Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HopeMyDay

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 13:21

Ik heb net de eerste pepers en paprika's al voorgezaaid. 2 weken eerder dan vorig jaar maar ik kon werkelijk niet meer wachten :')

Mijn paddenstoelen gaan ook goed trouwens! Als er een nieuwe vlucht staat dan zal ik een foto erbij zetten.

En inderdaad Moestuin, hoe is het met het schaap?

En met de rest, zijn jullie ook al helemaal klaar voor het groeiseizoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 13:30

Nog steeds geen uier maar ook geen lam. Ze was gisteren wel ziek en zwaar aan het ademen, dus even opgevoeld maar geen ontsluiten. Dus of ze is het tussendoor verloren en ergens op het einde toch nog herdekt, wat haar voor begin maart maakt. Of het is toch echt voor de komende dagen.

Ze was overigens ziek omwille van een hoefzweer en zij voelt haar daar ontzettend zielig bij :=

Nog niets voorbereid hier _O-

En uiteraard ook mijn beste wensen voor iedereen!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 14:17

Ik kan mijn vorige post niet meer bewerken maar wilde deze toch wel even met jullie delen.

Afbeelding

Onze bijen vieren nieuwjaar ook uitgebreid :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 14:20

<3 hopelijk mag ik daar dit jaar ook mee beginnen.
Ik ga nog maar eens zaad bij-bestellen zodat ik ook dit jaar op tijd kan voorzaaien. En wat ik al heb kan ik binnenkort al mee beginnen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 14:34

Ben de zaden lijst aan het klaar maken. Alleen prei, sla en veldsla gezaaid nog. Met de rest wacht ik nog even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 14:37

HopeMyDay schreef:
Ik kan mijn vorige post niet meer bewerken maar wilde deze toch wel even met jullie delen.

[ [url=m/nxoLMm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze bijen vieren nieuwjaar ook uitgebreid :')

Ach wat mooi om te zien!

Iedereen veel bestelplezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 22:59

Dit is toch puur genieten <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 01:36

Gefeliciteerd.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 09:16

Heerlijk moestuin! Hoe is het met doe ene ooi?

Ik heb de nieuwe zaden ookal binnen! Moest eerst de moestuin helemaal gewied en gemulched hebben van mijzelf en dat is gelukt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:31

Voorlopig niets. Als er tegen zondag nog geen lam is hou ik er rekening mee dat ze voor eind februari is :j Ondanks dat alles al rood en gezwollen ziet daar achter, maar goed. Ik heb hier al van alles en nog wat gezien dus ik verschiet van niets meer als het aankomt op signalen voor een naderende geboorte :+ Bij de geiten ook nog niets. Heb mijn datums al -tig keer gecontroleerd en ik heb toch echt alles juist opgeschreven _O-

Het begint echt weet te kriebelen nu het januari is om te zaaien <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:12

Ik ben weer een kip verloren. Gisteren niets aan de hand en lag vandaag verlamd in de tuin, reutelend.
Ze was al wel een tijd aan het niezen, maar dat had ik ook met een andere kip en de dierenarts zei toen dat er niets aan te doen was, zolang ze verder gewoon meededen. Kip was verder in blakende gezondheid namelijk. Antibioticakuur hielp toen niets. Dus daarom ook deze kip 'laten lopen' omdat ze het verder zo goed deed. En vandaag ineens over. Dierenarts kon er niets over zeggen wat er aan de hand was. Kan het toch een verkoudheid zijn die longontsteking werd, maar waar komt dan die verlamming vandaan? Of is het een late Marek? Kip is van juni, dus al ruim een half jaar oud. Kan dat wel? Hoe bang moet ik zijn voor de rest van mijn kippen?
Verlamd = ze kon de poten nog wel bewegen / tegendruk geven, maar wilde er niet op staan. Met name links niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:14

Ach wat sneu Century. Ik gok op de longontsteking met dit kou/warm, nat/droog weer. Bah, ene week -6 en week erop is het 18 graden. Dat is voor niets en niemand goed :n

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:15

Worden ze daar ook verlamd van? Want dat was toch wel heel gek. Dierenarts vond dat ook niet logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:18

Zeker dat het verlamd is? Onderkoeling kan ook lijken op verlamming. Dan heb je echt gewoon dood gewicht vast maar eenmaal op temperatuur komt er toch wat leven in.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:24

De dierenarts had het wel over verlamming. Ik weet het niet zo goed.
Had ik haar dan toch kunnen redden, als ik haar eerder naar de dierenarts had gebracht? En hadden we toch antibiotica kunnen proberen? Kan een longontsteking zo plotseling toeslaan?
Ik snap dat jullie hier het antwoord ook niet op hebben, maar dat zijn vragen die bij mij spelen.
Het was mijn eigen uitgebroede kip, de enige, Piep de Orpington, en ze was echt prachtig en lief. Ik ga haar enorm missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:28

Longontsteking kan gigantisch snel gaan. Ik ging vroeger ook met alles naar de dierenarts. Maar als ik dieren vind zoals jou kip die al redelijk ver heen zijn dan is warmte, vocht en glucose the way to go. Knappen ze daar binnen enkele uren van op dan is de dierenarts nog een optie. Doen ze dat niet dan kan een dierenarts ook niet veel meer extra doen is mijn ervaring. Dan zijn ze gewoon echt al te ver.
Uiteindelijk moet het lichaam nog sterk genoeg zijn om de antibiotica kans te geven om te beginnen werken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:38

Century schreef:
Had ik haar dan toch kunnen redden, als ik haar eerder naar de dierenarts had gebracht? En hadden we toch antibiotica kunnen proberen? Kan een longontsteking zo plotseling toeslaan?
Ik snap dat jullie hier het antwoord ook niet op hebben, maar dat zijn vragen die bij mij spelen.
Het was mijn eigen uitgebroede kip, de enige, Piep de Orpington, en ze was echt prachtig en lief. Ik ga haar enorm missen.

