Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:13

Ik zat met deze reactie even in het verkeerde topic :'). Maar aansluitend op deze discussie: er mag in de maatschappij wat minder focus liggen op extraverten. Niet dat die er niet mogen zijn uiteraard, maar ze worden als veel positiever gezien en extraverte handelingen worden duidelijk gewaardeerd. Terwijl introversie ook hele waardevolle dingen met zich meebrengt. Er mag best aandacht voor zijn dat introverten zich anders presenteren.

maralyn

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:20

Grasmaaien in februari.
En helemaal op Valentijnsdag.

Nee. Dat vind ik niet oké :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:22

Sheran schreef:
Ik zat met deze reactie even in het verkeerde topic :'). Maar aansluitend op deze discussie: er mag in de maatschappij wat minder focus liggen op extraverten. Niet dat die er niet mogen zijn uiteraard, maar ze worden als veel positiever gezien en extraverte handelingen worden duidelijk gewaardeerd. Terwijl introversie ook hele waardevolle dingen met zich meebrengt. Er mag best aandacht voor zijn dat introverten zich anders presenteren.

Amen. Ik vind vaak dat introvertie juist uitgebalanceerder en meer uitgedacht ergens aan kunnen staan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:00

Sheran schreef:

Ik denk niet dat dat een impopulaire mening is. :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:03

Nou hier komt ie dan, passend bij vandaag.

Valentijnsdag is zwaar overtrokken gedoe.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:09

JudithO schreef:

En ook deze gaat veel medestanders trekken. Ik ben de eerste. *\o/*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:12

corinep schreef:
Ik vind dat vrouwen echt beter zouden moeten leren voor zichzelf op te komen. Duidelijk hun grenzen aan leren geven en hun eigenwaarde opbouwen en krachten versterken.

Geen victim blaming, slut shaming, mom shaming of andere populaire termen. Jaloezie, jezelf vergelijken met een ander, onzekerheid, al die perfecte plaatjes op social media zijn giftig wat mij betreft.

Als wij vrouwen wat meer in onze kracht zouden staan zou er een stuk minder groot probleem zijn. Dan mogen die mannen op ons "jagen" omdat we duidelijk aan kunnen geven of we er van gediend zijn of niet. Niet alleen maar vage hints die mannen niet altijd begrijpen...

Besef wel dat van de duizenden jaren dat wij op de aarde rondlopen, wij pas in 1919 actief kiesrecht kregen en vrouwen pas sinds 1957 handelsbekwaam werden (voor die tijd mochten we dus geen bankrekening openen of zelf geld beheren).

De vrouwenemancipatie is nog heel jong.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 14-02-22 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:15

maralyn schreef:
Grasmaaien in februari.

Zo dan, die is wel érg vroeg met grasmaaien ook.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:32

soesita schreef:
Sheran schreef:

Ik denk niet dat dat een impopulaire mening is. :)

Ik hoop het. In het dagelijks leven voelt het wel zo, en ik lees hier ook dingen als 'gewoon je mond opentrekken' :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:55

Sheran schreef:
Ik hoop het. In het dagelijks leven voelt het wel zo, en ik lees hier ook dingen als 'gewoon je mond opentrekken' :)
Tegelijkertijd denk ik wel dat veel introverte mensen zich al vrij snel neerleggen bij hun 'introvert zijn' en dat veel mensen het ook verwarren met antisociaal zijn. Dingen als 'gewoon je mond opentrekken' kun je, tot op zekere hoogte, leren en soms moet dat ook gewoon om iets gedaan te krijgen of om ergens te komen. Ik ben van nature heel introvert, verlegen en afwachtend, maar dat verlegen en afwachtend zijn is door de jaren heen wel veranderd en hangt ook wel samen met groeiend zelfvertrouwen. Het maakt me niet minder introvert, en ik ben nog steeds vrij gesloten en gereserveerd, maar het maakt wel dat ik veel meer mijn potentie kan benutten en eigenlijk vinden veel werkgevers het vaak wel een breath of fresh air doordat ik inmiddels wel vrij sociaal ben, best de leiding durf te pakken in dingen, snel beslissingen kan nemen etc., maar ook nog steeds rustig eerst dingen kan overwegen, of gewoon de kop naar beneden kan doen en geconcentreerd aan het werk kan zijn als dat nodig is.

