Secret Santa 2022

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:17

Urbanus schreef:
Maar volgens mij worden niet alle lootjes aan elkaar gelinkt, toch? Is er een deel met verzoeken en een deel niet. Dus het is nog steeds mazzel of 'pech' hebben.

Ja maar je weet ook nooit of er genoeg gegadigden zijn zegmaar. Als 30 mensen een actief lootje met een hond én een kat willen, maar er zijn er maar 3…. Welke 3 ga je dan die lootjes geven? Snap wel dat de overige 27 zich dan bescheten voelen, tenzij je eerst weer een (random) loterij doet wiens verzoek wel ingewilligd wordt zodat ook dat willekeurig is, masr dat lijkt me onnodig complex.

Kijk, ik vind dat er best wat ruimte kan zijn hoor… als iemand een onnoemelijk vet kado aan iemand wil en kan geven (zoals een slang :P ) is dat alleen maar gaaf. En dat je iemand die ongewenst kinderloos is en daar erg van slag van is, en dat duidelijk aangeeft, geen user gaat geven met een berichtengeschiedenis die voor 80% uit zwangerschapsberichten en babyfoto’s bestaat vind ik ook een goed streven tijdens dagen van feestelijkheid. Of bokkers die altijd met elkaar in de clinch liggen. Maar dat zouden dan echt de uitzonderingen (positief of negatief) moeten zijn. Verzoekjes als “ik wil iemand met een hond, die elke dag online is, en die graag kleurpotloden wil” vind ik erg…… decadent, onnodig, complex en maken het moeilijk om de schijn van voortrekkerij tegen te gaan :P .

M_D_H
Berichten: 17484
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:21

Menino schreef:
Urbanus schreef:
Maar volgens mij worden niet alle lootjes aan elkaar gelinkt, toch? Is er een deel met verzoeken en een deel niet. Dus het is nog steeds mazzel of 'pech' hebben.

Ja maar je weet ook nooit of er genoeg gegadigden zijn zegmaar. Als 30 mensen een actief lootje met een hond én een kat willen, maar er zijn er maar 3…. Welke 3 ga je dan die lootjes geven? Snap wel dat de overige 27 zich dan bescheten voelen, tenzij je eerst weer een (random) loterij doet wiens verzoek wel ingewilligd wordt zodat ook dat willekeurig is, masr dat lijkt me onnodig complex.

Kijk, ik vind dat er best wat ruimte kan zijn hoor… als iemand een onnoemelijk vet kado aan iemand wil en kan geven (zoals een slang :P ) is dat alleen maar gaaf. En dat je iemand die ongewenst kinderloos is en daar erg van slag van is, en dat duidelijk aangeeft, geen user gaat geven met een berichtengeschiedenis die voor 80% uit zwangerschapsberichten en babyfoto’s bestaat vind ik ook een goed streven tijdens dagen van feestelijkheid. Of bokkers die altijd met elkaar in de clinch liggen. Maar dat zouden dan echt de uitzonderingen (positief of negatief) moeten zijn. Verzoekjes als “ik wil iemand met een hond, die elke dag online is, en die graag kleurpotloden wil” vind ik erg…… decadent :P .

Wij kijken ook meer alleen naar uitzonderingen hoor.
Alleen de uitzonderingen worden wel steeds meer en meer.

Marjo schreef:
Ik vind die verzoekjes wel ver gaan ja... Serieus geen lootje van iemand die graag alcohol drinkt? Ik ben erg benieuwd naar de motivatie daarachter voordat ik verkeerde conclusies trek :')

Ik stuur je even een pb :j

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:22

Ja ik vind wel dat ik het echt het tofste ooit heb gekregen ♡

Ik hoop boven alles dat iedereen een top 2023 gaat hebben en dat we elkaar hier volgend jaar weer treffen met veel inspiratie voor mooie pakketten!

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:25

Het enigste waar rekening mee gehouden moet worden in mijn ogen is of je naar het buitenland wil verzenden of dat je op hetzelfde adres woont verder iedereen lekker verdelen dat is toch het idee van secret santa. Ohja en voor mijn santa ik geef op 1 januari een update *\o/* dan kan ik hem openmaken ik ben zo benieuwd

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:48

Die verzoeken gaan mij ook wel ver. Allergie kan ik nog begrijpen dat het misschien niet handig is een doos vol kattenhaar te krijgen, maar verder... Als je niets met kids, dieren of alcohol hebt en je lootje wel.... Je hoeft dat niet te kopen toch? Er zijn 1001 andere kados en onderwerpen die in 't topic worden besproken.

