Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:20

Electra63 schreef:
@HC,

Ik heb geen begrip voor mensen die fake-news plaatsen.

En jij bent in staat om dat te beoordelen?

Ik denk dat de bijvoorbeeld de ontwikkeling van ´feiten´ over de situatie via cijfers ´door Covid´ naar ´met Covid´ een heldere vingerwijzing is dat niet alles absoluut is.
Idem dat wetenschap vrijwel helemaal commercieel is.
Ook dat er bij berichtgeving veel meer speelt dan feiten weergeven. Neem het goede nieuws over omicron versus belangen om de voet op de rem te blijven houden. Dat goed nieuws was er in november al doch er zijn in NL nog steeds heel goede redenen om de voet op de rem te houden en dús kan er door de overheid geen goed nieuws gevierd worden.

Nú zijn we in een situatie dat er zóveel besmettingen met nauwelijks/geen ziekteverschijnselen zijn dat het grotere belang van de overheid aan het verschuiven is. Nú gaan we naar een situatie dat we de ´feiten´ met andere skepsis moeten bekijken.

Onthoudt; ´Fake news´ is een populisme van Trump :)*

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:20

Jis_ schreef:
corinep schreef:
[
Ja en vooral hoe stoer iedereen is die de maatregelen naast zich neerlegt :r]

Dat lees ik nergens?

Of bedoel je het zonder of met extreem milde klachten niet willen testen?

Na aanleiding van jouw verhaal.

En daarna de reactie in de trant van, test liever niet want stel je voor dat daar consequenties aan vast zitten voor mij

corinep schreef:
Hoorde van de week buiten een winkel nog een vrouw tegen een kennis vertellen dat ze ziekjes waren, toen hij vroeg wat ze hadden keek ze eerst mij aan en fluisterde ze vervolgens iets in zn oor. Daarna zei ze dat ze dus eigenlijk wel een beetje illegaal bezig waren. Kan weinig anders wezen dan Corona dan denk ik zo.

Ik heb nergens gezegd dat ik dat stoer vind dat mensen zich niet aan de maatregelen houden. Mijn verhaal was meer een voorbeeld van de realiteit nu.

Zelf ben ik netjes thuisgebleven toen ik positief was hoor.

En dat ik liever niet nog een keer test omdat ik de test verschrikkelijk vond, had daarbij duidelijk grenzen aangegeven en werden meerdere keren overschreden door de GGD medewerker, heb daar ook een klacht over ingediend. Dus nee daar ga ik niet zo snel meer heen.

Als ik klachten had bleef ik gewoon netjes thuis. De test zou ik alleen voor de QR code doen en weet niet of mij dat een 2e keer waard is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:24

corinep schreef:
Ik heb nergens gezegd dat ik dat stoer vind dat mensen zich niet aan de maatregelen houden. Mijn verhaal was meer een voorbeeld van de realiteit nu.

Zelf ben ik netjes thuisgebleven toen ik positief was hoor.

En dat ik liever niet nog een keer test omdat ik de test verschrikkelijk vond, had daarbij duidelijk grenzen aangegeven en werden meerdere keren overschreden door de GGD medewerker, heb daar ook een klacht over ingediend. Dus nee daar ga ik niet zo snel meer heen.

Als ik klachten had bleef ik gewoon netjes thuis. De test zou ik alleen voor de QR code doen en weet niet of mij dat een 2e keer waard is.

Niks persoonlijks dus dan, gewoon een opmerking in het algemeen :j

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:28

Jis_ schreef:

En daarna de reactie in de trant van, test liever niet want stel je voor dat daar consequenties aan vast zitten voor mij

Waar staat dat je moet testen als je geen symptomen hebt?
Hell als gevaccineerde ben je zelfs geen contactpersoon meer.

Collega van me zit nu positief thuis. Moest na 7 dagen hertesten want hoest nog steeds. Nog steeds positief. Apotheker heeft lètterlijk tegen haar gezegd dat als ze binnen 7 dagen (na verloop van verlengde quarantaine) geen symptomen heeft ze ook zonder test weer naar het week mag. Enkel bij symptomen testen.
Op het werk is iedereen gevaccineerd (betreffende collega ook trouwens) en niemand moest zich gaan laten testen want we worden niet als contactpersoon beschouwd.

Als ik geen symptomen heb, ga ik niet testen. Punt.
Wel symptomen uiteraard wel.

