Ooit een gevangene geschreven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:30

Nant schreef:
Hoe kijk jij er tegenaan wat hij heeft gedaan. (ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand is en hoef dat ook niet te weten) Maar vraag me af of je toch medelijden met hem hebt en het allemaal heel erg vind. Of dat je zoiets hebt van eigen schuld dikke bult.

De agressieve, losgeslagen vent die ooit veroordeeld werd tot de doodstraf (20 jaar geleden!) is een andere man dan degene die ik nu ken. Daarmee praat ik niets goed, maar wat voor zin heeft het om hem nu nog te doden? Wie heeft daar iets aan? Je maakt er alleen maar meer slachtoffers mee (namelijk degenen die van hem houden). Het slachtoffer komt er niet mee terug.

Hij heeft de achtergrond die zoveel terdoodveroordeelden hebben. Toen hij drie jaar oud was, werden hij en zijn zusjes bij zijn biologische ouders weggehaald wegens zeer ernstige mishandeling. Hij was met 12 maanden (!) naar het ziekenhuis gebracht met een ingeslagen schedel en heeft vervolgens dus nog twee jaar bij diezelfde ouders gewoond. Vervolgens van pleeggezin naar pleeggezin. Vóór zijn 12e meerdere keren opgenomen in psychiatrische ziekenhuizen. Leed met 12 jaar aan stress-incontinentie (broekplassen en broekpoepen). Vroeg met 12 jaar of hij alsjeblieft mocht worden opgenomen op een gesloten afdeling zodat hij rust en regelmaat zou hebben en zijn pleegouders niet meer boos en verdrietig zou maken met zijn gedrag.

(Deze informatie komt overigens niet alleen van Jamie zelf, maar ook uit de stukken van de rechtbank die in mijn bezit zijn. Jamie vertelt mij zelf niet alles omdat hij mij daarmee niet wil 'lastigvallen'.)

Dit is allemaal geen excuus voor wat hij heeft gedaan. Maar het is wel een verklaring. Hoe zou het nu met hem gaan als dat arme kind van toen wérkelijk hulp had gekregen? Het enige wat hij wilde is rust, regelmaat en geaccepteerd worden zoals hij was. Wat als pleegouders hem niet keer op keer hadden teruggegeven aan CPS (Jeugdzorg) omdat ze hem niet aan konden? Wat als iemand zich zijn lot werkelijk had aangetrokken? Dat had twee levens kunnen schelen; dat van het slachtoffer en dat van hemzelf.

Toen hij op zijn 12e werd opgenomen in een psychiatrische instelling, vertelde hij de psychiater dat hij graag zijn biologische ouders wilde opsporen, hen vragen waarom ze hem en zijn broertje en zusje hadden mishandeld en daarna wilde hij weer bij hen gaan wonen. Hij vroeg me laatst in een brief of ik via internet kon proberen zijn biologische broertje en zusje op te sporen. Dat vond ik heftig. Hij wil nog steeds graag bij een gezin horen.

In dit kader erg interessant:

http://www.ted.com/talks/david_r_dow_le ... mates.html

Citaat:
Denk inderdaad dat deze mensen er veel meer aan hebben om met iemand te schrijven.

Het is een manier om te ontsnappen aan de hel waarin ze zich bevinden. Net als lezen (ik koop veel boeken voor hem). Er is maar weinig wat je kunt doen om te ontsnappen als je 23 uur per dag in een ruimte van 2 bij 3 zit, zonder TV, zonder internet, zonder enig menselijk contact.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:34

Mavelle schreef:
Maar heb je dan niet steeds een hele negatieve/depressieve ondertoon in de brieven die je krijgt?

Integendeel! Natuurlijk praten we ook over serieuze dingen, maar we maken ook veel grappen. Hij kan erg goed relativeren. We zijn al bezig om zaken te regelen voor als hij straks dood is. Zo laat hij zijn lichaam na aan de wetenschap (medische universiteit van Houston). Je krijgt dan een kaartje dat je bij je moet dragen, soort donorcodicil. Hij heeft smakelijk moeten lachen om mijn opmerking dat hij dat kaartje wel in zijn portemonnee moest stoppen voor het geval hij aangereden zou worden door een auto. :)

We lachen veel samen en dat heeft hij juist nodig denk ik. Ik ben zijn voornaamste afleiding. Ja, we hebben het ook over de afschuwelijke dingen, maar dat voert absoluut niet de boventoon.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:40

Zo hee. Dat is wel heftig zeg. Dat ie 20 jaar in hokje van 2 bij 3 heeft gezeten vind ik eigenlijk een marteling, zo sloop je die personen nog meer. En dan mag ie daarna ook nog even dood. Ik snap niet dat Amerika denkt dat dit de oplossing is tegen de criminaliteit.

