Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 15:14

Leuk! :)

Wat is je vooropleiding?
Kun je op je huidige werkplek blijven?
Wil je eerstegraads of tweedegraads worden?
Zijn er eventueel mooie zij-instroomtrajecten?
Wat lijkt je leuk aan het van van onderwijzer?

Kun je misschien op je huidige werkplek een paar lessen geven, zodat je weet hoe het is?

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:05

Sharan, bedankt voor je reactie!

Mijn vooropleiding is Pedagogisch Medewerker. Mocht ik een opleiding in het VO gaan volgen, dan is het wel de bedoeling om bij mijn huidige werkgever te blijven. Een tweedegraads opleiding of zij-instroom is voor mij op dit moment niet mogelijk, omdat ik nog geen afgeronde hbo-opleiding heb.

Wat ik leuk vind aan het onderwijs, is het werken met kinderen: het contact, het uitleggen van de lesstof en het moment waarop je ziet dat het kwartje valt. En als dat kwartje niet meteen lijkt te vallen, vind ik het juist een mooie uitdaging om te zoeken naar manieren om daarbij te helpen.

Dat is inderdaad mijn plan. Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van anderen. Waarom hebben jullie gekozen voor het VO of juist voor het PO? Was dat een bewuste keuze en welke overwegingen speelden daarbij een rol?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:19

Simpel antwoord; omdat ik niet van de kleine kinderen ben, zeker niet onder de 10 en omdat de mogelijkheden tot doorgroeien op het vo wat groter/eenvoudiger is dan het het po.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:34

VO, want ik houd niet van kleine kinderen. Simpel.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:57

Vosje26 schreef:
Sharan, bedankt voor je reactie!

Mijn vooropleiding is Pedagogisch Medewerker. Mocht ik een opleiding in het VO gaan volgen, dan is het wel de bedoeling om bij mijn huidige werkgever te blijven. Een tweedegraads opleiding of zij-instroom is voor mij op dit moment niet mogelijk, omdat ik nog geen afgeronde hbo-opleiding heb.

Wat ik leuk vind aan het onderwijs, is het werken met kinderen: het contact, het uitleggen van de lesstof en het moment waarop je ziet dat het kwartje valt. En als dat kwartje niet meteen lijkt te vallen, vind ik het juist een mooie uitdaging om te zoeken naar manieren om daarbij te helpen.

Ik haak even hierop in. Dit vind/vond ik ook het leukste aan het onderwijs. Ik heb op verschillende scholen gewerkt in het VO en telkens liep ik stuk op het feit dat je (bijna) geen ruimte/tijd hebt om leerlingen ook echt te helpen, ookal zie je wat ze nodig hebben. Dit is ook de belangrijkste reden dat ik gestopt ben als docent VO. Ik weet niet of hier in het PO meer ruimte voor is. Een andere optie zou kunnen zijn om voor de functie van intern begeleider (IB) te gaan. Hierbij ben je mn één op één met leerlingen bezig en heb je meer mogelijkheden om ze verder te helpen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 18:07

Hoe gaat het hier met iedereen?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 19:31

Even snel teruggelezen, vervelend zoveel mensen die zich niet prettig voelen bij/op hun huidige werk/functie.

Ik heb eind januari mijn vaste contract in het basisonderwijs opgezegd. Ik heb ook altijd gedacht dat ik nergens anders mij prettig zou voelen en mijn huidige werk "het" is. Maar na een opeenstapeling, ben ik zo gekwetst dat ik nu voor mijzelf kies. Kennis gemaakt op een andere school en de klik was er, voel mij er prettig en gewaardeerd.

Per 1 april maak ik de overstap naar Speciaal onderwijs. Ik ga met kleuters werken met een zorgvraag, waardoor ze niet op regulier kunnen starten.
Heel veel zin in deze nieuwe uitdaging.

Hoe is jouw situatie nu?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 19:46

Hi!

Dat klinkt leuk en uitdagend marleen. Gefeliciteerd met je nieuwe baan, tof dat je iets gevonden hebt.

Ik ben ook benieuwd hoe het met iedereen is. Al plannen voor komend schooljaar?

