Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:08

Zijn die sluitingstijden nu nog steeds aangepast dan.... :?
Dat zou ik wel raar vinden inderdaad.

Zal vast iemand over nagedacht hebben maar de logica sinds het afschaffen van de 1,5 meter verplichting zie ik dan ook zo 1-2-3 niet meer.

Ik zie wel heel veel langskomen hier in het topic dat mensen zeggen "ik ben gevaccineerd en voor de rest zoekt iedereen het maar uit, ik ga niet meer meedoen aan andere maatregelen!"

Ik snap dat gevoel wel, vanuit "ik heb mijn verantwoordelijkheid al genomen" maar in een topic waarin mensen die niet vaccineren, steeds afgeschilderd worden als lamzakken die te belazerd zijn om hun prikje te halen om ons uit de crisis te helpen....leest het toch wel soort van grappig als de gevaccineerden aangeven geen mondkapje meer op te willen doen of afstand te willen houden ofzo...ik ben benieuwd (als de experts zouden zeggen dat dat nodig is) of dan ineens niet meer geldt dat het wel heel arrogant is om te denken dat je het beter weet dan hen :=

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:11

ik wil prima nog dingen doen, maar ik zou het HEEL zuur vinden als er weer beperkingen komen op horeca, of dat die sluitingstijden nog steeds tot 00.00 zijn.

Die 75% max capaciteit mag van mij blijven, maar dat is alleen omdat ik dat prettig vind :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:13

Suzanne F. schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de maatregelen en voor wie deze gelden. Ik hoor al veel mensen om me heen die zeggen: zak er maar in met je maatregelen, ik doe het niet meer.

Ik hoor dat inderdaad ook alleen maar en zelf denk ik daar ook zo over.

Ik geloof in het vaccineren en wil graag een 3e prik halen (ik ben in januari al gevaccineerd). Maar verder wil ik eigenlijk niets meer doen aan maatregelen. Ik vind het op psychisch te schadelijk worden. Het weegt voor mij absoluut niet meer op tegen de voordelen.
En ook geloof ik niet meer in de maatregelen. Ik geloof best dat we het uitstellen (tijdelijk voorkomen) om corona of een ander virus te krijgen. Maar ik geloof ook dat we met die maatregelen bij gezonde mensen en kinderen ons immuunsysteem naar de klote helpen. De piek met kinderen met RS virus in het ziekenhuis zegt voor mij al genoeg.

Dus prikken vind ik prima en als het zou kunnen trek in nu mijn schoenen aan en ga direct een derde prik halen. Maar verder mij niet meer bellen. Ook mogen ze van mij dat testbeleid eens aanpakken. Of gewoon stoppen met die druk om bij ieder klachtje te testen óf ze gaan zorgen dat je ook kunt kiezen voor een niet invasieve speekseltest.

pmarena schreef:
Zijn die sluitingstijden nu nog steeds aangepast dan.... :?
Dat zou ik wel raar vinden inderdaad.

Ja, horeca moet nog steeds om 0:00 sluiten terwijl je een qr-code moet tonen maar geen afstand meer hoeft te houden en geen mondkapje meer op hoeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:16

Suzanne F. schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de maatregelen en voor wie deze gelden. Ik hoor al veel mensen om me heen die zeggen: zak er maar in met je maatregelen, ik doe het niet meer.

In het OV is het nog steeds verplicht en ik vermoed dat mijn werkgever het ook weer verplicht gaat stellen, overal.
Op bepaalde afdelingen, is de mondkap niet eens afgeschaft.