We houden ons netjes aan de geldende regels, of het epidemiologisch correct is is een andere vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:31

Als je positief bent heeft testen daarna na je isolatie ook geen enkele zin dat vraagt de GGD ook nooit. Je kan namelijk nog wel 8 weken positief testen en je bent dan niet meer besmettelijk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:31

Thioro schreef:
Jis_ schreef:

Waar staat dat je moet testen als je geen symptomen hebt?
Hell als gevaccineerde ben je zelfs geen contactpersoon meer.

Collega van me zit nu positief thuis. Moest na 7 dagen hertesten want hoest nog steeds. Nog steeds positief. Apotheker heeft lètterlijk tegen haar gezegd dat als ze binnen 7 dagen (na verloop van verlengde quarantaine) geen symptomen heeft ze ook zonder test weer naar het week mag. Enkel bij symptomen testen.
Op het werk is iedereen gevaccineerd (betreffende collega ook trouwens) en niemand moest zich gaan laten testen want we worden niet als contactpersoon beschouwd.

Als ik geen symptomen heb, ga ik niet testen. Punt.
Wel symptomen uiteraard wel.

Als je weet dat je contact hebt gehad met iemand die positief bleek, wel zo netjes om er rekening mee te houden dat jij (nog) zonder klachten ook besmet kan zijn. Ik was positief maar dochter had geen klachten, getest en positief.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:32

nikkel schreef:
HC heeft het recht om er van alles uit te gooien. En van dat recht ( vrijheid van meningsuiting), maakt hij dankbaar gebruik. Zie het forum maar als een uitlaatklep voor zijn frustaties. IMHO.

Probleem dat als hij er continu onzin uitgooit of de nuance er niet bij vertelt, hij bijdraagt aan de verspreiding van misinformatie. Misinformatie die beleid kan ondermijnen en mensen op het verkeerde been kan zetten wbt welke maatregelen er realistisch gezien nodig zijn.

Geen goed iets dus.

Sheran schreef:
Is er eigenlijk ook al iets bekend over omikron en long covid? Waarschijnlijk niet he, het is nog te nieuw...

Nee en daarom snap ik het ophemelen van omicron niet. Sure het lijkt over het algemeen milder en dus voor minder ziekenhuisopnames te zorgen, maar er is nog teveel onbekend over de langetermijngevolgen en consequenties van COVID algemeen en of omicron daarbovenop nog extra bijwerkingen kan hebben gezien de vele mutaties.

Zo wordt er veel gediscussieerd over de bijwerkingen van vaccins (zoals die van Janssen / AZ die paar pagina’s terug besproken werd) en dat het niet weten van alle bijwerkingen een reden is om het vaccin niet te nemen. Maar daarentegen wordt wel jubelend over omicron besmetting gedaan, want daar zou je ”superimmuniteit” van krijgen? Ten eerste is dat nog helemaal niet zeker, ten tweede wordt ook natuurlijke immuniteit na 3-6 maanden flink minder dus is ook niet bepaald duurzaam en ten derde ga je dan compleet voorbij aan long-COVID, maar ook bijwerkingen zoals hartontstekingen (zes keer zoveel kans daarop in vergelijking tot bij de vaccins) en MIC-S (bij kinderen) die kunnen ontstaan na besmetting. Om nog niet te spreken van mogelijke nieuwe varianten die kunnen ontstaan als we omicron vrij baan geven. We weten meer van de vaccins dan van omicron :+ dus als je al onzeker wil zijn over iets…

Maar nee die natuurlijke besmetting is ge-wel-dig ja.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:33

Spenk schreef:
Als je positief bent heeft testen daarna na je isolatie ook geen enkele zin dat vraagt de GGD ook nooit. Je kan namelijk nog wel 8 weken positief testen en je bent dan niet meer besmettelijk.

Precies

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 15:35

corinep schreef:
Vind je Urk een goede controle groep voor de rest van Nederland? Ik weet er niet heel veel van maar is dat niet een gemeenschap die wat meer op zichzelf is en daardoor misschien minder vreemde virusjes doormaken? Waar nog wel eens getrouwd wordt met (verre) familie? Daardoor misschien sowieso een minder goed immuunsysteem? Of andere gewoonten misschien qua eten?