Wat ik me eigenlijk afvraag hea. Heeft Jamie nu niet iets van "ik kan niet meer.tegen die opsluiting en wil liever dood dan nog 20 jaar daar te zteen"?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:41

Mijn inmate weet dat hij ergens volgend jaar zijn dood tegemoet gaat treden. Zo'n iemand kun je juist wat afleiding geven door het over 'luchtige' dingen te hebben.
Hij schrijft ook vaak dat dit zijn uitlaadklep is.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:18

EmmaVZ schreef:
Zo hee. Dat is wel heftig zeg. Dat ie 20 jaar in hokje van 2 bij 3 heeft gezeten vind ik eigenlijk een marteling, zo sloop je die personen nog meer. En dan mag ie daarna ook nog even dood. Ik snap niet dat Amerika denkt dat dit de oplossing is tegen de criminaliteit.

Wat ik me eigenlijk afvraag hea. Heeft Jamie nu niet iets van "ik kan niet meer.tegen die opsluiting en wil liever dood dan nog 20 jaar daar te zteen"?

Ja, het is wat hem betreft genoeg geweest nu. Hij is op.

Love_Rosie

Re: Ooit een gevangenen geschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:19

Hoe oud zijn de mensen waarmee jullie schrijven? (en hoe oud ben jezelf)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:34

Sammy_xxs schreef:
Wat een apart topic, wel leuk van jullie om dat te doen :)

Maar schrijven jullie alleen naar gevangenen uit het buitenland? Of ook gewoon in Nederland?

Nogmaals mn vraag :o

En zoja, waarom niet naar mensen in nederland?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:38

Ik vraag me altijd af waarom... en sowieso, wat is je doel als je met zo iemand gaat schrijven?

Stel dat zo iemand vrij komt etc... Ik zou er niet zo op zitten wachten :') (Hangt er ook af wat ze gedaan hebben.) Maar mijn beeld erbij is nog steeds een beetje de "kansloze" onbereikbare? (Hoeveel liefdesbrieven krijgen gevangenen niet :s) Laatst ook op discovery ofzo? Een vrouw die een gevangene ging helpen ontsnappen en daarbij iemand neerschoot... Dus mijn beeld is nog even heel "negatief" hierover ;)

Het is ook heel anders als je iemand kent die de gevangenis in gaat dan zo iemand leren kennen :s

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:47

Serendip90 schreef:
Ik vraag me altijd af waarom... en sowieso, wat is je doel als je met zo iemand gaat schrijven?

Stel dat zo iemand vrij komt etc... Ik zou er niet zo op zitten wachten :') (Hangt er ook af wat ze gedaan hebben.) Maar mijn beeld erbij is nog steeds een beetje de "kansloze" onbereikbare? (Hoeveel liefdesbrieven krijgen gevangenen niet :s) Laatst ook op discovery ofzo? Een vrouw die een gevangene ging helpen ontsnappen en daarbij iemand neerschoot... Dus mijn beeld is nog even heel "negatief" hierover ;)

Het is ook heel anders als je iemand kent die de gevangenis in gaat dan zo iemand leren kennen :s

Je beeld is vooral gebaseerd op sensatiezuchtige programma's en andere non-informatie.

Ja, er bestaan 'gevangenisgroupies' en vrouwen die zich aangetrokken voelen tot misdadige mannen. Maar de meeste mensen die met een gevangene schrijven doen dat uit sociale bewogenheid en om iemand wat afleiding te bieden.

Ik ken een (Amerikaanse) vrouw (activiste) die met heel wat gevangenen in de VS contact heeft gehad en die ook contact met ze houdt nadat ze vrij zijn (als ze dat zelf op prijs stellen). Ik denk dat de steun die iemand op die manier krijgt, positief kan werken in iemands rehabilitatie.

Bij een terdoodveroordeelde is dat natuurlijk niet aan de orde, die gaat tussen zes plankjes de gevangenis uit. Maar je kunt zo iemand wel enige menselijke waardigheid teruggeven. Amerikaanse gevangenissen zijn veelal mensonterend en regelrechte marteling. Er is niets mis met iemand straffen voor een misdaad, er is wel iets mis met jarenlange fysieke en psychologische mishandeling, eenzame opsluiting en iemand afmaken als was het een hondsdol beest.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:54

Dat is ook een beetje het probleem ja, je krijgt beelden te zien en je denkt "waarom doe je zoiets?" het is te extreem....

En wat je zegt, is ook wel waar. Maar stel, iemand zit in een isoleercel of wat dan ook, waarover moet zo iemand schrijven? En hoe kun je "aardig" blijven doen tegen iemand die gruwelijk over de grens is gegaan met wat wel/niet kan. (Stel hij heeft iemand verkracht, vermoord, wat dan ook...) waarom zou je zo iemand gaan schrijven en wat moet je iemand schrijven?

