Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:13

Ik werk in een productieomgeving, best wel zwaar werk... Vrouwen zijn daar ook een uitzondering en doen eigenlijk alleen maar de schoonmaakdiensten. (ik ben die luilak van kantoor zeg maar) Regelmatig vragen deze dames om de lichtste diensten, in verband met een aantal zware werkzaamheden binnen bepaalde diensten. Vrouwen leren ook niet eens elke schoonmaakdienst, omdat er nog zwaardere diensten zijn.

Nu zijn we personeel aan het werven, maar mag het uitzendbureau hier natuurlijk niet op discrimineren. Dat mag niet in de advertentie, maar hoe gaat het dan verder? Ze weten dat we geen vrouwelijke operators hebben en dat de kans ook heel erg klein is dat die geschikt zijn. Tevens ook in het kader van ultra hoge veiligheidseisen (uitglijden omdat je de kracht niet hebt voor een bepaalde handeling, kan erg gevaarlijk zijn in een fabriek). Tevens is lengte een issue, als je te klein bent ben je vaak ook niet geschikt. (en dan is 1.65m al gevaarlijk klein)

En nu kan ik de vraag niet helemaal goed formuleren, want hij is tweeledig... Dus ik stel er maar twee...
- Hoe dien je hier in de werving en selectie mee om te gaan, zonder dat je op je dak krijgt?
- Waarom zijn hier geen uitzonderingen voor?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:28

Omdat de ene persoon de andere niet is. En je kunt daar dus alleen op selecteren zodra iemand al door de deur is en op gesprek komt.

Overigens zou het afwijzen op basis van die gegevens zijn dan kan het bedrijf nog steeds een tik kunnen krijgen voor discriminatie. Je mag nu eenmaal niet selecteren daarop en je bent wettelijk verplicht om te zorgen dat je werkomgeving geschikt is voor iedereen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:29

...eh - wat is het probleem?
Natuurlijk mag je selecteren op kracht!
En volgens mij ook op lengte, als je kunt aantonen dat dit ivm de arbo/ veiligheidsvoorschriften nodig is.

Uiteraard mag je niet stellen 'vanwege de statistieken nemen we enkel zwarte mannen aan' - beschikken over voldoende kracht kan bijvoorbeeld een fysiotherapeut beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-03-18 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:31

Ik zou op alle punten geweigerd worden :')

Je zou in de eisen kunnen zetten dat iemand fysiek in goede conditie moet zijn en lichamelijk zwaar werk aan moet kunnen.
Dat lees ik wel vaker en is geen discriminatie, als vrouwen dan solliciteren weten ze waarop.. Er zijn natuurlijk ook wel vrouwen die dit wel aankunnen, niet veel misschien maar ze zijn er wel. Niet heel slecht dat vrouwen niet meteen uitgesloten worden dus lijkt mij want discriminatie is het wel als ze puur op geslacht uitgesloten worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:35

Veulen84 schreef:
Omdat de ene persoon de andere niet is. En je kunt daar dus alleen op selecteren zodra iemand al door de deur is en op gesprek komt.

Overigens zou het afwijzen op basis van die gegevens zijn dan kan het bedrijf nog steeds een tik kunnen krijgen voor discriminatie. Je mag nu eenmaal niet selecteren daarop en je bent wettelijk verplicht om te zorgen dat je werkomgeving geschikt is voor iedereen.

Oké... daar heb ik wel iets aan...
Maar daarop inhakend... Hoe kan je iets passend maken voor de lengte van jan en alleman in plaats van een gemiddelde? Verstelbare bureau's kennen we allemaal... Maar een op hoogte verstelbare machine is een ander verhaal... Kostbaar en in veel processen niet eens mogelijk.
Een trapje/plateautje is in heel veel gevallen ook niet mogelijk, zeker niet als het in hoogte verstelbaar is, want dan past het weer niet binnen de veiligheidseisen.

