Het is AUto, niet OOto!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Re: Het is AUto, niet OOto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:52

Zeggen jullie ook berrum in plaats van berm zeg maar? :+ Mijn beste vriendin komt uit Brabant en die vindt sowieso dat ik Leids/stads/kakkerig praat :') Maar ik spreek de r in berm dus bijna niet uit, ik zeg een soort van behrm, zij zegt dus berrum zeg maar, zij spreekt de r juist best duidelijk uit. Wat doen jullie? :')

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:53

Fujita_Amor schreef:
Niet echt een gehaktbal met ei
Meer kroket met ei :')

Is heerlijk!
Maar ja ik woon in het noorden

hier noemen we dat een frietei :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:55

Dat is net als even, eem.
Ik zeg altijd eem de fiets binnen zetten (oid) gewoon omdat het makkelijker praat en iedereen begrijpt me gewoon :j

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:55

Yanouuu schreef:
Zeggen jullie ook berrum in plaats van berm zeg maar? :+ Mijn beste vriendin komt uit Brabant en die vindt sowieso dat ik Leids/stads/kakkerig praat :') Maar ik spreek de r in berm dus bijna niet uit, ik zeg een soort van behrm, zij zegt dus berrum zeg maar, zij spreekt de r juist best duidelijk uit. Wat doen jullie? :')

Berrem. Ik kom uit omgeving Rotterdam. :P

Mijn hond heette Wolf, maar die luisterde niet als je Wolf riep ipv Wollef. :')

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:02

Iedereen zegt ook dat ik anders ben gaan praten sinds ik op deze school zit. :P
Die vriendin uit Brabant snap ik soms echt niet, sommige dingen die ze zegt, en haar moeder en oma al helemaal niet :+ Ze zegt ook 'in de bank' en niet 'op de bank', dat soort dingen.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:03

Ik zeg ook 'berrem/berrum', ik kom oorspronkelijk uit Brabant :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:04

ik zeg 'berme' :')

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:12

_O-

Wat een heerlijk topic :D

Maar goed, hier is het ook zeuven en een berrum, leeuwarden, dat is een moeilijke :') maar volgens mij ook met een leeuw :=
FrikaNdel, Bert en Urnie, ik heb een AUto, ik zit op de bank, trekker/tractor, dat is mij om het even. FlEtgebouw en een snEckbar waar we geen lange hamburgers kunnen bestellen :') Wel vind ik de pizza's van Utker erg lekker :9 en maak ik zo nu en dan een puZZel.

Verder kom ik uit Brabant, dus ik vind een aangereden paard maar zielig en zelf rijd ik 's morgens om 8 uur aan :Y)

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:14

Joyckuh schreef:
FrikaNdel

Ik heb net geleerd van Wikipedia dat een frikadel en een frikandel niet hetzelfde zijn. :+

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:16

Spirit schreef:
Joyckuh schreef:
FrikaNdel

Ik heb net geleerd van Wikipedia dat een frikadel en een frikandel niet hetzelfde zijn. :+

Ik eet het allebei niet :D

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:20

Spirit schreef:
Joyckuh schreef:
FrikaNdel

en een kroket in NL & BE zijn verschillend.
in NL zitr vlees in , in BE patat :')

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:23

één, twee, drie, vier, vijf, zes, ZEUVENN...
Ik vind dat ook zo een verschrikkelijk woord. Maar ja, sommige zijn opgegroeid hiermee, voor hun is zeven dan weer raar..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:25

Sence schreef:
Heel vaak op tv, als het over een auto gaat, spreken ze het uit als ooto!

Of, nog een voorbeeld...

Hebben ze het op tv over Leeuwarden, spreken ze het uit als LEEwarden!

Er staat toch duidelijk AUto, waarom dan uit spreken als OOto?

Je kent het dier wel, een Leeuw... Waarom als je er dan Leeuwarden van maakt, waarom dan LEEw er van maken?

Er zijn vast wel meer van dit soort woorden en namen die op de verkeerde manier worden uitgesproken.

Zijn er meer bokkers, bij wie het is opgevallen?

Waar ik me aan stoor? Dat ze mensen uit mijn streek ondertitelen. Als of wij geen Nederlanders zijn. Ik versta iemand uit Twente ook, waarom dan het Brabants ondertitelen? Dat haalt echt alle humor uit hun uitspraken, want dat is meestal niet te vertalen.
En tja, Ooto is plat Rotterdams. Het wordt duidelijk tijd dat we dat ook gaan ondertitelen...

