Secret Santa 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 07:57

Ik vond de sfeer zo nu en dan ook minder prettig, maar dat lag niet zozeer aan het beheer maar vooral aan hoe er soms (op elkaar) gereageerd werd in dit topic. Mijns inziens heeft het beheer deze editie goed georganiseerd. Ik heb weer genoten van alle mooie pakketten die langskwamen. Bedankt beheer!

Pikkepor

Re: Secret Santa 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 08:54

Ik kan me helemaal aansluiten bij Fem en Adamootje!

Ik heb mezelf ook afgevraagd of ik volgende editie nog we mee doe, omdat ik misschien minder actief geworden ben en omdat de sfeer anders was dan ik me kon herinneren.
Anderzijds is sfeer ook niet echt iets dat je als beheer kunt afdwingen. En dit jaar heeft iedereen bijna vlekkeloos een pakketje ontvangen!! Daar valt ook wel wat voor te zeggen.

En weet je... het feest gaat ook door als ik niet mee doe :+ En misschien ben ik het over 9 maanden wel weer vergeten en meld ik me gewoon aan.
Ik geniet wel altijd echt van de pakketten en het zien van hoeveel plezier en toewijding daar in gestoken is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:20

Ik heb de minder gezellige sfeer ook opgemerkt. En ik snap de opmerking "vriendjespolitiek" ook wel.
Er zijn bokkers "publiek" in het topic aangesproken, anderen kregen wel of geen pb. Van mij mag het iets publieker - er hoeft niemand aan de schandpaal te belanden, maar het is niet zo fair om de ene wel, de ander niet, "publiek" aan te spreken.

Ivm de lootjes - ik was blij met mijn lootje. Ook al heeft ze een kindje, waarvan ik op voorhand aangaf dit moeilijk te vinden qua cadeautjes. Op een gegeven moment maakte iemand de vergelijking/opmerking omtrent huisdieren/partners, en toen was ik veel beter mee, wat het toch iets gemakkelijker maakte voor mij.
Maar van mij mogen alle namen in een hoed hoor, om het zo random mogelijk te maken. Ik dacht dat dat de bedoeling was van Secret Santa :) Vorig jaar had ik toevallig iemand die ik ook persoonlijk ken - dat was leuk, maar het hoéft niet, het mag echt "secret" zijn :)

Qua beheer - ik denk dat jullie het er maar druk mee hebben, en ben dankbaar dat jullie dit elk jaar opnieuw in goede banen proberen leiden. Dank daarvoor! Maar het vriendjespolitiek-gevoel was bij mij ook aanwezig, en daar hebben we jullie hulp bij nodig :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:55

Adamootje schreef:
Ik vond de sfeer zo nu en dan ook minder prettig, maar dat lag niet zozeer aan het beheer maar vooral aan hoe er soms (op elkaar) gereageerd werd in dit topic. Mijns inziens heeft het beheer deze editie goed georganiseerd. Ik heb weer genoten van alle mooie pakketten die langskwamen. Bedankt beheer!

Hier net zo. De pakketten waren mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:00

Los van de sfeer, wat ik wel snap, hoewel ik niet denk dat dat door het beheer komt? Ik kan ook niet precies de juiste woorden er voor vinden. Het zorgde allezins wel voor spanning en ik heb bewust soms terug getrokken uit het topic.

Lwdaisy, je was een hele goede Santa! En ook de peuter is heel blij met jouw cadeautjes voor hem! Net als ik! Alles is geweldig gekozen, dankjewel!Afbeelding

En ik heb ook met veel plezier mijn pakket samen gesteld. Al met al is dat waar het voor mij om ging. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:00

LWDaisy schreef:
Ik heb de minder gezellige sfeer ook opgemerkt. En ik snap de opmerking "vriendjespolitiek" ook wel.
Er zijn bokkers "publiek" in het topic aangesproken, anderen kregen wel of geen pb. Van mij mag het iets publieker - er hoeft niemand aan de schandpaal te belanden, maar het is niet zo fair om de ene wel, de ander niet, "publiek" aan te spreken.