Echt koppelen is niet echt handig omdat je dan toch sneller mensen vootrekt of benadeeld, al vond ik het dit jaar wel grappig dat na een wilde uitspraak tussen Urbanus en animal alsin "dan krijg je van mij een slang" deze ook gekoppeld zijn om te kijken wat er zou gebeuren :=

Ik vond het weer een leuke editie. Ondanks dat bepaalde dingen naar mijn mening niet prettig zijn verlopen of zijn opgepakt, heeft wel iedereen een pakket, ben ik heel benieuwd naar de laatste pakketten en vond ik het leuk om te zien hoeveel moeite er in pakketten is gestopt :) Ik ben iig erg blij met m'n pakket! <3

Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:57

Van mij mag het ook best naar hoge hoed/random verdelen. Zeker als dat het makkelijker maakt voor het beheer.
Was bijvoorbeeld ook nooit in mij op gekomen om een actief lootje te vragen, omdat ik er vanuit ga dat iedereen dat wel wil.
Net zoals dat ik soms het idee krijg dat het beheer aan wordt gekeken op hoe actief een lootje is, terwijl zij er (behalve aanspreken, wat ze doen) ook geen invloed op hebben.
Mijn eigen gevoel is ook dat de ‘3 berichten per week’ regel niet per se op heeft geleverd dat men echt actiever werd en wel bijdroeg aan de niet-relevante-berichten, wat vervolgens weer leidde tot de minder gezellige discussies van dit jaar.
Laten we het vooral samen gezellig afsluiten na de laatste paar pakketten die nog gaan komen.

boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Secret Santa 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:58

Wat een werk voor jullie om nog rekening te houden met alle verzoeken! Petje af!!
Een niet zo actief lootje kun je ms wat actiever krijgen door wat vragen te stellen via het beheer denk ik dan, dat heb ik gelukkig nog niet nodig gehad.
Met de meeste extreme verzoeken (allergie voor huisdieren bv) snap ik wel dat rekening wordt gehouden, maar verder gewoon hoge hoed zou ik zeggen :)

Hopelijk heb ik volgend jaar wat tijd over om jullie te helpen met het beheer. Vind het top wat jullie doen, je kunt het nooit voor iedereen goed doen maar alle pakketten zijn ontvangen dus dat bewijst dat het wel zo is :) hopelijk volgen de laatste 2 verslagen nog

Esmee_RS

Berichten: 4903
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:52

Dit was de eerste editie dat ik heb meegedaan en ik ging er dus redelijk blanco in. Ik vond het super leuk om mee te doen. :)

Qua sfeer ten opzichte van de voorgaande jaren kan ik dus niet oordelen, maar ik kan me op zich wel enigszins vinden in het gevoel dat bepaalde mensen hebben. Vriendjespolitiek zou ik het niet willen noemen, maar het is misschien inderdaad niet het meest transparant om persoon A openbaar aan te spreken en persoon B vervolgens in PB.
Alle lootjes random verdelen ben ik voor. Zeker nu ik weet dat er specifieke bokkers als Santa of lootje verzocht worden, en daar zelfs in sommige gevallen gehoor aan gegeven wordt. Dat voelt wat onpartijdig ofzo.

Maar, ik wil de organisatie echt even bedanken voor hun inzet. Bewonderenswaardig hoe veel tijd jullie hier belangeloos insteken en daarbij bijdragen aan het plezier van heel veel bokkers. Bovenstaande dingen zijn details en opbouwende feedback. Het positieve gevoel overheerst zeker, dank voor deze leuke editie! <3

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:53

Balenciaga schreef:
Zeker nu ik weet dat er specifieke bokkers als Santa of lootje verzocht worden, en daar zelfs in sommige gevallen gehoor aan gegeven wordt. Dat voelt wat onpartijdig ofzo.


Nee, dit gebeurt toch niet?

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Secret Santa 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:09

Ik doe niet mee maar lees wel mee.
Mij lijkt de hoge hoed juist prima.
Iedereen kan voor zichzelf zijn top of flops in het topic zetten en de gene die het lootje heeft kan dan prima het pakket samen stellen met de eisen lijkt me toch?
En wel of geen kind alchohol blabla. Je koopt zelf de cadeautjes toch? Dan kun je zelf bepalen wat je uit wensen lijstje wel of niet doet? Of ben ik nu echt te simpel?

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:56

Noem me naïef maar ik dacht dat er altijd uit de hoge hoed werd geloot.
Met uitzondering van lootjes die over de grens wonen.
Dit lijkt me toch ook wel het meest eerlijk en juist het hele idee van een Secret Santa.

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:05

Jolien87 schreef:
Noem me naïef maar ik dacht dat er altijd uit de hoge hoed werd geloot.
Met uitzondering van lootjes die over de grens wonen.
Dit lijkt me toch ook wel het meest eerlijk en juist het hele idee van een Secret Santa.


