Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Euridicey

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:38

Het is te makkelijk voor mensen om een dier te kopen. In elke zin dan ook van hamster, vis, hond naar paard. Elke idioot kan een dier kopen zonder dat er iets aan educatie wordt gedaan om die persoon klaar te stomen voor het leven met dat desbetreffende dier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:45

Euridicey schreef:
Het is te makkelijk voor mensen om een dier te kopen. In elke zin dan ook van hamster, vis, hond naar paard. Elke idioot kan een dier kopen zonder dat er iets aan educatie wordt gedaan om die persoon klaar te stomen voor het leven met dat desbetreffende dier.

Dat zouden ze dan eerst eens voor kinderen moeten doen; is het voor de dieren een stuk simpeler.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:45

ikke schreef:
Dat zouden ze dan eerst eens voor kinderen moeten doen; is het voor de dieren een stuk simpeler.

Bedoel je daar mee dat mensen voordat ze kinderen krijgen een heel certificaat moeten bemachtigen/ opvoedingscursus?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:49

Euridicey schreef:
ikke schreef:

Bedoel je daar mee dat mensen voordat ze kinderen krijgen een heel certificaat moeten bemachtigen/ opvoedingscursus?

Lijkt me niet eens een slecht idee..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:11

Pickwick thee is prima thee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:16

En ook geestelijk in orde genoeg om een kind op te voeden. Vandaag een moeder veroordeeld diede penis van haar 5 jarige zoontje er af heeft geknipt omdat ze een beetje in de war was. %)

Wat mij betreft voor dieren en kinderen. Desnoods ieder jaar moeten bewijzen dat je het financieel fysiek en geestelijk aan kan.

Ik ken helaas best wat oudere dames (60 +) die een grote hond hebben die ze fysiek niet baas kunnen. De een (een mastino) komt niet meer verder dan het betegelde achterplaatsje. De andere (een jonge heel leuke herder die inmiddels gek wordt van de energie) gaat al de bazin voortsleurend via twee achterpaadjes naar een strookje gras en weer terug, onderweg elke fietser, auto of mens willen bespringen en toeblaffend. Het is wachten op serieuze schade aan bazin of fietser.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:19

Het gedrag van een hond is niet alleen afhankelijk van zijn opvoeding of training maar deels ook van zijn (ras) erfelijke dispositie.

Een Greyhound is van nature eerder geneigd achter klein wild aan te gaan, een Pitbull Terrier is van nature eerder geneigd een confrontatie niet uit de weg te gaan, een Border collie is van nature eerder geneigd andere wezens te 'herden', een Dobermann is van nature eerder geneigd om argwaan naar vreemden te hebben.

Dit is simpel een resultaat uit doelgericht fokken voor specifieke taken. Hierdoor zien hondenrassen van buiten er niet alleen anders uit, maar van binnen ook.

Een verantwoordelijke eigenaar houd hier rekening mee tijdens de opvoeding & training, in plaats van het te negeren of te verbloemen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:24

corinep schreef:
Ik vind dat vrouwen echt beter zouden moeten leren voor zichzelf op te komen. Duidelijk hun grenzen aan leren geven en hun eigenwaarde opbouwen en krachten versterken.

Geen victim blaming, slut shaming, mom shaming of andere populaire termen. Jaloezie, jezelf vergelijken met een ander, onzekerheid, al die perfecte plaatjes op social media zijn giftig wat mij betreft.

Als wij vrouwen wat meer in onze kracht zouden staan zou er een stuk minder groot probleem zijn. Dan mogen die mannen op ons "jagen" omdat we duidelijk aan kunnen geven of we er van gediend zijn of niet. Niet alleen maar vage hints die mannen niet altijd begrijpen...

Erg mee eens.
Zeker als je weer eens in een situatie komt waarbij dingen fout gaan en je ziet dat je jongens/mannen proberen iets te doen of ergens te helpen en de vrouwen/meisjes niet verder komen dan enkel gillen en omg roepen! Totaal nutteloos.

Vrouwen hebben vaak gewoon een dubbele standaard. Ze willen voor 'vol' en gelijke aangezien worden en tegelijk zeggen ze bij alles: ik ben de hulpeloze vrouw, ik kan niet voor mijzelf opkomen doordat vrouwen in 1900 niets mochten. Daardoor raak ik al bang als iemand in een overvolle winkelstraat hey schatje zegt.

