Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:26

Volgensmij om dat je anders niet aan het minimum maandloon komt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 00:09

Toch voortaan dan maar goed opletten bij spoorbanen. Wel raar dat er zomaar 'stroom lekt'.

Stamper schreef:
Waarom is een uurloon minder als je meer werkt vergeleken bv met een week van 36 uur?

Zie afbeelding, krijg em alleen niet via bokt geupload. Doet het weer eens niet. _

http://nl.tinypic.com/r/2dwhtd/9

Omdat de overheid (in al zijn wijsheid :( ) Ooit besloten heeft om geen minimum uurloon vast te leggen, maar een minimum maandloon. Dus als je meer uren in de maand werkt is je uurloon dan lager. Overigens wil de overheid dat inmiddels weer aanpassen: http://www.flexmarkt.nl/Flexwerkers/Alg ... -1590264W/

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:31

maar bij een uurloon word je toch betaald per uur?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:44

Damned schreef:

Je ontvangt toch sAlaris per maand.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:57

Damned schreef:

Het een heeft weinig te maken met het ander. Je kunt van iedereen het uurloon berekenen. Dat hoeft nog lang niet te zeggen dat iedereen per gewerkt uur betaald wordt.......

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:58

Ja op het einde van de maand krijg je alles, maar je krijgt toch zoveel als het aantal uur dat je gewerkt hebt? Dat vind ik persoonlijk een stuk eerlijk dan een vast maandloon, waarbij je vaak dus onbetaald een stuk langer werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:19

36 x 9,78 = 352,08
38 x 9,26 = 351,88
40 x 8,80 = 352

Het komt er dus op neer dat je met 36 uur 8 cent meer verdient dan wanneer je 40 uur werkt. Dan werk je 4 uur meer, maar moet je wel 8 cent inleveren aan het einde van de week.
Het maandloon is wel ongeacht de uren ongeveer gelijk, dus ik denk inderdaad dat het daarmee te maken heeft.

Eerlijk is het zekers niet!! Ik zou dan toch echt maar 36 u p.w. ingeroosterd willen worden, heb je het zelfde inkomen, maar wel 4 u per week minder werk.. -O-

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:22

Dan heb jij het nog over iets anders, of is dit in België anders geregeld, want mijn vader schrijft elke dag zijn uren op en krijgt gewoon dat loon, vb hij krijgt 10 euro netto (geen idee hoeveel hij krijgt) per uur, en dat is de ene week dan x38, de andere week x37, enzovoort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:24

Dit gaat over het minimumloon (23jaar en ouder) zoals in de afbeelding op de vorige pagina is geplaatst. Minder dan dit mag je niet verdienen. Jou vader verdient dus niet het minimumloon, maar meer dan dat. Er zijn echter zat werkgevers die zich wel aan het minimumloon houden..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:25

Lijkt me dat dat per werkgever en contract verschilt. Ik heb een 40-uurcontract en krijg een vast bedrag per maand, of er nu feestdagen of vakantie in zat maakt niet uit.
(Overigens niet minimumloon hier)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:34

Damned schreef:
Ja op het einde van de maand krijg je alles, maar je krijgt toch zoveel als het aantal uur dat je gewerkt hebt? Dat vind ik persoonlijk een stuk eerlijk dan een vast maandloon, waarbij je vaak dus onbetaald een stuk langer werkt

Dat hoeft ook niet zo te zijn.

Voorbeelden: Ik heb zelf een leidinggevende funktie. Ik wordt betaald om een klus te doen, niet om een bepaald aantal uren te werken. Ik heb een vast maandsalaris. Ook al werk ik meer dan 40 uur per week (en normaal werk ik er 45-50), ik krijg datzelfde vaste salaris. Ik krijg dus geen overwerk betaald.

Mijn medewerkers hebben ook een vast maandsalaris. Maar overuren die zij werken, krijgen ze als tijd terug. De meesten gebruiken die opbouw om soms wat eerder naar huis te gaan. Anderen laten (een deel van) die uren uitbetalen tegen het eind van het jaar.

