Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:03

xniieeenke schreef:
Hoe nemen katten afscheid?
Onze kat is aangereden en de ander is er nog bij geweest bij de doos waar we haar in hebben gelegd en nu zoekt ze de overleden kat ook niet meer wat ze eerst wel heftig deed. Geur???

Er is nog weinig over bekend, zoals erg veel gedrag van katten nog onbegrijpelijk is. Ik denk zelf dat de meesten helemaal geen afscheid nemen of nodig hebben. De onrust en gezoek na een overlijden is vaak ook te verklaren met de veranderde omgeving voor de kat. Katten hebben onderling afspraken over wie wat waar mag doen. Elk overlijden, elke nieuwe kat of andere veranderingen, zorgen dus voor onrust. Hun normale afspraken tellen ineens niet meer, omdat degene met wie de afspraak stond er ineens niet meer is.
Ik heb een paar weken geleden mn kater laten inslapen en de andere 3 hebben nu pas weer de rust echt terug. De taken en rollen moesten toch echt weer even verdeeld worden. Maar ook de dame die heel hecht met hem was, heeft geen seconde naar hem gezocht. Wel onrustig geweest.
Maar tegelijk heb ik ook veel dingen gezien die niet zo makkelijk daarmee te verklaren zijn.

Ik heb er zelf heel wisselende ervaringen mee. Zo hebben mijn ouders een moeder gehad met haar dochter, die twee waren onafscheidelijk. Dochter had het aan haar nieren en ging hard achteruit. De dag voordat ze ingeslapen is, ging moeder haar al negeren. Ze was echt op het einde, ze voelden blijkbaar beide aan dat het einde nabij was. De volgende dag lag ze schuimbekkend op bed (ik wilde haar al veel eerder verlossen maar mn moeder kon dat niet) en hebben we haar laten gaan. Het was wel echt bijzonder om te zien dat ze elkaar negeerden, want vanaf de eerste dag waren ze altijd samen. Duidelijk een soort afscheid dus.
Tegenovergesteld heb ik ook meegemaakt. Katten die best leuke maatjes zijn en het echt niet kunnen schelen dat de ander weg is.

xniieeenke

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:05

Interessant! Ik vond het gek dat ze maar even hoefde te kijken en het toen afgesloten was. :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:02

Ik vraag me af waarom iedereen zo fan is van the renevant.. of revenant.. wat een slechte saaie film. :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:04

Vind ik ook hoor :=

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:13

Ik vraag mij af hoe het komt dat de gemiddelde schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden van vandaag de dag van steeds mindere kwaliteit is.

Terwijl we juist meer gebruik maken van deze wijze van communiceren.

Krijg soms berichtjes op de app die bijna niet te ontcijferen zijn zo slecht. En dan hebben het het niet over de populaire afkortingen maar echt slecht taalgebruik.

En dan betreft het nog niet eens een persoon die laag geschoold is.

(Ja ik schrijf ook niet foutloos, maar geloof wel dat er vaak heel wat van te maken is).

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:15

Ik weet niet of de mens minder leest dan vroeger, maar ik merk wel een heel groot verschil tussen mensen die veel boeken lezen, en mensen die nooit een boek aanraken (qua spelling en taalgebruik)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:19

Dat klinkt logisch...mensen die alleen met een half oog ondertiteling lezen en halfbakken berichten ontvangt, zullen minder gevoel ervoor ontwikkelen. Of kennis in grammatica/spelling...

Sommigen zijn ook gewoon te lui, die interesseert het ze niet

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:21

Volgens mijn docent op de opleiding tot docent Nederlands. (zij is taalkundige) komt dat door:

Vroeger verschilden spreektaal (dialecten o.a) en schrijftaal enorm veel van elkaar. Dit groeit steeds dichter naar elkaar toe. Daardoor schrijven we nu zoals we spreken. Terwijl men vroeger gewend was om veel netter te schrijven dan dat men sprak. Tegenwoordig is de spreektaal echt meer de schrijftaal. Dat komt omdat het schrijven veel gebeurd, vroeger gebeurde dat vooral in formele zin. Zoals brieven en later de mail.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:46

khirshanta schreef:
Dat klinkt logisch...mensen die alleen met een half oog ondertiteling lezen en halfbakken berichten ontvangt, zullen minder gevoel ervoor ontwikkelen. Of kennis in grammatica/spelling...