En berm, ik ben ook Brabo... Dus Berrum... Mijn dochtertje praat ook met zo'n rare 'r'. Weet je wat de praatjuf daar over zei? Dat ze de R moet gaan oefenen... _O- Dus als ze zegt Hooir (ik kan het niet eens nadoen) vragen wij altijd wat ze zegt. :') Wij hebben een hekel aan dat bekakte taaltje. We snappen ook niet waar ze het vandaan haalt. Hier zijn het toch echt bijna allemaal echte boer'n.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 09-07-11 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:26

Ja dat is ook zoiets waar ik als Nederlandse (altijd in BE gewoont maar familie en ikzelf geboren in maastricht).
Een kroket is voor mij een 'vleeskroket'. Terwijl als we bij mijn vriend gingen eten vroeger en we kregen kroketten,
dan waren dit aardappelkroketten. Snapte er soms niks van haha :').
Wat is het verschil met een frikandel en een frikadel?!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:29

Thuis schudden wij de koffie in...( inschenken..)
En als ik t nie zuuk, dan heb k ik ergens geen zin in..(ben niks kwijt of zo :+ )
Ik trek mijn "boks" aan ipv broek.
Ik maak t "hekkegat" of "hekkeslag" open en haal mijn paardje uit de wei..
Nieuwe omheining maken noemen we hier "glinten".
Hooi wordt niet geschud maar "gewénd" (moeilijk op te schrijven hoe we t uitspreken).
Harken wordt hier "dieken" genoemd, de machine heet "dieker".

Nja zo kunnen we nog wel ff doorgaan :D

O ja de benaming voor een meisje is ook al zo streek/provincie gebonden; Vrollie, derke, megje, wichtje, deerntje...en..vul maar aan!
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 09-07-11 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:30

Frikadel is een soort van hamburger en de frikandel ken je vast wel...

Femke: Dat is toch Limburgs? Dat mogen ze van mij ook invoeren als een aparte taal. Net al Fries... Die hebben af en toe wel een taaltje. Ik heb van een Limbo uit Roermond wel eens begrepen dat ze een Limbo uit Maastricht, ondanks haar Limburgs ook niet kan verstaan... Daar hebben de meeste Brabanders geen last van.

Ow ik zien: Ergens in Brabant. Dan is dat wel bij de Limburgse grens... Toevallig kom ik ook ergens uit die hoek, dus die dingen die jij omschrijft snap ik moeiteloos. Maar dat koffie schudden is volgens mij echt Limburgs.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 09-07-11 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:30

Famke: Ik denk als ik bij jullie op vakantie was dat ik totaal niks begreep van heel je taal! Haha

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:31

Ik kan me best voorstellen dat ze dat soms ondertitelen hoor. Als je je eraan ergert kijk je toch gewoon niet naar de ondertitels, maar het is wel fijn voor de mensen die het anders niet verstaan :+ Net als dat ik blij was dat ze Oh Oh Cherso eindelijk gingen ondertitelen (toen ik het nog keek dan).

Volgens sommigen praat ik inderdaad nogal kakkerig (meestal wel mensen die hier dus niet vandaan komen), tja, ik heb er geen problemen mee, vind het ook niet lelijk en bij mij op school praat iedereen zo. :')

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:35

@ idefix4 nee hoor kom uut brabant.. (alleen bij de andere benamingen voor meisje zit ook limburgs, achterhoeks enz bij)
@DaisNBenj Hahhaha mooi toch..heb je meteen t gevoel dat je in t buitenland zit en je hebt er niet ver voor hoeven vliegen..

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:37

Ik vind 'inschudden' echt een stom woord, hier zeggen het vooral mensen die uit limburg komen. Woon zelf in zuid-oost brabant

Ik ken ook 'durske' als benaming voor meisje

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:39

Hahaha dat vonden ze op school in Barneveld ook...nja ik ben niet anders gewend, dus voor mij klinkt t niet raar. Ik kom uit noord-oost brabant.

Durske, je klopt, heb ik ook al vaker gehoord.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:39

Nou ik ook! :P En ik heb er legio vrienden in verschillende regio's.

Maar ja, ik heb een meertalige opvoeding gehad. Zelf Brabants. Vader Rotterdammer en zijn jonge broer en zus Zeeuw en moeder Noord-Hollands... Je wil niet weten hoe vaak mijn familie in de kop van Noord Holland me Brug wilde horen zeggen. Dat vonden ze 'schattig'. _O-

Er was ook ergens een heel gesprek over meisje in het brabants. Dan was die omschrijving hier juist heel positief en in Almere juist heel negatief. Mokkel was dat. Ook al zo'n woord. Heel gewoon in mijn omgeving. Ik word liever zo genoemd dan andere namen die ze ook regelmatig gebruiken... :D

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:40

Drinken inschudden doet een vriendin van mij uit Limburg ook. Ik vind het zo gek klinken :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:41

Als die vriendin het heeft over een jongen zegt ze ook altijd 'dat ventje' _O- Vind dat zo raar, haha.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:42

Ja, als ze drinken gaan inschudden, ga ik op zoek naar het morsdoekje.. Dat kan niet anders dan een boel gededdel opleveren...