Dat is in gedrag wel echt een verschil van dag en nacht vergeleken met toen ik jong was - hoewel ik nog steeds slecht ben in oppervlakkige small talk -, maar vraag me of ik liever de rest van m'n leven in een kamer met boeken zit of in de disco sta met allemaal mensen om me heen, dan is het antwoord makkelijk. :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-22 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:56

Matheno schreef:
maralyn schreef:
Grasmaaien in februari.

Zo dan, die is wel érg vroeg met grasmaaien ook.

Helaas komt dit er achter aan: hij maait om de dag z'n gras... Dit wordt dus een ellendig lange zomer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:00

Mkango schreef:
Sheran schreef:
Tegelijkertijd denk ik wel dat veel introverte mensen zich al vrij snel neerleggen bij hun 'introvert zijn' en dat veel mensen het ook verwarren met antisociaal zijn. Dingen als 'gewoon je mond opentrekken' kun je, tot op zekere hoogte, leren en soms moet dat ook gewoon om iets gedaan te krijgen of om ergens te komen. Ik ben van nature heel introvert, verlegen en afwachtend, maar dat verlegen en afwachtend zijn is door de jaren heen wel veranderd en hangt ook wel samen met groeiend zelfvertrouwen. Het maakt me niet minder introvert, en ik ben nog steeds vrij gesloten en gereserveerd, maar het maakt wel dat ik veel meer mijn potentie kan benutten en eigenlijk vinden veel werkgevers het vaak wel een breath of fresh air doordat ik inmiddels wel vrij sociaal ben, best de leiding durf te pakken in dingen, snel beslissingen kan nemen etc., maar ook nog steeds rustig eerst dingen kan overwegen, of gewoon de kop naar beneden kan doen en geconcentreerd aan het werk kan zijn als dat nodig is.

Dat is in gedrag wel echt een verschil van dag en nacht vergeleken met toen ik jong was - hoewel ik nog steeds slecht ben in oppervlakkige small talk -, maar vraag me of ik liever de rest van m'n leven in een kamer met boeken zit of in de disco sta met allemaal mensen om me heen, dan is het antwoord makkelijk. :))

Ben het met je eens, maar deels beschrijf je ook juist waar ik een probleem mee heb: het jezelf continu in de picture moeten werken. Natuurlijk moet je om dingen vragen, je kunt ook niet van mensen verwachten dat ze gedachten kunnen lezen. Maar je kunt, bijvoorbeeld als werkgever, ook zelf dat stapje doen en in je hoofd houden dat geen nieuws soms ook goed nieuws is - dat er mensen zijn die heel goed werk doen zonder dat de hele tijd aan de grote klok te hangen. Of dat nadenkendheid niet altijd desinteresse is. En dat ook introverten uitstekend leiding kunnen geven als je ze de kans geeft.

En dat je gewoon soms wat ruimte moet laten in een gesprek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:13

_San87_ schreef:
corinep schreef:
Ik vind dat vrouwen echt beter zouden moeten leren voor zichzelf op te komen. Duidelijk hun grenzen aan leren geven en hun eigenwaarde opbouwen en krachten versterken.

Geen victim blaming, slut shaming, mom shaming of andere populaire termen. Jaloezie, jezelf vergelijken met een ander, onzekerheid, al die perfecte plaatjes op social media zijn giftig wat mij betreft.

Als wij vrouwen wat meer in onze kracht zouden staan zou er een stuk minder groot probleem zijn. Dan mogen die mannen op ons "jagen" omdat we duidelijk aan kunnen geven of we er van gediend zijn of niet. Niet alleen maar vage hints die mannen niet altijd begrijpen...