Dan kan ik wel zeggen, ik doe het niet meer, maar ik behoud graag mijn baan. ;)
Ik verwacht dat als het advies door de overheid weer wordt opgelegd, met name werkgevers er zich aan zullen houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:19

Ik vermoed dat er bij ons ook weer een Mondkapjesplicht komt. Thuiswerken weet ik niet dat hangt af van de leidinggevende

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:23

IMANDRA schreef:
bigone schreef:
Kabinet zint op nieuwe coronamaatregelen na spoedadvies OMT: 2 november persconferentie

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-zint ... ~a26def5b/

Dit stukje uit het artikel is wel interessant, gezien mensen op bokt vaak roepen dat geteste ongevaccineerden veiliger zouden zijn dan ongeteste gevaccineerden:

Citaat:
Maar virologisch is het veiliger om alleen genezen of gevaccineerde personen toe te laten in bijvoorbeeld de horeca of theaters, stelden experts van het OMT vorige maand

Het probleem is dat ongeteste gevaccineerden en genezen mensen een veel minder groot risico lopen om een besmetting op te lopen, hebben ze het wel onder de leden en geen symptomen dan hebben de geteste ongevaccineerden die in dezelfde ruimte verblijven gewoon een veel groter risico om Corona op te lopen.
Ik hoop niet dat er een 2G komt maar begint er wel op te lijken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:23

purny schreef:
Ik vermoed dat er bij ons ook weer een Mondkapjesplicht komt. Thuiswerken weet ik niet dat hangt af van de leidinggevende

Bij ons werken we nog zeker voor 75% thuis, wie dat kan natuurlijk.
En ga nu 1 x per maand naar kantoor.
Op dit moment heerst er een buikgriep, dus blijf ik zeker thuis werken. :D
Bij mijn man echter werkt iedereen al weer een paar maanden volledig op kantoor.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:26

Ik ga bij een mondkapjesplicht op mijn werk wel zorgen dat ik pauzes ga houden ipv nu geen pauzes en enkel de reistijd tussen cliënten als pauze te zien. Dan maar een tandje terug en even met mijn jas aan naar buiten zonder mondkapje om even eens wat te drinken. En krijg ik klachten door het mondkapje of ben ik verkouden dan zal ik mij helaas voor het eerst ziek moeten melden. Het is dan niet anders.

pmarena schreef:
Ik snap dat gevoel wel, vanuit "ik heb mijn verantwoordelijkheid al genomen" maar in een topic waarin mensen die niet vaccineren, steeds afgeschilderd worden als lamzakken die te belazerd zijn om hun prikje te halen om ons uit de crisis te helpen....leest het toch wel soort van grappig als de gevaccineerden aangeven geen mondkapje meer op te willen doen of afstand te willen houden ofzo...

Voor mij voelt het alsof ik me dan aan maatregelen moet houden DOORDAT een groep mensen zich niet laat vaccineren, maar hiervan teveel mensen in het ziekenhuis belanden.
Daarnaast voor wie moet ik dan die maatregelen nemen, wie moet ik dan beschermen? Niet mijn eveneens gevaccineerde vrienden en familie, maar ook weer de groep die zich niet heeft laten vaccineren. Dat vertik ik gewoon.

Daarnaast denk ik dat al die maatregelen er op langere termijn voor gaan zorgen dat wij ons immuunsysteem niet meer goed op peil kunnen houden en dat baby´s en jongere kinderen hun immuunsysteem niet voldoende opbouwen.

Mensen die extra kwetsbaar zijn en niet gevaccineerd mogen worden of waarbij het vaccin niet werkt zullen helaas zelf erg op moeten passen en zelf na moeten gaan met wie zij in contact komen. Voor hen is ieder ander willekeurige virus of bacterie al gevaarlijk. Natuurlijk als je zo iemand in je omgeving hebt houdt je daar rekening mee. Dan zal ik altijd afstand houden, een zelftest doen, handen ontsmetten en een mondkapje op. Maar dit zijn geen maatregelen die ik structureel zal doen of waarvan ik vind dat ze aan de gehele samenleving opgelegd moeten worden.

Ik heb me voorgenomen om me niet te druk proberen te maken over de eventuele nieuwe maatregelen. Mag ik een derde prik halen dan doe ik dat direct. En verder weiger ik me privé aan nieuwe maatregelen te houden. Er wordt hier toch amper op gecontroleerd. En ik doe echt geen buitensporige vreemde dingen. Maar ik wil gewoon mijn familie en mijn vrienden zien, ontvangen en knuffelen wanneer ik wil. Zonder afstand en zonder beperking in aantal of aantal momenten. Ik vind dergelijke maatregelen die bepalen dat je maar een x aantal mensen mag ontvangen en altijd die afstand echt op mentaal vlak erg schadelijk.