Het grootste deel van de mensen in ons bedrijf hebben ook een vast maandsalaris. Maar overuren die zij werken, worden met een toeslag uitbetaald. Op hun salarisstrook staan dus twee delen: het vaste deel en het flexibele deel.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:41

Oh ja, het gaat inderdaad niet over het minimumloon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:42

Shanna schreef:
36 x 9,78 = 352,08
38 x 9,26 = 351,88
40 x 8,80 = 352

Het komt er dus op neer dat je met 36 uur 8 cent meer verdient dan wanneer je 40 uur werkt. Dan werk je 4 uur meer, maar moet je wel 8 cent inleveren aan het einde van de week.
Het maandloon is wel ongeacht de uren ongeveer gelijk, dus ik denk inderdaad dat het daarmee te maken heeft.

Eerlijk is het zekers niet!! Ik zou dan toch echt maar 36 u p.w. ingeroosterd willen worden, heb je het zelfde inkomen, maar wel 4 u per week minder werk.. -O-

Het gaat niet over inroosteren, het gaat over hoe veel uren een fulltime werkweek inhoudt in jouw CAO/bedrijf. Bij sommige bedrijven (de meesten) is een fulltime werkweek 40 uur, je ziet op kantoren vaak dat een fulltime werkweek 36 of 38 uur is.

Edit: daarbuiten is dit het minimumloon en dus gebaseerd op het sociale minimum, als je minder dan het bedrag dat uit de cijfers komt rollen zou je onder bijstandsniveau verdienen. Daarom ligt het minimumloon voor bedrijfstakken waarin een werkweek 36 uur heeft wat hoger.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:50

Damned schreef:
Dan heb jij het nog over iets anders, of is dit in België anders geregeld, want mijn vader schrijft elke dag zijn uren op en krijgt gewoon dat loon, vb hij krijgt 10 euro netto (geen idee hoeveel hij krijgt) per uur, en dat is de ene week dan x38, de andere week x37, enzovoort

Ik neem aan (en hoop) dat je vader geen netto loonafspraken heeft gemaakt?! Dat is namelijk nooit zo handig......uiteraard krijgen we allemaal netto loon uitbetaald, maar de loon-/salarisafspraken zijn normaal altijd bruto.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:54

natuurlijk, ik wilde gewoon maar aangeven dat mijn vader aan het einde van de maand wordt betaald naar gelang het aantal uren dat hij heeft gemaakt, en dat het uitgekeerde loon per uur hetzelfde blijft, maar dus vermenigvuldigd met het aantal uur dat hij gewerkt heeft die maand

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:38

De wetgever heeft het minimumloon ooit vastgelegd in de tijd dat bijna iedereen 40 uur werkte. Maar omdat een paar branches daarvan afweken is er toen afgesproken dat dat niet uitmaakt. Als er in je CAO staat dat er in jou branche gemiddeld 36 uur wordt gewerkt, dan heb je recht op dat bedrag aan het einde van de maand.

Het minimummaandloon is minimaal 1524,60.
8,80 x 40 x 4,333= 1525,33 (afgerond naar boven, 8,79 zou minder zijn dan 1524,60)
9,26 x 38 x 4,333= 1524,81
9,78 x 36 x 4,333= 1525,68

Alleen tegenwoordig is fulltime werken niet meer de norm. Dus dat betekend dat individuele bedrijven afwijken van de afspraken in de CAO. Soms zelfs bewust.
Zo werkt ik bij een bedrijf dat het minimumloon rekent op basis van 40 uur. Alleen in de praktijk werkt er niemand meer dan 20 uur. Dus zegt Asscher, hee dat deugd niet, zo trappen we het concept minimumloon onderuit. Die werkgever bespaart zich met dat foefje een hoop geld.
Dus daar wil die vanaf. Dan krijg je dus straks inderdaad een minimumloon per uur. Om ongelijkheid op de arbeidsmarkt te voorkomen.

