Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:38

Century schreef:
Het ging hier toch niet om een baan krijgen omdat je connecties hebt? Ik ging alleen in op het punt dat het in mijn mening gerechtvaardigd kan zijn om te 'discrimineren' op basis van geslacht omdat dat juist de dynamiek van een groep ten goede kan komen, en dat juist iets kan zijn dat je zoekt. En dat je dan dus iemand kiest die niet perse het best gekwalificeerd is.

Wat jij aanhaalt staat daar in principe los van. Ik snap dat dat ook een factor is dat meespeelt, maar dat was niet mijn punt :) Of ik begrijp niet helemaal wat je wil zeggen.

Overigens in mijn branch (IT) heb ik nooit iets gemerkt van dat mannen me vóór gaan omdat ze een man zijn. Het is daar eerder andersom omdat vrouwen in de minderheid zijn.
Maar ook in dat opzicht heb ik niet het idee gekregen dat ik ben aangenomen omdat ik een vrouw ben.
Ik denk een miscommunicatie idd. :j Het ging me echt puur om dat laatste zinnetje, maar dat staat idd los van de rest van je post, waar ik het mee eens ben. Wat ik wilde zeggen is dat we als vrouwen we snel geneigd zijn om te zeggen "ik wil worden aangenomen op mijn merites, niet omdat ik een vrouw ben," terwijl een man gewoon denkt: ik heb de baan, blijkbaar ben ik er geschikt voor, dus dikke prima. Of hij die baan kreeg omdat hij een man is, zoontje van een vriendje van de baas of omdat ze zijn schoenen zo mooi vonden, daar denken ze verder niet over na. Dat bedoelde ik te zeggen, dat wij ook gewoon dat idee en die twijfel los moeten laten van 'ik wil daar niet zitten omdat ik een vrouw ben.' Ze zetten er immers ook niet iemand neer die helemáál ongeschikt is. :P

Overigens gaan al die quota ook alleen over de top van het bedrijfsleven, want daarin zaten schandalig weinig vrouwen. In de lagen eronder is de balans vaak wel beter, maar om de een of andere reden was het voor vrouwen moeilijk om in raden van bestuur te komen bijvoorbeeld, terwijl daar eigenlijk geen gegronde reden voor was, want er waren zat vrouwen en zat goed gekwalificeerde vrouwen, maar die kwamen er gewoonweg niet doordat mensen vaak toch een beetje in een vijvertje (blijven) vissen met mensen die op hen lijken.

CenturyJarig

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:50

Ah, dan snap ik je beter :)

Ik heb zelf dus niet de ervaring dat ik op basis van mijn geslacht ben aangenomen, heb daar verder ook niet echt bij stilgestaan. Maar, ik heb wel de voorkeur om aangenomen te worden op basis van mijn kunnen, en niet op basis van geslacht, ras, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:57

Century schreef:
Ah, dan snap ik je beter :)

Ik heb zelf dus niet de ervaring dat ik op basis van mijn geslacht ben aangenomen, heb daar verder ook niet echt bij stilgestaan. Maar, ik heb wel de voorkeur om aangenomen te worden op basis van mijn kunnen, en niet op basis van geslacht, ras, etc.
Ik ook niet hoor, daarom ook de toevoeging dat die quota vooral gaan over de echt absolute top van beursgenoteerde bedrijven. De voorkeur om aangenomen te worden op basis van kunnen en omdat we goed in een team passen, hebben we denk ik allemaal wel, maar ik klaag ook niet als er een baan is die ik graag wil hebben en waar ik op zich ook de capaciteiten voor heb, en waarbij de uiteindelijke beslissing valt omdat ik een vrouw ben. :))

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:52

mijn unpopular opinions:

- mannen zijn beter geschikt dan vrouwen (en omgekeerd) op bepaalde taken uit te voeren
- het katholieke geloof staat voor mij gelijk aan een sociaal aanvaarde sekte
- geld hebben maakt misschien niet gelukkig, maar geen geld hebben maakt wel ongelukkig
- ik vind cavalier king charles spaniels leuke honden en ik kan mij niet voorstellen dat ze niet in mijn leven zouden zijn
- de meeste mensen zijn niet geschikt om een hengst te houden
- een werkloosheidsuitkering zou moeten beperkt worden in tijd
- een democratie is niet altijd de beste staatsvorm

schiet mij nu maar af }>

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:27

sevke schreef:
mijn unpopular opinions:

- mannen zijn beter geschikt dan vrouwen (en omgekeerd) op bepaalde taken uit te voeren
- het katholieke geloof staat voor mij gelijk aan een sociaal aanvaarde sekte
- geld hebben maakt misschien niet gelukkig, maar geen geld hebben maakt wel ongelukkig
- ik vind cavalier king charles spaniels leuke honden en ik kan mij niet voorstellen dat ze niet in mijn leven zouden zijn
- de meeste mensen zijn niet geschikt om een hengst te houden
- een werkloosheidsuitkering zou moeten beperkt worden in tijd
- een democratie is niet altijd de beste staatsvorm

schiet mij nu maar af }>

Ik ben het op vrijwel ieder punt met je eens. Behalve over het geloof. Daar heb ik me te weinig in verdiept om een mening over te hebben :')