Ik houd alle vacatures goed in de gaten, maar die zullen volgende maand pas echt goed gaan komen allemaal.
Voor nu zit ik echt mijn tijd uit, ik overleef het wel.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 19:50

Dank je Goof.
Ik was niet gericht aan het zoeken, deze vacature kreeg ik via mijn vriend doorgestuurd. CV gestuurd met de gedachte: "ik word het vast niet." Maar dat werd ik wel. Heel tof!
Nu mijn huidige klas achterlaten, dat valt me wel zwaar.

Klinkt pittig, hopelijk vind je iets dat beter past.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 19:51

Snap ik! Welke klas heb je nu? Weten ze het al?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 19:52

Wat een mooie stap Marleen! Ik ken heel veel mensen mensen die nog steeds erg blij zijn met de stap van bo naar (v)so :j

Ik hoop dat je gauw iets beters vindt Goof, want je tijd uitzitten lijkt me heel naar voor je :(:)

Ik ben ook nog steeds erg blij op het mbo! Heb wel een beetje last van slechte communicatie nu, waardoor ik niet lekker mijn project kan doen (opzetten nieuw curriculum), maar dat probeer ik voor nu even te parkeren en eerst helderheid te krijgen over wat mijn opdracht nu precies is en wie me daar mee gaat helpen. Maar het lesgeven, de studenten, ik vind het heerlijk!! :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 19:56

Goof schreef:
Snap ik! Welke klas heb je nu? Weten ze het al?

Ik heb nu groep 4, echt een leuke club kinderen. Ben dol op ze, dus afscheid is wel met pijn in mijn hart.

Ze weten het, dat leverde heel wat tranen op bij verschillende kinderen. En nog bijna dagelijks verdrietige kinderen die komen vragen waarom ik wegga.

Fijn Rije, dat jouw werk bevalt. Slechte communicatie is vervelend, hopelijk snel meer duidelijkheid voor je.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:28

Marleen, wat jammer dat het niet werkte op je huidige werkplek. Volgens mij heb je een mooie, nieuwe uitdaging gevonden. Succes!

Goof, wat naar! Hopelijk komt er een leuke vacature op jouw pad.

Rije, fijn dat het mbo bevalt, maar vervelend van de slechte communicatie.

Ik zit nog steeds heel goed op mijn huidige werkplek. Wij zoeken nog een leuke collega-docent Nederlands voor komend schooljaar. Je komt te werken op een fijne school (regio Utrecht) en in een hele warme, gezellige sectie. Wie interesse heeft, kan mij een berichtje sturen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:58

Hoi allemaal,

Mag ik hier ook mee kletsen? :)
Ik doe op dit moment de Pabo deeltijd versneld. Ik mag na de zomer afstuderen en mijn LIO lopen. Ik was benieuwd of jullie zelf hebben gesolliciteerd naar je LIO of dat je zo bent ingedeeld? En waar je op zou letten? Op zoek naar tips dus!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Ik lees hier al langer mee maar heb nog nooit iets gepost, ik ben wel een beetje een vreemde eend denk ik, want ik werk als invaller in het basisonderwijs als zzp’er. Vaak korte opdrachten maar daardoor wel veel scholen van binnen gezien en jouw verhaal raakt me Marleen, ik zie zo veel teams en ook zo veel ‘foute’ dingen. Werkplezier en ook het plezier van de kinderen valt en staat met het team en de waardering die je krijgt van ouders/leiding. Wat goed dat je voor jezelf gekozen hebt en je zult zien dat het heel anders kan. Ik heb de moeilijkste klassen gedraaid maar deed dat met veel plezier als het team goed was. Ik vind dat het creëren van een goed team zo ondergewaardeerd wordt op veel scholen, soms ben ik echt blij als een opdracht erop zit, alleen maar omdat het team zo spartelt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Tuurlijk Mallow, welkom! Over mijn LIO-tijd: ik kreeg 4 eigen eindexamenklassen havo en vwo waar ik vanaf het moment van binnenkomst zelf verantwoordelijk voor was. Niet helemaal de bedoeling van een LIO dus... := Dus mijn tip: kom voor jezelf op en zorg dat je de juiste en voldoende begeleiding krijgt, want daar heb je recht op!

Caira: idd, als je je gesteund voelt, kan er veel meer dan als je het gevoel hebt er alleen voor te staan...