Zo duidelijker?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:21

Damned schreef:
natuurlijk, ik wilde gewoon maar aangeven dat mijn vader aan het einde van de maand wordt betaald naar gelang het aantal uren dat hij heeft gemaakt, en dat het uitgekeerde loon per uur hetzelfde blijft, maar dus vermenigvuldigd met het aantal uur dat hij gewerkt heeft die maand

Ah, OK, gelukkig. Netto loonafspraken maken is namelijk best wel een beetje dom.......

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:01

Cowboy55 schreef:
Damned schreef:

Ah, OK, gelukkig. Netto loonafspraken maken is namelijk best wel een beetje dom.......

Mag ik vragen waarom? Mij lijkt het vooral dom voor de werkgever, aangezien de hoogte van zijn kosten kan variëren op basis van wat jij aan belasting moet betalen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:15

oomens schreef:
Mag ik vragen waarom? Mij lijkt het vooral dom voor de werkgever, aangezien de hoogte van zijn kosten kan variëren op basis van wat jij aan belasting moet betalen.

Theoretisch ja. Maar wat we in de afgelopen jaren in de praktijk veel hebben gezien is dat de premiedruk voor werkgevers en werknemers minder werd, omdat een deel van het sociaal bestel uitgekleed is. Voorbeeld: pensioenen. Daarnaast wordt er met enige regelmaat gerommeld aan de belastingschijven in het kader van de nivellering van meneer Samson c.s.. Bottom line horen daar zowel de werkgevers als de werknemers beter van te worden. Bruto goedkoper en netto meer.

Maar ja, als mijn werknemer met mij een netto loon heeft afgesproken steek ik als werkgever al die voordelen in het bruto traject natuurlijk in mijn eigen zak. Dan kan het zomaar gebeuren dat iemand bruto minder gaat verdienen maar netto nog steeds hetzelfde loon heeft. Mooi conform afspraak. :D Maar ik pak als werkgever de voordelen. En als werknemer met netto afspraken lever jij in, want ons sociaal bestel is gebaseerd op bruto, niet op netto.

Ik heb jaren terug een keer een werknemer gehad die per se o.b.v. netto betaald wilde worden. Ik heb nog geprobeerd hem uit te leggen dat dit niet slim was, maar het moest en het zou. Toen kwam een belastingherziening en ging iedereen (en vooral de lagere inkomens) erop vooruit. Behalve 'meneer netto'. Die bleef keurig zijn afgesproken netto loon houden _O- _O- _O- Hebben we de netto afspraak toch maar met terugwerkende kracht herzien....... :D

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:31

Wie zou die idols ''ohowowhoo'' geluidjes inzingen?
en gebruiken ze nu dezelfde als 10 jaar geleden, of zijn dit nieuwe?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:55

amkeVH schreef:
Wie zou die idols ''ohowowhoo'' geluidjes inzingen?
en gebruiken ze nu dezelfde als 10 jaar geleden, of zijn dit nieuwe?

Is er weer een nieuwe Idols dan?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:11

Oh dit is echt een topic voor mij! Mijn hersenen draaien altijd en er komen echt vragen voorbij dat ik denk; stop, je maakt jezelf gek!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:02

Wat ik me afvroeg:
Mijn Shetlander loopt met haar voorbenen half gekruist (zeg maar, zoals iemand op hakken loopt, de ene voet voor de andere plaatsen :+) en met haar achter hoeven zet ze net niet voor elkaar.
Kan dit kwaad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:05

Lijkt mij niet normaal. Van de achterbenen komt het vaker voor, van voren heb ik het nog nooit gehoord..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-16 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:27

Zus-Broer
Halfzus-Halfbroer
Pleegzus-Pleegbroer

Waarom dan:
Schoonzus-Zwager

Waarom krijgt de man hierin een andere titel?

Ik ken de oorsprong van het woord Zwager..

Maar in dat germaans gold dat ook voor de vader/moeder/zus..
voor allen is dat echter vervallen. en gebruiken we gewoon schoon,
waarom dan niet schoonbroer en gebruiken we daar als enige nog de oude term voor?

Het staat mij bij de zelfs de quest er nooit een verklaring voor gegeven/gevonden heeft