Ivm de lootjes - ik was blij met mijn lootje. Ook al heeft ze een kindje, waarvan ik op voorhand aangaf dit moeilijk te vinden qua cadeautjes. Op een gegeven moment maakte iemand de vergelijking/opmerking omtrent huisdieren/partners, en toen was ik veel beter mee, wat het toch iets gemakkelijker maakte voor mij.
Maar van mij mogen alle namen in een hoed hoor, om het zo random mogelijk te maken. Ik dacht dat dat de bedoeling was van Secret Santa :) Vorig jaar had ik toevallig iemand die ik ook persoonlijk ken - dat was leuk, maar het hoéft niet, het mag echt "secret" zijn :)

Qua beheer - ik denk dat jullie het er maar druk mee hebben, en ben dankbaar dat jullie dit elk jaar opnieuw in goede banen proberen leiden. Dank daarvoor! Maar het vriendjespolitiek-gevoel was bij mij ook aanwezig, en daar hebben we jullie hulp bij nodig :)

De afweging tussen het wel of niet publiekelijk aanspreken zat hem in het volgende:
Hou jij je niet aan de regels uit de OP, werd je publiekelijk aangesproken.
bij alle andere zaken werd er een pb gestuurd.
Om een voorbeeld te geven (en eigenlijk alleen omdat Jolien hier zelf over begonnen is) de PB die ik naar Jolien stuurde ging over de inhoud van een bericht, waarbij het mij verstandiger leek die inhoud aan te passen, zodat er niet nog meer olie op het vuur gegooid zou worden, ik snap nu haar visie om het bericht wel te delen, maar wij als beheer hadden daar indertijd een ander beeld van.
Er zijn ook berichten rond gestuurd aan deelnemers met het verzoek op een andere manier te reageren, zodat andere deelnemers zich minder snel aangevallen voelde. Dit zijn geen gevallen waar ik openlijk een opmerking kan maken omdat het in geen van de gevallen tegen onze Secret Santa regels is om te doen wat de bokkers die zijn aangesproken, deden. Maar omdat deze acties toch (negatieve) reacties opwekte heb ik toch geprobeerd daar een soort van sturing aan te geven.
Zoals je al leest is dit een enorm grijs gebied waarbij de deelnemers dus eigenlijk niks verkeerd deden, maar de manier waarop, op een andere manier, fijner zou zijn voor het verloop van het topic.
Niet iets waarvoor je mijn inziens openlijk een opmerking voor nodig hebt, maar wel iets wat de sfeer in het topic negatief of juist positief kan veranderen als iemand aangesproken wordt :j

Met betrekking tot de lootjes, het is leuk om alles in een grote hoed te stoppen en er random uit te trekken, maar dat is gewoonweg geen optie.
We hebben te maken met zoveel verzoeken, dat we daar gewoon niet in kunnen mee gaan.
Een kleine greep uit de verzoeken:
Een actief lootje,
wel of geen top en floplijst,
wel een top en floplijst, maar geen boodschappenlijst,
geen huisdieren ivm allergie,
liever niet iemand die graag alcohol drinkt,
geen kinderen,
juist wel kinderen,
ik heb een issue met een bepaalde bokker dus die wil ik niet,

Dit is een kleine greep uit alle wensen die wij langs zien komen met het aanmelden en hoewel wij vooral rekening houden met de eerste drie, proberen wij de andere wensen ook mee te nemen, hierdoor kunnen wij kortweg gewoon geen gebruik maken van een hoge hoed of een tool zoals lootjestrekken.nl
omdat wij dan geen gehoor meer kunnen geven aan de wensen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:19

Maar heel eerlijk... ik denk dat iedereen een actief lootje het leukste vindt.... en ik vind ook allerlei eisen stellen aan een lootje soms wat ver gaan. "Liever iemand die geen alcohol drinkt" vind ik bijv een bizar verzoek, wat maakt dat nou weer uit? Je hoeft toch niks van alcohol in je pakket te doen :') Zelfde voor wel/geen kinderen, je MOET niks voor kinderen in het pakket doen als je het niet leuk vind....
Maar goed dat is mijn mening. Ik heb een fijne editie gehad deze keer al vond ik een minder actief lootje ook lastig.... Ik denk idd dat je het als beheer nooit goed kan doen, want zoveel mensen zoveel meningen :)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:25

Poeh wat lastig allemaal.

