Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:43

Astorga schreef:
Kaja schreef:
Zoals gezegd zie en hoor ik veel. Zo ook verhalen van oudere mensen waar de huisarts niet eens langs komt. Een persoon heeft koorts en verschijnselen welke het ziektebeeld passen. Huisarts schrijft recept uit met een rits aan medicatie, zonder de patiënt getest noch gezien te hebben. Van opname geen sprake, zorgpersoneel overbelast en tekort.

Eerlijk gezegd maak ik me momenteel meer zorgen om de huisartsenzorg dan om de ziekenhuiszorg. Bij die laatste zijn meerdere IC's erg vol, maar is de zorgverlening goed onder controle.
Veel huisartsen doen alles telefonisch en weigeren dan alsnog door te sturen naar het ziekenhuis ondanks hevige klachten. Had pas iemand liggen die wekenlang dagelijks de HA had moeten bellen om uiteindelijk doorgestuurd te worden. Voor hetzelfde geld had diegene dat niet na kunnen vertellen. Was ook zo dankbaar naar ons om het toch overleefd te hebben. En dat had deze patiënt nog niet eens COVID.

Een deel van het zorgpersoneel in ziekenhuizen is eerder onder- dan overbelast momenteel. Raar maar waar. Daarom is het ook zo jammer dat voor veel mensen de drempel om medische zorg te zoeken hoog voelt, want voor acute zorg die geen geen IC nodig heeft is er ruimte zat.

Doe ik al vele jaren helaas…

Ervaring van Kaja heb ik persoonlijk, gooi er maar medicatie in dan worden ze wel beter…
En dan met name de mensen die normaal ook nooit iets hebben, voor mijn gevoel geen interessant dossier. Daar kunnen ze toch geen buil aan vallen.

Secredible, gecondoleerd…

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:44

Gecondoleerd secredible en sterkte :(:)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:46

Maar ligt die huisartsenzorg dan niet 'gewoon' aan de betreffende huisarts? Dat zijn ook 'maar' mensen..
Mijn ervaring met mijn huidige huisarts is prima...

Ach Secricible.. :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:47

Sizzle schreef:
Dat vind ik geloof ik nog een van de ergste effecten, dat mensen geen afscheid kunnen nemen.
Ik zou het best acceptabel vinden als zoiets dan ergens in een speciale kamer kan en mensen dan bijv. daarna verplicht een tijd thuis moeten blijven. We spreken hier verdorie niet van Ebola waar het gewoon niet anders kan.

Er is ook aangegeven dat er een uitzondering gemaakt wordt voor ouderen in instellingen in hun laatste dagen. Dit in tegenstelling tot ziekenhuis (mijn opa had geen corona, was gewoon op), waar mensen zonder familie overlijden.

Veel instellingen maken daarbij onderscheid tussen de terminale fase (stoppen met actief behandelen en richten op symptoombestrijding.), waarbij er 1 of 2 vast personen mogen komen, en "verwacht overlijden binnen enkele dagen" waarbij er mogelijkheden zijn voor waken, afscheid van kinderen enz. enz.
Je bent alleen wel afhankelijk van de instelling om in te schatten of er sprake is van "verwacht overlijden binnen enkele dagen". Waar ik op de filmpjes al dagen zei dat dit zo voorbij was, hielden zij vol dat hij niet terminaal was. Pas gisterochtend zijn ze akkoord gegaan met versoepeling, maar voor er afscheid genomen kon worden was hij overleden.

Cer schreef:
Maar ligt die huisartsenzorg dan niet 'gewoon' aan de betreffende huisarts? Dat zijn ook 'maar' mensen..

Ach Secredible.. :(:)

Het probleem is dat ook zij uit instellingen of bij mensen thuis geweerd worden als er geen hele directe aanleiding is om te komen kijken. Liever niet dan wel en dat zorgt voor risico's en verkeerde inschattingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:48

Australische regering heeft een pop -up Corona test locatie ingericht bij Bondi beach. Daar komen naar verhouding veel besmettingen voor. Tja, iedereen herinnert zich vast wel de beelden van Australiërs die toch naar het strand gingen ondanks waarschuwingen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:50

@secricible heel veel sterkte

_Penotti

Sizzle schreef:
Dat vind ik geloof ik nog een van de ergste effecten, dat mensen geen afscheid kunnen nemen.
Ik zou het best acceptabel vinden als zoiets dan ergens in een speciale kamer kan en mensen dan bijv. daarna verplicht een tijd thuis moeten blijven. We spreken hier verdorie niet van Ebola waar het gewoon niet anders kan.

https://www.ed.nl/eindhoven/maxima-mc-o ... ~a9bbd438/

Hier werd daar al een speciale afdeling voor gemaakt. Niet voor ic- patienten.

Dat lijkt me ook het ergste, geen fatsoenlijk afscheid kunnen nemen.

kiki1976

Secredible, heel veel sterkte

Sizzle schreef:

Dat is ook mijn angst, geen afscheid meer te kunnen nemen van de mensen waarvan je houd. Maar ook het feit dat er voor degene niemand anders is dan het verplegend personeel. Lijkt me heftig om te komen overlijden zonder de mensen om je heen die je lief had.

Misschien komt het ook wel voort uit het feit dat het er bij mij zo ingehakt heeft toen mijn vader overleed. Plotseling aan hartfalen, pats boem uit ons leven weggerukt op 57 jarige leeftijd.