Hahaha dit dacht ik eigenlijk ook :=

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:13

Yonker schreef:
Jolien87 schreef:
Noem me naïef maar ik dacht dat er altijd uit de hoge hoed werd geloot.
Met uitzondering van lootjes die over de grens wonen.
Dit lijkt me toch ook wel het meest eerlijk en juist het hele idee van een Secret Santa.


Hahaha dit dacht ik eigenlijk ook :=


Maar als mensen blijkbaar heel veel eisen hebben...

Ik was ook in de veronderstelling dat er gewoon geloot werd maar ik begrijp ook niet waarom je geen alcoholdrinkend lootje zou willen.

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:23

Ik dacht ook dat er gewoon random geloot werd. Heb iig niet doorgehad dat het niet zo was. Wanneer mensen vreemde eisen gaan stellen aan hun lootje als in wel/geen kinderen of wel/geen alcohol is het aan die personen om zich af te vragen of ze wel echt mee willen doen. Het risico om iemand te treffen met een kind of die alcohol drinkt is nou eenmaal aanwezig. Het is aan de Santa om te bepalen wat er in het pakket komt. Wil je er geen babykleding in doen is dat prima toch? Een allergie snap ik wel uiteraard :D

Hier ligt het onderwerp zwangerschappen en kinderen ook wat gevoelig, maar dat heeft helemaal niks met Secret Santa te maken :o

Dit was mijn eerste deelname en ik zou graag volgend jaar nog eens mee willen doen. Enorme dank aan de organisatie voor jullie inzet! _/-\o_

En Banjer nogmaals dank voor jouw pakket! We hebben er erg van genoten en de hangmatten zijn zowaar nog heel :D

M_D_H
Berichten: 17484
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:27

LinsxDot schreef:
Ik doe niet mee maar lees wel mee.
Mij lijkt de hoge hoed juist prima.
Iedereen kan voor zichzelf zijn top of flops in het topic zetten en de gene die het lootje heeft kan dan prima het pakket samen stellen met de eisen lijkt me toch?
En wel of geen kind alchohol blabla. Je koopt zelf de cadeautjes toch? Dan kun je zelf bepalen wat je uit wensen lijstje wel of niet doet? Of ben ik nu echt te simpel?

Het is inderdaad wel een beetje te simpel gedacht :)


Jolien87 schreef:
Noem me naïef maar ik dacht dat er altijd uit de hoge hoed werd geloot.
Met uitzondering van lootjes die over de grens wonen.
Dit lijkt me toch ook wel het meest eerlijk en juist het hele idee van een Secret Santa.


Laat mij toelichten waarom wij uiteindelijk meer zijn gaan monitoren op het verdelen van de lootjes.
In 2017 kwam voor het eerst de discussie over de top en flop lijsten...
Sommige mensen gaven niks door en zeiden dat de Santa maar moest zoeken in de berichten. Sommige mensen gaven een enorme waslijst door en wilde niet dat daar van afgeweken werd. Dit werd een behoorlijke discussie waarbij sommige mensen aangaven niet langer meer mee te willen doen als er niet gekeken werd naar de wensen van iedere partij. Tevens hebben wij in dat jaar een paar keer last minute lootjes moeten switchen (na de verdeling) omdat mensen niet met elkaar door 1 deur konden, door opmerkingen in het topic niet het gevoel hadden een goed pakket voor het lootje te kunnen samen stellen etc etc etc.
Ik kan je vertellen, zeker dat laatste is stressvol.
Daarom hebben wij er voor gekozen om meer te monitoren op de verdeling van de lootjes.
deelnemers kunnen bij aanmelding aangeven of zij wel of geen top/flop lijst willen.
Zodat wij alvast een splitsing kunnen maken :j
In 2018 kwam de discussie over wel of geen actief lootje, mensen benaderde ons na het verdelen van de lootjes, dat ze niks kunnen vinden omdat het lootje niet actief genoeg is. Dus na dat jaar kwam er nog een splitsing bij.

Jullie, en ik weet zeker dat jullie het niet zo bedoelen maar het komt wel zo over nu, doen net als of wij als beheer te veel een vinger in de pot hebben met het verdelen en het te veel richting onze vriendjes verdelen, maar dat is pertinent niet zo!
Willen jullie een hoge hoed gebruiken voor de verdeling? Dikke prima, scheelt Ynske een heleboel werk!
Maar kom dan volgend jaar niet klagen over het gebrek aan activiteit, het wel of niet hebben van een top/floplijst of een lootje toebedeeld gekregen wie je totaal niet mag, want dat zijn de consequenties van het gebruiken van een hoge hoed.