Zeker niet iets waar ik goed mee om zou kunnen gaan, je probeert iedereen het naar de zin te maken en je weet gewoon;

*dat lukt niet.
*Je probeert het toch maar mislukt toch.
* Je doet je best en denkt dat deze oplossing de meest tactvolle oplossing is,blijkt iemand dat compleet anders op te vatten.
* Je probeert mensen aan te sporen maar aan een dood paard trekken is makkelijker,hoe moet je dan toch mensen aansporen?

En dan de "eisen" die gesteld worden aan het lootje....
Okay de eerste paar eisen snap ik maar de andere eisen slaat gewoon nergens op en ergens vind ik dat mensen zich daar wel even op hun achterhoofd mogen krabben.

Ik vind het zo knap dat het beheer zoveel tijd, energie erin steekt.
En iedere beslissing zo weloverwogen probeert te nemen,wetend dat andere mensen toch anders kijken naar die actie.

Ik was ook een beetje teleurgesteld maar dat lag niet aan het beheer,wel aan veel dingen samen.
Een paar opmerkingen die gemaakt zijn die voor mij een verdrietig gevoel opleveren.

Ik heb met veel plezier geknutseld voor mijn lootje en berichten uit lopen zoeken om een leuk pakket met bijpassende hints te bedenken O:) sorry dat het een beetje lastig was.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:28

Ik snapte het bericht over vriendjespolitiek ook wel. Fijn dat er nu opheldering gegeven wordt.

Nu snap ik ook waarom de lootjes niet eerder verdeeld kunnen worden. Ik vind dit wel de kerstgedachte weghalen. Het is toch juist een deel van de pret om eerlijk verdeelde lootjes te hebben en moeite te doen ook als je lootje je niet perse ligt? Nu zijn er dus mensen met verzoeken en dat vind ik best een domper. Want dan vindt er toch sturing plaats en dat kan idd voelen als vriendjespolitiek. En je haalt je als organisatie in mijn ogen onnodig werk op de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:48

Heel stiekem vind ik dat iemand met zoveel eisen niet mee moet doen met Secret Santa. :o Dat haalt toch heel de strekking weg van de gedachte? Je kunt toch ook niet over een komen met iemand en toch je best doen? Dat is waarschijnlijk waarom ik er niet zit goed in zou zijn om dit allemaal te organiseren. Dus chapeau beheer!

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:49

Daar ben ik het wel mee eens, al die eisen? Dan kun je dat net zo goed organiseren met mensen die jij wil. Secret Santa is Secret toch. Iemand wel of geen kinderen? Je hoeft er niks voor het kind in te doen toch!! Etc.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:49

Fem schreef:
Oh en ik vergeet helemaal te zeggen.
Marjo, ik heb het boek eergisteren in een ruk uitgelezen! Helemaal mijn smaak! Superbedankt <3

Ohh wat leuk om te horen! In dat geval moet je eigenlijk echt De Nachtegaal van KristiN Hannah gaan lezen. Dat is ook echt een fantastisch mooi boek.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:58

Judith_ schreef:
Heel stiekem vind ik dat iemand met zoveel eisen niet mee moet doen met Secret Santa. :o Dat haalt toch heel de strekking weg van de gedachte? Je kunt toch ook niet over een komen met iemand en toch je best doen?

Eens.
Mijn hele inziens horen 'eisen' überhaupt niet thuis bij Secret Santa.

Als al die eisen losgelaten worden dan kan het hele 'hoge-hoed' principe gewoon wel namelijk :(:)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 11:15

Er zijn de afgelopen jaren inderdaad steeds meer noten op de zang gekomen om rekening mee te houden.

Volgend jaar terug naar het hoge hoed idee is wat mij betreft prima :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:16

Judith_ schreef:
Heel stiekem vind ik dat iemand met zoveel eisen niet mee moet doen met Secret Santa. :o Dat haalt toch heel de strekking weg van de gedachte? Je kunt toch ook niet over een komen met iemand en toch je best doen? Dat is waarschijnlijk waarom ik er niet zit goed in zou zijn om dit allemaal te organiseren. Dus chapeau beheer!

