Ik heb lang de moed en de kracht niet gehad om iets te typen. Maar ik doe toch nog even een poging.
Dinsdag 27 september was mijn zus heel erg van streek. Ze moest heel veel huilen. Papa en ik hadden toen tegen mijn zus gezegd van : "Ga anders maar naar huis om te slapen, even bij komen van alles". Papa en ik bleven in het hospice slapen. De hele nacht was het rustig geweest. Daarna was het 28 september. Mama leefde nog. Papa en ik waren om 10 uur 's ochtends nog even naar het park gegaan om eventjes te wandelen. Ik zei nog tegen papa : "Mama, houd het zo nog wel een dagje vol, lijkt het wel. Ze heeft een sterk hart". Even later kwamen we weer aan bij het hospice. Mijn zus zou pas om een uur of 12 komen, want die moest thuis de hond nog uitlaten en boodschappen doen.
Daarna ging ik op bed National Geographic kijken, en papa zat achter de laptop patience te spelen. Zoals we iedere ochtend deden. Even later kwam onze favoriete zuster langs. Zij kwam mama even wassen. Op een gegeven moment hoor ik mama opeens even niet meer ademen. Zuster zegt tegen ons : "Charissa, meneer Roorda, snel komen". Dus wij hollen naar het bed. En mama begint nog eventjes te ademen. Tranen springen in onze ogen. Is dit het nu? Ze neem nog één zucht, en ze is weg....... Zomaar! Binnen een minuut!!
Huilend bel ik mijn zus op... "Het is al te laat, ze is er uit gepiept".
Papa en ik huilen onze ogen er bijna uit. Het doet zo zeer. Ik heb zoveel verdriet. We wachten totdat mijn zus bij het hospice is. Mijn zus is helemaal kapot van verdriet. Die is supersnel naar het hospice gereden. Ook gevaarlijk, denk ik dan. Hoe kan je zo nog rijden? Als je zulk nieuws hebt gehoord.
Samen gaan mijn zus, de zuster en ik mijn moeder afleggen. Ik doe de ene kant, en mijn zus de andere kant. De zuster begeleid ons goed. Mama is aan de ene kant ijskoud, en op verschillende plekken is ze gloeiend heet. Het was helemaal niet eng of raar. We hebben het met alle liefde in ons hart gedaan. Het was heel mooi.
Mijn moeder is redelijk vredig weg gegaan. We denken dat het komt omdat het altijd zo gezellig op onze kamer was. En dat papa en ik gewoon lekker onze dingen deden, wat we altijd deden. Ze heeft de laatste dagen ook geen morfine gekregen. De zusters van het hospice zeiden dat mama het heel goed deed, en dat ze heel mooi weg gleed? Tsja, denk je dan. Hoe kan iemand mooi dood gaan? Ik wil helemaal niet dat mama dood gaat. Mama moet blijven. Ik heb paar dagen van tevoren gezegd tegen mama... "Het is goed. Waar je ook heen gaat, welke pad je ook mag nemen, het is goed".
Maar ik meende het niet echt. Maar ik wil niet dat ze lijd, of dat ze blijft voor ons, terwijl het haar tijd is...
Na het afleggen werd de uitvaart dinges gebeld. Die moest vanuit Sneek komen, dus dat duurde een tijdje. Ondertussen heb ik mijn traditie in ere gehouden. Mama en ik kochten altijd een patatje pinda met frikandel als ik depressief was. Dus ik ben naar de snackbar gerend en heb ik het mee genomen naar het hospice. Daar heb ik, samen met mijn zus en vader het patatje opgegeten. Totdat meneer de uitvaart-man kwam.
Een regel van het hospice was dat niemand er uit ging zonder kist. Helaas hadden wij nog geen kist. Daar hebben wij geen tijd voor gehad.
Toch moest mama met een brancard terug naar Sneek, naar het uitvaartcentrum. De volgende dag hebben wij met zijn allen een kist gekozen, en die middag hebben wij met zijn 3en, en de uitvaartman mama in de kist gelegd. Ze zag er heel mooi uit. 
Woensdag 5 oktober was de crematie. Het was heel moeilijk. We hebben veel gehuild. We hebben 58 rode rozen op mama's kist gedaan. En we hebben nummers gespeeld van Meatloaf, Led Zeppeling en Simon & Garfunkel. Het was heel mooi. Maar ik ging kapot van verdriet daar. Ik heb toch veel foto's gemaakt voor het plakboek.
Hierbij een zielige foto van ons : (oh ja, ik ben die kleine)
Laatst bijgewerkt door Charica op 11-10-11 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt