Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:04

Zooist schreef:
De mensen die het ondergaan hebben, hebben inderdaad hun ziel en leven in Gods handen gelegd. God heeft hen niet misbruikt. Mensen hebben deze mensen misbruikt. Die hun vrije wil "gebruikt" hebben om hun eigen "genot" te stillen.

Deze mensen worden door christenen aangezien als spiritueel leiders, als voorbeeld hoe om te gaan met god. Deze mensen nemen biechten af, geven advies in de naam van god of jezus, en zij worden door hun kerk gerespecteerd. Van een vertegenwoordiger van de bijbel verwacht je toch dat ie angst heeft voor de gevolgen van zijn daden? Van alle mensen moeten deze mensen toch juist heel bewust zijn van de gevolgen van een slecht leven, en boven alles, ze zouden moeten stilstaan bij de hel, en de duivel.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:13

NatasjavE schreef:
Reneee_ schreef:

Wetenschap is ook geloven. :Y)

Wetenschap is juist werken met bewijzen..

Ik ben helemaal geen wetenschapsmens, wie zegt dat de wetenschap het altijd goed heeft...
De wetenschap is er ook om zichzelf weer te kunnen verbeteren of dat ze bepaalde zaken weer intrekken omdat het na verloop van tijd toch anders blijkt te zijn.
Dat is ook zoiets, mensen gaan er altijd klakkeloos vanuit dat de wetenschap gelijk heeft, moet je ook zeer zeker niet doen hoor.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:14

Ayasha schreef:
Hoe kan een vijf jarige die sterft al reageren op de roep van God?
En hoe kan ooit iedereen van God gehoord hebben? En wat met de mensen die dood gaan :)

(en dit zijn dus serieus bedoelde vragen. Ik wil niemand voor het hoofd stoten of iemands geloof belachelijk maken)

Ik moest overigens wel grinniken om het verhaaltje van de man met de overstroming.

Als ik echt een geloof moet zeggen waar ik me in kan vinden, is dat trouwens het bhoedisme... Ik vind dat echt een mooi geloof... :)

Ik heb even goede raad gevraagd voor deze vragen :o Het antwoord is gebaseerd op hetgeen waar ik in geloof.

Hoe kan een vijf jarige die sterft al reageren op de roep van God?
Kinderen zijn altijd behouden (gaan naar de hemel) voordat ze zelfstandig een keuze kunnen maken. Pas wanneer een mens zelf in staat is een keuze te maken zal hij of zij zelf kunnen bepalen wat hij of zij wil. Dat is dus per kind afhankelijk vanaf welke leeftijd dit is.

En hoe kan ooit iedereen van God gehoord hebben?
Niet iedereen kan nu van God gehoord hebben. De Bijbel geeft hier zelf het antwoord op wat er gebeurd met mensen die niet van God gehoord hebben in Romeinen 2:14

“Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet”

Met andere woorden: als je niet gelovig bent en je kent God niet, maar je leeft van nature God zijn leven na, dan ben je toch met Hem want dan ben je onbewust gerechtvaardigd.

En wat met de mensen die dood gaan voor hij komt om een nieuwe kans te geven?
Ieder mens krijgt de kans om te kiezen.

Dat boek heet Deadline, de schrijver Randy Alcorn.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:15

Wetenschap geeft inderdaad geen pure feiten. Kijk alleen al naar het toekomstbeeld: vroeger was men ook overtuigt dat de aarde plat was, waarom zouden wij nu niet ook zulke fouten maken?

Neemt niet weg dat de wetenschap wel zoveel mogelijk objectief probeert te zijn, iets wat een gelovige t.o.v. vele kwesties vrijwel niet kan.

MamboBeach

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:19

Dat snap ik niet, dat een gelovige niet objectief probeert te zijn, voor die mensen in hun geloof wel. Mensen die in wetenschap geloven doen dit ook.

Dat de wetenschap zijn best doet om objectief te zijn zegt niet dat ze dat ook daadwerkelijk zijn. :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:20

Ik denk dat ze het wel proberen, maar ik denk dat zo iemand dat niet kan. Om zo dicht mogelijk bij objectiviteit te komen moet je niet een bepaalde kant aanhangen, dan is je referentiekader al compleet anders.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:22

christel1857 schreef:
Zooist schreef:
De mensen die het ondergaan hebben, hebben inderdaad hun ziel en leven in Gods handen gelegd. God heeft hen niet misbruikt. Mensen hebben deze mensen misbruikt. Die hun vrije wil "gebruikt" hebben om hun eigen "genot" te stillen.

Deze mensen worden door christenen aangezien als spiritueel leiders, als voorbeeld hoe om te gaan met god. Deze mensen nemen biechten af, geven advies in de naam van god of jezus, en zij worden door hun kerk gerespecteerd. Van een vertegenwoordiger van de bijbel verwacht je toch dat ie angst heeft voor de gevolgen van zijn daden? Van alle mensen moeten deze mensen toch juist heel bewust zijn van de gevolgen van een slecht leven, en boven alles, ze zouden moeten stilstaan bij de hel, en de duivel.

