Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:16

Echwel schreef:
PSvanLot schreef:
Hadden jullie ook gezien toen De Jonge hamsteren zei dat hij naar de doventolk keek, even wachtte en daarna nog een keer het woord herhaalde haha.

Schitterend!

Helaas gemist

Misschien voor sommigen duidelijker moeten zijn dat je thuis moet blijven...
Niet voor je pleziertjes of wat dan ook de deur uit

Eerste hit als je op Twitter #hamsteren intoetst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:16

Ik vond het goed dat DeJonge ook aandacht besteedde aan mensen die net in/uit de marge vallen.. dagbestedingen, dementie etc..

Rutte deed het goed, maar doet wel een ENORM beroep op het verstandelijk vermogen van de Nederlanders.. Nu was het dit weekend nog fris, maar ik ben een beetje benauwd voor wat er gaat gebeuren als het straks in het weekend 20 graden word.. Als iedereen dan en masse naar de vogeltjes gaat luisteren wordt het wel weer problematisch denk..

Wat ik me afvroeg, de berichten uit de landen waar ziekenhuispersoneel overleden is aan Corona, is dat ook al in NL gebeurd?

En ik vind het knap dat journalisten precies zo vragen kunnen stellen dat het lijkt alsof het misgaat.. "dus u heeft geen 2500 IC bedden op de kritische grens?"

En de ene journalist zegt "u kijkt 4 weken vooruit, waarom zo lang?" en dan de volgende "u zegt tot 26 april, waarom zo kort?" :')

Rutte heeft wel regelmatig gezegd "blijf thuis!!" maar oostindisch doof is ook een aandoening helaas...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:17

De maatregelen zijn poedersuiker voor iedereen, of je nu op een boerderij of een flat woont. Een goede school weet allang welke kinderen in een kwetsbare thuissituatie en laat ze naar school komen, bij ons wel in ieder geval. Maar dit is een toestand die ons allemaal aangaat, voor de een weegt hij wat zwaarder dan voor de ander maar het is en niet anders. Dan kun je je heel boos of verdrietig maken maar daar heb je alleen jezelf mee.
We moeten ons allemaal schikken om zoveel mogelijk levens te redden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:17

Zeker het verplaatsen van de ene provincie/streek naar de andere moet je dus niet doen..
Zeker niet als dat niet noodzakelijk is

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:18

Rutte zei duidelijk genoeg, ga niet door Nederland reizen, blijf thuis.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:19

Ik merk dat we vanuit de organisatie waar ik voor werk (welzijnsinstelling) dat er van alles wordt bedacht en creatief wordt omgegaan met hulpvragen. Zo is er een telefoonlijn geopend voor mensen die zich eenzaam of rot voelen en even van zich af willen praten.
Daarnaast is er vanuit de overheid de opdracht gegeven aan gemeentes om kwetsbare jeugdigen in kaart te brengen en te kijken of er voor deze kinderen een aantal dagdelen school open kan, voor kinderen waar school de veilige haven is en waar het thuis niet lekker gaat. Daar zijn we ook druk mee bezig.
En zo nog meer initiatieven. Schrijnende situaties maar ook mooi om te zien hoe de initiatieven de grond uit ploppen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:20

Nu maar hopen dat iedereen thuis blijft of op gepaste afstand als het mooier weer word

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:21

Ik moet zeggen, hier in de 55+ flat zitten we alemaal op de galerij voor onze eigen deur gezamenlijk aan de koffie

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:24

Echwel schreef:
Het is de noeilijkste tijd buiten oorlogstijd.

Dat zegt even genoeg
..

Er is nu een risico voor iedereen om ziek te worden en misschien zelfs dood te gaan, maar je weet niet wie je "neer haalt".
De vijand is onzichtbaar en kan je beste vriend, je partner of je collega zijn.

Ik zie het verschil niet direct. We lopen allemaal risico, niemand uitgezonderd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:26

Ik hoop dat het toedienen van plasma deze week een kleine doorbraak kan betekenen bij de behandeling en wel zo dat mensen herstellen en veel sneller van de beademing afkunnen . Dan krijgen ziekenhuizen wat lucht.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:26

Cer schreef:
Wat ik me afvroeg, de berichten uit de landen waar ziekenhuispersoneel overleden is aan Corona, is dat ook al in NL gebeurd?