Het komt vast banketstaaf mijn strot uit dan ik bedoel :')
Maar ik bedoel alleen maar aan te geven: Be carefull what you wish for, want er is 1 ding dat wij als beheer pertinent niet meer doen, en dat is na de verdeling van de lootjes nog onderling wisselen :n

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:05

Ik vind dat degene die zelf hoge(re) eisen aan hun lootje stellen bij zichzelf na moeten gaan of die eisen wel echt zo belangrijk zijn. Natuurlijk is het heel vervelend als je een lootje hebt die niet heel actief is, maar ben je ook achter de reden waarom aangegaan?

En, is het lootje uiteindelijk ontevreden met zijn/haar pakket, dan is dat toch diens verantwoording? Dan had je meer moeten posten en duidelijker je voorkeuren moeten aangeven. Daar kan ik vrij hard in zijn hoor :')

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Secret Santa 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:14

Ik zal wel te simpel denken maar je weet van te voren wat er van je verwacht wordt en je weet ook dat je mogelijk een lootje krijgt die je mss minder leuk vind. Wil je dat niet? Dan moet je gewoon niet mee doen. Ik vind niet dat je kunt verwachten dat er binnen zo'n grote groep mensen rekening gehouden gaat worden met individuele wensen.

En zoals gezegd je kunt er altijd wel een draai aan geven dat je een leuk pakket kunt maken waar je zelf ook achter staat

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Secret Santa 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:37

Ja, ik denk als dit heel duidelijk in het topic komt dat het random gaat, er niet gewisseld wordt en er wordt verwacht dat iedereen gewoon mee praat enzo dan heb je dat deel iig afgekaard!

ManonGrr

Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Re: Secret Santa 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:47

Ik vind dit zon leuk topic, ik lees al de hele tijd mee, en wil heel graag meedoen volgend jaar. Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik mezelf opgeef?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10516
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 17:53

ManonGrr schreef:
Ik vind dit zon leuk topic, ik lees al de hele tijd mee, en wil heel graag meedoen volgend jaar. Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik mezelf opgeef?


Als we volgend jaar weer een editie gaan doen komt rond 1 september een 2023 SSS topic online. Daar staat dan in de OP hoe je je op kan geven. Waarschijnlijk net als dit jaar voor een sluitdatum via PB bij mij.

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:06

Het grappige is dat ik vorig jaar met mijn groep 6 ging lootjes trekken voor Sinterklaas.
Ik had twee jongens in de groep die elkaar niet konden luchten of zien. Het lot had echter bepaald dat één van deze jongens iets voor de ander moest maken. In eerste instantie protesteerde hij maar nadat ik hem had gezegd dat dit is hoe het werkt, is hij toch aan de slag gegaan.
Hij heeft enorm zijn best gedaan met als resultaat dat de andere jongen hartstikke blij was met zijn surprise en cadeautjes.
Uiteindelijk stonden de jongens aan het eind van de dag met z'n tweetjes het lokaal stonden te vegen en sindsdien kunnen ze prima met elkaar door één deur.

Nu zeg ik niet dat dit altijd maar zo moet gaan en er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar ik vond de wending van dit verhaal zo mooi en kenmerkend voor de ware gedachte tijdens de feestdagen.
Laten we dus vooral niet vergeten waarom we met z'n allen meedoen.

CastaMickey

Berichten: 7262
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Secret Santa 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:25

Lieve Santa ik kan vanavond EINDELIJK je pakket openmaken *\o/*
Ook is tot mijn grote vreugde de situatie in mijn huis opgelost en zijn er bepaalde mensen uitgezet waardoor ik daar weer kan zijn.
Vanavond of morgen plaats ik het verslag!

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:31

CastaMickey schreef:
Lieve Santa ik kan vanavond EINDELIJK je pakket openmaken *\o/*
Ook is tot mijn grote vreugde de situatie in mijn huis opgelost en zijn er bepaalde mensen uitgezet waardoor ik daar weer kan zijn.
Vanavond of morgen plaats ik het verslag!


Ja wat fijn! Ik kijk uit naar je verslag!

En wat fijn dat je weer naar huis kunt, wat een opluchting moet dat zijn!

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:32

Urbanus schreef:
Ja, ik had ook gehoopt op iemand anders, maar het hoge hoed idee is het eerlijkst dan.


Tactvol...

Erg " leuk " om te lezen voor je lootje. :oo :roll:

Verklaart wel het een en ander.

marleen_88

Berichten: 14167
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Secret Santa 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:38

Daan, ik vind jou echt een heerlijk nuchter mens met humor! Even een knuffel voor jou. :knuffel: