Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:13

Moestuin schreef:
Waren ze nog goed? :D

Vandaag een voedseldroger aangeschaft. Een spotgoedkope uit de lidl (€35) Willen vooral even zien of het ons bevalt :)

Wat leuk! Laat je het weten?

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:30

Ben ook benieuwd hoe die is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:38

Wel, als die even goed is als hun vacuummachine dan gaat het een topproduct zijn!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:49

Ben ook zeer tevreden over het parkside accu gereedschap van Lidl.

Heb nu een doos tomaten staan van opdrachtgever moesten anders weggegooid worden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 23:52

Ik heb volgens mij ook een vrij simpel ding, duurt (vanzelfsprekend) wel even maar werkt goed.

Wat voor broedmachine heeft iedereen die er een gebruikt? Ben me aan het oriënteren maar het prijsverschil is best groot. Ik zoek iets (zo goed als) volautomatisch, voor minstens 20 eieren en liefst ook voor verschillende grootte eieren (daar apart iets voor moeten kopen is prima, zolang het maar kan).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 10:57

Ga voor nu even kijken om complete set te kopen voor maken van zuurkool. Heb via opdrachtgever ook nog 3 spitskolen liggen die anders weg moesten.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 16:58

Century schreef:
Ik heb volgens mij ook een vrij simpel ding, duurt (vanzelfsprekend) wel even maar werkt goed.

Wat voor broedmachine heeft iedereen die er een gebruikt? Ben me aan het oriënteren maar het prijsverschil is best groot. Ik zoek iets (zo goed als) volautomatisch, voor minstens 20 eieren en liefst ook voor verschillende grootte eieren (daar apart iets voor moeten kopen is prima, zolang het maar kan).

Ik heb een Fiem Smart, en ben daar erg tevreden over. Hij blijft goed op temperatuur, water is makkelijk aan te vullen, en hij draait automatisch. Gaat ook een flink aantal eieren in en kan verschillende maten eieren aan, waardoor je van kwartel tot gans in de machine kan gooien.

De machine die ik daarvoor had was duurder en veel slechter. Bleef niet op temperatuur wanneer de omgevingstemp schommelde, vochtigheid was slecht te regelen, en werd niet overal even warm.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:01

Hier ook een fiem smart. Nog steeds blij mee.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:49

https://www.bol.com/nl/nl/p/broedmachin ... 064124255/
ik heb een goedkoop simpel machientje, werkt niet optimaal. Maar ga het binnenkort toch maar weer eens proberen. Ik krijg een aantal Brahma broedeieren via mijn schoonzoon.

Binnenkort hoop ik weer op gezinsuitbreiding, hond is weer gedekt, dus over een maand of 2 hopelijk puppies :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:34

Met een Fiem Smart moet je wel apart nog een luchtvochtigheidsmeter aanschaffen begrijp ik?

Welke machine had je hiervoor, julius?

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 09:00

Moestuin, super interessant die foto's enzo! Het slachten zou ik wel moeilijk mee hebben na ze zo lang gevoederd te hebben maar het versnijden vind ik ook wel tof. Op school ook al moeten doen met een stuk koe, kip, vis, konijn en ooit es een kattenpoot moeten opzetten. Eenmaal de vacht er daar af was ook totaal geen probleem meer.

Hier heeft onze huisbaas 2 jaar terug Hongaarse wolvarkens geslacht. Ook wel wat te oud en vet maar wel mijn beste stoofvlees ooit geweest.

Super drukke deze week hier. Net de kippen en varkens verhuisd en volgende de paarden en dan zit ik permanent in ons nieuwe huisje en kan ik ook mijn zaden beginnen planten en de broedmachine terug aanzetten. Had de laatste dagen al enkele eitjes gespaard maar vrees dat we met de verhuis nu even met een legstop zullen zitten.

Ik heb 2 broedmachines, de grootste is een slechte koop geweest. De kleinste (merkloos) super ding. Ik zat nu te kijken om een Puisor aan te schaffen, blijken ook nog erg goede dingen.
Momenteel enkel usa zijdehoentjes, cochin kriel en een mix legkip met ooit wat van kriel lopen. Laatste voor de eitjes, eerste twee om uit te broeden voor verkoop. Al gedacht om de hanen van de laatste te slachten maar waren ze nu maar eens allemaal zwart ofzo geweest he en niet in ieder broedsel nieuwe kleuren. En altijd zo tam van nature. :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 09:04

Mocht iemand wat sussex rood porselein groot broedeieren willen proberen. Is het voor mij een test of de haan goed bevrucht and en jij heb wat kippen. Wel alleen ophalen en maximaal 6 eieren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:26

Ik zit zelf te denken aan een Brinsea maar die zijn wel erg duur. Ze hebben wel een echt volautomatische, en als ik die jaren kan gebruiken kan het misschien wel uit. Maar ik wil niet alleen voor een naampje betalen, het moet het wel waard zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:30

Ik heb zelf 2 Brinsea's en ben er dolgelukkig mee. Ik heb de Maxi2eco als uitkomstmachine en de ovation56ex voor de eerste 2-2.5 week. Beide heb ik ook wel voor beide gebruikt, maar dit is hoe ik ze normaal gesproken inzet. Wel is het belangrijk om op de omgevingstemperatuur te letten. De Maxi2eco heeft een warmere omgevingstemperatuur nodig dan de 56ex. Dat verschil is dusdanig dat de eerste en de laatste broed van het jaar bij mij volledig in de 56ex gedaan wordt. Maar ik heb ze in een semi-schuurtje staan, daar zakt de temperatuur wel vrij ver naar beneden. Als je het gewoon in een ruimte doet die een graad of 16 minimaal blijft, hoef je daar geen rekening mee te houden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:48

Komt hier gewoon in huis, dus dat is geen probleem :) En ik denk dan aan de Ovation28 Advance Ex, meer dan 28 eieren ga ik toch niet tegelijk doen. Maar dat is een flinke hap geld natuurlijk, dus ik weet het nog niet zo goed. Het kan wel álles, ook nog ganzeneieren mocht ik me daar ooit aan willen wagen.
Een beetje van, als ik het doe dan ineens goed zeg maar. Ik heb al een jaar kuikens uit laten broeden (natuurbroed) en op laten groeien, en ik weet dat ik dat wil blijven doen, dus ik verwacht er wel jaren plezier van te hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 14:19

Is er iemand die ervaring heeft met honden die alles aanvallen wat geen hond is? Na het zoveelste schaap dat is gepakt zit bij mij de emmer vol. Ik loop gewoon naast die hond en hij vliegt gewoon overal over om maar iets te kunnen pakken. Deuren van konijnenhokken worden kapot getrokken, schapen worden aangevallen, kippendraad wordt gewoon vernield. Ik ben op. Hij vindt altijd ergens wel een gaatje om door te glippen. Deuren worden open gesprongen dus alles is gewoon constant op slot. Maar het zorgt voor zoveel stress. Hij kan nog enkel buiten aan de leiband maar dat is voor ons bijna niet vol te houden…

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 14:24

Nee, maar zulk misplaatst territoriaal gedrag kan je niet hebben bij vee, andere huisdieren of eigenlijk overal anders dan een afgesloten industrieterrein, mits die hond dan wel ook mensen verjaagd die er niet horen. Of een goede trainer of je DA contacten en inslapen. Vraag is ook of dit er nog betrouwbaar uit te krijgen is, als dit zo'n gewoonte geworden is dat de kans groot is op terug vallen bij stress, veranderingen, etc.
Hond hoort naar mens te luisteren als het gaat om wie mag/hoort er bij op het terrein. Wat/hoe dat mis gegaan is, kan van alles zijn, maar inmiddels zal je zo te lezen op korte termijn beslissingen moeten nemen over blijven of niet van zo'n hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 14:28