Nog niets over gehoord dus denk van niet. In Limburg ligt er wel een arts assistent op de IC.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bddaf270/

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:27

bigone schreef:
Cookies schreef:
De Noorse medici hebben samen met het Noorse leger een nieuw type beademingsapparaat ontwikkeld die ze heel snel kunnen produceren. Echt top hoe verschillende afdelingen zo samenwerken.

Heb je daar een link van?
Vond het ook goed om te horen dat er vandaag al totaal 1900 ic plekken zijn.

https://www.aftenposten.no/norge/i/zGJr ... spiratorer

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:27

Ik heb wel gemerkt dat voornamelijk de boomers finaal maling hebben aan de maatregelen.

In de supermarkt stappen ze zo in mijn aura. Er stond er een met een kind op zijn arm op het erf op stal. “Mogen we even de paarden aaien?”

Gewoon met een snotneus naar buiten, gewoon in paren boodschappen doen etc.

Of het is iets lokaals, of het is toeval. Maar erger me rot.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:32

corine1981 schreef:
Ik zie het verschil niet direct. We lopen allemaal risico, niemand uitgezonderd.

Niemand die je bewust zal vermoorden om je kleur of geloof

Niemand die je voor 7,50 veraad aan de vijand..

Nee iedereen loopt risico, maar niet iedereen gaat er dood aan

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:35

bigone schreef:
De maatregelen zijn poedersuiker voor iedereen, of je nu op een boerderij of een flat woont. Een goede school weet allang welke kinderen in een kwetsbare thuissituatie en laat ze naar school komen, bij ons wel in ieder geval. Maar dit is een toestand die ons allemaal aangaat, voor de een weegt hij wat zwaarder dan voor de ander maar het is en niet anders. Dan kun je je heel boos of verdrietig maken maar daar heb je alleen jezelf mee.
We moeten ons allemaal schikken om zoveel mogelijk levens te redden.

Op basisscholen ja.. maar ik weet best wel, welke 3 leerlingen het zwaar hebben in mijn klas en dit ook best gemeld maar we kunnen niks.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:36

Echwel schreef:

Wel mensen die voor 7,50 aan premiekorting best de zorg willen afbreken hoor. Zolang het henzelf niet raakt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:36

Tallie1979 schreef:
Ik heb wel gemerkt dat voornamelijk de boomers finaal maling hebben aan de maatregelen.

In de supermarkt stappen ze zo in mijn aura. Er stond er een met een kind op zijn arm op het erf op stal. “Mogen we even de paarden aaien?”

Gewoon met een snotneus naar buiten, gewoon in paren boodschappen doen etc.

Of het is iets lokaals, of het is toeval. Maar erger me rot.

Boomers? Van 1945 tot 1960? Ik zit al vier weken thuis en mijd iedereen als de pest dus wil je niet iedereen over één kam scheren? Wat dat je van sommige jonkies in grote groepen die het vertikken om aan de kant te gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:39

Echwel schreef:
corine1981 schreef:

Niemand die je bewust zal vermoorden om je kleur of geloof

Nee iedereen loopt risico, maar niet iedereen gaat er dood aan

Geen martelingen, verkrachtingen, afgefikte huizen, lege supermarkten, hongersdood, doodvriezen.....

Nee, ik snap niet eens hoe men dat vergelijk durft te trekken :o

Iedere dag gaan 12000 kinderen dood van de honger, who cares, als je maar geen Corona krijgt, toch?
De mens kijkt zelden verder dan z‘n eigen stoepje wat dat betreft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:43

bigone schreef:
Boomers? Van 1945 tot 1960? Ik zit al vier weken thuis en mijd iedereen als de pest dus wil je niet iedereen over één kam scheren? Wat dat je van sommige jonkies in grote groepen die het vertikken om aan de kant te gaan.

