Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:15

Scheuren en dergelijke zijn wel een slechte zaak, maar.... :')

Het is wel enorm lastig inschatten wat slim is. Je kunt er op het laatste moment nog veel geld instoppen maar wat als dat niet de smaak is van de verkoper en het toch voor niets was? Zo zit ik al tijden met een keukenblad dat eigenlijk wel vervangen zou mogen worden maar ik gok dat kopers die keuken niet behouden...
Dus ik focus me vooral op onderhoud van de buitenkant en "bouwkundig" en doe verder ook weinig :')

En als die huizen wel goed waren onderhouden, hadden ze waarschijnlijk ook wel een stukje meer gekost :j. Dan beter de prijs iets lager zodat de koper wat meer verbouwbudget heeft.
De prijzen zijn gewoon belachelijk hoog...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:23

OneLiner schreef:
karuna schreef:
Jammer,krijg je ook te horen waarom het is afgezegd? En is de makelaar wel pro actief genoeg?

De reden stond er niet bij.
Ik vraag me af of de makelaar daar nog naar vraagt of het gewoon aanneemt, ik betwijfel ook of de makelaar erg proactief is...

Ik vertel het er zelf eigenlijk altijd bij, vind ik wel zo netjes

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 15:49

Wij zijn vandaag een huis wezen bezichtigen.
Precies ons huis zeg maar,niet heel groot. Wel een grote tuin, garage en kantoorgedeelte.
Aankomende dinsdag sluit het bieden al, staat er sinds afgelopen donderdag op. Best wat bezichtigen geweest, maar dat zijn niet allemaal kopers.
Wij gaan een bod doen.
Rete spannend hoor, want in je hoofd ben je al aan het inrichten :')

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 15:58

Zeker spannend, Gillian! Eerste keer dat je een bod uitbrengt?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 16:24

Ja. Koophuis waar we nu zitten, is in 2007 aangekocht door mijn vriend.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:05

We zitten nu te dubben welk bedrag we moeten bieden.
Vp is 550.000
Huis gaat zeker boven de vp weg. Veel animo voor.
Wij hebben straks voor de verkoop van ons huis dezelfde makelaar als de verkoper.

fohadie

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:19

Lastig is dat he. Welke regio zit je? Voor hoeveel gaan vergelijkbare woningen weg? Wat adviseert je makelaar? Durf je aan zonder voorbehoud te bieden?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:41

Regio Heusden, bij Den Bosch.
Geen aankoopmakelaar, onze makelaar die we hebben ingeschakeld voor verkoop van ons huis, is dezelfde makelaar als de verkoper.
Zonder voorbehoud is lastig, ik durf niet te gokken wat de taxatiewaarde gaat zijn. Ik denk dat het huis hoog ingezet is.
Wat vergelijkbare woningen op hebben gebracht weet ik niet. Via het kadaster heb ik dat opgevraagd tegen betaling, recent (2024) 2 woningen maar groter perceel voor 530.000 en 670.000 ongeveer.
Het is echt een sfeervol huis, voelt je meteen thuis.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:46

Vooral kijken naar wat jij het waard vindt en wat er voor jou mogelijk is en niet teveel denken aan wat anderen zullen doen want dat weet je pas achteraf.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:47

Zit er geen "no cure no pay" aankoopmakelaar bij jullie in de buurt? Toen wij op die manier moesten bieden en een aankoopmakelaar hadden, werden we tenminste nog 2de :+
Klinkt niet goed maar toen we zelf een bod deden kwamen we echt niet in de buurt....

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:48

moonsparkle schreef:
Vooral kijken naar wat jij het waard vindt en wat er voor jou mogelijk is en niet teveel denken aan wat anderen zullen doen want dat weet je pas achteraf.

Dit hou ik ook altijd ik acht, het blijft toch altijd een gok en zou me niet teveel laten opjutten en kijken naar wat kan en waar jullie oké mee zijn.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:51

Ik denk dat je moet kijken naar jullie financiële mogelijkheden, het aantal m2 en de m2 prijs in de buurt en wat jullie vinden dat dit huis waard is.
Denk dat een kant en klaar huis rond die prijs richting 6 ton gaat, maar niet perse daar ver overheen, tenzij mensen een emotionele bieding doen.

Je kunt eventueel even half uur voor sluiting de makelaar bellen om te peilen wat er ligt, een goede motivatiebrief schrijven en een verklaring van een hypotheekadviseur met het maximale leenbedrag, zodat je aangeeft dat jullie daar echt goed over nagedacht hebben.

