Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
zap schreef:Heb je weleens achter de kassa gezeten? Heb je weleens achter een servicebalie gewerkt. Inderdaad...SERVICEbalie. Wat verleen ik? Service... goh, dan hoor ik ook fooi te krijgen, want ik loop ook de gehele dag mijn poten onder mijn lijf (van voor naar achter, van voor naar achter, naar kantoor, naar klant zus, naar klant zo).
En wat een doodgooier zeg. Voor de kassa kies je.... je kiest toch zeker ook voor het horecawerk. Komop zeg. Je weet toch vantevoren dat je zoveel moet werken? Zoveel moet lopen? Daar kies je echt zelf voor hoor. Vind je het niks, dan zoek je toch ander werk?
Het probleem is inderdaad dat mensen verwachten fooi te krijgen. Als mensen nu eens niet verwachten iets te krijgen, maar oprecht blij zijn met iets wat ze krijgen.
Vjestagirl schreef:Ik denk dat de discussie niet zozeer is 'wel of geen fooi' maar dat 80cent op zo'n grote rekening geen echte fooi is. Fooi is waardering voor je werk, omdat je bijvoorbeeld extreem beleefd bent, meedenkt met je gasten en omdat het werk zowel lichamelijk als geestelijk echt slopend is (afgezien van of dat in andere bedrijfstakken ook zo is). Op een rekening van €3,20 is 80cent een super super nette fooi, hell dan is 30cent al een keurig nette fooi en snap ik het ook helemaal als mensen geen fooi geven. Maar die 80cent op €350 geeft je niet het gevoel dat mensen gelukkig zijn met wat je voor ze gedaan hebt, maar dat je nog iets voor ze moet doen: namelijk het wisselgeld opbergen waar ze geen zin in hebben. Dat is niet perse ondankbaar, want ik ben blij met iedere fooi, maar dat is gewoon een kwestie van 'afgerond betalen is makkelijker'. Ik kan het niet goed uitleggen, maar ik snap het gevoelsmatige verschil prima.
Polaris schreef:PureSylk schreef:Oh, lekker ijsje gegeten en wat te drinken. Blijkbaar hoefden we alleen niet te betalen, want de serveersters vonden kletsen aan de bar belangrijker dan ons de rekening geven. Tsja, dat mag je dan van mij onbeschoft vinden, ik vond het van hun onbeschoft
Kleine moeite om dan even naar de bar te lopen.
Polaris schreef:zap schreef:Heb je weleens achter de kassa gezeten? Heb je weleens achter een servicebalie gewerkt. Inderdaad...SERVICEbalie. Wat verleen ik? Service... goh, dan hoor ik ook fooi te krijgen, want ik loop ook de gehele dag mijn poten onder mijn lijf (van voor naar achter, van voor naar achter, naar kantoor, naar klant zus, naar klant zo).
En wat een doodgooier zeg. Voor de kassa kies je.... je kiest toch zeker ook voor het horecawerk. Komop zeg. Je weet toch vantevoren dat je zoveel moet werken? Zoveel moet lopen? Daar kies je echt zelf voor hoor. Vind je het niks, dan zoek je toch ander werk?
Het probleem is inderdaad dat mensen verwachten fooi te krijgen. Als mensen nu eens niet verwachten iets te krijgen, maar oprecht blij zijn met iets wat ze krijgen.
Ja ik heb achter de kassa gezeten, heb jij in een drukke stad in een restaurant gewerkt?
Ik zeg net: ja ik heb gekozen voor de horeca, daar is fooi gebruikelijk, dat heeft er mede voor gezorgd dat ik dat ben gaan doen.
Ik hou er ook rekening mee dat ik het krijg, en dankzij een hoop mensen krijg ik dat ook gewoon
Als ik die fooi niet zou krijgen zou ik niet in de horeca werken.
Specials schreef:Nee want ZAP leest verkeerd!
Volgens mij zeg ik al duizend keer als de service je niet aanstaat geef je niets, Als jij heel de avond loop te vreten en te zuipen voor 350,00 en dan meissie rent en vliegt voor je is het netjes dat je gewoon een paar euro fooi geeft ipv 80 cent.
Specials schreef:Vjesta: Ik heb eens mensen gehad die 2 drankjes wouden en maar 5 euro bij zich hadden , Kosten psies 5 euries.
Hun zeiden gewoon sorry ik heb niet meer bij me, Ik had je graag een tip gegeven want ik vond de service erg fijn!
Nou dan lig ik dr niet wakker van dat ik geen fooi krijg, Gaat meer om een blijk van waardering..
Horsii_mine schreef:Specials schreef:Vjesta: Ik heb eens mensen gehad die 2 drankjes wouden en maar 5 euro bij zich hadden , Kosten psies 5 euries.
Hun zeiden gewoon sorry ik heb niet meer bij me, Ik had je graag een tip gegeven want ik vond de service erg fijn!
Nou dan lig ik dr niet wakker van dat ik geen fooi krijg, Gaat meer om een blijk van waardering..
De goeie insteekHeb een keer een tafel gehad (toen ik nog in de horeca werkte) die letterlijk hun portemonnee ondersteboven hielden tot de laatste cent eruit was zodat ik wat fooi had terwijl ze eigenlijk zelf helemaal geen geld hadden. Het was in totaal maar 1 euro ofzo, maar wel een heel fijn gebaar
Specials schreef:Nee want ZAP leest verkeerd!
Volgens mij zeg ik al duizend keer als de service je niet aanstaat geef je niets, Als jij heel de avond loop te vreten en te zuipen voor 350,00 en dan meissie rent en vliegt voor je is het netjes dat je gewoon een paar euro fooi geeft ipv 80 cent.
Polaris schreef:Ja dat is inderdaad een fijn gebaar
Je zegt net dat ik het kleine niet eer, maar dan begrijp je mijn posts niet helemaal.
Enerzijds zeg ik dat ik fooi normaal vind in de horeca.
Anderzijds zeg ik dat ik het ook normaal vind als mensen geen fooi geven.
Verder vind ik dat als je 80 cent op 350 euro geeft, dat niet een blijk van waardering voor de service is, maar gemakzucht.
Ik zeg niet dat ik dan niet blij ben met die 80cent, maar meer dat het de intentie is die erachter steekt.
Ik heb liever helemaal geen fooi, maar wel een complimentje over de service, dan bovengenoemde 80cent.
Specials schreef:Ik heb zelf echt wel door wanneer ik een klant goed geholpen heb, Ik heb ook me mindere dagen dat ik het TE druk heb in mn eentje dus dat mensen te lang moeten wachten , Dat heb je heus zelf wel door hoor..
En de GAST bepaalt zelf wat ze drinken de rest bepaal ik. Zou wat worden als gasten de regels uit maken.
Horsii_mine schreef:Oh had niet in de gaten dat beide berichten van jou warenMaar zoals in je eerste bericht klink je gewoon lui en verwaand zo van: Ja je heb toch eteuuh?! Wat mot je nou? Geef me geld!! Terwijl je in je 2e bericht gewoon dankbaar klinkt.
Maar misschien hadden hun hogere verwachtingen ervan. En sommige mensen zijn gewoon tegen fooien, maar vinden ze afronden wel makkelijk. Ik zou er niet zo'n probleem van maken hoor! Ik geef ook geen fooi omdat ik er geen geld voor heb en het onnodig vind (je krijgt toch betaald? En je kiest er zelf voor dat vak te doen).