Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:54

Je ziet trouwens nu wel in sommige landen de gevolgen van laat ingrijpen , usa had het eerste besmettingshaard al op 20 januari , nog eerder dan in Italië en maar tien dagen na China . Pas de laatste twee weken word in de usa de boel echt serieus genomen maar daar hebben ze het nu wel door het hele land met bijna 200.000 besmettingen. Lijkt weinig voor zo’n groot land maar ze hebben nog niet de curve om kunnen buigen of afvlakken dus daar komen er nog honderdduizenden bij. Mensen hadden het over de Europese economie en dat we sterk moeten zijn om de usa tegenwicht te bieden, straks is het andersom.
Ook Engeland gaat hard naar boven met besmettingen en doden.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:58

Kaja schreef:
Bovendien is er terecht door Rutte geopperd dat we de eerste slag nog niet hebben gewonnen, noch dat we aan het einde van de eerste slag zijn. Door huidig (test) beleid zie en hoor ik meer en meer verhalen van eventueel besmette mensen die niet getest worden maar nimmer worden beperkt in hun bewegingen en of contacten. Het virus is niet te zien en gek genoeg zie je het zich aan alle kanten verspreiden en voor nog meer ellende zorgen. We zijn er dus nog lang niet.....

Dat is mijn punt ook, het is dweilen met de kraan open. Een onzichtbare vijand besluipt ons, sluit ons in en we vechten zo goed als blind terug.

Wat betreft de kankerpatiënt die niet behandeld gaat worden; ik denk dat daar inderdaad een keuze in gemaakt wordt, terecht. Chemo tast je immuunsysteem aan en dan heeft dit virus je snel te pakken. Is je behandeling al gestart gaan ze wel door, vriendinnetje van mij is in januari begonnen, maar die knijpt hem nu behoorlijk hoor.
Plus dat ze nu steeds alleen naar de chemo moet ...
De vraag is wat het als levensverlengende behandeling nu toevoegt met het risico op een snelle dood door corona...

En wellicht zijn wij als Nederlands volk daar inderdaad ontzettend praktisch en hard in...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:00

Kaja schreef:
In Zeeland is massaal bezuinigd op de zorg en dat is met name te zien aan de ziekenhuizen en hun capaciteiten. Niet meer dan terecht dat het toerisme daar verboden is. Als het daar losbarst is het leed niet te overzien.

De capaciteit van de ziekenhuizen in Zeeland en Flakkee is en zal nooit toereikend zijn als 's zomers de eilanden worden overspoeld door de toeristen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:07

Maar in hoeverre maken we een situatie als deze mee? Waarin er zoveel ziekenhuisopnames zijn met een lang verblijf? Nooit toch? Zeeland kan haar toerisme prima aan maar niet met deze sluipmoordenaar. En dus is de keuze makkelijk gemaakt. Echter wat mij betreft word elke vorm van toerisme verboden voor heel NL.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:09

Kaja schreef:
Bovendien is er terecht door Rutte geopperd dat we de eerste slag nog niet hebben gewonnen, noch dat we aan het einde van de eerste slag zijn. Door huidig (test) beleid zie en hoor ik meer en meer verhalen van eventueel besmette mensen die niet getest worden maar nimmer worden beperkt in hun bewegingen en of contacten. Het virus is niet te zien en gek genoeg zie je het zich aan alle kanten verspreiden en voor nog meer ellende zorgen. We zijn er dus nog lang niet.....

Misschien ligt het er aan waar je werkt. Maar bij ons is iedereen heel correct en ook de rest van mijn omgeving. Geen onzin bezoekjes, bij enige symptomen blijft men thuis.

Ik ken zover nog maar één uitzondering.

Maar door de mate waarin het om mij heen serieus genomen wordt heb ik wel vertrouwen in de cijfers, ook al zullen ze ongetwijfeld afwijken.
Ik hoor mensen die van de dokter alles mogen blijven doen, maar zich wel isoleren tot ze zich weer beter voelen of deze intentie überhaupt hebben mochten ze zich ziek gaan voelen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:12

Kaja schreef:
Maar in hoeverre maken we een situatie als deze mee? Waarin er zoveel ziekenhuisopnames zijn met een lang verblijf? Nooit toch? Zeeland kan haar toerisme prima aan maar niet met deze sluipmoordenaar. En dus is de keuze makkelijk gemaakt. Echter wat mij betreft word elke vorm van toerisme verboden voor heel NL.

Ik ben het met je eens hoor, alleen voor met name Zeeland is het toerisme wel een zeer belangrijke bron van inkomsten.

Electra63

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:17

Kijkt iemand naar NPO1 ?
Daar was net een interview en reportage over een IC-afdeling.
Deze intensivist legde alles heel goed uit op een toegankelijke manier; waarom de mensen op hun buik liggen, besmettingsgevaar en niemand sterft daar alleen.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:25

Electra63 schreef:
Kijkt iemand naar NPO1 ?
Deze intensivist legde alles heel goed uit op een toegankelijke manier; waarom de mensen op hun buik liggen, besmettingsgevaar en niemand sterft daar alleen.

Nee maar ga wel morgen kijken op NPO 1
https://www.tvgids.nl/tv/levenslucht-ee ... a/86222251

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:28

Zoals gezegd zie en hoor ik veel. Zo ook verhalen van oudere mensen waar de huisarts niet eens langs komt. Een persoon heeft koorts en verschijnselen welke het ziektebeeld passen. Huisarts schrijft recept uit met een rits aan medicatie, zonder de patiënt getest noch gezien te hebben. Van opname geen sprake, zorgpersoneel overbelast en tekort. Dat stokje word dus doorgegeven aan familie. Echter de familie maakt zich zorgen om het virus, al dan niet aanwezig. Test komt er niet en familie verzorgd de patiënt onwetend of het virus hen (ook) zal treffen. Waarna ook de familie hun deelname aan de maatschappij voortzet door middel van werk, supermarkt bezoek etc.

Dweilen met een open kraan inderdaad....
Laatst bijgewerkt door Kaja op 31-03-20 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:29

Electra63 schreef:
Kijkt iemand naar NPO1 ?

Ja, ben heel benieuwd naar de docu straks. Denk dat het wel belangrijk is dat op een toegankelijker tijdstip uit te zenden, zodat meer mensen zien wat het doet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:29

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:31

mariekeoo schreef:
Electra63 schreef:
Kijkt iemand naar NPO1 ?

Nee maar ga wel morgen kijken op NPO 1
https://www.tvgids.nl/tv/levenslucht-ee ... a/86222251

Ja uit deze reportage lieten ze stukjes zien.
Heel interessant !

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 23:58

Ze herhalen het nu weer, op NPO1 het laatste topic gaat over de IC, dus over ongeveer een half uur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 00:11

bigone schreef:
Mensen hadden het over de Europese economie en dat we sterk moeten zijn om de usa tegenwicht te bieden, straks is het andersom.

Ík schreef dat het terugvallen van de VS grote gevolgen gaat hebben voor de wereldeconomie en daar een nieuw evenwicht zal moeten ontstaan tussen EU, China en Rusland. Dat dáárom de EU zich sterk moet maken.
Het is fundamenteel anders dan China en Rusland vooral tegen de VS en de EU op goede voet met alle drie.
Overigens is het in het belang van allen dat de VS weer snel een sterke economie heeft. Hetzelfde verhaal als de lidstaten binnen de EU.

Het Verenigd Koninkrijk, tja... die zijn nu fors in de aap gelogeerd. Zie de overgangsperiode met twee jaar verlengd worden. Mag NL héél hard op hopen trouwens.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 05:13

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
Mensen hadden het over de Europese economie en dat we sterk moeten zijn om de usa tegenwicht te bieden, straks is het andersom.

Ík schreef dat het terugvallen van de VS grote gevolgen gaat hebben voor de wereldeconomie en daar een nieuw evenwicht zal moeten ontstaan tussen EU, China en Rusland. Dat dáárom de EU zich sterk moet maken.
Het is fundamenteel anders dan China en Rusland vooral tegen de VS en de EU op goede voet met alle drie.
Overigens is het in het belang van allen dat de VS weer snel een sterke economie heeft. Hetzelfde verhaal als de lidstaten binnen de EU.

Het Verenigd Koninkrijk, tja... die zijn nu fors in de aap gelogeerd. Zie de overgangsperiode met twee jaar verlengd worden. Mag NL héél hard op hopen trouwens.

Dat kan wel wezen maar Italië heeft nou eenmaal ook een beetje een bijzondere geschiedenis binnen de EU. Zij hebben geen sterke economie (in het deel van het land) , een hoge staatsschuld en hoog werkloosheidscijfer. Terwijl andere landen bezuinigen wilden zij meer geld in hun economie pompen. Dit is al eerder gebotst. Ik begrijp wel dat andere landen, die 1 veel afdragen en wel hun best doen om aan de eisen van Europa te voldoen op hun achterste benen gaat staan als zij vragen om geld. Het is geen land waar dit niet van verwacht werd ook.
Dus kritisch zijn mag.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:35

Kaja schreef:
Zoals gezegd zie en hoor ik veel. Zo ook verhalen van oudere mensen waar de huisarts niet eens langs komt. Een persoon heeft koorts en verschijnselen welke het ziektebeeld passen. Huisarts schrijft recept uit met een rits aan medicatie, zonder de patiënt getest noch gezien te hebben. Van opname geen sprake, zorgpersoneel overbelast en tekort. Dat stokje word dus doorgegeven aan familie. Echter de familie maakt zich zorgen om het virus, al dan niet aanwezig. Test komt er niet en familie verzorgd de patiënt onwetend of het virus hen (ook) zal treffen. Waarna ook de familie hun deelname aan de maatschappij voortzet door middel van werk, supermarkt bezoek etc.

