Algemeen Corona-topic #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:08

Sizzle zo gaat dat hier in Nederland.

Idd hij zal best een indicatie hebben. Anders kan hij daar niet wonen. En vrijwillig opgenomen. Dat betekent dat je niet opgesloten kan worden. Dus groot gelijk als zo iemand in opstand komt..zouden meer mensen moeten doen. Het is logisch dat er nu beperkingen gelden. Maar je kijkt als zorgverlener imo ook naar wat iemand nodig heeft. En daar probeer je dan samen in overleg een modus in te vinden.

Mungbean

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:14

Net zo goed heeft de halve verzorging op de dam gestaan, maar dat was voor een goed doel en in de buitenlucht. Veel minder een probleem dan om half 7 smorgens even fietsen. Voor mij klinkt dat meer naar gewoon niet open staan voor een gesprek met de inwoners. Niet iedereen die oud is, is ontoerekeningsvatbaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:18

Ik heb van de week een bericht gelezen op Facebook van iemand die zijn moeder op wilde halen voor een kopje koffie bij hem thuis 2 keer per week. Dat mocht niet zei de verzorging, later de manager en nog later weer de directeur. Maar hij is onderzoek gaan doen en kwam er achter dat het niet rechtsgeldig was dat zijn moeder vast gehouden werd. Er werd continu verwezen naar de regels van het RIVM. Dat zijn echter geen regels, maar richtlijnen. Hij heeft aangeklopt bij de klachtenfunctionaris. En zijn gelijk gekregen. Kan helaas het bericht niet meer vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:25

Sizzle: en die neiging om niet met de betrokkenen in overleg te gaan, die lees ik erg veel terug. In de GGZ, in de dagbesteding, bij ouderen, bij woonplekken. Er zijn er die echt goed bezig zijn, maar ook heel veel die gewoon ergens 3 maanden geleden de boel dicht hebben gedaan en dat is het dan. Geen overleg met patienten/clienten/bewoners, geen overleg met familie of achterban: een paar instellingsbrede regels van hoger hand die vooral neerkomen op 'er kan bijna niets' en daar houdt het op. En ook helemaal niet het idee dat je met mensen of families afspraken zou kunnen maken over wat verantwoord is.

(Deze problemen zijn trouwens helaas niet nieuw, want er is ook al een tijdje aan de gang dat diverse zorginstellingen meer zeggenschap en minder kritiek willen, door bv families het mentorschap af te pakken en die dan onder te brengen bij een mentor met wie ze goede ervaringen hebben... In een crisis versterkt die noodreflex alleen maar: geen samenwerking maar eenzijdige beheersing.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:29

Citaat:
door bv families het mentorschap af te pakken en die dan onder te brengen bij een mentor met wie ze goede ervaringen hebben
maar Shadow het mentorschap ligt toch vaak bij de curator of bewindvoerder? Zo was het althans bij mijn zusje, dus dat kan alleen maar via de rechter veranderd worden. Is dat veranderd tegenwoordig?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:36

Pien, mentorschap word eerst vaak door familie geregeld , wanneer die niet in de buurt is of de zorg niet aankan word er vaak een mentor aangesteld. Maar denk dat er verschil is tussen oudere mensen in verpleegtehuizen, daar is toch vaak één van de kinderen gemachtigde en eerste contactpersoon voor een tehuis. Tenminste dat is mijn ervaringen na schoonma, schoonpa en moeder in verpleegtehuis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:40

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:49

Ja met zo‘n mentor en bewindsvoerder heeft mijn moeder ook goede ervaring, not.
Ze hebben iemand die gevallen was en geen directe familie had in een verzorghuis geplaatst maar niet de thuiszorg geinformeerd, niet de buren geinformeerd, niet de huur opgezegd, niet de krant laten doorsturen, niet z‘n kunstgebit meegenomen.
Ondertussen hadden de buren zorgen dat hij ergens dood lag, de thuiszorg belde dagelijks aan maar deed geen melding, stuurde wel de een naar de andere boete voor niet open doen naar een overvolle brievenbus, de inhoud van de koelkast was inmiddels weggelopen en de meneer zat al maanden zonder kunstgebit.
Mijn moeder is een ver verwand nichtje en kwam er door dom toeval achter. Ze deden het af met: oh ja, druk.
Sindsdien gaat ze regelmatig lang ondanks dat het vrij ver is en ze hem eigenlijk niet kende.
Vorige maand kreeg hij corona, maar daar was met een weekje weer bovenop gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:52

Sizzle schreef:
Net zo goed heeft de halve verzorging op de dam gestaan, maar dat was voor een goed doel en in de buitenlucht. Veel minder een probleem dan om half 7 smorgens even fietsen. Voor mij klinkt dat meer naar gewoon niet open staan voor een gesprek met de inwoners. Niet iedereen die oud is, is ontoerekeningsvatbaar.

