Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:32

Ik gebruik wel schoonbroer hoor, tenminste, zo noem ik de broer van mn vriend. De vriend van mn broer weet ik eigenlijk niet, denk dat ik die eerder een zwager vind? Maar ik twijfel altijd over de betekenis van dat woord/ die benaming. Nog nooit opgezocht eigenlijk, guess what i'm doing right now :')

Urbanus

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 00:10

Ik zeg altijd zwager. De broertjes van mijn vriend zijn mijn zwagers :D

De vriend van je broer is geen zwager of schoonbroer van je.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 00:12

de vriend van haar broer is wel degelijk een zwager als die broer en vriend een relatie hebben natuurlijk ;)..

als het gewoon een vriend is niet.. ik zat er ook al even naar te kijken voor ik het doorhad haha

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 00:16

elenaMM77 schreef:
de vriend van haar broer is wel degelijk een zwager als die broer en vriend een relatie hebben natuurlijk ;)..

als het gewoon een vriend is niet.. ik zat er ook al even naar te kijken voor ik het doorhad haha

Je hebt gelijk! Wat ben ik ouderwets, sorry Shanna!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 00:20

Ze hebben inderdaad een relatie ja, anders had ik neergezet "een vriend". Maar het is je vergeven hoor! :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 06:19

In belgie gebruiken we nooit het woord zwager, enkel schoonbroer :) zal dus wel een of ander oud overblijfsel zijn.
waarom heb ik altijd zoveel vragen maar vergeet ik ze wanneer ik op bokt zit? :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:53

Is het geen overblijfsel uit het Duits?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:18

Wat ik me afvraag bij die overleden bergbeklimmer deze week, waarom negeer je vier mislukte pogingen waarbij de laatste twee dood en verderf met zich mee sleepten...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:11

corine1981 schreef:
Wat ik me afvraag bij die overleden bergbeklimmer deze week, waarom negeer je vier mislukte pogingen waarbij de laatste twee dood en verderf met zich mee sleepten...

Ik denk niet dat hij die vier pogingen genegeerd heeft en hij zal wel degelijk omstandigheden die de vorige keren tot 'dood en verderf' leidden, hebben laten meewegen bij de voorbereiding van deze expeditie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:28

Eerlijk gezegd snap ik ook niet zo goed dat mensen zulke risico´s nemen. Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:21

Ik denk dan, waarschuwingen zat... Maar ja. Hij deed allicht wat hij leuk vond :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:32

Natuurlijke selectie in de breedste zin van het woord toch? :o

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:37

Ik weet niks van dat ongeval, maar ik vrees dat veel mensen dat ook over ons ruiters zouden kunnen zeggen ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:56

MarlindeRooz schreef:
Natuurlijke selectie in de breedste zin van het woord toch? :o

Geen idee of hij al kinderen had, en of zijn overlijden ook maar enige invloed heeft op zijn voortplantingssucces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:07

Wat een onzin om te zeggen.. Ieder is toch vrij om te doen wat hij wilt? Als hij die berg wil beklimmen is het zijn keuze, als hij dood gaat is het poedersuiker maar dat gebeurt nou eenmaal. Denk dat hij zelf dondersgoed wist dat de kans zeer aanwezig is dat je de top niet overleeft en daarbij denk ik dat drie keer falen je motivatie om door te blijven gaan alleen maar groter maakt.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:10

meiden wij rijden toch ook allemaal bewust paard, terwijl we heel goed weten dat een verkeerde val ook dodelijk kan zijn. hoe is dit anders?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:14

amkeVH schreef:
meiden wij rijden toch ook allemaal bewust paard, terwijl we heel goed weten dat een verkeerde val ook dodelijk kan zijn. hoe is dit anders?

Statistiek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:25

Ik vind dat anders als je jarenlang op je eigen paard rijdt, de risico's kan inschatten en deze acceptabel zijn. Tuurlijk kan er dan nog steeds iets gebeuren maar dat is anders dan als het risico dermate groot is dat het bijna onvermijdelijk is dat het fout gaat.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:52

Ik denk dat als je zover bent dat je de Everest kan beklimmen dat je ook wel de risico's in kan schatten :)) Ik heb laatst de film 'Everest' gezien en brr, daar krijg je toch wel de kriebels bij. Een miniscuul misverstand wat normaal niks is kan op die plek namelijk zulke grote gevolgen hebben, met dus een grote kans op overlijden.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:59

Piekosjj schreef:
Ik denk dat als je zover bent dat je de Everest kan beklimmen dat je ook wel de risico's in kan schatten :)) Ik heb laatst de film 'Everest' gezien en brr, daar krijg je toch wel de kriebels bij. Een miniscuul misverstand wat normaal niks is kan op die plek namelijk zulke grote gevolgen hebben, met dus een grote kans op overlijden.

Ik heb de documentaire sherpa gezien en daarom snap ik het extra niet. De berg is heilig voor de bevolking en heeft in hun ogen nu een paar jaar op rij aangegeven niet gestoord te willen worden.
Je loopt daar tegenwoordig in de file!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:28

Hoe nemen katten afscheid?
Onze kat is aangereden en de ander is er nog bij geweest bij de doos waar we haar in hebben gelegd en nu zoekt ze de overleden kat ook niet meer wat ze eerst wel heftig deed. Geur???

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:39

Goeie. Bij onze katten (of nu dan kat) was het wel apart om te zien. De overgebleven kat was namelijk bangig voor de ander en ze kwamen nooit echt in de buurt bij elkaar. Wij hadden onze overleden kat nog even in z'n mandje liggen en ik zat ernaast en toen kwam ze bij me, schrok ze heel even maar halverwege die schrikreactie zag je al dat ze besefte dat ie dood was en er niks meer was eigenlijk. En nu vertikt ze het om op de plek waar zijn brokjes altijd stonden te eten, terwijl ze toen hij nog leefde vaak zat 'stiekem' zijn brokjes opat. Vind het heel interessant om te zien hoe dieren daarmee omgaan :j

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:50

Of dat ze plots bedenken dat die plek onder de boom (begraven kat)de plek is wAar ze zelf vaak willen slapen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:00

Sammie schreef:
Is het geen overblijfsel uit het Duits?

Ja dat klopt..
maar voor alles is dat vervallen,
daarvoor in de plaats zijn gekomen:
schoonmoeder, schoonvader, schoonzus, schoonfamilie, schoondochter, schoonzoon..
het Swagur (dat was volgens mij het germaanse woord dat het familielid tot aangetrouwd bestempelde)
het betekende eigenlijk gewoon aangetrouwd, en werd geplakt aan zoon/broer/zus/moeder/dochter etc.

alleen bij aangetrouwde broer is het dus blijven plakken en heeft zelfs het hele woord broer vervangen, dat is juist mijn verbazing.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:01

hoe het komt dat je op zo'n dierenblooperfilmpje zag dat een kat zich onder de deur door wurmde. zijn schedel kan toch niet kleiner worden ofzo? :Y)