Ik ben zelf vrouw en snap dat het vloeken in de kerk is op een vrouwenforum..maar hé, het gaat om onpopulaire meningen toch. :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:25

tempura schreef:
Het gedrag van een hond is niet alleen afhankelijk van zijn opvoeding of training maar deels ook van zijn (ras) erfelijke dispositie.

Een Greyhound is van nature eerder geneigd achter klein wild aan te gaan, een Pitbull Terrier is van nature eerder geneigd een confrontatie niet uit de weg te gaan, een Border collie is van nature eerder geneigd andere wezens te 'herden', een Dobermann is van nature eerder geneigd om argwaan naar vreemden te hebben.

Dit is simpel een resultaat uit doelgericht fokken voor specifieke taken. Hierdoor zien hondenrassen van buiten er niet alleen anders uit, maar van binnen ook.

Een verantwoordelijke eigenaar houd hier rekening mee tijdens de opvoeding & training, in plaats van het te negeren of te verbloemen.

Er is zo'n leuk plaatje waarbij allerlei hondenrassen doen waar ze goed in zijn en dat dit gedrag in hun genen zit. En dan zie je de vechthond die vecht en dan staat erbij: dit ligt aan de eigenaar. :')

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:34

@Sunnda

Dat is inderdaad een typisch voorbeeld.

Het is eigenlijk het doorslaan van positiviteit, waardoor je juist negativiteit bereikt. 'Toxic Positivity' vind ik echt het woord van deze generatie.

Ik snap wel waar het vandaan komt. Men kan geen neutrale tussenweg vinden. Het is o
óf "Pitbulls zijn duivels." óf "Pitbulls zijn de perfecte honden en doen geen vlieg kwaad." Men kiest dan graag voor het laatste (positief) omdat dit volgens mensen een beter alnternatief is dan het eerste. Wat misschien ook wel zo is. Maar dat neemt niet weg dat óók die laatste statement eigenlijk niet klopt :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:54

Sunnda schreef:
Erg mee eens.
Zeker als je weer eens in een situatie komt waarbij dingen fout gaan en je ziet dat je jongens/mannen proberen iets te doen of ergens te helpen en de vrouwen/meisjes niet verder komen dan enkel gillen en omg roepen! Totaal nutteloos.

Vrouwen hebben vaak gewoon een dubbele standaard. Ze willen voor 'vol' en gelijke aangezien worden en tegelijk zeggen ze bij alles: ik ben de hulpeloze vrouw, ik kan niet voor mijzelf opkomen doordat vrouwen in 1900 niets mochten. Daardoor raak ik al bang als iemand in een overvolle winkelstraat hey schatje zegt.

Ik ben zelf vrouw en snap dat het vloeken in de kerk is op een vrouwenforum..maar hé, het gaat om onpopulaire meningen toch. :D

En dat begint dan al met een stukje opvoeding van ouders die zo ook niet opgevoed zijn.
Dat maakt het zo lastig, met als toevoeging dat alles wat boven het maaiveld uitsteekt, vakkundig eraf gemaaid wordt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:17

Klopt Ikke.

Of dan beginnen mensen over Sigrid Kaag. Dan zeg ik altijd direct: als zij het voorbeeld is voor vrouwen, ben ik per vandaag een man.
Zij is voor mij het ultieme voorbeeld hoe je geen vrouwen aan de top moet willen.

Vrouwen hebben goed eigenschappen en het zou mooi zijn als we die meer zien op meer plekken. Maar dan vanuit de kracht van de vrouw zelf en daar moeten vrouwen zelf eens aan beginnen. Vrouwen kijken naar elkaar om te bepalen wie ze zijn, een man naar zichzelf. Als het niet lukt heeft een man niets om op terug te vallen, een vrouw kiest vaak voor de hulpelozen aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:42

Sunnda schreef:
Klopt Ikke.

Of dan beginnen mensen over Sigrid Kaag. Dan zeg ik altijd direct: als zij het voorbeeld is voor vrouwen, ben ik per vandaag een man.
Zij is voor mij het ultieme voorbeeld hoe je geen vrouwen aan de top moet willen.