Het weegt gewoon niet meer op tegen de voordelen. We hebben de vaccins en het is bewezen dat die voldoende helpen tegen ernstig ziek worden of ziekenhuisopname.
Ik heb het vorig jaar mentaal erg zwaar gehad. Hulp hierbij zoeken lukte me niet door de wachtlijsten of doordat het niet vergoed werd en ik het niet kon betalen. Ik heb me laten vaccineren tegen ernstig ziek worden. En dit kan, op een enkele uitzondering na, iedereen. Dan ga ik niet meer terug in een lock down met als risico om op mentaal vlak wel ernstig ziek te worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:41

Ik denk dat je je over de meeste babies en jonge kinderen weinig zorgen hoeft te maken wat betreft in aanraking komen met ziektekiemen want die hebben amper met maatregelen te maken..... daar circuleert nog zat :(:)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:57

We kregen net bericht dat de zorgbonus iets hoger uitvalt dan verwacht. Dat is dan weer een meevallertje. Maar verder zie ik het allemaal weinig zonnig in. Ik ben inmiddels zo voor een vaccinatieplicht.

pmarena schreef:
Ik denk dat je je over de meeste babies en jonge kinderen weinig zorgen hoeft te maken wat betreft in aanraking komen met ziektekiemen want die hebben amper met maatregelen te maken..... daar circuleert nog zat :(:)

Ik denk echt dat strenge maatregelen op de lange termijn niet goed zijn voor ons immuunsysteem. En nu we ons allemaal kunnen laten vaccineren vind ik dergelijke strenge maatregelen al helemaal niet meer opwegen tegen wat je er mee behaald. Onderstaande heeft op NOS.nl gestaan (https://nos.nl/artikel/2390381-kinderen ... t-verwacht):

Afgelopen winter waren er minder kinderen ziek dankzij de strenge coronamaatregelen, maar nu lijkt er een inhaalslag gaande. Gisteren werd bekend dat de kinderafdelingen en de kinder-IC's vol liggen met jonge kinderen met ernstige luchtwegproblemen door het RS-virus, maar ook andere virussen zullen waarschijnlijk in rap tempo opleven, denken verscheidene kinderartsen en kinderimmunologen.

Door de lockdown en de anderhalvemeterregel konden virussen zich deze winter maar moeizaam verspreiden en is er dus geen groepsbescherming ontstaan. Meer kinderen zijn nu vatbaar voor virussen omdat ze afgelopen winter geen infecties hebben gehad en daardoor ook geen immuniteit hebben opgebouwd.

Ook hebben pasgeboren baby's van hun moeder geen bescherming meegekregen tegen virussen, omdat de moeders zelf ook minder antistoffen hebben. "We zagen die antistoffen in de moedermelk in de loop van het coronajaar steeds meer afnemen", zegt Hans van Goudoever, kinderarts en hoofd van het Emma Kinderziekenhuis van Amsterdam UMC.

"Veel zwangeren waren minder in contact met andere virussen en gaven het dus ook niet door. Daardoor hebben kinderen ook geen passieve immuniteit verkregen, antistoffen via de moeder."

Ook de baby van Elise en Quint kreeg te maken met het RS-virus: 'Ineens ging de hele achtbaan lopen'.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:02

Het lijkt me op zich voor de babies van afgelopen jaar wel gunstig, dat ze hun besmettingen met RS of wat dan ook, niet direct na de geboorte oplopen, maar nu pas aan de beurt zijn nu ze een stuk sterker zijn :(:)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:34

Cer schreef:
ik wil prima nog dingen doen, maar ik zou het HEEL zuur vinden als er weer beperkingen komen op horeca, of dat die sluitingstijden nog steeds tot 00.00 zijn.

