Mars schreef:Vanaf het moment dat zo’n hufter begint met meppen heb je de keuze:
1. ik blijf en ikzelf én mogelijk mijn kind krijgen vaker klappen
2. Ik ga weg met kind en al
3. Ik accepteer zelf de klappen maar ga wel mijn kind uit deze gevaarlijke situatie halen
Choose the behaviour, choose the consequences
Kiezen om te blijven met zo’n jong kind is dus datzelfde kind blootstellen aan een hufter met losse handjes. Dat is imo even schadelijk als wat de hufter doet. Kind heeft dan dus geen enkele ouder meer in zijn team. Dát vind ik kwalijk.
Het is echt niet zo makkelijk als jij zegt. In mijn situatie, zonder kind welliswaar, kon ik niet op mij zelf want mijn ouders hadden een deel van mijn geld gepakt. Ik kon geen huur betalen. Ik had geen vrienden. Ik had ze al niet door de isolatie van mijn ouders uit (ik mocht zelfs niet naar school) en de weinige collega’s waar ik wat contact mee had werden dan tegen gewerkt door mijn vriend. Ik had dus 2 keuzes. Een giftige relatie, of terug naar mijn ouders waar er ook klappen vielen. Het werd dus terug naar mijn ouders… Die gingen ondertussen uit elkaar. Mijn jongere zus met ook ptss en flink minderjarig kon geen schoolmateriaal betalen. Eten kreeg ze niet van mijn ouders. Ik ben dat huis gaan ‘runnen’. Zus kreeg schoolmateriaal van mij (duur!) Ik zorgde voor haar eten etc. Vader dreigde ondertussen constant met zelfmoord. Uiteindelijk heeft mijn vader het huis verkocht terwijl mijn zus nog minderjarig was en stond ze op straat. Ik had gelukkig net mijn man leren kennen en kon daar terecht. Want ik zat financieel nog steeds erg krap door de schoolkosten van zus etc.
Het is niet zo simpel als maar vertrekken. Ik had toen geen veilige plaats waar ik terecht kon en ik wou mijn zus ‘redden’. Uiteindelijk is zij er inderdaad beter uitgekomen dan ikzelf. Ten koste van mij zelf. Maar je laat niet zo maar iemand achter. Niet iedereen heeft een buffer om te worden opgevangen of een kind achter te laten. En nee, veilig huis etc heeft zeker niet voldoende plaats en ook zeker niet voor de langere termijn.
Ik heb mij onder meer aangemeld bij het ocmw met mijn verhaal en ik werd niet geholpen want mijn situatie was niet urgent genoeg. De 100 huizen die werden bijgebouwd waren allemaal gereserveerd voor asielzoekers. Daar sta je dan…