Veel succes!

Hier is het ouderlijk huis van mijn man verkocht:) Zat ook in prijsklasse van rond de 6 ton en aantal bezichtigingen viel tegen, uiteindelijk wel overboden, maar niet in de buurt van het percentage die wij hebben moeten overbieden (vraagprijs 489).

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:52

Dat gaan we ook doen.
We zijn er soort van over eens wat we het waard vinden.
En ben een motivatiebrief aan het schrijven.
Retespannend hoor, want ik zie ons daar echt wel wonen haha!
Maar goed, als het niet zo mag zijn, zijn we gelukkig niet dakloos :')

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 23:43

Heel eerlijk? Met de informatie die je geeft zal ik er niet te veel van verwachten. Ja, voor je gevoel is dit DE woning en ben je al aan het inrichten. Maar weet dat woningen in jou omgeving vet overboden worden en je eigenlijk al geen kans maakt als je met voorbehoud bied. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ken de markt in dit gebied en die is erg lastig. Niet wat je wilt horen, maar helaas wel de realiteit.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 23:51

Daar ben ik me van bewust.
Qua woonoppervlakte gaan we er zeker op achteruit. Dus echt heel ruim overbieden gaan we niet doen, dan is het niet voor ons weggelegd.
Dit is niet het eerste huis waar we achteraan zitten. Teleurstellingen hebben we inmiddels wel gehad haha, dus komt goed!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 00:38

gillian schreef:

Dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat dit je eerste bezichtiging en eerste bod was.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 07:33

fohadie schreef:
Heel eerlijk? Met de informatie die je geeft zal ik er niet te veel van verwachten. Ja, voor je gevoel is dit DE woning en ben je al aan het inrichten. Maar weet dat woningen in jou omgeving vet overboden worden en je eigenlijk al geen kans maakt als je met voorbehoud bied. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ken de markt in dit gebied en die is erg lastig. Niet wat je wilt horen, maar helaas wel de realiteit.

Naar mijn mening is er altijd een kans. Op een bezichtiging komen een x aantal mensen, daarvan doen dan een x aantal een bod en je weet niet wat voor bod ze neerleggen en met welk voorbehoud. Natuurlijk kun je er beter vanuit gaan dat je het niet wint zodat je minder teleurgesteld bent, maar ik denk dat er altijd wel een kans is.
Als je weinig eigen geld heb zou ik ook niet zonder voorbehoud van financiering veel durven te overbieden. Als de taxatie namelijk lager uitvalt heb je een probleem.

Evenals dat bieden zonder voorbehoud van een keuring, wat als het er netjes uitziet maar er blijkt lekkage, de fundering blijkt slecht, er blijkt een scheur te zitten die je zelf nog niet had gezien, de meterkast blijkt gevaarlijk, de draagconstructie is rot. Als je er zelf veel verstand van hebt dan is dat super, maar volgens mij als er toch iets groots blijkt en je hebt geen keuring gedaan dan wordt het volgens mij heel lastig dit als verborgen gebrek door te zetten omdat er gewezen kan worden op dat een keurder het wellicht wel had kunnen constateren.

Als het anders is hoor ik het ook graag hoor :D ik wil namelijk ook wel zoveel mogelijk kans maken.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 15-06-25 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 07:47

Ik vind bij veel panden zo'n keuring echt overrated. Je onderzoeksplicht kun je ook aan voldoen door heel veel kritische vragen aan de makelaar te stellen, goed de vragenlijst deel b te lezen en zelf goed te kijken. Zeker als je huis constructief niet spannend is, zou ik die wel durven laten zitten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 08:04

Maar hoe weet je of het huis constructief goed is? Of een scheur wel of geen kwaad kan? Of er schimmel zit door lekkage of slechte ventilatie? Of je draagvloer oke is? Het is me opgevallen dat veel makelaars qua technische vragen weinig kunnen beantwoorden. Als het iets is wat een keurder wel had kunnen vaststellen kunnen ze volgens mij nog steeds wijzen op onderzoeksplicht.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 09:23

fohadie schreef:
gillian schreef:

Dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat dit je eerste bezichtiging en eerste bod was.

