Het Rijles & Afrijstress topic IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:28

Mientjeuh schreef:
Saskiaatje schreef:
Dan moet je je koppeling niet te snel op laten komen. O:)

Dat weet ik na anderhalf jaar rijden ook wel. Maak jij nooit een foutje?

Wat ik wou zeggen is gewoon dat diesels meer vergevingsgezind zijn en je niet ieder schokje voelt.

En wat ik wil zeggen is dat ik erg veel verschillende auto's heb gereden, diesel én benzine, en dat ik geen verschil voel.
No need to get all insulted.

Tallout

Re: Het Rijles & Afrijstress topic IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:56

Ik heb 10 oktober (a.s. zaterdag) een intest bij de ANWB. Hopelijk daarna meteen m'n rijlessen plannen!

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:20

Mijn les ging goed! :D Alles gaat goed zegt hij, behalve het vooruitkijken moet beter. Heb 2 keer een afslag naar rechts gemist omdat ik er te laat achter kwam dat de weg daar al zat. :')

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:15

Ik weet niet eens meer of mijn lesauto een benzine of diesel is :o Had het tijdens de eerste les wel gevraagd maarja, toen had ik een beetje teveel aan m'n hoofd vrees ik :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:43

Mijn rijles ging ook erg goed! Had even een andere instructeur mar die vond ik ook erg aardig.
Krijg nu wat meer vertrouwen in gelijkwaardige kruisingen als ik voorrang heb of als er van rechts komen dat ik niet altijd helemaal stil hoef te gaan staan maar ik ook egwoon kan rollen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:59

Pluutje schreef:
Ik heb straks weer rijles. Loop lekker te snotteren :( en ben benieuwd of dit mijn eerste les in de regen wordt...

Ik ben ook te streng voor mezelf, met alles eigenlijk. Daarom ben ik denk ik nog steeds elke keer zo zenuwachtig. Heb nu door de week niet gereden en nu begonnen de zenuwen gisteravond al :(

Terugschakelen voor de bochten wil bij mij ook nog niet zo goed. Moeten jullie dan ook je koppeling omhoog laten komen na het schakelen maar tegelijk blijven remmen? Dat vind ik echt lastig! Vorige keer ging het een keer niet zo lekker dus de bocht erna probeerde ik het goed te doen maar toen vergat ik even dat ik ook nog goed moest sturen, niet zo handig :+

Nee eerst remmen, dan terug schakelen, koppeling omhoog en doorrijden. (en dat alles voor de bocht/kruispunt/rotonde :P)
Niet met koppeling in door de bocht, want dan ga je hard (heb ik ook wel eens geprobeerd in het begin :)) :D)

En hier ook een die streng is voor zichzelf, maar geen last van zenuwen ofzo dat dan gelukkig weer niet.
Kan wel alleen soms ontzettend balen van mijzelf, als ik van die onbenullige foutjes heb terwijl ik weet dat ik het wel kan :+ maargoed... :D

Judith_M schreef:
Maar hoe doen jullie het dan als je voor rood stoplicht staat vlak voor een bocht? In z'n één door de bocht? Of direct door naar z'n twee terwijl je nog nauwelijks vaart hebt? Ik schakel dan gewoon aan het begin van de bocht door.

Optrekken, en doorschakkelen naar de 2, of eventueel 3 als de bocht niet zo heel scherp is. :j
maar in de 2 is het meest logische denk ik.

Joonsel schreef:
Ligt eraan of ik vooraan sta of niet! Schakelen in de bocht gaat meestal niet samen met sturen :')

Had ik afgelopen keer bij een rotonde, moest stoppen dus wegrijden in de 1, ondertussen doorschakelen naar de 2, maar tegelijk ook nog sturen en kijken of er niks aan kwam (fietsers enz) nouuuuu jeutje dan heb je wel even je handen vol hoor :Y)

Ik les ook een diesel (BWM) idd erg fijn, maar als ik dan stiekem eens oefen in de benzine hier thuis valt dat toch even tegen.... dan heb ik wat ruzie met het gas, geef dan snel teveel gas omdat hij anders uit valt idd :Y)
ach zal ook wel loslopen op den duur neem ik aan :+ maar diesel rijd tot nu toe wel prettiger vind ik :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:02

Terugschakelen en remmen heb ik geleerd dat dat gewoon door elkaar heen mag. Dus dat je voor, tijdens of na 't terugkoppelen je rem mag loslaten. Is maar net wanneer je langzaam genoeg rijdt.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:12

Mijn laatste rijles ging super! Geen opmerkingen gehad, nog eens alle moeilijke kruispunten en wegen gereden hier in de buurt en alles ging perfect :D Nu komende week nog iedere dag een uurtje rondrijden met m'n pa en dan gaan we ervoor *\o/*

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:21

Wat ontzettend handig als je zo eindeloos veel kunt oefenen. Dat kan niet meer misgaan Mien. :)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:07

Mijn eerste rijles vanmiddag ging ook super goed!!
Mocht gelijk alle handelingen zoals schakelen etc zelf doen.
Heb nog op een 80 km per uur baan gereden, vond het invoegen wel even eng maar zelfs dat ging goed volgens mijn instructeur!!