Eigenlijk kan je stellen dat de kern van mijn vraag is: Mag je op basis van voorkomen afwijzen?
Natuurlijk is een vrouwelijke bodybuilder van harte welkom... Zo ver zal het niet gaan.
Maar ik kom met mijn 1.86m ook best wel sterk over (dat verwachten mensen, en leken helemaal als ze horen dat je met paarden werkt), maar ik ben echt een slappeling :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:36

dees_daan schreef:
Ik zou op alle punten geweigerd worden :')

Je zou in de eisen kunnen zetten dat iemand fysiek in goede conditie moet zijn en lichamelijk zwaar werk aan moet kunnen.
Dat lees ik wel vaker en is geen discriminatie, als vrouwen dan solliciteren weten ze waarop.. Er zijn natuurlijk ook wel vrouwen die dit wel aankunnen, niet veel misschien maar ze zijn er wel. Niet heel slecht dat vrouwen niet meteen uitgesloten worden dus lijkt mij want discriminatie is het wel als ze puur op geslacht uitgesloten worden.

Dat heb ik nog nooit gelezen, maar hier heb ik wel wat aan! Ik ga het UZB vragen dit mee te nemen in de functieomschrijving!

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:50

Weet niet of ik het al eens heb gevraagd maar kom echt niet op het antwoord.

Wat gebeurt er als je jezelf bant van bokt?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:03

Janine1990 schreef:
Veulen84 schreef:

Oké... daar heb ik wel iets aan...
Maar daarop inhakend... Hoe kan je iets passend maken voor de lengte van jan en alleman in plaats van een gemiddelde? Verstelbare bureau's kennen we allemaal... Maar een op hoogte verstelbare machine is een ander verhaal... Kostbaar en in veel processen niet eens mogelijk.
Een trapje/plateautje is in heel veel gevallen ook niet mogelijk, zeker niet als het in hoogte verstelbaar is, want dan past het weer niet binnen de veiligheidseisen.

Eigenlijk kan je stellen dat de kern van mijn vraag is: Mag je op basis van voorkomen afwijzen?
Natuurlijk is een vrouwelijke bodybuilder van harte welkom... Zo ver zal het niet gaan.
Maar ik kom met mijn 1.86m ook best wel sterk over (dat verwachten mensen, en leken helemaal als ze horen dat je met paarden werkt), maar ik ben echt een slappeling :o

Best ingewikkeld inderdaad. Bij mijn oud werkgever stonden er inderdaad bij bepaalde kasten trappetjes en verhoogde vloeren. Bakken die gedragen moesten worden werden kleiner gemaakt omdat vrouwen maar max. 16kg mogen dragen en rolkarren kregen een lijn aan de binnenkant tot waar ze gevuld mochten worden.

Blijft lastig hoor. Ik ben ook wel eens afgewezen voor een baan omdat ik maar 1.62 ben. Was zo sterk als een os, maar zo ziet het er niet uit. Dus liep ik een kans mis. Terwijl de werkgever daarna dus verplicht werd om aan al die eisen te voldoen om vrouwen een eerlijke kans te geven in het bedrijf.

Maar in amsterdam heeft de rechter weer bepaald dat een brandweervrouw die niet aan de gangbare eisen voldoet gewoon ontslagen mag worden. Dan gaat het ook weer over lichamelijk voorkomen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:06

Trui schreef:

Wanneer je je tijdelijke ban inzet krijg je bij het inloggen een mooie melding te zien hoelang je nog moet wachten voor je in kan loggen :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:11

Veulen84 schreef:
Best ingewikkeld inderdaad. Bij mijn oud werkgever stonden er inderdaad bij bepaalde kasten trappetjes en verhoogde vloeren. Bakken die gedragen moesten worden werden kleiner gemaakt omdat vrouwen maar max. 16kg mogen dragen en rolkarren kregen een lijn aan de binnenkant tot waar ze gevuld mochten worden.

Blijft lastig hoor. Ik ben ook wel eens afgewezen voor een baan omdat ik maar 1.62 ben. Was zo sterk als een os, maar zo ziet het er niet uit. Dus liep ik een kans mis. Terwijl de werkgever daarna dus verplicht werd om aan al die eisen te voldoen om vrouwen een eerlijke kans te geven in het bedrijf.

Maar in amsterdam heeft de rechter weer bepaald dat een brandweervrouw die niet aan de gangbare eisen voldoet gewoon ontslagen mag worden. Dan gaat het ook weer over lichamelijk voorkomen.

