gedrag van ons allerliefste zoontje op dat moment. Maar zoals ik al zei, het werkt bij hem niet. Aangezien het bij hem niet werkt, maak ik gebruik van een ander systeem. Iets wat duidelijk is en toch de kans op een leuke dag met dito gedrag mogelijk maakt. Ik werk met groene en rode kaartjes. Heb je fout gedrag, dan krijgt hij een rode kaart, daar heeft hij drie van, hij kan het opheffen met een groene kaart, daar gewenst gedrag te vertonen. Dat werkt bij hem weer prima. Zo'n theorie van rechtsomkeert maken werkt gewoon niet altijd, evenals laten krijsen of achterlaten niet werkt. Sommige kinderen zijn daar nu eenmaal niet van onder de indruk.
Verder gedragen kinderen zich bij pap en man toch altijd wat anders dan bij 'vreemden'. Standaard bij veel kinderen is dat wanneer ze bij opa en oma of wat ook zijn, heel lief zijn en zodra pa en moe de hoek om komen, begint het vervelende gedrag. Kinderen gedragen zich bij anderen vaak anders dan thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:48

horseyfries schreef:
Nee, die consequenties konden en kunnen ze niet overzien. Reden dat ze al tig scholen gehad hebben, niet weten wat ze willen in het leven, geen baan kunnen vinden en totaal geen idee hebben wat de consequenties zijn van blijven liggen en niks doen. Maar dat is immers ook prima? Zulke mensen mogen er ook zijn?
Of zouden ze toch niet genoeg begeleid zijn door hun ouders en hadden ze soms gewoon verplicht moeten worden om als ze voor iets hadden gekozen,dat dan ook af te maken?
Wie verschoont het beddegoed? Vind jij dat belangrijker dan een opvoedkundige les?
Ik vind het echt heel vreemd dat er telkens argumenten als "dan ben ik het geld kwijt", "dan heb ik voor niets in de auto gezeten" en "wie moet dat verschonen" gebruikt worden. Lijkt mij dat IK en wat ik kwijt ben niet zo belangrijk is als mijn kinderen een les te leren die ze nooit zullen vergeten?

Heel vreemd vind je dat? Nou, als ik mijn kind van 18 een emmer water over het hoofd kieper, dan kon hij het fijn zelf opruimen. Dat ging ik iig niet doen en zorgen dat zijn matras droog werd, zou ook niet mijn probleem zijn.
Volgens mij schort het sowieso al in de opvoeding, als je kinderen met 18 jaar geen consequenties kunnen overzien en je op die leeftijd je nog tot dit soort middelen moet wenden. Dat de moeder een derde als dreigement er moet bij halen, doet haar zaak geen goed, kan ze betr zelf die emmer over hun hoofd kieperen en zich zelf achter de oren krabben, waar het toch is mis gegaan.

Ik moet zoals ik zei meerdere uren in de auto zitten en heb verder geen geldboom in de tuin, om dit soort dure lessen te leren. En aangezien het op andere plekken ook niet heeft gewerkt, dan verzin ik wel iets anders, wat net zo effectief blijkt ;) En idd mijn kind is het allerbelangrijkst, ik moet alleen wat creatiever zijn, dan de standaard aanpak die jij weergeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:56

Sjapaz schreef:
Haha Margreet, ik moest je verhaal even twee keer lezen om precies te snappen wat er nou stond :D Maar ik wordt er wel nieuwsgierig van om wie het dan gaat en welke topics en welke discussie.

Belangrijkste is dat je iets doet wat bij jou en je kind past, wat goed voelt. En dat je er, los van de methode, gewoon bént voor je kind. En als je daarnaast voor jezelf bewuste keuzes maakt, kom je al heel ver denk ik!

Jouw topic toch? Over de borstvoedende bokkers die nogal respectloos praten over mensen die dat niet doen, want flesvoeding is een manier van de lagere klasse om te laten zien dat ze geld hebben voor flesvoeding? Er zitten idd veel mensen van dat topic hier.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:08