Urk is het dichtsbijzijnde van een redelijke controlegroep voor de rest van Nederland, geen buitengewoon lage levensverwachting zowel bij geboorte als bij 65-jarige leeftijd (scheelt 1 jaar). Inderdaad wel wat inteelt, maar eten waarschijnlijk eerder gezonder dan minder gezond (veel vers en traditionele insteek met zelf koken voor het gezin).

Minder vreemde virussen doormaken is a) denk ik echt niet van toepassing, er is namelijk normaal gesproken best wel wat toerisme en ze reizen ook gewoon buiten het dorp; daarnaast lopen ze bij elkaar de deur plat, en b) veel minder van belang dan dat vaak gesuggereerd wordt. Met gewoon in de buitenwereld komen, kom je al voldoende ziekteverwekkers tegen om je immuunsysteem scherp te houden. Het gaat om de groep die hyperhygienisch leeft waarbij dit een rol speelt. In Urk gaan ze (over het algemeen) minimaal eens per week naar de kerk (contactmoment en dus verspreidingsmoment) en wordt er veel buitenwerk gedaan. Ook heb ik niet het gevoel dat "de strijd tegen de bacteriën" zoals je die bij sommige yuppen ziet/zag van toepassing is. Meer de "ga maar lekker buitenspelen" mentaliteit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:00

Jis_ schreef:
Spenk schreef:

Precies

Dan zijn de meeste mensen niet meer besmettelijk.
Er zijn uiteraard ook al uitzonderingen geweest waar mensen nog weken besmettelijk bleven, vooral via de ontlasting.

Een recent onderzoek naar long covid heeft nog levend virus gevonden na maanden.

Maar voor de meeste mensen is het na 10 dagen weg.

In Australie was ook laast weer een uitbraak omdat iemand na zijn quarantaine hotel toch nog weer mensen in een winkelcentrum aangestoken had.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-01-22 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:10

Sizzle schreef:
Er zijn uiteraard ook al uitzonderingen geweest waar mensen nog weken besmettelijk bleven, vooral via de ontlasting.

Een recent onderzoek naar long covid heeft nog levend virus gevonden na maanden.

Maar voor de meeste mensen is het na 10 dagen weg.

Oe dat kan dus ook nog, ben net uit quarantaine en even naar de supermarkt geweest maar vond het sowieso nog lastig, het idee met misschien toch nog…

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:11

Zie edit boven over Australie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:13

[quote="Sizzle")

Maar voor de meeste mensen is het na 10 dagen weg.[/quote]

Is dat zeker, dat men echt besmettelijk is via ontlasting? Ik heb altijd begrepen dat er wel virus deeltjes in de ontlasting waren, maar geen levensvatbaar virus meer. De rioolploeg bij ons bedrijf, die huisaansluitingen maakt en herstelt, is nooit besmet geraakt terwijl ze er dagelijks mee in aanraking komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:21

prompter schreef:
De rioolploeg bij ons bedrijf, die huisaansluitingen maakt en herstelt, is nooit besmet geraakt terwijl ze er dagelijks mee in aanraking komen.

Zij drinken, itt menig hond, niet uit de toiletpot denk ik ;)

Serieus; die ploeg zal beter met werkkleding beschermd zijn dan bv de gemiddelde huisgenoot die het toilet schoonmaakt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:52

Och, legionella water kun je ook drinken. Je moet het alleen niet in je longen krijgen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 16:58

prompter schreef:
Och, legionella water kun je ook drinken. Je moet het alleen niet in je longen krijgen...

.... en dan nóg. De naam is al een :)*

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:57

Mizora schreef:
Voor de omicron-variant hebben we dat inderdaad nog niet, maar voor de delta-variant is de volwassen populatie van Urk in Nederland wel interessant geweest om er naast te leggen. Slechts 1/3e gevaccineerd, vergelijkbaar percentage overgewicht/obesitas als de rest van Nederland en geen bijzonder vuile lucht of andere negatieve effecten t.o.v. de rest van Nederland. Wel is ook de volwassen populatie vrij jong, 15% 65+ i.p.v. 25% 65+ zoals in de rest van Nederland (over de gehele populatie is het verschil in leeftijdsverdeling nog veel groter, doordat ze zo'n grote 18min populatie hebben).