Sommigen zijn ook gewoon te lui, die interesseert het ze niet

Ja en die mensen gaan dan op hun beurt ondertitelingen verzorgen :') :')
De ondertitelingen van Netflix zijn echt gewoon heeeeeel slecht..
Dat lijkt mij toch een betaalde job, maar ohhh ze mogen die persoon wel eens goed gaan controleren.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:51

MarlindeRooz schreef:
Volgens mijn docent op de opleiding tot docent Nederlands. (zij is taalkundige) komt dat door:

Vroeger verschilden spreektaal (dialecten o.a) en schrijftaal enorm veel van elkaar. Dit groeit steeds dichter naar elkaar toe. Daardoor schrijven we nu zoals we spreken. Terwijl men vroeger gewend was om veel netter te schrijven dan dat men sprak. Tegenwoordig is de spreektaal echt meer de schrijftaal. Dat komt omdat het schrijven veel gebeurd, vroeger gebeurde dat vooral in formele zin. Zoals brieven en later de mail.

Waarom schrijven ze dan de spreektaal niet eens goed?
Ik ben er wellicht een trüttebol in, maar je kunt dan toch op zijn minst leesbaar schrijven.

Voorbeeld van vandaag (Engels, ik heb nu geen goed Nederlands voorbeeld), een discussie over iemand's reactie- 'maybe he's sensible', terwijl bedoeld werd 'maybe he's sensitive'.

In dit geval vraag je dan wat er bedoeld wordt, want dat maakt de interpretatie heel anders. Daarop hoor je dan 'ja- je snapt het toch wel...'. Dat lijkt mij weer gewoon luiheid

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 00:22

Sensible-sensitive is een verwarring die ik wel eens heb gehad met Nederlandstalige paardenmensen die redelijk Engels spreken maar niet top.
In het Nederlands heb je een sensibel paard, maar dat is in het Engels geen sensible horse.
Ik heb echt hard na moeten denken wat de instructie bedoelde, ik was niet bekend met het Nederlandse sensibel, en hoe het beest zich gedroeg kwam absoluut niet overeen met een sensible horse :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:11

corine1981 schreef:
Piekosjj schreef:
Ik denk dat als je zover bent dat je de Everest kan beklimmen dat je ook wel de risico's in kan schatten :)) Ik heb laatst de film 'Everest' gezien en brr, daar krijg je toch wel de kriebels bij. Een miniscuul misverstand wat normaal niks is kan op die plek namelijk zulke grote gevolgen hebben, met dus een grote kans op overlijden.

Ik heb de documentaire sherpa gezien en daarom snap ik het extra niet. De berg is heilig voor de bevolking en heeft in hun ogen nu een paar jaar op rij aangegeven niet gestoord te willen worden.
Je loopt daar tegenwoordig in de file!

Naar de echte top van de Mount Everest loop je echt niet in de file hoor := Dat is een klim waar mensen jarenlang voor trainen en die loeizwaar is. Het basiskamp wordt wat meer bezocht, maar ook daar, geen file.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:16

N.a.v. een vraag van een klant :+
Banden verslijten, maar waar blijft het rubber? Op het wegdek en in het milieu natuurlijk, dat ben ik al tegengekomen in mijn korte zoektocht. Maar hoeveel moeite heeft de natuur met het afbreken hiervan? Het zijn kleine deeltjes rubber wat dat betreft...je ziet het niet ergens liggen in de natuur, maar het zal zeker impact hebben. Hoe schadelijk zal dit zijn? Meneer leek in ieder geval meer te voelen om de ANWB hier over te bellen, dan zelf te googlen, maar het heeft mijn interesse inmiddels ook gewekt :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:38

Het toverwoord is fijnstof :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:46

Sammie schreef:

Ik dacht altijd dat fijnstof uit de uitlaat v.d. auto kwam? maar dus ook van de banden?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:49

Emmaa_ schreef:
Naar de echte top van de Mount Everest loop je echt niet in de file hoor := Dat is een klim waar mensen jarenlang voor trainen en die loeizwaar is. Het basiskamp wordt wat meer bezocht, maar ook daar, geen file.

Helaas is het wel 'file' klimmen tegenwoordig.
Je vliegt niet solo de berg op.. Daar zit een heel team om heen + je gaat georganiseerd, met mensen die via de zelfde operator de klim doen.. rondom de 10-15 betalende klanten zitten misschien wel 50 sherpa's.