Die 75% max capaciteit mag van mij blijven, maar dat is alleen omdat ik dat prettig vind :+

Leuk die 75 procent Max maar de huur en kosten zijn gebaseerd op 100 procent.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:36

Dat zou nogal dom zijn, want je zit nooit 100% van de tijd 100% vol... Dat is ook niet wat ik meekreeg van horeca eigenaren. Wel dat het en en en killing was. En kortere openingstijden, en investeringen in bijvoorbeeld schermen. En lastig met personeel, en noem maar op.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:42

MyWishMax schreef:
Dat zou nogal dom zijn, want je zit nooit 100% van de tijd 100% vol... Dat is ook niet wat ik meekreeg van horeca eigenaren. Wel dat het en en en killing was. En kortere openingstijden, en investeringen in bijvoorbeeld schermen. En lastig met personeel, en noem maar op.

Nee je gaat in principe uit van een volle bezetting in je weekenden. Dat is waarop je personeel, je lasten, je huur gebaseerd zijn. Als je een goed lopend restaurant hebt zit je normaliter gewoon vol.

Max 75 procent kost gewoon enorm veel geld. Doordeweeks gaan mensen namelijk niet extra uit eten om dat te compenseren.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:45

MyWishMax schreef:

In de horeca geldt die 75% regel niet. Bij concerten e.d. wel, en daar gaat men pas winst maken bij een bezetting van ~ 90%.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:17

Misschien is er (na corona) wel markt voor 75% concerten tegen een hogere prijs :)
Dan kan je bijv op vrijdag voor een bepaald bedrag naar een bomvol concert en op zaterdag tegen hoger tarief naar een minder druk concert.
Zou zomaar vraag naar kunnen zijn. Soort van eerste klas in de trein.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:41

Sizzle schreef:
Misschien is er (na corona) wel markt voor 75% concerten tegen een hogere prijs :)
Dan kan je bijv op vrijdag voor een bepaald bedrag naar een bomvol concert en op zaterdag tegen hoger tarief naar een minder druk concert.

:j

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:50

De meeste (internationale) artiesten treden tijdens een tour maar één keer op in een klein land als Nederland, dus dat gaat niet op ben ik bang.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:57

robert45 schreef:
Cer schreef:

Leuk die 75 procent Max maar de huur en kosten zijn gebaseerd op 100 procent.

Welk stukje van “alleen omdat ik dat prettig vind :+ “ was niet duidelijk? :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 20:36

Exitium schreef:
De meeste (internationale) artiesten treden tijdens een tour maar één keer op in een klein land als Nederland, dus dat gaat niet op ben ik bang.

Alles kan, zolang het maar winstgevend is.
Meteen al zeggen dat iets niet kan omdat er tot nu toe geen vraag naar was is niet erg innovatief.
Misschien is er geen markt voor, misschien ook wel.
Je hoeft ook niet gelijk te beginnen met lady gaga in de kuip of zo, gewoon iets kleiners in het centrum van een stad.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:17

Again, leuk voor een nationale artiest maar niet voor internationale artiesten die een heel continent tegelijk aandoen en daarbij in de zomer ook nog afhankelijk zijn van festivaldagen. In de zomer komen dat soort bands naar Europa omdat hier dan het festivalseizoen is, en daar omheen plannen ze dan wat concerten in landen/regio's die ze bijvoorbeeld niet aandoen.