Oh en ik heb geen spaniels, maar ik vind ze wel leuk :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 17:31

Hebben jullie voorbeelden van taken/functies waarvoor jullie mannen meer geschikt achten dan vrouwen? En andersom?
Puur uit nieuwsgierigheid. :)
Merk namelijk dat ik beroepen als piloot en vrachtwagenchauffeur aan mannen toeken en kapster en stewardess aan vrouwen, maar jullie bedoelen het anders.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:39

"Mannenwerk" Betonvlechter, constructie en andere vorm van zwaarwerk in de bouw, wegwerkers. Booreilanden en onderzeeers. Puur omdat gemixte sexes gewoon onhandig kan uitpakken

Typisch vrouwenwerk is voor mij toch vaak de precisiewerkjes waarbij multitasking nodig is. De meeste mannen zijn daar toch minder goed in. Ik denk dat mannen sneller geschikt zijn voor "vrouwen" banen dan omgekeerd. Puur vanwege fysiek of de toch voor best wat vrouwen lastig verlopende maandelijkse ellende. Dat je ziek maakt en je je ellendig voelt. Waardoor scherpte en fysieke kracht lastiger worden.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:59

Het katholicisme is per definitie geen sekte. Maar wat je bedoelt ben ik het wel mee eens. Ik vind daarom alle geloofsvormen op die manier sektes.

Ik heb er ook nog 2.

1. Je moet als vrouw niet verwachten echt carrière te kunnen maken als je parttime gaat werken
2. Vrouwen die parttime gaan werken na afronding van een studie zouden deze deels terug moeten betalen

CenturyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:06

2 vind ik wat gek, en is dat alleen voor vrouwen?
Ik werk zelf 32 uur, mijn man ook. Vinden we veel prettiger dan 40 uur, en het kan voor ons. Waarom zou ik dan volgens jou mijn studie moeten terugbetalen? (puur interesse)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:07

Balenciaga schreef:
Hebben jullie voorbeelden van taken/functies waarvoor jullie mannen meer geschikt achten dan vrouwen? En andersom?
Puur uit nieuwsgierigheid. :)
Merk namelijk dat ik beroepen als piloot en vrachtwagenchauffeur aan mannen toeken en kapster en stewardess aan vrouwen, maar jullie bedoelen het anders.

Ja hoor: het lijmen van electrodes op ongeveer 1mm² in een produktieproces voor instrumenten.
Precisieklusje waarvoor dat bedrijf uitsluitend vrouwelijke werknemers heeft omdat die een fijnere motoriek hebben.
Daar doen ze ook helemaal niet geheimzinnig over. Ik ben er meerdere keren geweest voor tests, controles en callibraties en heb het verschillende keren gehoord.
De vrouwen die het werk doen, vertellen ook gewoon dat ze dit doen omdat vrouwen dat beter kunnen als mannen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:07

karuna schreef:
"Mannenwerk" Betonvlechter, constructie en andere vorm van zwaarwerk in de bouw, wegwerkers. Booreilanden en onderzeeers. Puur omdat gemixte sexes gewoon onhandig kan uitpakken

Typisch vrouwenwerk is voor mij toch vaak de precisiewerkjes waarbij multitasking nodig is. De meeste mannen zijn daar toch minder goed in. Ik denk dat mannen sneller geschikt zijn voor "vrouwen" banen dan omgekeerd. Puur vanwege fysiek of de toch voor best wat vrouwen lastig verlopende maandelijkse ellende. Dat je ziek maakt en je je ellendig voelt. Waardoor scherpte en fysieke kracht lastiger worden.

Dat fysieke aspect kan prima met wat innovatie overwonnen worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:11

Danique_G schreef:
karuna schreef:

Ik denk dat je je beter kunt richten op het minder fysiek zijn van het werk, wat ook gebeurt.
Het is niet helemaal zonder reden dat het max te tillen gewicht tegenwoordig 20kg is. Ook de mannelijke rug heeft z'n grenzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:15

karuna schreef:

Newsflash: multitasken is een mythe, niemand kan multitasken.

My_Little_P schreef:
Het katholicisme is per definitie geen sekte. Maar wat je bedoelt ben ik het wel mee eens. Ik vind daarom alle geloofsvormen op die manier sektes.

Ik heb er ook nog 2.