Dit zijn natuurlijk niet de verzoeken van 1 iemand, dit is een kleine greep uit de meest voorkomende verzoeken :j
En voor elk verzoek valt iets te zeggen :j
Gezien de discussie van een paar weken geleden hier, lijkt het mij dat ik de wel of geen kinderen niet zou hoeven toelichten (niet dat de betrokken personen uit die discussie een van deze verzoekjes neergelegd hebben, ik bedoel meer: We zouden het allemaal moeten begrijpen waarom zo iets issues zou kunnen opleveren, als zo iets in het topic al issues oplevert)
Ik ben zelf een tijd lang diegene geweest die liever niet iemand wilde die alcohol dronk, dit vanwege euhm... familie omstandigheden waar ik liever niet te veel over uit wijt :)

Tot een paar jaar terug deden wij nog niks met de verzoekjes, maar uit eindelijk begonnen meer en meer mensen te vragen om wel of geen lijstjes etc etc etc. Om het voor iedereen leuk te houden, hebben wij toen toch besloten om maar mee te veren met een deel van de verzoekjes :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:17

ynskek schreef:
Er zijn de afgelopen jaren inderdaad steeds meer noten op de zang gekomen om rekening mee te houden.

Volgend jaar terug naar het hoge hoed idee is wat mij betreft prima :j

al vond ik ons andere idee ook nog niet zo verkeerd, dan ben je wel weer wat meer aan het selecteren, maar krijgt iedereen wel een "actief lootje" op basis van eigen activiteit.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:20

Maar, chapeau voor de organisatie! Jullie hebben het goed gedaan. Als jullie volgend jaar hulp willen, wil ik best helpen!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:29

Ik ben ook helemaal voor random lootjes verdelen volgend jaar! :j Lijkt me het meest eerlijk.

Had dit jaar ook een verzoekje gedaan voor een bepaald lootje gewoon omdat ik dat al jaren hoop en daar hele leuke ideeën bij heb. Maar blijkbaar is er dan toch beoordeeld dat ze beter bij iemand anders paste :')
En tja, je kunt nooit echt van tevoren weten of iemand een actief lootje gaat zijn. Er kan bij iedereen iets gebeuren waardoor dit minder is.
Mijn lootje dit jaar was ook wel erg stil, maar ik heb alsnog mijn best gedaan om een leuk pakket te maken.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:32

Ik zou jou zeker een boterkoek hebben gestuurd Tanya, als ik jou had <<) :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:53

Tanya schreef:
Ik ben ook helemaal voor random lootjes verdelen volgend jaar! :j Lijkt me het meest eerlijk.

Had dit jaar ook een verzoekje gedaan voor een bepaald lootje gewoon omdat ik dat al jaren hoop en daar hele leuke ideeën bij heb. Maar blijkbaar is er dan toch beoordeeld dat ze beter bij iemand anders paste :')
En tja, je kunt nooit echt van tevoren weten of iemand een actief lootje gaat zijn. Er kan bij iedereen iets gebeuren waardoor dit minder is.
Mijn lootje dit jaar was ook wel erg stil, maar ik heb alsnog mijn best gedaan om een leuk pakket te maken.

Ja, ik had ook gehoopt op iemand anders, maar het hoge hoed idee is het eerlijkst dan.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:53

Het was dat ik te weinig tijd - vanwege meerdere overlijdens - dat ik geen witte fudge had gemaakt maar anders was dat de allergrootste hint geweest :')

Ik begrijp dat iemand die voor het eerst meedoet dat die vraagt om een lootje die"makkelijk" is.
Een richtlijn qua fops en tops en die een beetje actief is,puur omdat voor iemand die de eerste keer meedoet het behapbaar te maken.

En natuurlijk hoop ik ook dat ik niet die ene persoon krijg of dat die persoon mij niet krijgt.

