tranen, breakups & liefdesverdriet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:16

@CalipsoLover Wat goed en sterk van je!! En inderdaad het zal vanzelf slijten. Met af en toe nog een terugvalletje wat ook helemaal prima is.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:32

Meelezer meld zich toch maar na aarzeling :) Wat lotgenotencontact is wel fijn, misschien.

Korte situatieschets:

Mijn relatie is na 14 jaar voorbij. Het is alsof een deel van mijn leven en toekomst zijn weggerukt. De breakup was niet mijn keuze. Ik had nog aan onze relatie willen werken.

Bizar om te ervaren waar je doorheen gaat. Van totaal ongeremde woede, naar heel heel diep verdriet. En nu voel ik me alleen maar leeg, somber, alleen.

We gaan nog goed met elkaar om. We wonen ook nog samen in ons huis (tot ik wat anders heb, ben ik al mee bezig). En we hebben relatietherapie om samen dingen te verwerken en af te sluiten. We zijn samen volwassen geworden, dus het zorgvuldig afronden is het minste wat we kunnen doen voor onszelf en elkaar.

Ik lees hier mooie dingen over vakanties, voorzichtig daten, etc.
Allemaal dingen waar ik nog lang niet ben. En waarvan ik me nu niet voor kan stellen dat ik daar ooit kom :o

Edit: kort voorstellen is mislukt :')
Laatst bijgewerkt door Maureen95 op 20-02-23 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht op verzoek van plaatser ingekort

xDenies

Re: tranen, breakups & liefdesverdriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:57

Ooh leeslampje, wat een eerlijk bericht! Gun jezelf de tijd en voorlopig gaat dat echt nog wel even duren. Dat mag ook, doe het op jouw tempo. Heel veel meer advies kan ik niet geven maar bovenal een hele dikke knuffel!

Verder zit ik alleen in meeleesmodus.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:52

Samen volwassen worden is heel wat, dan loopt er al eens iets fout, worden er dingen gezegd of gedaan die blijven hangen of die moeilijk recht te zetten zijn. Was hier ook zo, samen vanaf mijn 18 (zij was bijna 17) en dan 18 jaar samen geweest. Dan is het alsof de wereld vergaat onder je voeten, niks is nog een zekerheid en je moet bijna helemaal herbeginnen want je identiteit is voor een stuk verweven met je ex. Maar het komt wel goed hoor, is hier zo'n 8 jaar geleden en met wat vallen en opstaan komt dat helemaal goed!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:10

leeslampje schreef:
Ik lees hier mooie dingen over vakanties, voorzichtig daten, etc.
Allemaal dingen waar ik nog lang niet ben. En waarvan ik me nu niet voor kan stellen dat ik daar ooit kom :o

Dat hoeft ook nog allemaal niet, niemand kan zich dat kort na een relatiebreuk voorstellen. Ten eerste is liefdesverdriet echt heel heftig. Bovendien wordt je hele vertrouwde wereld door elkaar geschud, de vaste grond onder je voeten wankelt, alles wat normaal en vertrouwd was is nu raar en pijnlijk.

Geef jezelf vooral heel, heel veel tijd. Het echte afscheid nemen en jezelf terugvinden, gaat in mijn ervaring beter als je weer op jezelf woont. Niet dat het dan makkelijk is of zo, het is de eerste tijd vooral allemaal heel poedersuiker. Praat met vrienden en familie, huil uit, ga eens logeren bij een vriendin, zoek afleiding, en worstel de dag door. In het begin is dat overleven per uur, je zult merken dat het na verloop van tijd langzaam beter wordt. Echt waar! :knuffel:

Lachica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:22

Ahww lief leeslampje ik heb het met je te doen..
Ik kan me niet voorstellen hoe naar het voelt om zo'n lange relatie en waar je door zoveel fases van je leven
Samen doorheen bent gegaan opeens te moeten afsluiten. Ik vind het super volwassen hoe jullie samen nog in therapie gaan om alles een plekje te geven. Ik weet niet hoe jij die therapiesessies nu ervaart maar ik denk dat 'goed uitelkaar gaan' erg goed is voor je helingsproces.
Ik weet niet zo goed hoe ik je kan helpen, ik denk dat veel afleidings ideeen hier al staan. Maar je hier even afschrijven zal denk ik ook wel wat helpen en zeker met al deze lieve mensen hier die je aanhoren en begrijpen. Super veel sterkte, iedereen gaat anders door dit proces heen dus weet dat hoe jij je voelt normaal is.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:37