Sterkte :knuffel:

Geweldig beeld die bijen! Hoop hier dit jaar of volgend jaar ook een kast te hebben staan <3

@Moestuin: wat een leuke plaatjes met je schapen!

Wanneer beginnen jullie met (voor)zaaien? Moestuin is net helemaal gemulchd en heeft nog een laag paardenmest gehad, dus wij zijn er weer klaar voor :Y)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:41

Solleke_Noah schreef:
Century schreef:

Sterkte :knuffel:

Geweldig beeld die bijen! Hoop hier dit jaar of volgend jaar ook een kast te hebben staan <3

@Moestuin: wat een leuke plaatjes met je schapen!

Wanneer beginnen jullie met (voor)zaaien? Moestuin is net helemaal gemulchd en heeft nog een laag paardenmest gehad, dus wij zijn er weer klaar voor :Y)

Och Century, wat sneu! Snot kan ook nog, dat begint vaak bij 1 kip maar verspreid snel onder de rest.. dat gaat ook zo snel.

Ik ben al begonnen met voorzaaien :') pepers en paprika's doen er heel lang over om groot te worden dus dat zijn de eerste die in de grond gaan. Volgende maand zijn de erwten (buiten) en tomaten (voorzaaien) aan de beurt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:43

Dierenarts vond haar te ver heen. Daarom is ze ook gelijk ingeslapen. Ik merk dat ik toch wat twijfels heb, maar ik weet ook dat ze kundig is. Ik denk dan maar vertrouwen dat ik haar ook niet had kunnen redden.

Snot denk ik niet omdat ze schone ogen en neus heeft, de rest ook. Rest gedraagt zich gelukkig goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:10

sterkte Century, altijd rot dit soort dingen. Waren het geen symptomen van vogelgriep? aangezien dat nu ook hard om zich heen grijpt. ovp schijnen ook heel veel ganzen dood te gaan .

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:01

Sterkte Century! Kippen gaan soms zo hard en zo snel dat het gewoon niet e bevatten is. Hier met 1 haan gehad, 's ochtends niks aan de hand en in de avond was hij ineens dood. Nog maar 20 weken oud. Verlamming bij longontsteking lijkt mij sterk maar misschien wel door een onderkoeling dat ze verlamd leek.
Heel veel sterkte met het verlies!

Hier nog niet aan het voorzaaien. Is dat niet nu ook al wat vroeg? (ohh wat ben ik nog een leek :oo )

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:33

Sterkte Century, ik weet hoe jij je voelt.
's Ochtends de haan dood in het hok vinden, hartstilstand, is niet grappig.
Een maand later een hen missen bij het voeren, die ligt met verlate marek ineens in het hok je vrolijk aan te kijken. Vooral die laatste was echt erg pijnlijk. Beestje was nog topfit, maar met een poot naar voren en poot naar achteren die niet meer bewogen was het uiteraard geen doen meer.
Ik slacht ook kippen, maar de leghennen en volwassen hanen zijn mijn maatjes en worden begraven. Zelfs Trump de eend moest ik een traantje bij wegpinken, ondanks dat dat beest me echt tot madness dreef regelmatig met zijn gekwaak.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:34

Afhankelijk van wat je wil zaaien nu al.

Zomerprei kan t/m februari zaaien. Met dat ik een kas heb dus nu ook winterspinazie, winter andijvie en sla gezaaid.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 17:48

Vogelgriep lijkt het niet, symptomen zijn anders. Ik denk toch de longontsteking. Daar hoeven ze niet aan dood te gaan maar dit ging blijkbaar te snel en zag ik te laat :\
Bedankt voor jullie steun in ieder geval! Fijn dat jullie het ook begrijpen. Ik heb ook kippen laten slachten, maar dit zijn inderdaad onze maatjes, waar ik me echt aan gehecht heb. Zeker als het je allereerste kuiken is dat je zelf hebt uitgebroed en op hebt zien groeien. Dat doet gewoon pijn.

Iets leukers, ik heb ook weer nieuw zaad besteld bij Vreeken, meer dan ik eerst van plan was. Er is teveel leuks. Zaaien wacht ik nog even mee.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:06

Sterkte Century.

Ik heb nog niks voorgezaaid, maar ben de tuin aan het aanpakken. De hortensia´s zijn eruit. *\o/*
Nu gaan er blauwe bessen in, een braam, een perenboom en een appelbes en de frambozen mogen ook blijven. Verder heeft onze vijgenboom, die wij vorig jaar hebben gekregen ook overleefd en met de druiven die wij nog in de tuin hebben, is het een echte snoeptuin aan het worden :)