1. Je moet als vrouw niet verwachten echt carrière te kunnen maken als je parttime gaat werken
2. Vrouwen die parttime gaan werken na afronding van een studie zouden deze deels terug moeten betalen
En mannen hoeven dat niet? :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:17

Precies ikke! Het is ook niet voor niks dat in de bouw en dergelijke er veel uitval is. Die lijven van mannen redden dat ook niet vanaf hun 16e tot 67e oid. Hier in kennissenkring heel veel mensen uit de bouw en eigenlijk zijn de meeste boven de 50 afgekeurd. (Of ze hebben een eigen bedrijf met personeel waardoor ze zelf niet meer alles hoeven te doen) Soms helaas alleen een geld kwestie waardoor er meer getild moet worden als mag en eigenlijk kan

Ik vind het maar onzin dat er fulltime gewerkt zou moeten worden. Waarom zou je studie terug moeten betalen als je gewoon gebruik maakt van die studie maar een paar uur minder per week?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:19

My_Little_P schreef:

Alleen vrouwen? En wat als je alleen parttime aan de gang kan? En wat zouden de studenten van nu (sommige met een beste schuld) nog meer moeten gaan betalen voor hun studie?
En wat als je niet/kan gaan werken, moet je dan ook extra terug betalen?

Ik ken genoeg mensen die een leuke (lees: gewilde) studie hebben gedaan en met parttime werken een goed salaris verdienen waardoor ze (ruim) voldoende hebben om van te leven.
Waarom zouden zij dan extra moeten gaan betalen?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:22

Oef een zware denk ik. Nog onuitvoerbaar maar ik zou direct voor stemmen.

- Niet iedereen zou kinderen mogen krijgen.

Ben van mening dat de wereld er dan veel mooier uit zou zien

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:46

My_Little_P schreef:

En mannen niet als ze parttime gaan werken? >;)

Ik vind trouwens dat parttime de standaard moet zijn en vind de 24/7 economie een verschrikkelijke ontwikkeling.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:49

'In je kracht staan' is een jeukterm die per direct verboden moet worden.

CenturyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:51

Haha, ik snap dat wel, maar goed gebruikt heb ik er niet zo'n moeite mee.

Ik vind 40 uur per week werken ook overrated. Is vaak helemaal niet goed voor een mens. Net als dat voortdurend 'aan' moeten staan en maar overal instant op moeten reageren. Je leert je hoofd aan niet meer geduld te hebben en gewoon even te moeten wachten. Alleen maar meer en meer prikkels.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:52

LuckyLuna schreef:
Oef een zware denk ik. Nog onuitvoerbaar maar ik zou direct voor stemmen.

- Niet iedereen zou kinderen mogen krijgen.

Ben van mening dat de wereld er dan veel mooier uit zou zien

Nou, de wereldbevolking moet gewoon halveren dan is dat hele gel*l over het milieu overbodig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:59

Inderdaad, 40u per week werken wordt gelukkig steeds minder de standaard. Ik [***] fulltime wat bij ons 36u per week is, maar zou graag naar 32u gaan. Ik presteer beter en ben een leuker persoon als ik minder tijd achter m'n beeldscherm door zou hoeven brengen. :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:24

Sanet schreef:
Ik vind daarom positieve discriminatie nergens op slaan. Je wilt toch gewoon de beste persoon voor de functie. Niet de potentieel een na beste of zelfs 10 na beste omdat dat dan toevallig een man of vrouw is (of met een andere huidskleur of ander geloof of of of..)

Dat is helemaal niet hoe positieve discriminatie werkt :) het gaat erom dat je mensen aan de zelfde startmeet laat starten met gelijke kansen en dat je juist énkel op basis van de competenties en potentieel selecteert.

Daar mogen idd geen dwaze quota aan hangen. Het gaat veel verder dan dat.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:33

ikke schreef:
Danique_G schreef:

Ik denk dat je je beter kunt richten op het minder fysiek zijn van het werk, wat ook gebeurt.
Het is niet helemaal zonder reden dat het max te tillen gewicht tegenwoordig 20kg is. Ook de mannelijke rug heeft z'n grenzen.

Ja en nee. Ja we moeten zuinig zijn op de medewerkers en dergelijke limiteren hanteren

Nee want dit gaat het punt wat ik wilde maken voorbij. Exoskelet kan al het fysieke krachtsverschil tussen man en vrouw overbruggen. We hebben zoveel innovaties. Denk niet dat dit biologische verschil het betreden van vrouwen tot bepaalde branches in de weg kan en mag staan.

Arbo technisch ook gewoon lekker zo’n exoskelet

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:56

Century schreef:
2 vind ik wat gek, en is dat alleen voor vrouwen?
Ik werk zelf 32 uur, mijn man ook. Vinden we veel prettiger dan 40 uur, en het kan voor ons. Waarom zou ik dan volgens jou mijn studie moeten terugbetalen? (puur interesse)

Nee, maar meestal is het de vrouw die minder gaat werken als er kinderen komen.
Jouw constructie vind ik dan weer juist gelijkwaardig.

Ik heb het er wat gechargeerd neergezet hoor en ze gelden natuurlijk voor beide sexen, maar ja, meestal is het de vrouw. Ik snap nooit zo goed waarom je je zo afhankelijk zou maken van je partner.

Het deels terugbetalen van de studie zou natuurlijk wel een datumrestrictie moeten hebben, maar vind het gek dat mensen dure studies doen en dan vervolgens 20 uur gaan werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:02

Dit is niet voor niets het unpopular opinions topic, denk ik dan maar 8-).