Mindim, heb ik ergens gezegd dat hij het van mij niet zelf zou moeten opruimen dan?
Je spreekt jezelf wel tegen want nu zeg je dat je dat rechtsomkeert maken wel gedaan hebt, terwijl je aan de andere kant zegt dat je dat nooit zou doen vanwege de kosten en de autorit. Het is het één of het ander lijkt me ;)
Ik zie het heel anders: de autorit en de entreekosten ben je toch kwijt, of je er nu een hele dag doorbrengt of vijf minuten. Het is dus niet zo dat als je het anders oplost je die kosten niet had gehad. Mijn oplossing is allesbehalve standaard, dat zie ik wel om me heen ;)
Wat niet wil zeggen dat het jou niet vrij staat om het anders op te lossen, er zijn tienduizend wegen in zo'n geval die naar Rome leiden, alleen is de één een stuk sneller en effectiever dan de ander, en heb je een miljoen wegen die er juist niet naartoe leiden en dat zie je genoeg in dat soort situaties, waar kinderen dan maar hun zin krijgen om "de dag niet te verpesten".
Het argument dat kinderen veel beter naar vreemden een korte periode luisteren is hier al vaker gebruikt, maar mijn ervaring betreft vaak een hele lange periode bij een gezin en dan is dat echt niet meer aan de orde. Je ziet in gezinnen ook vaak het verschil tussen de ene ouder en de andere, het kind weet al snel bij wie het sneller zijn zin krijgt, en bij wie nee gewoon echt nee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:19

horseyfries schreef:
Mindim, heb ik ergens gezegd dat hij het van mij niet zelf zou moeten opruimen dan?
Je spreekt jezelf wel tegen want nu zeg je dat je dat rechtsomkeert maken wel gedaan hebt, terwijl je aan de andere kant zegt dat je dat nooit zou doen vanwege de kosten en de autorit. Het is het één of het ander lijkt me ;)
Ik zie het heel anders: de autorit en de entreekosten ben je toch kwijt, of je er nu een hele dag doorbrengt of vijf minuten. Het is dus niet zo dat als je het anders oplost je die kosten niet had gehad. Mijn oplossing is allesbehalve standaard, dat zie ik wel om me heen ;)
Wat niet wil zeggen dat het jou niet vrij staat om het anders op te lossen, er zijn tienduizend wegen in zo'n geval die naar Rome leiden, alleen is de één een stuk sneller en effectiever dan de ander, en heb je een miljoen wegen die er juist niet naartoe leiden en dat zie je genoeg in dat soort situaties, waar kinderen dan maar hun zin krijgen om "de dag niet te verpesten".
Het argument dat kinderen veel beter naar vreemden een korte periode luisteren is hier al vaker gebruikt, maar mijn ervaring betreft vaak een hele lange periode bij een gezin en dan is dat echt niet meer aan de orde. Je ziet in gezinnen ook vaak het verschil tussen de ene ouder en de andere, het kind weet al snel bij wie het sneller zijn zin krijgt, en bij wie nee gewoon echt nee is.

Het waren jouw kinderen toch niet?

Ik spreek mijzelf niet tegen hoor. Het rechtsomkeert maken hebben we idd geprobeerd, daarvoor hoef je niet eerst 2 uur in de auto te zitten en naar een pretpark te gaan om er achter te komen dat het voor je kind niet werkt. Als ik 2 uur in een auto moet zitten en hoge entreegelden moet betalen, dan zou ik die kans niet eens wagen, als ik weet dat mijn kind zich daar gaat misdragen.

Ik vind jouw oplossing vrij standaard, het kind wegvoeren van de plek waar het graag zijn wil, als straf.

Wat is jouw ervaring precies, dat jij precies weet waar je het over hebt en dat ook voor een ander weet?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:21

Nanny toch?
Dan kom je overigens al binnen in een lastige situatie met kinderen die niet van jou zijn. Het perspectief is dan heel anders dan wanneer het je eigen kinderen zijn die je van jongs af aan op een bepaalde manier hebt opgevod.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:30

Jeetje moet ik dat voor de derde keer gaan uitleggen? Het staat hier echt allang in het topic, twee keer zelfs. Ik heb verschillende jaren gewerkt als "nanny" in gezinnen waar het er soms in het begin aan toeging als in de tvserie van nanny Jo, en heb dus vele verschillende manieren van opvoeden gezien in verschillende omgevingen, en heb de ouders geholpen om alles wat beter op de rails te krijgen en dat is me altijd super gelukt. Het waren mijn kinderen niet, maar ook bij de ouders werkten mijn methodes heel goed en dus waren ze allemaal blij dat ik hen geholpen had, ik heb ook nog altijd contact met ze en volg de kinderen nog steeds.
Verder eventjes voor de duidelijkheid: juist omdat de kinderen heel goed wisten dat ik absoluut doe wat ik zeg ben ik helemaal niet met ze rechtsomkeert hoeven gaan en was één zin zeggen bij binnenkomst genoeg om de rest van de dag een superleuke dag te hebben zonder gejammer en gezeur en driftbuien.
Je blijft maar zeggen dat het zo standaard is, ik persoonlijk zie bijzonder weinig mensen in een pretpark rechtsomkeert maken of gelijk ingrijpen als de kinderen beginnen jammeren of zeuren, wat je veel meer ziet gebeuren is dat de kinderen de hele dag maar hun zin krijgen omdat ouders "ook een leuke dag willen hebben" en ze daarmee het kind dus eigenlijk aanleren dat jammeren, zeuren en vervelend doen werkt.