1930-1940: Stille Generatie
1940-1955: Babyboomers
1955-1970: Generatie X
1970-1985: Praktische generatie/Patatgeneratie
1980-1994: Generatie Y/Millennials
1990-2000: Generatie Z
2000-2011: Generatie Alpha

babyboomers zijn nu dan ongeveer..65? lopen die met kinderen op hun arm? :+
Ik ben de patatpraktische generatie gelukkig :Y)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:45

Shadow0 schreef:
Echwel schreef:

Wel mensen die voor 7,50 aan premiekorting best de zorg willen afbreken hoor. Zolang het henzelf niet raakt...

Dat is toch wel iets anders dan hierboven genoemd wordt. Tsjonge wat kan jij drammen.

Ik vind het hele duidelijke en heldere maatregelen, Rutte deed het goed :j
Eens kijken hoe de Nederlanders het doen met mooi weer straks.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:55

Citaat:
Geen martelingen, verkrachtingen, afgefikte huizen, lege supermarkten, hongersdood, doodvriezen.....

Nee, ik snap niet eens hoe men dat vergelijk durft te trekken :o

Iedere dag gaan 12000 kinderen dood van de honger, who cares, als je maar geen Corona krijgt, toch?
De mens kijkt zelden verder dan z‘n eigen stoepje wat dat betreft.

En tóch, ik vrees nog steeds dat ook zo'n scenario werkelijkheid kan worden wanneer er toch onverhoopt tekorten komen.
Kijk naar de bewapening van de Amerikanen.

Maar goéd, laten we vooral hopen dat dit niet uitkomt... en dan is hooguit de dreiging op dood en overbelasting van de zorg vergelijkbaar, ik zal nuanceren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:00

Echwel schreef:
Ik moet zeggen, hier in de 55+ flat zitten we alemaal op de galerij voor onze eigen deur gezamenlijk aan de koffie

Mijn buurman van 85 is nog altijd hovenier... Heeft ook diverse tuintjes...

Ik heb hem nog geen dag (met uitzondering van zondag) thuis gezien...
Misschien hoeft hij geen mensen te spreken, kan goed... Maar hij heeft een vrouw thuis zitten van dezelfde leeftijd die behoorlijk risico is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:06

Corine, een uitbraak van een oorlog is dan nog steeds wat anders dan de huidige situatie.

Wij zitten lekker thuis met ons internetje en vloerverwarming. 70 miljoen mensen zijn ondertussen op de vlucht en hebben niet eens een huis. Die mogen sterven in een tentje, als de dat al hebben.
Het is maar een virus, toevallig treft deze een keer niet alleen arme landen waar niemand wat om geeft. Er sterven helaas wereldwijd een hoop mensen aan ziekten waar wij niet eens (meer) over na denken.

Ja het is erg, heel erg zelfs, maar vergelijken met oorlog vind ik echt niet kunnen :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:08

Pantykous schreef:
Dat is toch wel iets anders dan hierboven genoemd wordt. Tsjonge wat kan jij drammen.

Ik vind het niet in alle opzichten zo anders, het gaat alleen wat langzamer en indirecter. Wat nu in het beleid (en zeker niet alleen Corona) is dat heel veel situaties eigenlijk gewoon op z'n beloop worden gelaten en onnodig escaleren tot een crisis.
En daar merk ik bij best veel mensen desinteresse over wat hun keuzes voor gevolgen hebben, en makkelijk gaan voor hun eigen voordeel.

(NIET in tijden van crisis. In tijden van crisis zijn mensen juist wel degelijk bereid om samen te werken en elkaar te helpen. Maar als het abstract blijft, vinden veel mensen het makkelijk om te denken dat zij daar niets mee te maken hebben. Dat een keuze voor de zorgverzekeraar niet ook een keuze is over hoe goed we willen zorgen voor mensen die zorg nodig hebben.)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:12

bigone schreef:
Rutte zei duidelijk genoeg, ga niet door Nederland reizen, blijf thuis.

Maar hij laat het aan het gezonde verstand van de mensen over, dus dat voorspelt niet heel veel goeds.

Rond deze tijd van het jaar halen veel mensen hun sleurhut uit de winterstalling om naar de seizoensplek te gaan. En als die niet echt gesloten zijn, vraag ik me af of ze zelf zo verstandig zijn om thuis te blijven of toch weer ergens massaal de natuur in te trekken.