Daarnaast is het seizoen relatief kort met vele dagen die door het weer of de omstandigheden uitvallen en zijn er meerdere expedities van verschillende organisatoren tegelijk op de berg aanwezig..

Afbeelding

http://www.news.com.au/travel/anger-boi ... 6653891799

Citaat:
With climbers and Sherpas, plus logistics people such as chefs and meteorologists, you can have a mindboggling 1000 people at base camp and as many as 250 people summiting Everest on a single day.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 25-05-16 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:51

gohya schreef:
Sammie schreef:

Ik dacht altijd dat fijnstof uit de uitlaat v.d. auto kwam? maar dus ook van de banden?

Nee fijnstof is vanalles en komt ook natuurlijk voor, zoals zand bijv. Fijnstof is een benaming van microdeeltjes minder dan een bepaalde grote. Op en rond een snelweg kan daar dus ook rubber tussen zitten. Maar idd ook zeker roet.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:56

Wat ik me afvraag is ; hoe het zit met pensioenen in de toekomst.
Stel, je bent een persoon die ongehuwd is en hebt geen geregistreerd partnerschap.
Je werkt niet of nauwelijks.
Hoe gaat dat straks als de persoon 67 jaar is? Waar moet hij of zij dan van leven?
Kijk,tegenwoordig is het de norm dat zowel mannen als vrouwen fulltime werken, maar 'vroeger' was dit zeker niet altijd vanzelfsprekend, zeker niet voor vrouwen. Waar moeten zij straks van leven,als er niet zelf gespaard kan worden en zij geen partnerpensioen hebben?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:57

Tivoli schreef:
Wat ik me afvraag is ; hoe het zit met pensioenen in de toekomst.
Stel, je bent een persoon die ongehuwd is en hebt geen geregistreerd partnerschap.
Je werkt niet of nauwelijks.
Hoe gaat dat straks als de persoon 67 jaar is? Waar moet hij of zij dan van leven?
Kijk,tegenwoordig is het de norm dat zowel mannen als vrouwen fulltime werken, maar 'vroeger' was dit zeker niet altijd vanzelfsprekend, zeker niet voor vrouwen. Waar moeten zij straks van leven,als er niet zelf gespaard kan worden en zij geen partnerpensioen hebben?

Wat dacht je van de AOW? :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:03

Of (aanvullende) bijstand.. Maar waarom niet of nauwelijk werken als je gewoon gezond bent.

Overigens is de norm helemaal niet dat zowel mannen als vrouwen fulltime werken. Dat wil men graag, maar het is zeker niet de norm. Vrouwen werken vooralsnog meestal parttime als er kinderen zijn of komen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:03

Ah. Duidelijk,bedankt :)
Misschien heel gek maar ik ben hier als jongere nooit mee bezig geweest,maar vroeg het me af aan de hand van een tv programma. :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:04

Sammie schreef:
Of (aanvullende) bijstand.. Maar waarom niet of nauwelijk werken als je gewoon gezond bent.

Overigens is de norm helemaal niet dat zowel mannen als vrouwen fulltime werken. Dat wil men graag, maar het is zeker niet de norm. Vrouwen werken vooralsnog meestal parttime als er kinderen zijn of komen.

Dat is een andere discussie,het was ook een hypothetische vraag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:12

Dat is toch geen andere discussie?? Jij stelt dat iets de norm is en dat is het helemaal niet. Slechts 25% van de vrouwen werkt fulltime (peildatum 2015). Dus het is zeker niet de norm.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:17

Sammie schreef:
Dat is toch geen andere discussie?? Jij stelt dat iets de norm is en dat is het helemaal niet. Slechts 25% van de vrouwen werkt fulltime (peildatum 2015). Dus het is zeker niet de norm.

Chapeau :)
'Norm' was dan een verkeerde woordkeuze, maar niet het onderwerp van m'n vraag. (De vraag die ontopic was, in tegenstelling tot het uitkauwen van mijn woordkeuze :D )

Even goeie vrienden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:21

Iets duidelijker zijn in wat je bedoelt met 'dat is niet de discussie' wil ook nog wel eens helpen, evenals niet gelijk op je tenen trapt zijn als iemand aanvullende info probeert te geven. Want idd even goeie vrienden. :Y)