Nou ja, inslapen is wel erg drastisch hoor. Naar mensen is hij 100% lief en betrouwbaar. Draait perfect mee in het gezin en ook met andere, niet te kleine honden lukt het prima. Dus het is niet dat je er niets mee kunt. Hij weet prima wat wel en niet mag. Als ik hem strak aankijk doet hij niets. Maar als ik mijn hoofd weg draai zijn de poppen aan het dansen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 14:35

Century schreef:
Ik zit zelf te denken aan een Brinsea maar die zijn wel erg duur. Ze hebben wel een echt volautomatische, en als ik die jaren kan gebruiken kan het misschien wel uit. Maar ik wil niet alleen voor een naampje betalen, het moet het wel waard zijn.

Dit is voor ons ook erg interessant. Mocht je er een aanschaffen, dan hoor ik graag welke het geworden is en hoe hij bevalt. Wij willen ook een die alles zelf doet en zo heel slecht zijn de prijzen van Brinsea niet, als ze ook echt volautomatisch werken zoals gezegd. Wij broeden ook altijd binnenshuis dus dat is geen enkel probleem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 14:40

Dus of hem overtuigen dat je altijd ziet wat hij doet of rap herplaatsen. Zit het zelfstandig besluiten als de baas niet in beeld is in het ras?
En het gaat nog niet eens over hoe hij in andere omstandigheden functioneerd, hij functioneerd nu niet in jouw omstandigheden. Dan is het of er heel intensief tig uren per dag in steken (zonder garantie) of zsm het erf af (liefst herplaatsen natuurlijk, maar ga er niet vanuit dat dit snel of permanent te fixen is door hem te houden).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 14:52

Dat hond nu mensen niet pakt is geen garantie voor de toekomst. Zou uitzoeken of er geestelijke problemen voor komen bij het ras. En eventueel laten onderzoeken. Zeker als die weet dat het niet mag vind het geen normaal gedrag.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:04

Ik heb mijn kippen vorig jaar uitgebroed met een Brinsea maxi eco. Moest daar zelf draaien maar je kon er ook een semi automatisch ding voor kopen om het draaien alle eitjes in 1 keer te doen van buiten uit. Ik was goed tevreden, had wel wat te vochtig gebroed misschien. Ik ben nu aan het kijken voor een 2e hands octea van Binsea. :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:27

Wat naar moestuin.
Schapen aanvallen/doden is echt een no go. Als het onze hond was zouden we voor inslapen kiezen. Eenmaal bloed geproefd... blijven ze doen.

Succes, moeilijke beslissing.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:41

Moestuin schreef:
Nou ja, inslapen is wel erg drastisch hoor. Naar mensen is hij 100% lief en betrouwbaar. Draait perfect mee in het gezin en ook met andere, niet te kleine honden lukt het prima. Dus het is niet dat je er niets mee kunt. Hij weet prima wat wel en niet mag. Als ik hem strak aankijk doet hij niets. Maar als ik mijn hoofd weg draai zijn de poppen aan het dansen.

Kan je hem voor de veiligheid buiten met de muilkorf laten lopen? Dan is het toch al minder stress voor jullie. Of een buitenkennel en hem daar in zetten als je je handen vrij wilt hebben.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:42

juval schreef:
Wat naar moestuin.
Schapen aanvallen/doden is echt een no go. Als het onze hond was zouden we voor inslapen kiezen. Eenmaal bloed geproefd... blijven ze doen.

Succes, moeilijke beslissing.

Dat vind ik wat voorbarig, hetzelfde met de opmerking van mensen aanvallen. Vriendin heeft een hondje (shiba inu), een schatje naar mensen toe, maar alle klein grut (eekhoorns, vogeltjes, muizen,...) moet eraan. Hondje is ondertussen 15 jaar oud en heeft het tot de dag van vandaag niet afgeleerd, maar nog nooit een wimpertje verkeerd geknipperd naar mensen.