Je opmerking "dat je het ook voor een ander weet" vind ik een beetje beneden peil, ik heb al verschillende keren aangegeven dat er vele wegen naar Rome leiden, dat dit voor mij (én de ouders) werkte en dat ik het juist heel interessant vind om de voor en nadelen van elke methode te lezen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:34

Rinske schreef:
Nanny toch?
Dan kom je overigens al binnen in een lastige situatie met kinderen die niet van jou zijn. Het perspectief is dan heel anders dan wanneer het je eigen kinderen zijn die je van jongs af aan op een bepaalde manier hebt opgevod.

Klopt, maar dat heeft ook hele grote voordelen, want je ziet als het ware van buitenaf wat bepaalt gedrag triggert en dat zie je vaak niet als je zelf middenin de situatie zit die steeds meer escaleert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:44

horseyfries schreef:
Jeetje moet ik dat voor de derde keer gaan uitleggen? Het staat hier echt allang in het topic, twee keer zelfs. Ik heb verschillende jaren gewerkt als "nanny" in gezinnen waar het er soms in het begin aan toeging als in de tvserie van nanny Jo, en heb dus vele verschillende manieren van opvoeden gezien in verschillende omgevingen, en heb de ouders geholpen om alles wat beter op de rails te krijgen en dat is me altijd super gelukt. Het waren mijn kinderen niet, maar ook bij de ouders werkten mijn methodes heel goed en dus waren ze allemaal blij dat ik hen geholpen had, ik heb ook nog altijd contact met ze en volg de kinderen nog steeds.
Verder eventjes voor de duidelijkheid: juist omdat de kinderen heel goed wisten dat ik absoluut doe wat ik zeg ben ik helemaal niet met ze rechtsomkeert hoeven gaan en was één zin zeggen bij binnenkomst genoeg om de rest van de dag een superleuke dag te hebben zonder gejammer en gezeur en driftbuien.
Je blijft maar zeggen dat het zo standaard is, ik persoonlijk zie bijzonder weinig mensen in een pretpark rechtsomkeert maken of gelijk ingrijpen als de kinderen beginnen jammeren of zeuren, wat je veel meer ziet gebeuren is dat de kinderen de hele dag maar hun zin krijgen omdat ouders "ook een leuke dag willen hebben" en ze daarmee het kind dus eigenlijk aanleren dat jammeren, zeuren en vervelend doen werkt.

Je opmerking "dat je het ook voor een ander weet" vind ik een beetje beneden peil, ik heb al verschillende keren aangegeven dat er vele wegen naar Rome leiden, dat dit voor mij (én de ouders) werkte en dat ik het juist heel interessant vind om de voor en nadelen van elke methode te lezen.

Dat is niet beneden peil bedoeld hoor. En voor iemand die vind dat er veel wegen naar Rome leiden, vind je je eigen toch het beste. Momenten dat je anderen ziet, zijn vaak kort. Iemands kind die in de supermarkt ligt te krijsen, menigeen heeft zijn mening al klaar, wie weet wat zich daar achter de voordeur afspeelt of dat er met het kind in kwestie niet veel meer aan de hand is, dan dat jij op dat moment ziet.

Misschien dat je die mensen in het pretpark niet ziet, omdat die op weg zijn naar huis :')

Misschien moet de maatschappij ook eens leren iets minder snel te oordelen. Kijk het zal me een zorg wezen wat een ander van me vindt, maar er zijn heel veel mensen die onder het oog van vreemden hun kind niet durven aanpakken. Als je je kind straft, dan kijkt men je aan of je een vreselijk monster bent en ook wanneer je niets doet. Vaak zijn het mensen zonder kids, die geen idee hebben wat het inhoudt, maar wel een oordeel klaar hebben. Die het theoretisch prima weten en je ook graag naar de boekjes verwijzen, maar in de praktijk niet weten waar ze het over hebben. Ik lees bijvoorbeeld in jouw profiel dat je al 15 jaar voor jezelf in de paarden zit, dan neem ik aan dat je ook al zo lang uit de kinderen bent als nanny? Nu zal de basis van het opvoeden niet veranderd zijn, maar ik denk wel dat de maatschappij in die tijd behoorlijk veranderd is voor ouders en kinderen, om over de prijzen maar niet te spreken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:56

anneliesdj schreef:
Ik vind dit wel heel erg makkelijk gedacht. Dit is gewoon een instelling van ach, het maakt niet uit of je je best doet of niet, je komt toch wel waar je terecht hoort te komen.

Het ligt beslist iets genuanceerder dan dat, maar dat is lastig uit te leggen omdat ik nog steeds de indruk heb dat je het alleen maar leest om iets te vinden waar je het mee oneens kunt zijn, in plaats van te proberen te begrijpen wat ik bedoel. Dat is jammer - maar goed, niets aan te doen. Ik denk echter dat als je wilt weten hoe ik het bedoel, dat in de reacties in dit topic wel terug te vinden is.

Citaat:
Nog even afgezien van het feit dat je betaald voor die les dus moet er ook les gegeven worden en niet toegekeken worden.

Nogmaals: dat 'moet' helemaal niet. Dat is een afspraak die alleen maar van belang is voor de mensen die erbij betrokken zijn: de ouder die betaalt en de docent die het geld ontvangt. Als zij beiden hebben afgesproken dat er niet gepusht maar slechts toegekeken wordt, is dat volkomen in orde.

Dat JIJ dat niet wilt is iets anders. Jij bent niet op zoek naar een dergelijke pianoleraar. Da's prima. Dat spreek je af met de docent, dat jij wel wilt dat hij (/zij) naar een duidelijk doel toe werkt. Maar dat geldt alleen jouw afspraak met die docent. Hoe dat bij anderen geregeld wordt, daar heb je niks mee te maken. En goed of fout is dat al helemaal niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:15

Mindim schreef:
Dat is niet beneden peil bedoeld hoor. En voor iemand die vind dat er veel wegen naar Rome leiden, vind je je eigen toch het beste.

De meeste mensen vinden hun manier het beste, anders hadden ze die methode niet gekozen toch? Als je een discussie wilt voeren over dit soort dingen komt het meestal neer op het verdedigen van verschillende meningen (al dan niet aangevuld met drogredenatie). Dat is niet erg, tenzij iemand een methode heeft waarvan hij weet dat hij niet zo best werkt, maar waar hij toch ook geen afstand van kan/wil doen omdat hij zich aangevallen voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:18

sallandval schreef:
Mindim schreef:
Dat is niet beneden peil bedoeld hoor. En voor iemand die vind dat er veel wegen naar Rome leiden, vind je je eigen toch het beste.

De meeste mensen vinden hun manier het beste, anders hadden ze die methode niet gekozen toch? Als je een discussie wilt voeren over dit soort dingen komt het meestal neer op het verdedigen van verschillende meningen (al dan niet aangevuld met drogredenatie). Dat is niet erg, tenzij iemand een methode heeft waarvan hij weet dat hij niet zo best werkt, maar waar hij toch ook geen afstand van kan/wil doen omdat hij zich aangevallen voelt.

Noem eens een voorbeeld van het laatste, is hier iemand die daar volgens jou qua postgedrag in dit topic aan voldoet?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:08

Meelezer meldt zich. Ik zit echt met verbazing dit topic te lezen. Ik heb 2 volwassen dochters die nooit volgens een bepaalde methode zijn opgevoed. Ik wist niet eens dat dat bestond en vind dat ook wel apart eigenlijk.

Onze kinderen zijn grootgebracht d.m.v. ons gezonde verstand. Het doel was om ze tot sociale, aangepaste, prettige mensen op te voeden en dat is goed gelukt al zeg ik het zelf. Duidelijk grenzen stellen, structuur aanbrengen en onze normen en waarden meegeven.
Echt straffen in de zin van lijfstraf hebben we nooit gedaan, wel uitleg gegeven als iets niet mocht, als er niet geluisterd werd dan konden ze op de trap even gaan nadenken, nee was nee en ja was ja. Heel soms heb ik wel eens een tik gegeven, puur omdat ik ook maar een mens ben en niet altijd even redelijk kan nadenken na een slopende dag. Moet er wel bij zeggen dat het twee probleemloze kinderen waren qua gedrag en persoonlijkheid.

Volgens dit topic hebben wij dus een beetje UP en beetje van onszelf gedaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:10

Mindim schreef:
Noem eens een voorbeeld van het laatste, is hier iemand die daar volgens jou qua postgedrag in dit topic aan voldoet?