Astorga

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:54

In veel ziekenhuizen is/wordt een palliatieve unit ingericht voor mensen met COVID die in de palliatieve fase zitten.
Bij palliatieve patiënten is meer gelegenheid voor bezoek en waken, al wordt hier niet altijd gebruik van gemaakt. Er overlijden ook mensen alleen omdat familie er niet bij wil zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:57

Cer schreef:

Ach Secricible.. :(:)

In mijn geval dan een hele praktijk…

De enige goede huisarts die ze hadden is weggegaan. Net als de PA, wat ook een aangename man was.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:05

Om tien uur is de technische briefing aan de tweede kamer en om twee uur start het debat, volgens mij word het een lange dag voor de politiek dan.

Ik hoop trouwens dat de branche waarin ik werk het voor elkaar krijgt om aanspraak te doen op tegemoetkoming. Het bsi nummer komt nu nog niet in aanmerking terwijl het volledig stil ligt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:06

Nja Janine, er was dus wel een goede... Wellicht is het aansturing of iets anders.. ik zou het niet weten..
Maar ik denk wel dat er in alle (beroeps-)groepen mensen zijn die niet functioneren..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:10

tienus63 schreef:
Hier fragment IC-afdeling Amphia Ziekenhuis.

Bron:nieuwsuur.

https://youtu.be/RVWR9wXdvHE

Ik zat deze gisteravond ook te kijken. Kreeg er een verdrietig gevoel van.
Je zal maar naar de palliatieve afdeling gaan omdat ze niks voor je kunnen doen verder...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:13

En krijg dan ook maar dat telefoontje als familie.. Ik denk dat het op dat moment ontzettend moeilijk is, ook al kan je ergens begrijpen waarom ze dat doen

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:14

NoTwixLeft schreef:
Photograph schreef:
Kan je nog scooter rijlessen/auto rijlessen nemen of is dat tijdelijk stil gelegd?

Nee, alle rijlessen zijn verboden.

Bedankt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:15

Cer schreef:
Nja Janine, er was dus wel een goede... Wellicht is het aansturing of iets anders.. ik zou het niet weten..
Maar ik denk wel dat er in alle (beroeps-)groepen mensen zijn die niet functioneren..

Gezien mijn ervaring met de eigenaar van de praktijk en tevens voorheen mijn huisarts… Lijkt me dat een hele goede optie.

Maar dan nog vind ik dat er landelijk te veel verschillen zijn tussen richtlijnen die huisartsen en ziekenhuizen hanteren op simpele dingen zoals waarden bij bloedprikken bijvoorbeeld.

En het idee "ach je hebt al 11 dagen koorts? Nou het oor ziet er wat rommelig uit, hier antibiotica."
Oh, dat was meer het niet-bloedprikken was achteraf nogal essentieel was geweest :')

Niet per se heel relevant in dit topic, maar maakt de uitdaging tegen dit virus in mijn optiek wel groter.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:19

Gecondoleerd en heel veel sterkte secridible.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:22

Lekker verhaal dit, ik was gister bij een vriendin. Eerst zegt ze dat een kennis van hun corona heeft, ik vroeg of ze in contact was geweest maar dat was niet zo. Uurtje later zegt ze: “mijn moeder heeft waarschijnlijk corona.” Hallo, die moeder gaat nog steeds overal naar toe en als die moeder corona heeft zal mijn vriendin grote kans het ook hebben. En dan laat ze mij nog op visite komen..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:25

Gecondoleerd secricible :(:)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:25

Snap überhaupt niet wat je op bezoek doet bij je vriendin. Maar goed. Ik blijf gewoon thuis en zie ook m’n ouders enzo niet irl.

Secricrible gecondoleerd

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:26

Needje schreef:
Snap überhaupt niet wat je op bezoek doet bij je vriendin. Maar goed. Ik blijf gewoon thuis en zie ook m’n ouders enzo niet irl.

Secricrible gecondoleerd

Is mijn eigen keuze om op bezoek te gaan bij een vriendin die 2 straten verderop woont.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:27

Photograph schreef:
Lekker verhaal dit, ik was gister bij een vriendin. Eerst zegt ze dat een kennis van hun corona heeft, ik vroeg of ze in contact was geweest maar dat was niet zo. Uurtje later zegt ze: “mijn moeder heeft waarschijnlijk corona.” Hallo, die moeder gaat nog steeds overal naar toe en als die moeder corona heeft zal mijn vriendin grote kans het ook hebben. En dan laat ze mij nog op visite komen..

Houd je dan zelf aan de regels , jij werkt net zo hard mee aan de verspreiding door op visite te gaan, niet doen dus.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:28

Photograph schreef:

Tsja, je bent er zelf heen gegaan terwijl het advies luidt dat je zo veel mogelijk je sociale contacten moet beperken. Dat is dan het risico wat je vrijwillig loopt.
Laatst bijgewerkt door Destination op 01-04-20 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:29

Photograph schreef:
Needje schreef:

Secricrible gecondoleerd

Is mijn eigen keuze om op bezoek te gaan bij een vriendin die 2 straten verderop woont.

Jep, eigen keuze. Maar dan loop je ook risico als anderen het ook niet zo nauw nemen met de regels.

En dankjewel iedereen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:29

Als je buiten in de tuin zit met +1,5m dan kan ik er in komen. Maar dan had je je ook niet druk hoeven maken over een evt besmetting.

Ik snap ook nog steeds niet dat bezoek aan huis toegestaan wordt. Oa dus hierom.