Mijn hobby gaat het iig niet worden. Snap wel dat ze een zwaar leven hebben in de gevangenis en dat wat steun van buitenaf goed is. Maar als je kijkt wat ik vanaf mijn bank op de tv zie, sommige praten het voor zichzelf goed, tonen geen medeleven of wat dan ook. Hoe moet je tegen zo iemand in godsnaam sociaal kunnen gaan doen? Iemand die de levens van andere verwoest (want niet alleen het slachtoffer is slachtoffer).

Er zitten vast ook wel normale personen tussen, dat geloof ik ook, maar hoe kun je die eruit filteren?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:11

Isegrim schreef:
EmmaVZ schreef:

Ja, het is wat hem betreft genoeg geweest nu. Hij is op.

Dat kan ik.heel goed begrijpen! Heeft hij eindelijk rust.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:34

Mijn moeder deed het een hele tijd lang...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:50

Serendip90 schreef:
Dat is ook een beetje het probleem ja, je krijgt beelden te zien en je denkt "waarom doe je zoiets?" het is te extreem....

En wat je zegt, is ook wel waar. Maar stel, iemand zit in een isoleercel of wat dan ook, waarover moet zo iemand schrijven? En hoe kun je "aardig" blijven doen tegen iemand die gruwelijk over de grens is gegaan met wat wel/niet kan. (Stel hij heeft iemand verkracht, vermoord, wat dan ook...) waarom zou je zo iemand gaan schrijven en wat moet je iemand schrijven?

Mijn hobby gaat het iig niet worden. Snap wel dat ze een zwaar leven hebben in de gevangenis en dat wat steun van buitenaf goed is. Maar als je kijkt wat ik vanaf mijn bank op de tv zie, sommige praten het voor zichzelf goed, tonen geen medeleven of wat dan ook. Hoe moet je tegen zo iemand in godsnaam sociaal kunnen gaan doen? Iemand die de levens van andere verwoest (want niet alleen het slachtoffer is slachtoffer).

Er zitten vast ook wel normale personen tussen, dat geloof ik ook, maar hoe kun je die eruit filteren?

Het klikt of het klikt niet. En moordenaars zijn, geloof het of niet, in de meeste gevallen gewoon mensen zoals jij en ik. Filmptip: Dead Man Walking. Die film geeft wél een realistisch beeld.

Het is mogelijk om iemand te geven ondanks de vreselijke daad die diegene heeft begaan. Iemand is meer dan het slechtste wat hij in zijn leven heeft gedaan.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:56

goed gezegd isegrim. :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:58

Dat geloof ik ook wel, maar ik vind het heel hypocriet naar de slachtoffers toe om dan een dader te steunen :S

Als jij het leven van een ander verwoest, heb jij daar dan nog wel recht op? (dat vraag ik me dan af... Ik hoef geen entertainer/uitlaatklep te worden van iemand die bijvoorbeeld een moord heeft gepleegd op een willekeurig slachtoffer)... Aan de andere kant, zit iemand vast omdat hij zijn gezin wilde onderhouden en drugs ging smokkelen, heel ander verhaal :S Ook illegaal, maar in mijn ogen "minder erg". denk dat het vooral daar mee te maken heeft.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:00

Isegrim schreef:
Mavelle schreef:
Maar heb je dan niet steeds een hele negatieve/depressieve ondertoon in de brieven die je krijgt?

Integendeel! Natuurlijk praten we ook over serieuze dingen, maar we maken ook veel grappen. Hij kan erg goed relativeren. We zijn al bezig om zaken te regelen voor als hij straks dood is. Zo laat hij zijn lichaam na aan de wetenschap (medische universiteit van Houston). Je krijgt dan een kaartje dat je bij je moet dragen, soort donorcodicil. Hij heeft smakelijk moeten lachen om mijn opmerking dat hij dat kaartje wel in zijn portemonnee moest stoppen voor het geval hij aangereden zou worden door een auto. :)

We lachen veel samen en dat heeft hij juist nodig denk ik. Ik ben zijn voornaamste afleiding. Ja, we hebben het ook over de afschuwelijke dingen, maar dat voert absoluut niet de boventoon.

Krijgt hij de dood straf of gewoon dood, zoals idereen, sorry beetje erg nieuwsgierig maar hou de vraag in m'n hoofd de helde tijd :o

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:44

ik heb er 1 van 35 met doodstraf, en 1 van 50 met levenslang,
op dit moment.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:11

Serendip, heb je het topic gelezen? Veel van de dingen die je zegt zijn al uitgebreid besproken

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:16

@Isegrim: bedankt voor je duidelijke verwoording! Ik snap het nu helemaal en besef nu ook dat veel ter dood veroordeelde nauwelijks contact hebben met familie.
Vreselijk voor jouw inmate dat hij zo'n jeugd heeft gehad! Jammer dat die ouders hier zo mee weg komen en hij moet boeten.