Vandaag op de hondenschool (instructeursopleiding) had ik het nog. Een trainer in opleiding heeft een hond die ze niet onder controle krijgt, hij springt hoog tegen haar op en bijt in haar handen. Wat het probleem is is redelijk duidelijk; als je haar hoort praten met een zachte stem die het telkens heeft over 'hondjes' en andere verkleinwoorden, en die bijvoorbeeld 'ga maar zitten' aan haar hond vraagt in plaats van het gewoon duidelijk tegen het beest te zeggen. Ook stapt ze bijvoorbeeld achteruit als hij tegen haar opspringt.

Ze geeft telkens aan niet te snappen waarom hij het doet terwijl een buitenstaander het ziet gebeuren. Tips geven gaat niet; bij elke tip heeft ze namelijk een weerwoord/ verdediging/ dooddoener. Enkele voorbeelden: "hij doet dat alleen hier", "hondjes" is nu eenmaal een stopwoordje van mij ", "ze is wel degelijk duidelijk tegen de hond" of "ze stapt helemaal niet achteruit" en anderen (toekomstig collegas dus) kunnen het niet weten want "jullie honden zijn niet zo moeilijk", "komen niet uit de opvang", "zijn gewoon erg rustig" etc. Prima natuurlijk, als je je eigen methode het beste vind en dit gedrag accepteert. Maar het wordt frustrerend als zo iemand duidelijk aangeeft dat ze het niet meer ziet zitten/het niet meer weet terwijl ze tegelijkertijd elke suggestie effectief afwijst. Ik denk trouwens dat ook een persoon zonder hond met zijn gezonde verstand wel een bruikbare suggestie zou kunnen doen, gewoon omdat dat universeel duidelijk is en niet alleen van toepassing op honden.

TS gebruikt hier dezelfde methode, ze vraagt aan anderen hoe zij het doen, de vraagstelling lijkt ontstaan uit een oprechte interesse; doen andere het anders? kan ik daar wat van leren? Maar als anderen hun mening dan delen (die niet overeen komt met de hare) komt er alleen maar weerwoord/verdediging/dooddoener uit. Daaruit blijkt dat het eigenlijk geen oprechte vraag was maar een podium voor haar mening waar mensen mogen komen kijken maar niet sparren.

Jij zegt ook dat heel veel mensen niet kunnen en mogen oordelen over je situatie. Dat klopt; strikt genomen zit niemand in een identieke situatie en kan dus níemand oordelen/adviseren/helpen. Maar wie zegt dat mensen niet gewoon een ander perspectief hebben waar je best iets aan zou kunnen hebben? Als je alle meningen van anderen of uit 'de boekjes' bij voorbaat wegzet als 'niet van toepassing' of 'geschreven door iemand die mijn situatie niet kent' ontneem je jezelf ook de kans om er wel iets aan te hebben. Meer mensen met verschillende achtergronden en situaties weten meer dan één. Wat heb je er aan om 95% van de mensen bij voorbaat te diskwalificeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:25

Ik snap je Sallandval, dank voor je uitleg.

Citaat:
Jij zegt ook dat heel veel mensen niet kunnen en mogen oordelen over je situatie. Dat klopt; strikt genomen zit niemand in een identieke situatie en kan dus níemand oordelen/adviseren/helpen. Maar wie zegt dat mensen niet gewoon een ander perspectief hebben waar je best iets aan zou kunnen hebben? Als je alle meningen van anderen of uit 'de boekjes' bij voorbaat wegzet als 'niet van toepassing' of 'geschreven door iemand die mijn situatie niet kent' ontneem je jezelf ook de kans om er wel iets aan te hebben. Meer mensen met verschillende achtergronden en situaties weten meer dan één. Wat heb je er aan om 95% van de mensen bij voorbaat te diskwalificeren?

Ik zeg dat, hierom:
[MW] Wie heeft ook kinderen met een tic?

Vandaar dat het soms hier even anders werkt en vele methodes hier stuk lopen. Dat sommige oplossingen hier niet werken, dat veronderstellingen van anderen niet altijd juist hoeven te zijn en dat opvoeden niet altijd een oorzaak is van het gedrag. Maar goed, dat had ik hier niet genoemd eerder. Persoonlijk sta ik altijd open voor ideeen, van sommige weet ik bij voorbaat al dat het niet werkt, maar omdat je al zoveel hebt geprobeerd, ben je gulzig naar iets nieuws, wat misschien wel kan helpen. Maar goed, we zitten in het traject en hopelijk krijgen wij duidelijke handvatten, die voor ons wel gaan werken!