Ze hebben in 2020 een oversterfte gehad van zo'n 50%, en nu in 2021 een oversterfte van ruim 25%. Doordat Urk maar een klein dorp is met nog minder 65+'ers, is de totale sterfte wel beperkt gebleven. Wanneer je van 1-2 begrafenissen naar 2-3 begrafenissen per week gaat, valt dat je niet per se op (2019: 7 begrafenissen per 4 weken, 2020: 10.5 begrafenissen per 4 weken, 2021: 9 begrafenissen per 4 weken). Officieel is het aantal covid-overledenen in Urk overigens 25, maar het werkelijke aantal is dus hoogstwaarschijnlijk een veelvoud. Ook direct een duidelijke aanwijzing dat in Nederland overleden met corona niet voldoende is om geregistreerd te worden als overleden door corona, want dan zou je juist een hoger aantal geregistreerde covid-sterftes verwachten in Urk dan de werkelijke oversterfte.

De ziekenhuisopnames zijn vrijwel het dubbele van de rest van Nederland kijkend naar de volwassen (25+) populatie. Namelijk 167 op 12.000 vs 88.320 op 12.500.000, oftewel 0.71% van de volwassen Nederlanders is in het ziekenhuis beland door covid19 t.o.v. 1.39% van de volwassen Urkers. En nee, Urk is er nog altijd niet definitief vanaf, want er zijn in het nieuwe jaar (t/m 9 januari) al weer 3 ziekenhuisopnames geweest met corona t.o.v. 911 in heel Nederland. Dat hadden er in de rest van Nederland dus ruim 3000 moeten zijn geweest om vergelijkbaar te zijn.

Ik voel me natuurlijk aangesproken, maar ik wil een kanttekening maken bij jouw opmerking over het aantal sterfgevallen door corona. Dit zijn er zeer zeker niet een veelvoud, maar juist minder. Sowieso al 5 ouderen met terminale kanker die toevallig ook een corona besmetting hadden.

Ik weet ook dat iemand afgelopen week op de IC is gekomen met corona, maar deze persoon heeft een zeer progressieve vorm van dementie (is 3 weken geleden begonnen en enorm verergerd). Dat zal dus de volgende corona dode worden. Of eigenlijk... Overleden aan een zeer progessieve ziekte en ook besmet met corona. Overigens is diegene 4 weken geleden geboosterd.

Maar goed, buiten dat om, het normale leven draait hier gewoon door.. We zijn niet allemaal overleden, we hebben geen bizarre oversterfte, we hebben geen piek van eenzaamheid.

Af en toe is er een opleving van corona, om daarna weer snel af te zwakken. Bij Alpha zag ik wel veel mensen hoesten, maar nu met Omikron zie ik eigenlijk vrijwel niemand snotteren of hoesten, ondanks de tijd van het jaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:07

Heb je dan een logische verklaring waarom er zo veel meer mensen de afgelopen 2 jaar op urk zijn overleden dan de 5 jaar ervoor? Want daar heb ik het over. Er zijn in 2020 50% meer overlijdens en in 2021 ruim 25% meer overlijdens geweest.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:09

Matheno schreef:
Mizora schreef:
Voor de omicron-variant hebben we dat inderdaad nog niet, maar voor de delta-variant is de volwassen populatie van Urk in Nederland wel interessant geweest om er naast te leggen. Slechts 1/3e gevaccineerd, vergelijkbaar percentage overgewicht/obesitas als de rest van Nederland en geen bijzonder vuile lucht of andere negatieve effecten t.o.v. de rest van Nederland. Wel is ook de volwassen populatie vrij jong, 15% 65+ i.p.v. 25% 65+ zoals in de rest van Nederland (over de gehele populatie is het verschil in leeftijdsverdeling nog veel groter, doordat ze zo'n grote 18min populatie hebben).

Ze hebben in 2020 een oversterfte gehad van zo'n 50%, en nu in 2021 een oversterfte van ruim 25%. Doordat Urk maar een klein dorp is met nog minder 65+'ers, is de totale sterfte wel beperkt gebleven. Wanneer je van 1-2 begrafenissen naar 2-3 begrafenissen per week gaat, valt dat je niet per se op (2019: 7 begrafenissen per 4 weken, 2020: 10.5 begrafenissen per 4 weken, 2021: 9 begrafenissen per 4 weken). Officieel is het aantal covid-overledenen in Urk overigens 25, maar het werkelijke aantal is dus hoogstwaarschijnlijk een veelvoud. Ook direct een duidelijke aanwijzing dat in Nederland overleden met corona niet voldoende is om geregistreerd te worden als overleden door corona, want dan zou je juist een hoger aantal geregistreerde covid-sterftes verwachten in Urk dan de werkelijke oversterfte.