Ja in zo'n productieomgeving kan ik me voorstellen dat vrouwen prima aan het werk kunnen. Hier werken veel mensen hoor, maar er wordt maar er wordt nauwelijks iets met de hand gedaan. Wat nog met de hand wordt gedaan heeft te maken met een storing of een nieuw product.
Er zijn niet eens heftrucks binnen de muren, alleen maar zelfrijdende 'heftrucks'.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:11

A_nouk schreef:
Trui schreef:

Wanneer je je tijdelijke ban inzet krijg je bij het inloggen een mooie melding te zien hoelang je nog moet wachten voor je in kan loggen :))

Ahh top! Ik durfde het niet te proberen. Dacht dat dan ineens mijn account weg was :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:22

Janine1990 schreef:
Veulen84 schreef:

Ja in zo'n productieomgeving kan ik me voorstellen dat vrouwen prima aan het werk kunnen. Hier werken veel mensen hoor, maar er wordt maar er wordt nauwelijks iets met de hand gedaan. Wat nog met de hand wordt gedaan heeft te maken met een storing of een nieuw product.
Er zijn niet eens heftrucks binnen de muren, alleen maar zelfrijdende 'heftrucks'.

Als het bij jullie uitzendkrachten zijn dan kan ik me voorstellen dat er niet heel veel aangepast zal worden om de omgeving geschikt te maken, zonde van het geld als iemand er dan maar een paar weken of maanden werkt. Als er dan kandidaten tussen zitten die zo aan de slag kunnen lijkt het me logisch dat zij aangenomen worden.

Bij ons worden er voor de vaste medewerkers wel dingen aangepast, zo heb ik ooit al eens een machine voor linkshandigen kunnen krijgen maar dat wilde ik zelf niet. Ook werd de machine voor mij lager gezet en bleef ie ook zo staan omdat ik de meeste uren werkte. Mijn collega heeft een machine met tussenstuk zodat zijn machine hoger staat (wel 2 totaal verschillende machines). Betekend wel dat ik op een omgekeerd bierkratje moest staan toen ik hem een dagje hielp en ik denk dat ik met mijn lengte ook niet heel geschikt zou zijn om hem altijd te kunnen helpen. Als ik dat zou willen en hij zou me afwijzen om mijn lengte zou ik daar ook geen moeite mee hebben.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:09

Wordt het gezien als discriminatie als een Mud Run alleen voor vrouwen is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:22

dees_daan schreef:
Als het bij jullie uitzendkrachten zijn dan kan ik me voorstellen dat er niet heel veel aangepast zal worden om de omgeving geschikt te maken, zonde van het geld als iemand er dan maar een paar weken of maanden werkt. Als er dan kandidaten tussen zitten die zo aan de slag kunnen lijkt het me logisch dat zij aangenomen worden.

Bij ons worden er voor de vaste medewerkers wel dingen aangepast, zo heb ik ooit al eens een machine voor linkshandigen kunnen krijgen maar dat wilde ik zelf niet. Ook werd de machine voor mij lager gezet en bleef ie ook zo staan omdat ik de meeste uren werkte. Mijn collega heeft een machine met tussenstuk zodat zijn machine hoger staat (wel 2 totaal verschillende machines). Betekend wel dat ik op een omgekeerd bierkratje moest staan toen ik hem een dagje hielp en ik denk dat ik met mijn lengte ook niet heel geschikt zou zijn om hem altijd te kunnen helpen. Als ik dat zou willen en hij zou me afwijzen om mijn lengte zou ik daar ook geen moeite mee hebben.

Uitzendkrachten die goed bevallen komen in aanmerking voor een vaste aanstelling. :j

Maar het gaat hier niet om losse machines, van A tot Z staat alles met elkaar in verbinding. Dus één machine aanpassen gaat niet lukken.

Gelukkig begrijpen de meeste mensen dat bepaalde fysieke tekortkomingen een reden zijn om bepaalde beroepen niet uit te voeren.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:39

Tsja, een lengte-eis lijkt me prima uit te leggen en voor het stukje fysieke kracht zou ik simpelweg een sporttest laten afnemen, maar de vraag is of dat rendabel is voor uitzendkrachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 21:05

Wat ik me afvroeg...