As donderdag heb ik weer les.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:16

Ik moet dinsdag op voor TTT.
Mijn instructeur zei vandaag dat ik best een rijschool kan beginnen, k had t inzicht :P
(iemand die bij mij wil lessen (A) )

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:32

Mooi dat het goed ging! en idd lijkt mij ook ideaal als je zoveel kunt oefenen met je ouders ofzo als je wilt.... scheelt ook een hoop centjes volgens mij :D

Haha ik zou het zelf persoonlijk doodeng vinden om bij al die mensen in de auto te zitten die nog niet of amper kunnen rijden :')
vind de 1e keer bij iemand in de auto die net zijn rijbewijs heeft gehaald ook altijd wel spannend.... haha maargoed dat zullen ze vast ook wel bij mij hebben in het begin als ik hem heb O:)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:38

magic_lover schreef:
Mooi dat het goed ging! en idd lijkt mij ook ideaal als je zoveel kunt oefenen met je ouders ofzo als je wilt.... scheelt ook een hoop centjes volgens mij :D

Haha ik zou het zelf persoonlijk doodeng vinden om bij al die mensen in de auto te zitten die nog niet of amper kunnen rijden :')
vind de 1e keer bij iemand in de auto die net zijn rijbewijs heeft gehaald ook altijd wel spannend.... haha maargoed dat zullen ze vast ook wel bij mij hebben in het begin als ik hem heb O:)

Ik zou dus echt niet met mn ouders moeten gaan oefenen hé :')
Als ik niet zo vaak met mn ouders(met name mams) mee zou rijden had ik waarschijnlijk 15 lessen minder nodig gehad....
M'n vader rijdt als een kip zonder kop, hij heeft de techniek absoluut, maar je bent je leven niet veilig!
Daarnaast mn moeder die veel ste "lief" is, zet dr auto ongeveer in de berm als er iemand aankomt, en dan ook nog verbaast over het feit dat er niemand voor haar in de berm gaat(tja, mam dat ligt niet aan de mensen om je heen, voor mij gaan ze gewoon aan de kant).
En op de snelweg rijdt ze echt niet harder als 95 :Z
Maar goed, het gevolg is dat ik precies als mn moeder reed en dat is moeilijk af te leren :(

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:53

_Tara_ schreef:
Terugschakelen en remmen heb ik geleerd dat dat gewoon door elkaar heen mag. Dus dat je voor, tijdens of na 't terugkoppelen je rem mag loslaten. Is maar net wanneer je langzaam genoeg rijdt.

Je moet toch echt als laatste je rem loslaten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:04

Dirkje25 schreef:
_Tara_ schreef:

Als je tempo laag genoeg ligt ga je toch niet je rem vasthouden?
Ik laat nog regelmatig mijn rem te vroeg los, zeker als ik vrij veel snelheid heb en dan terug moet naar 2 voor een bocht.
Maar normaal heb ik mijn rem al los voordat ik ga koppelen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:08

Hier netzo, de enigste keer dat ik mijn rem en koppeling tegelijk in heb is voor een stoplicht op een hellinkje oid zoiets... verder heb ik altijd al mijn rem gewoon alweer los voordat ik ga koppelen :j zie idd ook niet in waarom je dan nog met je rem in door zou moeten rijden als je al langzaam genoeg rijd? :?

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:21

siskeh schreef:
Dirkje25 schreef:
[

Als je tempo laag genoeg ligt ga je toch niet je rem vasthouden?

Dan had je toch allang geschakeld kunnen hebben en dus ook je koppeling op kunnen laten komen.

Ik laat nog regelmatig mijn rem te vroeg los, zeker als ik vrij veel snelheid heb en dan terug moet naar 2 voor een bocht.
Maar normaal heb ik mijn rem al los voordat ik ga koppelen.

Je moet toch eerst voldoende vertragen om terug te kunnen schakelen en dat doe je toch echt met je rem.

Bij lager snelheden maakt het niet zo heel veel uit maar als je het bij hogere snelheden verkeerd doet ben je een deel van je controle over je voertuig kwijt. Je hebt nl. geen aandrijving en geen vertraging. En juist daarom is het zo belangrijk om het goed aan te leren. het moet nl. een automatisme zijn.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:29

Gas loslaten is toch ook een soort van vertragen, het gaat alleen langzamer.

En als je maar een klein beetje hoef af te remmen, maar wel moet terugschakelen.
bijv. binnen de bebouwdekom rij je eerst in zn 4, maar als de situatie dan wat veranderd wil je naar de 3, dan moet je ietsie afremmen en terugschakelen, hoe moet je dat dan doen?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:37

Dan zou ik idd gas loslaten(event. klein beetje bij remmen) en dan terug schakelen, of anders idd gewoon remmen en dan terug schakelen, maar wel afhankelijk van de situatie natuurlijk ;)

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:59

Ik mag morgen weer om 17.30 uur

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 06:54

Ik heb een vraagje, hoelang rijden jullie achter elkaar tijdens de rijles?

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 07:06

Ik rijd nu 1,5 uur achter elkaar.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 07:56

Ik altijd 2 uur.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:33

Ik maar 1 uur, laatst eens 2 uur achter mekaar, dat beviel me toch wat meer, maargoed.

Ik mag ook morgen weer, om 15.00u :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:36

Ik les ook maar 1 uur, zou soms wel langer willen, maar ik denk dat dit beter bevalt!
Wat voor mij wel noodzakelijk is, is 2 keer pw lessen.
Anders kan ik steeds weer op bijna hetzelfde punt beginnen...

Heb trouwens over 15 min. les :=
En eigenlijk heb ik helemaal geen zin... moet woensdag afrijden, maar voor mn gevoel ben ik er gewoon nog niet klaar voor.
(denk ook niet dat ik er ooit klaar voor ben trouwens :'), dus misschien is het ook wel gewoon tijd om af te rijden)