Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:35

Ik_is_Ik schreef:
Nee, een vaars is een koe die haar eerste kalf krijgt.
Koe is vrouwelijk rund, stier mannelijk. Elke vaars is een koe, niet elke koe is een vaars (maar wel geweest... snap je het nog? :D )

En dan is er uiteraard ook nog vaarskalf, stierkalf, pink (vrouwelijk jongvee van 12-±24 maanden, tot de eerste bevalling bij een productiekoe). En een enkele keer hoor je Schot langskomen. Een Schot is een tweedekalf koe.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:46

Oké jij wint :D Ik dacht dat pinken zowel mannelijk als vrouwelijk zijn. En die Schot is helemaal nieuw voor me, nou ja, in deze context althans :+

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:59

Ik kwam vandaag toevallig in een soort taxidermie winkel, nou hadden ze daar meerdere ‘grote’ beesten opgezet staan. Er lag onder andere een halve giraffe, luipaard, bruine beer en een gier. Waar komen dit soort dieren vandaan? Bij mij kwam eerlijk gezegd gelijk de gedachte naar boven dat die giraffe waarschijnlijk niet op legale wijze is verkregen :=

Veulen84

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:03

Vaak van dierentuinen. Soms uit wildreservaten... Enne je kan ze soms gewoon kopen via internet (mare dan show je wel andermans werk). Kennis heeft een opgezette struisvogel thuis. Gekocht via een of andere duitse site. Ze heeft ook kleinere vogels.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:15

Handel van dieren/preparaten is in veel gevallen illegaal. Maar er is zeker een kans dat een deel niet bij een dierenhouder of uit een dierentuin of reservaat komt. Dat hij wel is gestroopt. Het kan helaas alle legale en illegale kanten opvallen.

Bij goede taxidermiewinkels vermoed ik dat het uit legale bronnen komt.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:27

Zou gewoon uit ern dierentuin kunnen komen inderdaad, of misschien wel dat t oudere zijn van toen er nog geen regelgeving was en dat die toen opgezet zijn na overlijden, of juist die in beslag genomen zijn na de regelgeving, zal inderdaad wel legaal zijn in zo'n winkel

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:36

Giraffe of luipaard kun je best op een legale wijze afschieten (over een beer weet ik niks). Vroeger kon je zo'n compleet beest ook wel naar NL gevlogen krijgen, dat is nu wel allemaal verboden. Aangezien een opgezet dier denk ik erg lang 'goed' blijft kan het best jaren geleden al in Nederland terecht zijn gekomen.
Ga er maar vanuit dat als het in een winkel / museum hangt, het gewoon legaal is gebeurd en ze voor elk dier een certificaat hebben.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:43

Nyaleti schreef:
Giraffe of luipaard kun je best op een legale wijze afschieten (over een beer weet ik niks). Vroeger kon je zo'n compleet beest ook wel naar NL gevlogen krijgen, dat is nu wel allemaal verboden. Aangezien een opgezet dier denk ik erg lang 'goed' blijft kan het best jaren geleden al in Nederland terecht zijn gekomen.
Ga er maar vanuit dat als het in een winkel / museum hangt, het gewoon legaal is gebeurd en ze voor elk dier een certificaat hebben.

Geprepareerde dieren blijven, mits onderhouden, zeer lang goed. Ik heb zelf een vogel laten opzetten en verwacht er nog naar te kunnen kijken als ik 80 jaar ben..!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:47

Steeph schreef:
Waarom ruikt het haar van mijn vriend naar naturel Pringles? Zoek als hij het net gewassen heeft als alleen met water uitgespoeld :')

Waarschijnlijk ruik je gisten/bacteriën en/of schimmels die op zijn hoofd zitten (al dan niet in combinatie met haar producten). Dat ruik je na uitspoelen erger omdat die moleculen in verdampt water in de lucht zweven. Daarom ruik je een hond ook zo goed nadat ze in de regen hebben gelopen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 00:55

Zijn niet medische stoffen mondkapjes wel veilig?

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:13

Mjetterd schreef:
Ik vraag mij af, waarom hebben bepaalde dieren een algemene naam en worden anderen genoemd bij het geslacht en ontbreekt de algemene naam ervan.
Ik merk dat ik bij mijn 2 jarige dochter willekeurig kat en poes gebruik. Lijkt mij best ingewikkeld.

Algemene naam:
Paard
Hond

Geslacht:
Kat/poes (of is een kat de algemene naam en 'kater' de mannetjes versie)
Koe/stier

Waarom hebben sommige dieren maar voor 1 geslacht een naam? Zoals eend, mannetje is een woerd. Vrouwtje heeft geen naam.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:25

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:24

Britta31 schreef:

Als je niet uitkijkt met oversteken niet :+ .

Even serieus: hoe bedoel je deze vraag precies?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:02

Britta31 schreef:

Hangt er vanaf wat je er mee gaat doen. Voor Corona zal een niet medisch mondkapje weinig uithalen. Ookal beweren sommge van wel.Het gaat meer om het idee van " het helpt iets en beter iets dan niets" maar om dat veilig te noemen? Een medisch mondkapje beschermd wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:23

Er zijn drie soorten mondmaskers:
1. De FFP-maskers. Deze zijn verreweg het veiligste omdat er een filter in zit die zowel ingaande als uitgaande lucht filtert. Je hebt FFP1, FFP2 en FFP3. Hoe hoger het getal hoe beter beschermd, maar laat ons zeggen dat je met een FFP2 echt al wel degelijk zit.
2. Chirurgische maskers: Deze zijn veilig in die zin dat ze druppels tegen houden, geen lucht. Corona wordt vooral via druppeltjes verspreid, dus deze maskers zijn ook wel veilig genoeg.
3. De stoffen maskers: Daar hangt het vanaf wat voor soort stof. Een mondmasker van linnen is natuurlijk niets waard, bestaat gelukkig ook niet, tenzij je het zelf gaat maken. :D Dik katoen en meerdere lagen is dan verkiesbaar. Ze moeten ook goed aansluiten op het gezicht. Dan zijn ze in principe net zo effectief als een chirurgisch.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:28

@gini ook linnen maskers kan je gewoon kopen. In Duitsland tenminste :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:31

Echt waar? :') Ok ja, als je zo een masker aandoet, durf ik de veiligheid niet garanderen, tenzij je er dan iets van een filtertje insteekt of dat het echt meerdere dikkere lagen zijn, maar dan nog. Hoe ik de stof linnen ken, lijkt me dat geen druppeltjes tegen te houden. :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:36

Gini schreef:
Echt waar? :') Ok ja, als je zo een masker aandoet, durf ik de veiligheid niet garanderen, tenzij je er dan iets van een filtertje insteekt of dat het echt meerdere dikkere lagen zijn, maar dan nog. Hoe ik de stof linnen ken, lijkt me dat geen druppeltjes tegen te houden. :+

Ja op iedere hoek van de straat maar je mag daar ook een sjaal als masker dus zo gek is het niet. Ga er vanuit dat deze maskers ook in Nederland verkocht worden. Zal niet veel verschil in zitten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:54

Captain schreef:
N.a.v. daarvan heb ik flink zitten lachen op Wikipedia. Sommige benamingen. :')

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Benamingen_voor_dieren

Heb ook even moeten lachen. Ben het niet eens met 'broeds' voor paarlustig bij kippen trouwens. Paarlustig... mooi woord ook. :') Maar broeds is toch echt iets heel anders.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:55

Gini schreef:

Een deel van de werking zit niet alleen in het daadwerkelijk tegenhouden van deeltjes, maar ook in het vertragen van de luchtroom van de uitgeademde lucht. Daardoor blaas je de narigheid minder ver de omgeving in.

Probeer maar eens door zo'n linnen lapje stof heen een kaars uit te blazen. En vergelijk dat met hoe makkelijk 't zonder masker gaat :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:17

Uiteraard is iets voor je mond en neus altijd beter dan niets. Ook een hand voor je mond is toch nog net dat tikkeltje beter dan helemaal niets, maar om nou te zeggen dat het heel veilig is om gewoon met je hand voor de mond te lopen. Een sjaal rond het gezicht gedraaid kan ook, maar als er aan de wang net 1 opening is waar het niet goed aansluit en de persoon hoest net, tja, hoe veilig is die sjaal dan?
Dat is waarom je best een goed degelijk masker draagt op de correcte manier. Iedereen kiest uiteraard het masker waar die zich het meest comfortabel bij voelt, maar laat ons zo zeggen, als ik iemand met een linnen masker zie, dan doe ik die 1,5 meter verplichte afstand toch wel vlotjes maal 3, dat dan weer wel. Vind ik net niet veilig genoeg.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:23

Century schreef:
Captain schreef:
N.a.v. daarvan heb ik flink zitten lachen op Wikipedia. Sommige benamingen. :')

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Benamingen_voor_dieren

Heb ook even moeten lachen. Ben het niet eens met 'broeds' voor paarlustig bij kippen trouwens. Paarlustig... mooi woord ook. :') Maar broeds is toch echt iets heel anders.

En dat wilde zwijnen bronstig worden heb ik ook nog nooit gehoord.

Edit: ik was het woord even kwijt maar bij zwijnen heet het rauschtijd.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:17

Laatst ging het hier op bokt over wachtwoorden en toen noemde iemand een app waarin je, versleuteld, alle wachtwoorden van je dan telefoon kon opslaan.

Welke app was dit?

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:22

_Karlijn schreef:
Laatst ging het hier op bokt over wachtwoorden en toen noemde iemand een app waarin je, versleuteld, alle wachtwoorden van je dan telefoon kon opslaan.

Welke app was dit?

Ik heb Lastpass, bevalt erg goed :)

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 22:12

_Karlijn schreef:

Welke app was dit?

Hier ook lastpass! Erg fijn.

Waarom is er wasmiddel in poedervorm voor witte en bonte textiel maar is er voor zwart alleen vloeibaar?