Toch weer emotioneel door jullie lieve reacties en mooie troostende woorden :o Ik hoop dat niemand dit hoeft mee te maken, maar ik vind het toch ‘fijn’ om te lezen dat ik niet de enige ben. En dat het vast goed komt, met de tijd en een eigen plekje. Ik weet het wel, maar toch…

Therapie samen is moeilijk maar vooral heel fijn. Emotionele gesprekken voeren gaat toch wat beter met iemand erbij. In emotie kun je anders dat stukje liefde (voor elkaar als persoon, niet als partners) zo makkelijk kapot maken. Dat willen we beiden niet :)

Bij nader inzien had ik wat spijt van een deel van mijn post (was wel erg prive), dus een mod heeft een stukje weggehaald.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:42

Leeslampje: als je zoveel jaren samen bent geweest kan ik mij dat goed voorstellen. Denk dat zoiets maanden kan duren voordat je toe bent aan iets nieuws maar dat geeft ook niet. Gun jezelf de tijd om het te verwerken.

Ik woon sinds een week weer op mezelf na 2 1/2 jaar samen gewoond te hebben. Het voelt als liefdesverdriet maar we zijn over gegaan van samen wonen naar een lat relatie. Ik woonde in een appartement van 50 m2 met tuin. Dit heb ik voor hem opgezegd. Nu heb ik 37 m2 voor het dubbele. Maarja niks meer aan te doen. De volgende huur woning (over 8 jaar?) via de woningstichting ga ik nooit opgeven. Tenzij ik iemand tegen kom die wel samen iets wil kopen, en wil delen in de kosten enz. Dit laatste is vooral het probleem waardoor we niet meer samen wonen. Hij heeft een koophuis, en zijn ouders zijn tegen mij.

De vloerverwarming doet het niet. Huisbaas is op de hoogte. Het is hier 17 graden en ik voel me somber, eenzaam, en vooral in de steek gelaten. Mijn vader die een heel eind uit de richting van mijn werk woont heeft gezegd dat ik bij hem kan slapen. Maarja dat is niet handig met werk. Mijn vriend die gisteravond nog zei dat hij van mij houd boeit het niet. Die heeft het alleen over compensatie dat ik geld terug kan krijgen blabla.. wat boeit mij dat geld. Ik zit liever in een warm huis.

Lachica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:48

Maar waarom wil hij niet samen een huis kopen of huren? Ik kan me voorstellen Dat dit voelt als een stap
terug en kwetsend kan zijn als jij wel graag samen wilde blijven wonen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:51

We waren eind september bij de notaris geweest. Hij zou mij wel het huis na laten als hem wat overkomt, en de kosten die ik zou betalen aan verbouwingen zou ik terug krijgen als het uit zou gaan. Daarna heeft hij zijn ouders gesproken, en na een week was hij van gedachte veranderd en maakte het zelfs uit.
Hij wil dat zijn huis van hem blijft, en als de relatie uit is degene het huis uit moet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:57

Sterkte leeslampje. Heel heftig als je samen opgegroeid bent en zo lang een leven gedeeld hebt. Je moet nu echt gaan ontdekken wie je zelf bent. Stapje voor stapje. Gun jezelf de tijd. Zo'n breakup voelt als rouw.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:59

Huh, maar is het dan nu uit of niet? Ik lees een lat relatie maar hier weer dat het uit is.
Wel een heel bijzondere kijk er op, vanuit hem dan. Natuurlijk begrijp ik wel dat je bij bepaalde dingen gewoon een keus moet maken voor als het ooit helemaal mis gaat. Dus de laatste zin vind ik niet heel gek, maar misschien zie ik dat verkeerd. Maar ik snap wel dat het heel erg wringt dat het hem niets boeit dat je nu in een koud huis zit enzovoort, dat er ook zo materialistisch naar gekeken wordt. Maar .. waarom wil je dan verder bij zo iemand blijven?