Maar dit klopt toch niet, je moet iedere patiënt behandelen alsof ze Corona hebben. Als je dus een ziek familielid verzorgt dan moet je in quarantaine.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:39

mag schreef:
Kaja schreef:

Maar dit klopt toch niet, je moet iedere patiënt behandelen alsof ze Corona hebben. Als je dus een ziek familielid verzorgt dan moet je in quarantaine.

Dit kreeg ik van de huisarts ook te horen. Zelfs met alleen koorts en snotteren is het thuisblijven voor iedereen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:05

mag schreef:
Kaja schreef:

Het klopt niet inderdaad. Maar het gebeurd wel en het is niet op zichzelf staand.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:10

Maar zou dat anders zijn als het wel bevestigd Corona is? Dat denk ik namelijk niet. Dat zijn mensen die zeggen wij hebben geen klachten dus ik kan werken, naar de supermarkt etc.
Je hebt niet de mankracht om bij iedereen te controleren. Ook omdat er mensen (ook hier) zich bij ieder kuchje afvragen of ze Corona hebben ondanks dat het heel reëel is dat het gewoon een griepje of verkoudheid is.Die mensen vragen ook tijd en aandacht.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:23

Kaja schreef:
Zoals gezegd zie en hoor ik veel. Zo ook verhalen van oudere mensen waar de huisarts niet eens langs komt. Een persoon heeft koorts en verschijnselen welke het ziektebeeld passen. Huisarts schrijft recept uit met een rits aan medicatie, zonder de patiënt getest noch gezien te hebben. Van opname geen sprake, zorgpersoneel overbelast en tekort.

Eerlijk gezegd maak ik me momenteel meer zorgen om de huisartsenzorg dan om de ziekenhuiszorg. Bij die laatste zijn meerdere IC's erg vol, maar is de zorgverlening goed onder controle.
Veel huisartsen doen alles telefonisch en weigeren dan alsnog door te sturen naar het ziekenhuis ondanks hevige klachten. Had pas iemand liggen die wekenlang dagelijks de HA had moeten bellen om uiteindelijk doorgestuurd te worden. Voor hetzelfde geld had diegene dat niet na kunnen vertellen. Was ook zo dankbaar naar ons om het toch overleefd te hebben. En dat had deze patiënt nog niet eens COVID.

Een deel van het zorgpersoneel in ziekenhuizen is eerder onder- dan overbelast momenteel. Raar maar waar. Daarom is het ook zo jammer dat voor veel mensen de drempel om medische zorg te zoeken hoog voelt, want voor acute zorg die geen geen IC nodig heeft is er ruimte zat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:26

Het is inderdaad gek verdeeld.
Er zijn nog altijd veel afdelingen helemaal leeg met personeel op verlof en andere werken zich suf onder druk. Sommige huisartsen zitten zelfs deels hele dagen niets te doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:30

Astorga schreef:
Kaja schreef:
Zoals gezegd zie en hoor ik veel. Zo ook verhalen van oudere mensen waar de huisarts niet eens langs komt. Een persoon heeft koorts en verschijnselen welke het ziektebeeld passen. Huisarts schrijft recept uit met een rits aan medicatie, zonder de patiënt getest noch gezien te hebben. Van opname geen sprake, zorgpersoneel overbelast en tekort.

Eerlijk gezegd maak ik me momenteel meer zorgen om de huisartsenzorg dan om de ziekenhuiszorg. Bij die laatste zijn meerdere IC's erg vol, maar is de zorgverlening goed onder controle.
Veel huisartsen doen alles telefonisch en weigeren dan alsnog door te sturen naar het ziekenhuis ondanks hevige klachten. Had pas iemand liggen die wekenlang dagelijks de HA had moeten bellen om uiteindelijk doorgestuurd te worden. Voor hetzelfde geld had diegene dat niet na kunnen vertellen. Was ook zo dankbaar naar ons om het toch overleefd te hebben. En dat had deze patiënt nog niet eens COVID.

En om hier op aan te vullen. Ook de terminale zorg wordt in een instelling met HA nu telefonisch opgevangen. Wat betekend dat de zorg moet inschatten of iemand comfortabel is, of er doorgegaan moet worden met palliatieve sedatie of met verhogen van pijnmedicatie. Schrijnend.
Mijn opa is gisteren overleden, zorg is te laat geweest om de laatste fase in te schatten waardoor afscheid nemen van zijn kinderen maar deels is gelukt, pijnmedicatie te laat ingezet enz. Echt mensonterend...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:35

Verschrikkelijk secricible
Heel veel sterkte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:38

Secricible , dramatisch, gecondoleerd . Ook dat gebeurt helaas veel vaker, ook allang voor Corona tijd. Sterkte ermee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:41

Dat vind ik geloof ik nog een van de ergste effecten, dat mensen geen afscheid kunnen nemen.
Ik zou het best acceptabel vinden als zoiets dan ergens in een speciale kamer kan en mensen dan bijv. daarna verplicht een tijd thuis moeten blijven. We spreken hier verdorie niet van Ebola waar het gewoon niet anders kan.