Dit ja.

Ik vind het echt een grof schandaal hoe we met ouderen om gaan hierin. Mensen mogen niet meer zelf beslissen, alleen maar omdat ze oud zijn. Ik vind het allemaal zo pijnlijk. Wie weet hoe lang je nog hebt, en dan wordt door anderen voor jou bepaald dat de kwaliteit van leven ondergeschikt is. Zit je daar moederziel alleen binnen opgesloten. ;(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:53

Vorige week stond nog vrij klein ergens vermeld dat een hoop ouderen gestopt zijn met eten van eenzaamheid

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:21

Sizzle schreef:
Vorige week stond nog vrij klein ergens vermeld dat een hoop ouderen gestopt zijn met eten van eenzaamheid

Ging dat over thuiswonende ouderen of ouderen in een instelling? Over die eerste groep maak ik me nl meer zorgen, vooral om degenen met weinig netwerk en die niet in beeld zijn bij zorg oid.

Sizzle schreef:
Net zo goed heeft de halve verzorging op de dam gestaan, maar dat was voor een goed doel en in de buitenlucht. [...]

Ik heb niet meegekregen dat bepaalde beroepsgroepen hun recht tot demonstreren hebben moeten inleveren. Wat staat daar tegenover?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:10

Dat ging over ouderen in zorginstellingen.

Nee, het zorgpersonerl heeft geen rechten hoeven inleveren, enkel de inwoners, dat is precies wat ik zo krom vind. Besmet raken via personeel is geen probleem, naar oei oei als iemand even een luchtje wil scheppen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:16

Sizzle schreef:

Nee, het zorgpersonerl heeft geen rechten hoeven inleveren, enkel de inwoners, dat is precies wat ik zo krom vind. Besmet raken via personeel is geen probleem, naar oei oei als iemand even een luchtje wil scheppen.

Dit vind ik dus ook. Ja ze krijgen zorg maar die zorg is niet gratis. Ouderen betalen een heel groot eigen bijdrage. Dat maakt hen ook klant. Wel klanten die dus zelfs niet even een rondje mogen fietsen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:26

lenaa_tje schreef:
Sizzle schreef:

Dit vind ik dus ook. Ja ze krijgen zorg maar die zorg is niet gratis. Ouderen betalen een heel groot eigen bijdrage. Dat maakt hen ook klant. Wel klanten die dus zelfs niet even een rondje mogen fietsen.

Het zijn niet de regels van de instelling zelf hè. Het moet van het rivm.
Personeel mag in en uit lopen. Zelfs vrijwilligers. Zelfs kantoorpersoneel als je belangrijk genoeg bent, maar de familie niet.
En mensen mochten er zelf ook niet uit tot 25 mei.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:27

Sizzle schreef:

Daar zijn ze ook in Zweden zo gigantisch de mist mee in gegaan . Duizenden doden, grootste gedeelte in bejaardenhuizen. Te weinig zorg , geen zuurstof, onbekwaam personeel . Daar is al een onderzoeksteam bezig want wat daar gebeurt is is helemaal dramatisch .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:38

verootjoo schreef:
Het zijn niet de regels van de instelling zelf hè. Het moet van het rivm.

Een deel van de regels is wel van de instellingen. Maar daarnaast... de regels kunnen veranderen, en het is ook overduidelijk dat ze veranderd worden als er druk op uitgeoefend wordt. Maar dat moet men dan wel doen, en een groot probleem is dat het niet gebeurt.

Er zijn een aantal zeer grote organisaties in Nederland, met veel clienten en die een aanzienlijk belang vertegenwoordigen, en als die zich verenigd hadden om een goed beleid groot onder de aandacht te brengen, had dat zeker gekund. Maar het gebeurt niet. Het is uiteindelijk makkelijker om de nadelen te leggen bij de mensen die minder macht hebben: de clienten. (Oh, en de flex-bonus-stagiairepool van losvaste medewerkers die niet ondersteund worden door een goed vangnet. Daar worden ook veel van de nadelen gelegd.)

En ik denk dat het in dit geval deels een instinctieve reactie is, dat organisaties bv zo gewend zijn aan 'vooral een goed imago bewaren en niets naar buiten laten komen' dat ze geen primetime tv opzochten, ook niet de samenwerking met clienten en familie. Maar wat mij betreft hadden ze dat wel moeten doen.

