xniieeenke schreef:Hoe nemen katten afscheid?
Onze kat is aangereden en de ander is er nog bij geweest bij de doos waar we haar in hebben gelegd en nu zoekt ze de overleden kat ook niet meer wat ze eerst wel heftig deed. Geur???
Er is nog weinig over bekend, zoals erg veel gedrag van katten nog onbegrijpelijk is. Ik denk zelf dat de meesten helemaal geen afscheid nemen of nodig hebben. De onrust en gezoek na een overlijden is vaak ook te verklaren met de veranderde omgeving voor de kat. Katten hebben onderling afspraken over wie wat waar mag doen. Elk overlijden, elke nieuwe kat of andere veranderingen, zorgen dus voor onrust. Hun normale afspraken tellen ineens niet meer, omdat degene met wie de afspraak stond er ineens niet meer is.
Ik heb een paar weken geleden mn kater laten inslapen en de andere 3 hebben nu pas weer de rust echt terug. De taken en rollen moesten toch echt weer even verdeeld worden. Maar ook de dame die heel hecht met hem was, heeft geen seconde naar hem gezocht. Wel onrustig geweest.
Maar tegelijk heb ik ook veel dingen gezien die niet zo makkelijk daarmee te verklaren zijn.
Ik heb er zelf heel wisselende ervaringen mee. Zo hebben mijn ouders een moeder gehad met haar dochter, die twee waren onafscheidelijk. Dochter had het aan haar nieren en ging hard achteruit. De dag voordat ze ingeslapen is, ging moeder haar al negeren. Ze was echt op het einde, ze voelden blijkbaar beide aan dat het einde nabij was. De volgende dag lag ze schuimbekkend op bed (ik wilde haar al veel eerder verlossen maar mn moeder kon dat niet) en hebben we haar laten gaan. Het was wel echt bijzonder om te zien dat ze elkaar negeerden, want vanaf de eerste dag waren ze altijd samen. Duidelijk een soort afscheid dus.
Tegenovergesteld heb ik ook meegemaakt. Katten die best leuke maatjes zijn en het echt niet kunnen schelen dat de ander weg is.