Ik ging er vanuit dat de namen ook uit de hoge hoed werden getrokken :o en niet worden gelinkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:01

Ik zou die verzoekjes ook laten wat het is. Ik wist niet dat het zo ging, maar je kunt nooit iedereens verzoekjes inwilligen dan krijg je inderdaad wrijving tussen de verzoeken die wél ingewilligd zijn en degene die niet ingewilligd zijn :j . Tenzij er echt zwaarwegende redenen zijn zoals een trauma en/of vermijding van een zeker onderwerp, of een langlopende persoonlijke vete met een andere deelnemer :') .

Dat gezegd hebbende, ook een beetje suf als je je daar nou actief druk over gaat maken als deelnemer. Als je meedoet weet je dat je een moeilijk of makkelijk lootje kan krijgen. Maar die spanning heeft ook z’n charme toch :P .

Behalve als je lootje echt amper meedoet. Maarja, dat blijft een niet te ondervangen risico. Snap wel dat het extra wrang is als die bewust en actief aan jou gelinkt is i.p.v. toeval :)) .

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:03

Maar volgens mij worden niet alle lootjes aan elkaar gelinkt, toch? Is er een deel met verzoeken en een deel niet. Dus het is nog steeds mazzel of 'pech' hebben.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:12

Ik vind die verzoekjes wel ver gaan ja... Serieus geen lootje van iemand die graag alcohol drinkt? Ik ben erg benieuwd naar de motivatie daarachter voordat ik verkeerde conclusies trek :')

Allergieën kan ik goed begrijpen. En ik weet dat ik zelf ook al eens heb gezegd dat ik liever niet ga shoppen voor iemands kind. Ik vind gewoon dat als een ouder meedoet, dat die ook wel een pakket verdient toch? Als ik zo eens om mij heen kijk komen de meeste kinderen niets te kort, en zijn het juist de ouders die wel wat extra's kunnen gebruiken.
Maar als mijn lootje perse een pakket voor zijn/haar kind wil, prima. Gaat wel wat lastiger worden voor mij omdat ik niks met kinderen heb, maar daar kan ook vast een leuk pakket uitkomen.

En ik denk dat iedereen wel een actief lootje wilt. Ik denk ook dat het je eigen risico is, als je niet actief genoeg bent kan het zijn dat je een pakket krijgt die niet bevalt. In dat geval zeg ik wel; eigen schuld dikke bult :+

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:14

Fem schreef:
Judith_ schreef:
Heel stiekem vind ik dat iemand met zoveel eisen niet mee moet doen met Secret Santa. :o Dat haalt toch heel de strekking weg van de gedachte? Je kunt toch ook niet over een komen met iemand en toch je best doen?

Eens.
Mijn hele inziens horen 'eisen' überhaupt niet thuis bij Secret Santa.

Als al die eisen losgelaten worden dan kan het hele 'hoge-hoed' principe gewoon wel namelijk :(:)

Hier ben ik het helemaal mee eens! :j

Iedereen wil natuurlijk een actief lootje want dan is het hartstikke leuk om een persoonlijk pakket samen te stellen. Daarom heb ik zelf ook actief meegepraat met vanalles en nog wat, en als me dingen in het hoofd schoten van dingen die ik echt wel kon gebruiken maar niet op mijn aanmeldlijstje had gezet, dan vermeldde ik die in de hoop dat ze misschien in mijn pakket zouden komen. Dat laatste is helaas jammerlijk mislukt :')
Dat je lootje dan niet actief is is jammer maar, mijns inziens, vooral voor het lootje zelf want die krijgt dan een summier pakket omdat de santa maar zo weinig te weten komt.
Anderzijds is het wel zo dat als je jezelf aanmeldt voor de Secret Santa, je jezelf ook verplicht om aan de meepraat-eis te voldoen en niet lopen te miepen dat je een drukke baan hebt oid. We hebben allemaal een druk leven, wees eerlijk en doe dan niet mee. Die 5 min per dag die je daarvoor nodig hebt, als je die al niet kunt missen dan is er iets niet goed in je leven hoor.
Ik denk maar zo: Iedereen moet naar de wc. In de tijd dat je op de pot zit kun je ook wel even een reactie plaatsen :+