De ziekenhuisopnames zijn vrijwel het dubbele van de rest van Nederland kijkend naar de volwassen (25+) populatie. Namelijk 167 op 12.000 vs 88.320 op 12.500.000, oftewel 0.71% van de volwassen Nederlanders is in het ziekenhuis beland door covid19 t.o.v. 1.39% van de volwassen Urkers. En nee, Urk is er nog altijd niet definitief vanaf, want er zijn in het nieuwe jaar (t/m 9 januari) al weer 3 ziekenhuisopnames geweest met corona t.o.v. 911 in heel Nederland. Dat hadden er in de rest van Nederland dus ruim 3000 moeten zijn geweest om vergelijkbaar te zijn.

Ik voel me natuurlijk aangesproken, maar ik wil een kanttekening maken bij jouw opmerking over het aantal sterfgevallen door corona. Dit zijn er zeer zeker niet een veelvoud, maar juist minder. Sowieso al 5 ouderen met terminale kanker die toevallig ook een corona besmetting hadden.

Ik weet ook dat iemand afgelopen week op de IC is gekomen met corona, maar deze persoon heeft een zeer progressieve vorm van dementie (is 3 weken geleden begonnen en enorm verergerd). Dat zal dus de volgende corona dode worden. Of eigenlijk... Overleden aan een zeer progessieve ziekte en ook besmet met corona. Overigens is diegene 4 weken geleden geboosterd.

Maar goed, buiten dat om, het normale leven draait hier gewoon door.. We zijn niet allemaal overleden, we hebben geen bizarre oversterfte, we hebben geen piek van eenzaamheid.

Af en toe is er een opleving van corona, om daarna weer snel af te zwakken. Bij Alpha zag ik wel veel mensen hoesten, maar nu met Omikron zie ik eigenlijk vrijwel niemand snotteren of hoesten, ondanks de tijd van het jaar.

Goed dat je opheldering geeft Matheno.

Mizora, je heb wel vaker een rekensommetje gemaakt en conclusies getrokken die je mijn inziens niet kunt doen. Deze "Officieel is het aantal covid-overledenen in Urk overigens 25, maar het werkelijke aantal is dus hoogstwaarschijnlijk een veelvoud." Dat is geheel je eigen subjectieve invulling en daar borduur je op verder. Hoe kun je dat nou weten?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:20

Mizora schreef:
Heb je dan een logische verklaring waarom er zo veel meer mensen de afgelopen 2 jaar op urk zijn overleden dan de 5 jaar ervoor? Want daar heb ik het over. Er zijn in 2020 50% meer overlijdens en in 2021 ruim 25% meer overlijdens geweest.

Geen idee. Er zijn naar mijn mening ook meer mensen met kanker. Hoe dat komt, geen idee? Afgelopen jaar ook 3 pasgeboren kinderen met leukemie. Toevallig? Geen idee. De week van Kerst een meid overleden van mijn leeftijd. "Simpele" binnenoor ontsteking die doorgeslagen was naar binnen. Binnen 2 dagen hersendood. Of ze daar toevallig ook corona bij had weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat het in en in triest is.

Er zijn vooral oudere mensen overleden. Deze waren overigens gevaccineerd én recent geboosterd. Vind ik zelf niet echt relevante informatie, maar jij wel denk ik.

De oma van mijn man is in 2020 overleden, aan corona officieel. De ernstige infectie aan haar nieuwe heup zal niet meegeholpen hebben. Ze was niet gevaccineerd, want er was toen nog geen vaccin.

Mijn opa moest recent ook acuut naar het ziekenhuis, en was kantje boord. Herseninfarct. Overigens recent geboosterd.

In 2020 is er een kotter omgeslagen. Een jongen van toen mijn leeftijd en een andere volwassen man overleden.

Wat ik probeer te zeggen is eigenlijk dat oversterfte niet perse te maken hoeft te hebben met corona.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 15-01-22 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:27

Jis_ schreef:
Spenk schreef:

Precies

Hier moet je dus wel op dag 7 (of 5) testen om te weten of je weer uit quarantaine mag.