Vrouwen hebben goed eigenschappen en het zou mooi zijn als we die meer zien op meer plekken. Maar dan vanuit de kracht van de vrouw zelf en daar moeten vrouwen zelf eens aan beginnen. Vrouwen kijken naar elkaar om te bepalen wie ze zijn, een man naar zichzelf. Als het niet lukt heeft een man niets om op terug te vallen, een vrouw kiest vaak voor de hulpelozen aanpak.
Ik vind Kaag niet per se een heel goede politica, maar als diplomate was dat een ander verhaal. Als ik nog ambities had in de diplomatie, dan was Sigrid Kaag de diplomate wel degelijk een rolmodel geweest voor me. Dat ze het in de Nederlandse politiek niet fantastisch doet, betekent niet dat ze in haar geheel afgeschreven moet worden als iemand die een toppositie kan bekleden. Vergelijk het bijvoorbeeld met Job Cohen: goede bestuurder als burgemeester van Amsterdam, in de Kamer werd er gehakt van hem gemaakt, maar er is niemand die dan zegt: "zie je nou wel, die man had nooit in een hoge positie moeten zitten," mensen zeiden: "hij had nooit de Kamer in moeten gaan."

Imo wordt er bij vrouwen ook veel teveel nadruk gelegd op hun tekortkomingen, meer dan bij mannen, en worden die tekortkomingen in een bepaalde functie sneller doorgetrokken naar hun hele persoon. Ik werk nu bijvoorbeeld bij een bedrijf waar best wel wat incompetente mannen zitten, maar die bluffen zich erdoorheen en komen ermee weg. Hadden dat vrouwen geweest die dezelfde wanprestaties hadden geleverd, dan werd daar veel zwaarder aan getild en kreeg je een "zie je nou wel, vrouwen horen niet in die posities" met waarschijnlijk ook nog een hoop minder positieve kwalificaties voor ze als persoon.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:51

Sunnda schreef:
Klopt Ikke.

Heb je absoluut een punt.
Gechargeerd kom je in NL alleen op niveau door hielenlikken en via de Gooise Matras.
Of, zoals een collega het benoemde: gestegen bij gebrek aan gewicht.

Maar ook dat is weer onderdeel van ons eigen verleden; opgevoed door ouders die het ook weer zo geleerd hebben.
Dat is de cirkel die steeds weer doorbroken moet worden, elke generatie opnieuw en dat lukt in bepaalde periodes beter dan in andere periodes en we zitten in die context niet in de beste periode ooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:57

Nepotisme komt overal voor en vergeleken met veel andere landen, krijgen mensen in Nederland veel eerlijkere kansen. Is het perfect? Absoluut niet, maar het is hier wel een stuk beter gesteld dan ook in veel andere Europese landen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:11

Ook onpopulair: ik vind mannen geschikter voor bepaalde beroepen dan vrouwen.
En er zijn ook beroepen waar ik vrouwen geschikter voor vind. En dat is beiden niet erg, we zijn nu eenmaal niet hetzelfde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:29

Mars schreef:
En er zijn ook beroepen waar ik vrouwen geschikter voor vind. En dat is beiden niet erg, we zijn nu eenmaal niet hetzelfde.

Ik ben het wel met je eens.
Krijg zelfs de kriebels alsof gedaan word dat het niet zo is.
Ik vind het niet erg dat er verschil is tussen mannen en vrouwen. Wat de kwaliteiten zijn van elk gender.
Uiteraard niet met alles of bij iedereen, maar sommige dingen wel.
En ik denk juist wat van X gender gebeuren.
Tenminste hoe het overdreven opgelegd word.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:39

Mars schreef:

Wat ook niet raar is. Mannelijk en vrouwelijk hebben hun eigen taak in de evolutie, ongeacht de soort.

Er zijn verschillen en overeenkomsten.
Waar de overeenkomsten zijn, ben je gelijk, waar de verschillen zijn, ben je anders.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:50

Ik vind daarom positieve discriminatie nergens op slaan. Je wilt toch gewoon de beste persoon voor de functie. Niet de potentieel een na beste of zelfs 10 na beste omdat dat dan toevallig een man of vrouw is (of met een andere huidskleur of ander geloof of of of..)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:52

Ik vind het juist altijd vreselijk irritant als mijn vader op verjaardagen mijn vriend / neefjes vraagt om dingen te tillen. Arme man ook met 3 dochters. Terwijl hij weet dat ik zeker weten sterk genoeg ben. Dat vind ik zo naar.