Ik ben dit volledig met je eens!

Helaas hebben deze "vertegenwoordigers van een bepaalde kerkelijke stroming" er lak aan gehad!

Deze mensen worden overigens niet door alle Christenen gezien als spiritueel leiders. Absoluut niet!

Ook in het Christendom zijn honderden stromingen.

Ik blijf erbij dat God liefde is en dat alles wat geen liefde is NIET van God komt, maar van de duivel.
Mijn geloof!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:22

Kijk, ik geloof zelf helemaal niet in het Adam en Eva-verhaal, voor mij is de bijbel pure symboliek. Dat verhaal willen de christenen geloven omdat ze vertrouwen op de bijbel. Zelf neem ik dat niet zo maar aan en heb daar mijn eigen gedachte over maar ik vind mijzelf dan niet slechter dan een christen die dat wel gelooft. Mijn uitgangspunt is nog altijd dat als je goed probeert te leven en je ziet het als symboliek het ook helemaal niet erg is... Iemand kan zich wel christen noemen en naar de kerk gaan en de meest vreselijke dingen uitvoeren, maar dan ben je voor mij ook een heiden...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:23

Reneee_ schreef:
Wetenschap is ook geloven. :Y)

NatasjavE schreef:
Wetenschap is juist werken met bewijzen..

MamboBeach schreef:
Ik ben helemaal geen wetenschapsmens, wie zegt dat de wetenschap het altijd goed heeft...
De wetenschap is er ook om zichzelf weer te kunnen verbeteren of dat ze bepaalde zaken weer intrekken omdat het na verloop van tijd toch anders blijkt te zijn.
Dat is ook zoiets, mensen gaan er altijd klakkeloos vanuit dat de wetenschap gelijk heeft, moet je ook zeer zeker niet doen hoor.

Je moet inderdaad maar net geloven dat die bewijzen kloppen!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:23

Angelita schreef:
Ik denk dat ze het wel proberen, maar ik denk dat zo iemand dat niet kan. Om zo dicht mogelijk bij objectiviteit te komen moet je niet een bepaalde kant aanhangen, dan is je referentiekader al compleet anders.

Voor mij is de wetenschap aanhangen ook een soort geloof, ik heb namelijk niet zoveel met wetenschap...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:24

Angelita schreef:
Wetenschap geeft inderdaad geen pure feiten. Kijk alleen al naar het toekomstbeeld: vroeger was men ook overtuigt dat de aarde plat was, waarom zouden wij nu niet ook zulke fouten maken?

Neemt niet weg dat de wetenschap wel zoveel mogelijk objectief probeert te zijn, iets wat een gelovige t.o.v. vele kwesties vrijwel niet kan.

Dank u! :P

Ik beredeneer uit mijn geloof, wat mijn waarheid is! En wat mi ook objectief kan zijn.

Respect naar elkaar!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:25

Angelita schreef:

En ben je in dat referentiekader objectief!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:26

MamboBeach schreef:
Iemand kan zich wel christen noemen en naar de kerk gaan en de meest vreselijke dingen uitvoeren, maar dan ben je voor mij ook een heiden...

Dat ben ik met je eens!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:28

Zooist, waar ik oprecht benieuwd naar ben, jij bent niet gelovig opgevoed als ik het goed begrijp en heb nooit een geloof gehad om het even zo te noemen. Klopt dat?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:30

Ik respecteer jou zeker (zou niet weten waarom niet?). Ik zeg alleen waarom ik denk dat iemand die al een kant heeft gekozen (belangrijk: iets wat niet duidelijk met feiten onderbouwbaar is maar wat vooral op gevoel gebaseerd is) minder goed kan afwegen/richting objectiviteit kan gaan. Is verder geen verwijt ofzo, is slechts hoe ik over geloven VS objectiviteit denk. :)

Zooist: Objectiviteit gaat juist búiten referentiekaders. Als ik altijd ben opgegroeid met katten en ik moet gaan uitzoeken welk dier het meest populaire huisdier is (ik noem maar wat), dan is dat vanuit mijn referentiekader de kat, want ik zie aldoor katten, vind ze helemaal awesome etc. Maar dat hoeft voor andere mensen toch totaal niet te gelden?
*oke slecht voorbeeld, maar weergeeft wel wat ik bedoel* :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:31

mengt zich ook maar eens in de discussie :)
ik geloof dat ik je opmerking niet goed begrijp MamboBeach, iemand die de meest vreselijke dingen uitvoert is een heiden? waarom niet gewoon een slechte christen? of waarom niet gewoon een heel slecht mens?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:33

Kinke schreef:
ik geloof dat ik je opmerking niet goed begrijp MamboBeach, iemand die de meest vreselijke dingen uitvoert is een heiden? waarom niet gewoon een slechte christen? of waarom niet gewoon een heel slecht mens?