In ieder geval heel veel sterkte!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:00

Hij maakte het uit, en stelde later een lat relatie voor. Nog wel samen maar ieder in een eigen woning.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:10

elmiran schreef:
Hij maakte het uit, en stelde later een lat relatie voor. Nog wel samen maar ieder in een eigen woning.

Hm lijkt me heel verwarrend al die signalen, dat maakt het ook weer niet makkelijker. Nogmaals, dikke knuffel!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:30

Nou hij laat mij dus mooi hier zitten terwijl ik 12 min bij hem vandaan woon. Hij appte dat hij genoeg aan z'n hoofd heeft. Heb hem laten weten dat ik het erg vind dat hij liever heeft dat ik in de kou zit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:46

elmiran schreef:
Nou hij laat mij dus mooi hier zitten terwijl ik 12 min bij hem vandaan woon. Hij appte dat hij genoeg aan z'n hoofd heeft. Heb hem laten weten dat ik het erg vind dat hij liever heeft dat ik in de kou zit.

Dan weet je ook gelijk hoeveel hij om je geeft..
Als ik jou was zou ik hier echt geen moeite meer in steken.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:51

Dat klinkt niet bepaald liefdevol, elmiran. Weet je zeker dat hij nog een relatie wil? Ik lat ook, maar we kunnen altijd bij elkaar terecht als er iets is met een van onze huizen (of iets anders). Sterker nog, mijn vriend vindt het heel lastig dat ik door drukte niet zo vaak bij hem ben.

Minder huis voor het dubbele na een breuk is herkenbaar, klote is dat. Ik had precies hetzelfde. Ik gaf mijn prachtige huurwoning op om te gaan samenwonen, omdat hij het graag wilde. Na acht jaar relatie en 2,5 jaar samenwonen, maakt hij het uit. Vond wel een woning, maar betaalde bijna 4x keer zoveel huur. Ik ga dus nooit meer samenwonen in andermans huis.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:07

maar eigenlijk wist je dat al elmiran. Wanneer ga je voor jezelf kiezen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:55

Ik heb net je topic even doorgelezen en vind het best pittig hoor. Ik kan niet zeggen wat je moet doen maar ondanks dat ik ook heel veel over heb gehad voor iemand (waar andere al heel vaak zeiden ren de andere kant op..) vind ik dit toch wel een gevalletje emmer blijft overlopen. Dit is gewoon niet eerlijk naar jou als persoon toe. Door hem niet maar ook door jezelf niet.
Ik snap je wel hoor. Als je zo gek op iemand ben. Maar las dat jullie ook verloofd waren, nou dit vind ik meer terug naar het date leven. Beetje een downgrade en hij vind t best?
Bizar..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:08

Miereneter, zo zonde is dat. Fijn als er een andere woning gevonden is maar dit is nooit zoals je had. Het ergste vind ik dat door de hoge huurkosten er bijna geen mogelijkheid is om zelf ooit een woning te kunnen kopen. Terwijl degene die je eruit gezet heeft zonder gevolgen verder kan leven, en nog hun eigen vertrouwde omgeving hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:52

Het is poedersuiker. Maar als je jezelf beetje bij beetje opraapt en er een fijn thuis van maakt dan biedt het ook weer nieuwe positieve uitdagingen. Je weet nooit wat de toekomst nog brengt. Toen ik het uitmaakte stortte m'n wereld in terwijl m'n ex meerdere vriendinnen tegelijk had :') voelde zo oneerlijk dat hij door leefde terwijl hij mij zo intens gekwetst had en ik mezelf echt weer heb moeten oprapen. Gelukkig ben ik nu op het punt dat ik totaal anders naar de situatie kijk. Ik werk nog steeds aan mezelf maar heb echt wel stappen gemaakt en veel geleerd. En dat geeft me juist nog meer kracht. Maar goed dat heeft wel tijd gekost.