Wel op een gewoon huis ja. Met schoonfamilie hebben we ook boerderijen gekeken met land erbij. Maar heel eerlijk wil ik niet zo groot omdat mijn vriend heel veel werkt op de boerderij van zijn ouders dus sta er dan grotendeels alleen voor.
Dit is wel het eerste bod wat we samen uitbrengen. Maar we hebben al een eigen huis.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:11

fohadie schreef:
Heel eerlijk? Met de informatie die je geeft zal ik er niet te veel van verwachten. Ja, voor je gevoel is dit DE woning en ben je al aan het inrichten. Maar weet dat woningen in jou omgeving vet overboden worden en je eigenlijk al geen kans maakt als je met voorbehoud bied.

Ik blijf het hiermee oneens. Als verkoper ga ik voor het hoogste bod, ook als dat met voorbehoud is. En dat zal misschien niet de standaard zijn, maar het gebeurt dus wel.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:23

Opzich hebben jullie gelijk hoor. Bieden zonder voorbehoud is ook onwijs spannend, ik durfde het eigenlijk ook niet aan, maar met dank aan een goede aankoopmakelaar met "inside information" wel.

En ik ken de regio waar Gillan zoekt. Daar is het doorgaands vet overbieden en zonder voorbehoud. Daar liggen de prijzen wat hoger dan andere gedeeltes van Brabant en is heel populair. Volgens mijn aankoopmakelaar sta je 1-0 achter als wel voorwaarden hebt.

Natuurlijk is dit niet voor heel Nederland zo, ik heb het echt specifiek over de regio waar Gillian zoekt. Ja, en je moet gewoon nog steeds mazzel hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:28

Ik heb het idee dat het ook wel iets is dat makelaars een beetje in stand houden. Door te zeggen zonder voorbehoud maak je geen kans gaan mensen ook sneller zonder voorbehoud bieden. Zonder voorbehoud is toch altijd een risico tenzij je al het geld zo hebt liggen om fundering/onverwachte grote klussen te kunnen financieren of als de taxatie opeens een stuk lager blijkt uit te vallen.

Heb ook weleens gehad dat een makelaar zei dat we als we bieden onder voorbehoud van keuring, we geen kans zouden maken, dat huis heeft vervolgens nog een beste tijd te koop gestaan.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 15-06-25 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:31

Wij mochten gister kijken bij ons nieuwe huis. <3 Over een maand krijgen we pas de sleutel, maar we wilden graag nog een keer kijken en opmeten zodat we weten hoeveel verf we nodig hebben, en of de nieuwe meubels er wel inpassen. Natuurlijk hebben we wel plattegronden, maar ik wil het graag voor me zien in het huis. Nu ook de huidige eigenaresse ontmoet en zij wilde graag meewerken. Wat blijkt: zij gaat twee deuren verderop wonen! Dus ze wordt onze buurvrouw. Dat appartement is ietsjes groter, maar persoonlijk vind ik haar oude huis (dus onze nieuwe huis) mooier.

Blijkbaar hield ze van verhuizen, dat doet ze gemiddeld om de 8-10 jaar en is echt een hobby van haar. Wat je leuk vind. :+ Ze wilde alleen deze buurt en wijk niet verlaten en ze woonde eigenlijk prima naar haar zin, alleen begon het weer te kriebelen om te verhuizen. Toevallig kwam het appartement twee deuren verderop vrij, en was voor haar de keuze snel gemaakt. Dit wisten wij niet toen we gingen bezichtigen en bieden. We wisten dat het andere appartement verkocht was, en ook voor hoeveel maar niet dat het dezelfde eigenaar was als die nu ons huis verkocht. Ik vond het wel grappig.

Bij ons is inmiddels alles rond: hypotheek, bankgarantie,notaris enz. Zelfs het tijdstip wanneer we gaan tekenen en de sleuteloverdracht is. Helaas dus nog een maand wachten. Kan niet wachten! Haha.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:32

moonsparkle schreef:
Ik heb het idee dat het ook wel iets is dat makelaars een beetje in stand houden. Door te zeggen zonder voorbehoud maak je geen kans gaan mensen ook sneller zonder voorbehoud bieden. Zonder voorbehoud is toch altijd een risico tenzij je al het geld zo hebt liggen om fundering/onverwachte grote klussen te kunnen financieren of als de taxatie opeens een stuk lager blijkt uit te vallen.

Heb ook weleens gehad dat een makelaar zei dat we met keuring geen kans zouden maken, dat huis heeft vervolgens nog een beste tijd te koop gestaan.

Daar heb je gelijk in hoor. En ik vond het ook een vies spelletje wat sommige makelaars onder elkaar doen. Zo drijven ze de prijzen alleen maar op en maken ze de huizengekte alleen maar erger. Echt niet leuk!