Mizora schreef:Voor de omicron-variant hebben we dat inderdaad nog niet, maar voor de delta-variant is de volwassen populatie van Urk in Nederland wel interessant geweest om er naast te leggen. Slechts 1/3e gevaccineerd, vergelijkbaar percentage overgewicht/obesitas als de rest van Nederland en geen bijzonder vuile lucht of andere negatieve effecten t.o.v. de rest van Nederland. Wel is ook de volwassen populatie vrij jong, 15% 65+ i.p.v. 25% 65+ zoals in de rest van Nederland (over de gehele populatie is het verschil in leeftijdsverdeling nog veel groter, doordat ze zo'n grote 18min populatie hebben).
Ze hebben in 2020 een oversterfte gehad van zo'n 50%, en nu in 2021 een oversterfte van ruim 25%. Doordat Urk maar een klein dorp is met nog minder 65+'ers, is de totale sterfte wel beperkt gebleven. Wanneer je van 1-2 begrafenissen naar 2-3 begrafenissen per week gaat, valt dat je niet per se op (2019: 7 begrafenissen per 4 weken, 2020: 10.5 begrafenissen per 4 weken, 2021: 9 begrafenissen per 4 weken). Officieel is het aantal covid-overledenen in Urk overigens 25, maar het werkelijke aantal is dus hoogstwaarschijnlijk een veelvoud. Ook direct een duidelijke aanwijzing dat in Nederland overleden met corona niet voldoende is om geregistreerd te worden als overleden door corona, want dan zou je juist een hoger aantal geregistreerde covid-sterftes verwachten in Urk dan de werkelijke oversterfte.
De ziekenhuisopnames zijn vrijwel het dubbele van de rest van Nederland kijkend naar de volwassen (25+) populatie. Namelijk 167 op 12.000 vs 88.320 op 12.500.000, oftewel 0.71% van de volwassen Nederlanders is in het ziekenhuis beland door covid19 t.o.v. 1.39% van de volwassen Urkers. En nee, Urk is er nog altijd niet definitief vanaf, want er zijn in het nieuwe jaar (t/m 9 januari) al weer 3 ziekenhuisopnames geweest met corona t.o.v. 911 in heel Nederland. Dat hadden er in de rest van Nederland dus ruim 3000 moeten zijn geweest om vergelijkbaar te zijn.
Ik voel me natuurlijk aangesproken, maar ik wil een kanttekening maken bij jouw opmerking over het aantal sterfgevallen door corona. Dit zijn er zeer zeker niet een veelvoud, maar juist minder. Sowieso al 5 ouderen met terminale kanker die toevallig ook een corona besmetting hadden.
Ik weet ook dat iemand afgelopen week op de IC is gekomen met corona, maar deze persoon heeft een zeer progressieve vorm van dementie (is 3 weken geleden begonnen en enorm verergerd). Dat zal dus de volgende corona dode worden. Of eigenlijk... Overleden aan een zeer progessieve ziekte en ook besmet met corona. Overigens is diegene 4 weken geleden geboosterd.
Maar goed, buiten dat om, het normale leven draait hier gewoon door.. We zijn niet allemaal overleden, we hebben geen bizarre oversterfte, we hebben geen piek van eenzaamheid.
Af en toe is er een opleving van corona, om daarna weer snel af te zwakken. Bij Alpha zag ik wel veel mensen hoesten, maar nu met Omikron zie ik eigenlijk vrijwel niemand snotteren of hoesten, ondanks de tijd van het jaar.