Natuurlijk hebben mannen meer spierkracht van nature. Maar dat betekent imo niet dat vrouwen niet kunnen helpen. Hoewel ik nooit klaag als mijn vriend de zwaarste boodschappentas tilt. O:)

CenturyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:54

Sanet schreef:
Ik vind daarom positieve discriminatie nergens op slaan. Je wilt toch gewoon de beste persoon voor de functie. Niet de potentieel een na beste of zelfs 10 na beste omdat dat dan toevallig een man of vrouw is (of met een andere huidskleur of ander geloof of of of..)

Ja en nee. Zoals net gezegd zijn mannen en vrouwen verschillend, en brengen ze dus ook wat anders mee. Een vrouw in een volledig mannenteam kan heel andere dynamiek geven die het team misschien net nodig heeft. En andersom. Dat kan wel een factor zijn waardoor je juist liever het een of het ander kiest.
Maar in het algemeen ben ik het met je eens. Ik word ook liever gekozen omdat ze mij geschikt vinden dan dat ik toevallig een vrouw ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:04

Century schreef:
Sanet schreef:

Ja en nee. Zoals net gezegd zijn mannen en vrouwen verschillend, en brengen ze dus ook wat anders mee. Een vrouw in een volledig mannenteam kan heel andere dynamiek geven die het team misschien net nodig heeft. En andersom. Dat kan wel een factor zijn waardoor je juist liever het een of het ander kiest.
Maar in het algemeen ben ik het met je eens. Ik word ook liever gekozen omdat ze mij geschikt vinden dan dat ik toevallig een vrouw ben.
Denk jij dat een man zo redeneert als hij een baantje toegespeeld krijgt omdat hij een bekende is van de baas? :+ De positie krijgen is één ding, de belofte waarmaken moet je zelf doen. Mannen hebben daar geen moeite meer, dus waarom zouden wij dat wel moeten doen?

Wbt positieve discriminatie: in een ideale wereld kiest het 'old boys' network' inderdaad de meest geschikte persoon voor de positie, maar dit is geen ideale wereld waarin een beter passende vrouw verkozen wordt boven een minder goed passende man. Wil je dat structureel veranderen en het vanzelf laten gaan, dan zul je dat patroon eerst moeten doorbreken.

CenturyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:08

Het ging hier toch niet om een baan krijgen omdat je connecties hebt? Ik ging alleen in op het punt dat het in mijn mening gerechtvaardigd kan zijn om te 'discrimineren' op basis van geslacht omdat dat juist de dynamiek van een groep ten goede kan komen, en dat juist iets kan zijn dat je zoekt. En dat je dan dus iemand kiest die niet perse het best gekwalificeerd is.

Wat jij aanhaalt staat daar in principe los van. Ik snap dat dat ook een factor is dat meespeelt, maar dat was niet mijn punt :) Of ik begrijp niet helemaal wat je wil zeggen.

Overigens in mijn branch (IT) heb ik nooit iets gemerkt van dat mannen me vóór gaan omdat ze een man zijn. Het is daar eerder andersom omdat vrouwen in de minderheid zijn.
Maar ook in dat opzicht heb ik niet het idee gekregen dat ik ben aangenomen omdat ik een vrouw ben.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:14

Als je denkt dat er steeds 'de beste persoon voor de functie wordt gekozen ongeacht geslacht' dan ben je imo nogal naïef.

Als men geen enkel geschikte vrouw kan vinden om die functie in te vullen, dan is er ofwel iets heel erg mis met hun beoordelingsvermogen, of weten ze geen goede mensen aan te trekken (bedrijfscultuur? Sfeer? Salaris? Work/life balance?)

CenturyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:18

Ik weet niet of je het specifiek tegen mij hebt, maar ik zeg niet dat ik dat ik denk dat altijd de beste persoon voor de functie wordt gekozen ongeacht geslacht.
Het enige wat ik zeg is dat ik vind dat positieve discriminatie in sommige gevallen naar mijn mening gerechtvaardigd is.

Ik zeg verder helemaal niets over hoe het daadwerkelijk toegaat in het bedrijfsleven en alle factoren die daar meespelen, behalve het zinnetje over mijn eigen ervaring in mijn branche.