Omdat ik dat een heiden noem, eh, zo moeilijk is dat niet...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:39

oh ok. Het komt op mij zo over dat een 'heiden' iemand is die vreselijke dingenn uitvoert.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:39

Kinke schreef:
oh ok. Het komt op mij zo over dat een 'heiden' iemand is die vreselijke dingenn uitvoert.

op mij ook.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:43

Angelita schreef:

Even over je voorbeeld van de aarde. Het beeld dat de aarde plat was, en de angst dat je er van af kon vallen. Dat beeld kwam niet vanuit de wetenschap maar vanuit de kerk. En de wetenschap heeft het werkelijke daarna gecorrigeerd, met heel erg veel tegenstand van de kerk. Eigenlijk heeft de kerk de wetenschap alleen maar tegengewerkt, om maar een voorbeeld te noemen: Het verhaal van galileo (google is your friend ;) )
De wetenschap heeft bijna altijd de feiten uit de bijbel achterhaald. Waardoor nu alleen nog de morele waarden en normen uit de bijbel intakt zijn gebleven, en dat is ook het sterkste argument wat je als gelovige kunt aankaarten. Want ik geloof zeker dat hoop doet leven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:45

MamboBeach schreef:
Zooist, waar ik oprecht benieuwd naar ben, jij bent niet gelovig opgevoed als ik het goed begrijp en heb nooit een geloof gehad om het even zo te noemen. Klopt dat?

Ik be gedwongen gelovig opgevoed. Ik moest elke zondag naar de kerk en naar catechisatie door de weeks. Een soort bijbelstudie. Ik werd zo gedwongen en werd daar echt gek van. Ben me van mijn ouders en familie af gaan keren en heb mijn eigen leven gemaakt.

Ik was hartstikke metal en ben naar alle festivals in europa geweest. Ik stond vooraan bij Marilyn Manson en heb zelfs persoonlijk contact gehad met veel van mijn "helden".

Ik heb heel veel gebruikt en gedronken.

Toen een normaal leven gekregen, op mezelf gaan wonen, samenwonen, wegwezen, samenwonen....

En nooit een gevoel gehad van geluk.

Ik heb ME, ben daar zelfs verlamd van geweest. Op eigen kracht toch weer opgeklauterd maar altijd iets gemist.

Min familie is op een gegeven moment van hun MOET geloof bekeerd naar het "echte geloof" en ze zijn lid geworden van http://www.desteen.nl

Dat is al jaren geleden.

Ik heb daar zelf twee ervaringen gehad als niet gelovige. De eerste keer dat ik zeker iets voelde was toen ik op het podium MOEST komen omdat mijn ouders tig jaar getrouwd waren. Uit beleefdheid was ik ook op komen draven. Toen werd er gebeden voor ons al gezin en ik stortte daar haast in van ??iets????? en ben heel hard huilend de kerk uitgerend en bijna naar huis gehold (dat was ver....) en de tweede was toen mijn zusje trouwde. Bij binnenkomst werd een nummer gespeeld en ik had die zelfde ervaring. Ik moest huilen en lachen tegelijk. Hel gelukzalig maar toch ook beangstigend. Omdat ik niet KON geloven van mezelf dat er toch wel eens een God kon zijn.

NAja, toen ben ik er weer jaren niet geweest tot ik zo met mezelf in de knoop kwam dat ik met mijn rug tegen de muur kwam en niet meer wist wat te doen. Toen heb ik mijn zusje gevraagd om met me te praten en me te helpen. Toen vroeg ze of ze voor me mocht bidden en toen werd ik werkelijk geraakt door God. Dingen die ik weggestopt had kwamen boven en ik voelde me volledig schoon worden van binnen. Mijn misbruik op school had ik zo weg gestopt dat ik niet meer kon functioneren. Ik wist het niet eens meer.

Vanaf dat moment ben ik me gaan verdiepen en in de bijbel gaan lezen. Daar kwam ik niet doorheen en ben toen de 7 stappen naar ....? (weet ff niet meer) gaan lezen van Joel Osteen.
Dat boek heeft mijn leven zo veranderd.

Mijn omgeving kent mij niet meer terug en op mijn werk snappen ze er nu al een jaar niks van.....

Mijn man gelooft niet en krabbelt zich ook regelmatig achter zijn oor?????

Ik ben voor mij de gelukkigste mens op de wereld!

En dat gevoel en geloof kan niemand me meer afnemen. Zou het graag willen delen maar ieder zijn keus!

Snappie?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:46

Kinke schreef:

God is liefde en alles van geen liefde is is niet van God.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:47

christel1857 schreef:
Kinke schreef:

op mij ook.

Heiden is de benaming voor niet gelovige in ouderwetse termen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:52

Zooist schreef:
Heiden is de benaming voor niet gelovige in ouderwetse termen.

Ja dat weet ik, maar waarom een slecht mens een heiden noemen? Vind dat een belediging, en vat het ook zo op.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:54

Overigens mooi verhaal wat je hier boven hebt geschreven. Ik lees er geen bewijs voor god in terug, noch voor het feit dat ie contact heeft gemaakt. Maar ik ben wel oprecht blij voor je dat het zo goed met je gaat en dat je steun en kracht kunt halen uit je geloof. das alleen maar positief.