Hoeveel kan een pensionstal in z'n recht staan als ze de basiszorg niet verlenen?
Stel ik pak vandaag m'n biezen en ben weg. Ik heb ooit een contract gekregen, heb m doorgebladerd maar nooit ondertekend omdat ik het met een paar dingen niet eens was. Ze hebben me er nooit meer naar gevraagd. Dus niks getekend.

9 vd 10 keer staat paard zonder water en van 7 tot 7 en soms nog langer op zand zonder te vreten. En er word niet gevoerd zoals afgesproken. Ben het spuugzat en wil zsm weg. Ben anders wel van netjes op tijd aangeven maar ik ben hier zo klaar mee en wil m'n paard er niet langer laten staan.

Stel ik neem morgen alles mee, de maand maart is geheel netjes betaald. Wat zouden ze mij dan juridisch kunnen maken?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 06:13

Amy schreef:
Wat ik me afvroeg...

Hoeveel kan een pensionstal in z'n recht staan als ze de basiszorg niet verlenen?
Stel ik pak vandaag m'n biezen en ben weg. Ik heb ooit een contract gekregen, heb m doorgebladerd maar nooit ondertekend omdat ik het met een paar dingen niet eens was. Ze hebben me er nooit meer naar gevraagd. Dus niks getekend.

9 vd 10 keer staat paard zonder water en van 7 tot 7 en soms nog langer op zand zonder te vreten. En er word niet gevoerd zoals afgesproken. Ben het spuugzat en wil zsm weg. Ben anders wel van netjes op tijd aangeven maar ik ben hier zo klaar mee en wil m'n paard er niet langer laten staan.

Stel ik neem morgen alles mee, de maand maart is geheel netjes betaald. Wat zouden ze mij dan juridisch kunnen maken?

Helemaal niks!
En gauw wegwezen daar! Ik heb zelf ooit op zo’n ‘stal’ gestaan. Jaren later ben ik nog steeds blij dat ik er weg ben,de paarden die er nog wel zijn blijven staan,zijn ook geen pretje om naar te kijken als ik er nog langs kom....

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:04

Hoe vallen de maten bij Nikes voor mannen?
Ik heb super leuke Nikes gezien, maar dat is eigenlijk een mannenmodel, valt die nog anders dan een damesmodel?

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:24

Wat kan ik doen als h&m mijn geld nog steeds niet terug heeft gestort na anderhalve maand? Ze hebben mijn bestelling geannuleerd. Heb al twee keer naar klantenservice gebeld en die zouden het in orde maken, maar niks niet.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:11

Ik heb ook nog wel een ingewikkelde vraag.

Na hoeveel dates heeft men doorgaans seks of wordt dit normaal gevonden?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:14

Uuh tja das nogal persoonlijk. Ik zeg zelf na 6 maargoed mijn huidige lover was al bij de 3e

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 06:59

Minoes schreef:

Ingewikkelde vervolgvraag: maakt het daarbij nog uit of de 'men' een man of een vrouw is?

*Edit: voor het antwoord dat daarop gegeven wordt. Ik snap dat het voor beide daters even vaak is geweest dat ze met elkaar hebben gedatet.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 07:06

annetm schreef:
Wat kan ik doen als h&m mijn geld nog steeds niet terug heeft gestort na anderhalve maand? Ze hebben mijn bestelling geannuleerd. Heb al twee keer naar klantenservice gebeld en die zouden het in orde maken, maar niks niet.

Probeer het eens met een openbaar bericht op hun Facebook,daar zijn ze nooit zo dol op :=

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 07:59

Minoes schreef:

Ik denk dat dat aan de leeftijd ligt, maar misschien ook wel aan of mensen eerder seks gehad hebben in een andere relatie. Ik zou nooit tijdens het daten al seks met iemand willen hebben, maar pas als het echt een vaste relatie is.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:13

Minoes schreef:

Ik denk dat dat inderdaad heel persoonlijk is, de een heeft het op de eerste date al en de ander pas in de relatie. Ik denk ook dat het er aan ligt waar je op uit bent, ben je opzoek naar iets serieus of gewoon alleen seksgerelateerd.