Besef wel dat van de duizenden jaren dat wij op de aarde rondlopen, wij pas in 1919 actief kiesrecht kregen en vrouwen pas sinds 1957 handelsbekwaam werden (voor die tijd mochten we dus geen bankrekening openen of zelf geld beheren).

Ehm, in onze opvattingen is dat zo. In andere culturen en andere periodes werd daar heel anders over gedacht.
Of dat beter of slechter is, hangt af van welke tijd, welke cultuur en welk perspectief je gebruikt, maar het bekrompen "westerse" gedachtengoed is ook maar een paar honderd jaar oud......

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:20

ikke schreef:
_San87_ schreef:

Ehm, in onze opvattingen is dat zo. In andere culturen en andere periodes werd daar heel anders over gedacht.
Of dat beter of slechter is, hangt af van welke tijd, welke cultuur en welk perspectief je gebruikt, maar het bekrompen "westerse" gedachtengoed is ook maar een paar honderd jaar oud......

Ik weet niet zo goed waarom jij lijkt te denken dat ik het over andere culturen en periodes heb? Of lees ik verkeerd.

Ik heb het over Nederland en de Nederlandse emancipatiegeschiedenis.

Ik bedoelde er mee aan te geven, dat vrouwen pas vrij recent de mogelijkheid hebben gekregen 'in hun kracht' te kunnen staan in Nederland en dat een ommezwaai van wat eeuwen normaal was, tijd nodig heeft.

poedersuiker term, trouwens, in je kracht staan :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:29

Sheran schreef:
Ben het met je eens, maar deels beschrijf je ook juist waar ik een probleem mee heb: het jezelf continu in de picture moeten werken. Natuurlijk moet je om dingen vragen, je kunt ook niet van mensen verwachten dat ze gedachten kunnen lezen. Maar je kunt, bijvoorbeeld als werkgever, ook zelf dat stapje doen en in je hoofd houden dat geen nieuws soms ook goed nieuws is - dat er mensen zijn die heel goed werk doen zonder dat de hele tijd aan de grote klok te hangen. Of dat nadenkendheid niet altijd desinteresse is. En dat ook introverten uitstekend leiding kunnen geven als je ze de kans geeft.

En dat je gewoon soms wat ruimte moet laten in een gesprek.
Eens. :j Wat dat betreft heb ik misschien ook wel gewoon veel mazzel gehad met werkgevers tot nu toe hoor, want ik heb me op het werk nooit echt hoeven overschreeuwen om erkend en gezien te worden. In het begin is het voor veel mensen wel een beetje wennen dat ik niet om ieder wissewasje in hun chat hang of aan hun bureau sta of dat ik de halve dag zit te keten met collega's, maar als het kwartje idd valt dat 'geen nieuws is goed nieuws,' vinden mensen het vaak heel prettig en krijg ik vanzelf die erkenning.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:32

Dat is inderdaad heel erg fijn! :j Helaas gebeurt dat lang niet overal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:33

JudithO schreef:

Afbeelding
:Y)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:38

Introvert/ extravert heeft niks te maken met verlegen zijn, rustig zijn of stil zijn. Die fabel moet eens de wereld uit *D Het zegt puur wat over hoe jij je energie verliest en oplaadt. Introverte mensen kunnen dus heel sociaal, druk en dominant zijn, maar moeten daarna in hun eentje opladen van dat soort interacties. Net zoals extraverten rustig en verlegen kunnen zijn, maar wel rond mensen moeten zijn om op te laden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:58

BaileyMix schreef:
Introvert/ extravert heeft niks te maken met verlegen zijn, rustig zijn of stil zijn. Die fabel moet eens de wereld uit *D Het zegt puur wat over hoe jij je energie verliest en oplaadt. Introverte mensen kunnen dus heel sociaal, druk en dominant zijn, maar moeten daarna in hun eentje opladen van dat soort interacties. Net zoals extraverten rustig en verlegen kunnen zijn, maar wel rond mensen moeten zijn om op te laden.

