Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:46

Ik duim zo dat de binnensporten weer mogen vanaf 18 mei.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:47

HC, Ja, heerlijk is dat hè.
Vandaag met het zomerse weer langs een grilfeestje in het bos gelopen tijdens een wandeling, gewoon alsof er nooit wat geweest is, met volksmuziek en al.
Enkel nog de tafeltjes op grotere afstand en geen 20 man per tafel maar verder voelt het weer normaal.
Het maakt de stemming zo veel anders gelijk weer.

Ook al is er nog wel homeoffice is het ook alweer normaal dat mensen vragen of je even wat komt drinken aan het meer, zo fijn.

Nog een paar weekjes dan zal het ook in NL weer zo zijn. Afgelopen voorjaar en najaar zat er ook ongeveer 3 weken „klimaatverschil“ tussen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:04

Ja, in Spanje en België hebben ze er flink van genoten op sommige plaatsen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:17

Suzanne F. schreef:
Ik duim zo dat de binnensporten weer mogen vanaf 18 mei.

Ik ook. Wil graag gaan zwemmen

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:23

[quote="Sizzle"]Als het mooie weer doorzet komt dat vast goed de komende 2 weken, overal (in Europa) is het aan het dalen, in de zuidelijke landen was het rond pasen al de goede richting aan het gaan.
Hier ook weer 20% lager tov vorige week.[/quot

in thailand is het veel beter weer, en daar gaat het nu helemaal mis, ik denk niet dat mooi weer minder besmettingen geeft

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:28

Buiten Europa was vorig jaar ook niet te matchen, dat is gewoon een heel ander klimaat. Als het te warm en te vochtig is, is dat nog een ergere aanslag op je weerstand dan kou.
Komt nog bij dat het een andere cultuur is en de zorg anders geregeld is. In Brazilie gaat het eigenlijk beter dan in NL maar daar is de zorg gewoon ruk.

Binnen Europa zag je afgelopen jaar heel duidelijk 2x die gradient en nu gebeurd hij weer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:33

sassefras schreef:
Sizzle schreef:
Als het mooie weer doorzet komt dat vast goed de komende 2 weken, overal (in Europa) is het aan het dalen, in de zuidelijke landen was het rond pasen al de goede richting aan het gaan.
Hier ook weer 20% lager tov vorige week.[/quot

in thailand is het veel beter weer, en daar gaat het nu helemaal mis, ik denk niet dat mooi weer minder besmettingen geeft

In Thailand dachten ze het onder controle te hebben, al vanaf het begin dus nachtleven in Bangkok weer volop open, foutje. En vandaar verspreid het zich heel snel. Dus niets met beter weer maar met nachtleven te maken.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:34

Sizzle schreef:
Buiten Europa was vorig jaar ook niet te matchen, dat is gewoon een heel ander klimaat. Als het te warm en te vochtig is, is dat nog een ergere aanslag op je weerstand dan kou.
Komt nog bij dat het een andere cultuur is en de zorg anders geregeld is. In Brazilie gaat het eigenlijk beter dan in NL maar daar is de zorg gewoon ruk.

Binnen Europa zag je afgelopen jaar heel duidelijk 2x die gradient en nu gebeurd hij weer.
.

thailand ging heel goed, de zorg daar is,, durf ik wel te zeggen beter geregeld dan hier, de maatregelen zeker ook. maar nu..... gaat het ondanks alle maatregelen echt helemaal verkeerd. dus of het met warm weer beter gaat ?? ik denk dat t zo niet werkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:37

Je moet het gewoon niet zo ver weg zoeken waar letterlijk alles anders is. Het was in Europa echt overduidelijk. Met pasen zat half Duitsland al zonder problemen op Mallorca, dat trok steeds verder op. Wij zitten nu in een zeer sterke daling ondanks de zeer grote versoepelingen.
In de herfst waren we in NL toen het net weer uit de hand ging lopen. Toen zei ik nog: dan is het over 3 weken bij ons ook zo. En tadaaaa, bingo. Kort daarna ging spanje ook weer op slot.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:49

Sizzle schreef:
Je moet het gewoon niet zo ver weg zoeken waar letterlijk alles anders is. Het was in Europa echt overduidelijk. Met pasen zat half Duitsland al zonder problemen op Mallorca, dat trok steeds verder op. Wij zitten nu in een zeer sterke daling ondanks de zeer grote versoepelingen.
In de herfst waren we in NL toen het net weer uit de hand ging lopen. Toen zei ik nog: dan is het over 3 weken bij ons ook zo. En tadaaaa, bingo. Kort daarna ging spanje ook weer op slot.
.

verweg is ook best dichtbij, in azie best rare mutaties, die zijn ook zo weer hier. dit was ook zo,n goeie https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:50

Ik vind het ook helemaal prima als je het pessimistisch wilt blijven zien hoor :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:52

Eleeke schreef:
wohooo , gisteren de brief gekregen en 22 Mei krijg ik m'n eerste enting ( auto immuun ziekte maar gelukkig in remissie )
Man dito ( geen milt door ongeluk ) .
Scheelt ook stress bij de kinderen die zich zorgen maken dat ze ons besmetten dus goed voor het hele gezin.