Om een voorbeeld te noemen, Alter Bridge heeft hun Europese tour een paar jaar terug in juni/juli gepland, rond Rock am Ring / Rock im Park, Download festival, Graspop, etc. Dat houdt in dat je elk weekend al vol zit, dan zijn de festivals. Op de dagen ertussen heb je dus reistijd en nog tijd voor één of twee extra concerten per week. Daarin wil je als het even kan zoveel mogelijk fans de kans geven om te komen. Voor de tour van AB kreeg je dit schema:

• Duitsland (Rock im Park)
  • Duitsland (Rock am Ring)
  • -
  • Nederland (los concert)
  • -
  • Zweden (Sweden Rock)
  • -
  • Frankrijk (Download)
  • Engeland (Download)
  • -
  • -
  • Tsjechië (los concert)
  • Oostenrijk (los concert)
  • -
  • België (Graspop)
  • Frankrijk (Hellfest)
  • -
  • Ierland (los concert)
  • Noord-Ierland (los concert)
  • Etc

Het reisschema lijkt enorm onlogisch, maar de grote festivals stemmen hun data op elkaar af zodat ze niet naast grote artiesten grijpen, dus daar hebben de bands weinig keus in. Daarnaast zijn er ook geen data over (ook artiesten hebben rustdagen nodig, zeker de zangers), dus dan zouden ze hun tour twee keer zo lang moeten maken. Daar zitten de meesten na 1,5 - 2 maanden ook niet op te wachten, die zijn blij dat ze weer naar hun families kunnen.

Met andere woorden, het is simpelweg niet haalbaar. De enigen die het naast nationale artiesten zouden kunnen, zijn de hele grote bands die hun eigen stadiontours doen en een stadion daar twee avonden op rij bij uit kunnen verkopen. Die zouden de eerste avond 100% en de tweede 75% met duurdere kaarten kunnen doen. Maar dan praat je wel over artiesten waarbij je normaal al 80-120 euro voor een kaartje betaalt, dus dan moet je wel rekening houden met héle dure avonden. (en dan moet je ook nog genoeg mensen vinden om het met die duurdere ticketprijzen uit te kunnen verkopen, anders snij je je als band financieel alsnog in de vingers)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:34

Sizzle schreef:

Nou, zo zat ik dus ook te denken aan in eetgelegenheden ofzo, dat je de keuze kan geven tussen een gewoon of een eersteklas gedeelte, dat wat ruimer opgezet is. Maar sowieso is het natuurlijk per restaurant o.i.d. verschillend, bij de 1 voelt het nog prettig terwijl je bij de ander niet echt lekker zit, omdat er steeds mensen door moeten en het eigenlijk gewoon te krapjes op en in elkaar staat.

Nu is het wel al jaren geleden dat ik uit eten ben geweest :=
Maar ik kan me wel voorstellen dat het er vast niet beter op is geworden wat dat betreft.

Of in zo'n zwembad, ik zou met liefde een euro of wat extra betalen voor een eigen kleedhokje ipv. jezelf tussen een overvolle kleedkamer er tussen moeten persen.... of dat je een dagdeel hebt waar ze minder mensen toelaten zodat je echt lekker al die routes kan zwemmen zonder constant in de verdrukking te zitten....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:45

Er zijn toch vaak bij concerten al VIP-kaarten waar je met minder mensen in een vak zit/staat?
Tenminste, bij de concerten waar ik geweest ben.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:49

Ik vind die 12 uur sluiting van de kroeg wel heerlijk en iedereen om mij heen ook :+ als je klaar bent: ga je naar huis en anders is er wel ergens een after. Je hebt een soort extra trigger en je kan als je om 08.45 college hebt, gewoon fit in de collegezaal zitten.

Volgens mij waren er hier ook kroegen die allemaal ipv 04.00, 02.00 willen doen voortaan als het nog ooit normaal wordt.

Wel zou ik denk ik met oud op nieuw een uitzondering willen, want dan is 00.00 sluiten wel een beetje gek.

En ik ben heel benieuwd naar de extra maatregelen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 22:56

Ik verwacht weer mondkapjes en de 1,5 meter terug. Ik zeg altijd maar van het ergste uitgaan dan valt het altijd mee :'). Ik heb er ook geen moeite mee , toen ik net gevaccineerd was veranderde er 0,0 en daar heb ik ook nog dik 6 maanden op moeten wachten omdat de rest nog niet gevaccineerd was. Dus het zit er nu wel aardig in.

Maar ben benieuwd of ze nu ook lokale maatregelen gaan doen. Zou ik wel een voorstander van zijn...