Zolang ik als gevaccineerde netjes een masker draag (moet hier bijna overal) wordt ik niet als contactpersoon beschouwd (ook al sta ik naast een positief persoon en minder dan 15 minuten) en hoef ik niet te testen. Wèl indien contact zonder masker of zelf symptomen.

Voor de kinderen op school wordt het helemaal kafkafiaans.
Ouder dan 12 jaar:
Gevaccineerd: zelftest doen indien contactpersoon op dag 1, dag 2 en dag 4, zolang de testen negatief blijven mogen ze naar school blijven gaan. Bij positieve test: isolatie.
Niet (volledig) gevaccineerd: isolatie en test op dag 7. Indien positief: nog 10 dagen isolatie en de hele klas wordt contactpersoon.
Jonger dan 12 jaar, gevaccineerd of niet:
Zelftest op dag 1, dag 2 en dag 4 om naar school te kunnen blijven gaan. Indien 1 van de testen positief: isolatie.
En om het helemaal mooi te maken: kinderen die minder dan 2 maanden geleden positief getest waren (en genezen) moeten helemaal nìet testen indien er een geval in de klas is, tenzij ze zelf symptomen krijgen.

Bron:

https://images.app.goo.gl/nJgorQgJqXsp8jaq8

Dit soort protocollen heeft niets met ziektes indammen te maken maar met protocollen om te protocollen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:28

prompter schreef:
Is dat zeker, dat men echt besmettelijk is via ontlasting? Ik heb altijd begrepen dat er wel virus deeltjes in de ontlasting waren, maar geen levensvatbaar virus meer. De rioolploeg bij ons bedrijf, die huisaansluitingen maakt en herstelt, is nooit besmet geraakt terwijl ze er dagelijks mee in aanraking komen.

Ja dat is zeker.
Daarom zijn WCs geen goede plek. Niet voor niets was ook het advies om met de klep omlaag te spoelen.
In Japan was in 2020 een half flatgebouw besmet vanwege dampen uit de riolering.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:32

Matheno schreef:
Mizora schreef:

Geen idee. Er zijn naar mijn mening ook meer mensen met kanker. Hoe dat komt, geen idee? Afgelopen jaar ook 3 pasgeboren kinderen met leukemie. Toevallig? Geen idee. De week van Kerst een meid overleden van mijn leeftijd. "Simpele" binnenoor ontsteking die doorgeslagen was naar binnen. Binnen 2 dagen hersendood. Of ze daar toevallig ook corona bij had weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat het in en in triest is.

Er zijn vooral oudere mensen overleden. Deze waren overigens gevaccineerd én recent geboosterd. Vind ik zelf niet echt relevante informatie, maar jij wel denk ik.

De oma van mijn man is in 2020 overleden, aan corona officieel. De ernstige infectie aan haar nieuwe heup zal niet meegeholpen hebben. Ze was niet gevaccineerd, want er was toen nog geen vaccin.

Mijn opa moest recent ook acuut naar het ziekenhuis, en was kantje boord. Herseninfarct. Overigens recent geboosterd.

In 2020 is er een kotter omgeslagen. Een jongen van toen mijn leeftijd en een andere volwassen man overleden.

Wat ik probeer te zeggen is eigenlijk dat oversterfte niet perse te maken hoeft te hebben met corona.

Urk in een kwaad daglicht zetten doet de media maar al te graag. Hetzelfde als de berichtgeving over de IC van Sneek. Deze was voor de helft bezet met Urkers. Dat zijn welgeteld 3 IC bedden bezet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:34

996981 schreef:
Urk in een kwaad daglicht zetten doet de media maar al te graag. Hetzelfde als de berichtgeving over de IC van Sneek. Deze was voor de helft bezet met Urkers. Dat zijn welgeteld 3 IC bedden bezet.

Ja, erg vervelend..
Snap niet zo goed waar de fascinatie voor Urk vandaan komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:34

Sizzle schreef:
prompter schreef:

Ja dat is zeker.
Daarom zijn WCs geen goede plek. Niet voor niets was ook het advies om met de klep omlaag te spoelen.
In Japan was in 2020 een half flatgebouw besmet vanwege dampen uit de riolering.

Voorbeeld van hoé dodelijk corona in ontlasting is

https://www.youtube.com/watch?v=k1wufZsZgKA