Gefeliciteerd! Ik mag 18 mei de eerste.
Echt, het geeft me nu al een stukje rust, het idee dat ik beschermd ga worden

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:55

Sizzle schreef:
Ik vind het ook helemaal prima als je het pessimistisch wilt blijven zien hoor :D
.

meer realistisch denk ik }> . ik denk dat we er wel ff aan vast zitten, daar is niks pessimistisch aan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:58

Er nog even aan vast zitten is voor mij een andere discussie dan de duidelijke europese trends.
Ik denk ook dat er nog wel het een en ander langs gaat komen maar de golven binnen Europa volgen gewoon een duidelijk patroon.
Bovendien is Engeland ook nog een mooi voor positief vaccinatie voorbeeld.

Overigens heeft de WHO die Indiase variant als toch niet zo zorgwekkend ingeschat. In India is het zo uit de hand gelopen nadat 25 miljoen mensen naar de Ganges waren getrokken. Het gezondheidssysteem is ook een drama uiteraard.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:59

bigone schreef:

Oh ja bij jullie gebeuren zulke dingen niet := :)F

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:02

Ik moet ook wel zeggen toen ik 5 dagen op de Veluwe zat , leek het ook wel even of corona niet bestond. Echt heerlijk was dat! We hebben 3 dagen op de mountainbike gezeten maar het was overal zo rustig en buiten was prima afstand te houden. We moesten dan wel 1x naar een supermarkt maar voor de rest voelde het haast weer als voor corona. Ik heb er maar extra van genoten!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:24

besita schreef:
bigone schreef:

Dat zeg ik toch niet? Maar denk dat de Belgische regels op een verkeerde manier afgeschaft zijn , terrassen gewoon open en de avondklok er af in één keer is vragen om feesten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:35

Zolang ze dat daar op dat plein deden was dat misschien juist wel verstandig.
Met de acondklok waren ze wellicht binnen verder gegaan?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:51

purny schreef:
Eleeke schreef:
wohooo , gisteren de brief gekregen en 22 Mei krijg ik m'n eerste enting ( auto immuun ziekte maar gelukkig in remissie )
Man dito ( geen milt door ongeluk ) .
Scheelt ook stress bij de kinderen die zich zorgen maken dat ze ons besmetten dus goed voor het hele gezin.

Gefeliciteerd! Ik mag 18 mei de eerste.
Echt, het geeft me nu al een stukje rust, het idee dat ik beschermd ga worden

Gefeliciteerd, *\o/* snap je gevoel helemaal

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:23

bigone schreef:
besita schreef:

Dat zeg ik toch niet? Maar denk dat de Belgische regels op een verkeerde manier afgeschaft zijn , terrassen gewoon open en de avondklok er af in één keer is vragen om feesten.

Maar avond of overdag maakt voor het virus toch niet uit :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:57

Besita, terrassen tot laat open en de avondklok ook weg is natuurlijk de kat op het spek binden.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 02:26

[/quote][/quote]
In Thailand dachten ze het onder controle te hebben, al vanaf het begin dus nachtleven in Bangkok weer volop open, foutje. En vandaar verspreid het zich heel snel. Dus niets met beter weer maar met nachtleven te maken.

dat is ook niet helemaal waar, geen toeristen en zo,n 80 % van het nachtleven dicht , ik probeer alleen het mooi weer geen besmettingen iets minder romantisch te maken :D , ik geloof niet dat t zo werkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:03

Het gaat niet specifiek om mooi weer maar om seizoenen. Influenza is ook een seizoensvirus maar dat betekend niet automatisch dat het niet in India voorkomt in de warme gebieden. Het gaat om pieken en dalen in de weerstand van de populatie.

Bij Covid is er ook een seizoenstrend te zien, of was het toeval dat de disco‘s probleemloos open waren (nee niet in NL) afgelopen zomer?

Hoe dan ook, de kans dat NL nu de komende weken de trend gaat volgen met daling is groot. Zeker met de vaccinaties er nog bij zal het dadelijk heus omkiepen.

Weg gaat het niet, daar geloof ik ook niet in.

Citaat:
Conclusions and relevance: In this study, the distribution of substantial community outbreaks of COVID-19 along restricted latitude, temperature, and humidity measurements was consistent with the behavior of a seasonal respiratory virus.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32525550/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:57

Dat dit virus een seizoensvirus is zei 1 van de OMT leden vorige week ook. Ik weet niet meer wie en waar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:12

Sizzle schreef:
Er nog even aan vast zitten is voor mij een andere discussie dan de duidelijke europese trends.

Covid19 is voor altijd bij ons.
De donkere angstwolk echter... pâh. Zóveel prettiger nu de hele stemming in de lucht; heet opluchting ;)

Nu vingers kruisen dat we geen nauwelijks vermomde controle/monitor maatregels overhouden aan de ´nood´ wetgeving.