Ik heb donderdag m'n 2e date met iemand die ik via Twitter ken. Totaal anders dan m'n ex en dat is een heel goed teken. Hij heeft ook begrip dat ik bepaalde dingen nog lastig vind. Dus ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:13

Heel erg veel sterkte leeslampje, je hoeft ook al die dingen niet te doen als je je daar niet klaar voor voelt. Ik ga vaak alleen op reis en merkte daar nu gewoon nood aan te hebben, voor mij persoonlijk deed dat wonderen en denk dat ik sindsdien gewoon geaccepteerd heb dat het gedaan is en het niet weer goedkomt tussen ons. Laat je emoties er vooral zijn, wees verdrietig, plan leuke dingen, zoek afleiding maar laat het ook gewoon allemaal toe. Het is wel heel fijn dat jullie nog in therapie gaan om het zo proper mogelijk af te sluiten, als je terug je eigen plek hebt vermoed ik dat het wel even heel heftig kan zijn, maar dit topic is heel warm & fijn en mijn pb staat ook altijd open dus je mag altijd een berichtje sturen als je even je gedachten kwijt wil.

Qua huizing kan ik over meespreken, ik woon in een stad met hoge huurprijzen en (ex) vriend en ik hadden wel al vage plannen om te gaan samenwonen. Ik moet in september uit mijn huidige appartement maar het is ontzettend duur om alleen iets te gaan huren. Ik zit nu in een co-housing maar dat is minder mijn ding. De enige reden dat ik nu een relatie zou willen is om de kosten van een huis te splitsen :')

Bij mij gaan er wel wat belletjes af als je over je vriend praat elmiran, klinkt niet bepaald als een gezonde relatie.

Fijn capopjekop!! Laat weten hoe het ging. Ik heb ook eens gedate met iemand van twitter, zijn de beste :+

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:13

Leuk dat je weer aan het daten bent. Ik hoop voor je dat dit een leuke man is.

Dat is het nadeel. Meestal is degene die het uit maakt het gevoel kwijt, en kan makkelijk snel gaan daten. Pff meerdere vriendinnen tegelijk ook echt ;(.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:38

Het is jammer dat ik niet weet of hij m'n berichten nog meeleest. Er zijn zoveel dingen gebeurt die ze bij gtst niet verzonnen krijgen :')

Hoewel het moeilijk was dat hij gewoon doorging was het ook een bevestiging dat ik de juiste keuze gemaakt had door het uit te maken. Die relatie was zo toxic en achteraf gezien had ik het veel eerder moeten uitmaken. Maar goed, je houdt van iemand en je hoopt dat die persoon ook z'n verantwoordelijkheden oppakt en aan zichzelf gaat werken.

Ik probeer nu het positieve in te zien. Dit gebeurt me nooit meer. Want waar ik voorheen altijd uitging van het goede in de mens ben ik nu een stuk voorzichtiger geworden. Mensen kunnen mooi praten, maar ik kijk tegenwoordig alleen nog maar naar daden. Dat zegt veel meer over iemand dan een vlotte babbel.

@elmiran: schrijf je je gevoelens en frustratie ook van je af? Dat heeft mij persoonlijk veel geholpen. De laatste maanden van m'n relatie had ik veel twijfels. Ik heb toen kladboeken vol geschreven. Wat wilde ik nou zelf van het leven en partner? Wat waren de plussen en minnen van m'n huidige leven en relatie en wogen de voordelen nog wel op tegen de nadelen.

Als ik jouw berichten zo lees krijg ik het gevoel dat je van binnen wel voelt dat je relatie idd niet gezond is. Maar dat je nog de overtuiging en kracht mist om voor jezelf te kiezen. Ik hoop dat je de kracht vind om iig meer voor jezelf op te komen. Door je berichten krijg ik toch het gevoel dat je vooral geeft en weinig neemt. Maar jij hebt ook recht op iemand die moeite voor jou doet.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:27

Elmiran, ik was na de breuk ook bereid om me in alles aan te passen, opdat hij maar niet weg zou gaan. Maar na het eerste verdriet bleek ik me al vrij snel te herpakken, een paar maanden later had ik alles alweer op de rit en stortte ik me in mijn nieuwe leven. Dat was een enorme eye-opener voor me: ik kon best zonder hem, en sneller dan ik had verwacht. Je moet er zelf aan toe zijn hoor, maar ik gun je een leven vrij van deze relatieperikelen en negativiteit.