@serendip: Als je toch niet van plan bent een gevangene te schrijven en alleen maar wil zeggen hoe hypocriet we zijn door met gevangenen te schrijven kun je beter een eigen topic openen om daar een welles-nietes spelletje te beginnen. -O-

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:33

Nee, sorry, heb ook niet heel het topic gelezen...

Maar dat was het eerste wat eigenlijk in me opkwam... Het hangt er voor mijn gevoel heel erg vanaf in hoeverre ik iemands daden kan begrijpen, iemand kan nog zo geweldig zijn en leuk om mee te schrijven en wat dan ook, maar voor mij zou het heel erg uitmaken wat iemand heeft gedaan, of ik daar wel mee zou kunnen leven. Want ik neem aan dat je niet alleen over het weer schrijft, maar ook gewoon over persoonlijke dingen... Dus vandaar dat ik me dat even afvroeg... En ook of je een soort kunt selecteren of ehm... dit klinkt ook zo bot... Stel je gaat met iemand schrijven, krijg je dan gewoon te weten waarvoor diegene vast zit etc? Of kom je daar pas achter als je met diegene schrijft?

Ik zeg niet dat jullie hypocriet zijn, maar stel ik ga gezellig zitten schrijven met iemand die een seriemoordenaar is om het voor hem leuker te maken.... tjah.. Dan voelt dat ook niet helemaal lekker.... (Puur gevoelsmatig hoor, iedereen heeft natuurlijk recht op... en doodstraf is eigenlijk ook je gewoon schuldig maken aan moord) maar dan "klopt" het voor mijn gevoel niet. Dan kan ik nog wel nieuwsgierig zijn naar de "waarom?, hoe en wat? etc." Maar dat is ook niet de goede intentie om iemand te gaan schrijven...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:48

Als je nu het hele topic leest, dan kom je verschillende argumenten tegen waarom je het wél zou doen. We krijgen in dit topic héél vaak de vragen die jij stelt (gek genoeg ben je niet de enige die zich dit afvraagt) dus hopelijk kan je het je voorstellen dat het voor ons niet zo leuk is om elke keer ons te moeten verantwoorden over dat wij ons hier goed bij voelen

Overigens heb ik al een tijdje niks meer gehoord van Joanna :\ Vind het jammer, haar brieven zijn altijd zo leuk. Ik hoop heel erg dat er niks met haar gebeurd is. Zal haar morgen weer schrijven, vragen of ze misschien toch wat harder wil proberen om iets te laten horen zodat ik weet dat het in elk geval goed met haar is.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:47

@Magrathea: Joanna is die ene vrouw uit een gevangenis in Texas(?) toch? Diegene die geen geld had voor postzegels? Heb het hele topic poosje geleden doorgelezen maar ben even vergeten wie met wie schreef :P

Wat jammer dat ze nog niks van haar heeft laten horen, hoplijk hoor je snel weer wat!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:55

Jup :j nja nogmaals ik snap het wel, want ze wil kunnen schrijven met haar zoontje en haar zus.
Ga toch echt eens opzoeken of en evt hoe ik postzegels kan kopen voor haar.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:56

Dat je iemand steunt, betekent natuurlijk nog niet dat je diens daad goedkeurt.

En in een rechtsstaat heeft ook een misdadiger, zelfs de ergste, mensenrechten. Die zijn namelijk 'onvervreemdbaar' (http://nl.wikipedia.org/wiki/Universele ... an_de_mens). De VS neemt het alleen niet zo nauw met die onvervreemdbare rechten.

Er zijn overigens ook nabestaanden die tégen de doodstraf strijden. Ik ken meerdere gevallen van nabestaanden die hebben gestreden voor het leven van degene die hun geliefde / familielid had vermoord. Bij één van de recente executies in Texas was de reactie van één van de nabestaanden dat ze vooral meevoelde met de familie van de terdoodveroordeelde, omdat die nu hetzelfde moest doormaken als zij vele jaren eerder moesten doormaken.

Nee, ik voel me niet schuldig ten opzichte van de nabestaanden. Ik misdoe hen niets door er voor Jamie te zijn.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:58

vosje456 schreef:
Krijgt hij de dood straf of gewoon dood, zoals idereen, sorry beetje erg nieuwsgierig maar hou de vraag in m'n hoofd de helde tijd :o

Hoe bedoel je dat precies?

Er wordt op een gegeven moment een datum vastgesteld en dan krijg hij een spuitje, zoals bij een dier.