Dat verklaart een hoop!!!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:02

BaileyMix schreef:

Oh? Ik wist dat dit een van de parameters was, wist niet dat het “de” parameter was!
Dacht dat er wel vaak specifieke gedragingen waren rondom introverte personen bijvoorbeeld (vaker verlegen etc)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:21

_San87_ schreef:
ikke schreef:

Ik weet niet zo goed waarom jij lijkt te denken dat ik het over andere culturen en periodes heb? Of lees ik verkeerd.

Ik heb het over Nederland en de Nederlandse emancipatiegeschiedenis.

Ik bedoelde er mee aan te geven, dat vrouwen pas vrij recent de mogelijkheid hebben gekregen 'in hun kracht' te kunnen staan in Nederland en dat een ommezwaai van wat eeuwen normaal was, tijd nodig heeft.

poedersuiker term, trouwens, in je kracht staan :').

Nee, ik probeer een breder perspectief te geven aan je uitspraak.

In ons bekrompen westerse opvattinkje hebben vrouwen pas recent iets meer recht dan het aanrecht maar kijk je in de geschiedenis van de mensheid, zijn er culturen en tijdperken geweest waarbij dit heel anders lag.

En nog los daarvan en om in de lijn van dit topic te blijven: mannen en vrouwen kunnen nooit gelijk zijn.
Ieder heeft specifieke taken in het voortbestaan van het menselijk ras. De fout die gemaakt wordt is dat er "belangrijkheid" aan taken wordt toegekend die er helemaal niet is.
Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig. Alleen als beide evenveel respect voor de ander aan de dag leggen, komen we ergens.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:29

Nielojram schreef:
JudithO schreef:

[ [url=m/heXrhH.jpg]Afbeelding[/url] ]
:Y)

_O- _O-

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:49

Sheran schreef:

Ik denk niet dat het een impopulaire mening is, maar wel iets dat veel te weinig erkenning krijgt. Als introvert word je al sneller 'negatief' beoordeeld omdat je je niet zomaar overal ingooit, of omdat je collega's minder inkijk geeft in je leven. Dan ook de stereotypen dat je als introvert verlegen, onzeker, asociaal,... bent terwijl dat helemaal niet zo moet zijn. De TED-talk "The Power of Introverts" schept hier een helder beeld over.

Op mijn stages kreeg ik vaak het ideaalbeeld te horen dat ik meer 'open' mag zijn en dat ik 'afwachtend' ben. Wat als ik daar nu gewoon geen zin in heb? :+ (Ik snap het wel hoor, dat mensen soms graag 'meer' willen weten, maar het is vermoeiend om dit telkens opnieuw te moeten horen, terwijl deze eigenschappen mijn functioneren niet per se negatief beïnvloeden. Het ging dan vaak over 'losse' communicatie, niet over het uitvoeren van de taken zelf. Je krijgt telkens het signaal dat wie je bent als persoon 'niet oké' is.)
Gelukkig kon mijn stagelector mijn persoonlijkheid wel waarderen, en gaf hij de punten ook. :')

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:14

Mars schreef:
Vanaf het moment dat zo’n hufter begint met meppen heb je de keuze:
1. ik blijf en ikzelf én mogelijk mijn kind krijgen vaker klappen
2. Ik ga weg met kind en al
3. Ik accepteer zelf de klappen maar ga wel mijn kind uit deze gevaarlijke situatie halen

Choose the behaviour, choose the consequences

Kiezen om te blijven met zo’n jong kind is dus datzelfde kind blootstellen aan een hufter met losse handjes. Dat is imo even schadelijk als wat de hufter doet. Kind heeft dan dus geen enkele ouder meer in zijn team. Dát vind ik kwalijk.

Het klinkt bijna simpel zoals je het brengt, maar in de praktijk van het echte leven gaan dingen vaak net even anders dan de theorie.
Ik vind dus dat je er te makkelijk over babbelt, en het slachtoffer een trap na geeft. Maar ja, veilig thuis schrijft het makkelijk he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:35

De eerste reactie in een topic is vaak het rationeelste/zinnigste.
De reaguurders daarna borduren eromheen.