En dan hadden dingen echt anders kunnen lopen, maar men moet het wel doen. (En dat is echt heel lastig.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:38

Regels van het RIVM bestaan niet. Het zijn richtlijnen. Waar de instellingen voor het gemak regels van gemaakt hebben.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:05

SusanH schreef:
Regels van het RIVM bestaan niet. Het zijn richtlijnen. Waar de instellingen voor het gemak regels van gemaakt hebben.

Maar ondertussen mag de oma van mijn vriend nog niet naar buiten. Gelukkig mag sinds woensdag 1 vast persoon op bezoek ...

Sorry ik ben gewoon niet zo op verpleeghuizen etc. En ik snap dat de regels er zijn om ons te beschermen maar soms kunnen we ook doorslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:27

Wettelijk gezien mag een verzorginshuis ze niet eens binnenhouden, zolang ze er vrijwillig zitten.

Mijn oma woont in een aanleunwoning vast aan verzorgingshuis en mocht ook nergens heen. Tot we onderstaande stuk zagen:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4690098423

En dat in combinatie dat de zorginstelling vertelde dat ze de regels van actiz volgen. Waar staat dat mensen in een aanleunwoning met EIGEN ingang, bezoek mogen ontvangen.

Inmiddels komt oma dus weer af en toe bij mijn ouders op bezoek en bij mijn terminale tante. Verder is ze aardig voorzichtig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:38

We zullen de komende weken wel zien hoe het overal gaat , met al die maatregelen die nu versoepeld zijn. Misschien valt het mee, vind de hoeveelheid positieve testen tov de hoeveelheid afgenomen testen ook dik meevallen. Waar ik wel bang voor ben is dat er straks hopen besmettingen komen na de vakanties . En er weer veel mensen uit het buitenland hier zijn geweest.
Maar hopen dat iedereen dan ook nog echt gaat testen wanneer ze minimale klachten hebben. En voordat mensen op vakantie gaan doen ze dat misschien niet want dan mag je twee weken thuisblijven.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 02:31

Ik ben vandaag ‘op stap’ geweest! Het was echt gek maar de terrasjes op de weg er naar toe zaten echt lekker vol en t voelde allemaal wel weer een beetje zoals normaal. Toch een fijn gevoel!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:27

Sizzle schreef:

Enig idee hoe weinig salaris een helpende of verzorgende krijgt? Goed zorgen voor ouderen betekent mijns inziens ook goed zorgen voor de mensen aan wie ze worden toevertrouwd.

Shadow0 schreef:
[…] Er zijn een aantal zeer grote organisaties in Nederland, met veel clienten en die een aanzienlijk belang vertegenwoordigen, en als die zich verenigd hadden om een goed beleid groot onder de aandacht te brengen, had dat zeker gekund. Maar het gebeurt niet. Het is uiteindelijk makkelijker om de nadelen te leggen bij de mensen die minder macht hebben: de clienten. (Oh, en de flex-bonus-stagiairepool van losvaste medewerkers die niet ondersteund worden door een goed vangnet. Daar worden ook veel van de nadelen gelegd.)
[...]

De technische briefing aan de tweede kamer van afgelopen week stond voor de helft in het teken van de ouderenzorg, met vertegenwoordigers van de ANBO en Actiz aan tafel.

sureido schreef:
Ik ben vandaag ‘op stap’ geweest! Het was echt gek maar de terrasjes op de weg er naar toe zaten echt lekker vol en t voelde allemaal wel weer een beetje zoals normaal. Toch een fijn gevoel!

Wat fijn dat je hebt genoten Sureido! Op naar meer fijne dagen. 8-)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:43

@astorga daar ligt natuurlijk ook het probleem in verpleeghuizen maar iemand met zwaardere zorg thuis verzorgen vind de overheid eigenlijk ook geen optie. Kost ook veel geld. 24 uurszorg (pgb) was hier uitgerekend zo n 2/3 euro per uur uitbetalen. Dat doe je natuurlijk niet maar daar krijg je zeker aan het einde van iemand zijn leven wel zeer overbelaste mantelzorgers. Daarbij waren er heel veel mensen die dit wel in deze tijd wilde doen maar dat kan niet omdat de hulpbehoevende dan zijn plekje kwijt raakt. Er zijn niet veel mensen die wanneer ze niet thuis hoeven werken alle zorg kunnen overnemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:55

Dit schilderij werd gemaakt ter ere van alle overleden grootouders van de Codvid 19 en die geen afscheid konden nemen van hun kleinkinderen. Kunstenaar Juan Lucena, Spanje

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:58

Wat mooi :oo
Triest maar prachtig