Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:15

Mars schreef:
Danique_G schreef:
Je kunt niet zeggen: ze zijn even fout. Dat is ordinaire victim blaming. Mishandelaar moet gewoon niet mishandelen :)*

Dat kan ik dus wel zeggen, dit is het unpopulair opinion topic :)*

Daarbij vind ik ze pas even fout als de vrouw in kwestie ervoor kiest om te blijven mét kind. Natuurlijk is de mepper de agressor en de eerste die de fout in gaat door zijn tengels niet thuis te houden.

Niemand kan ontkennen dat je het in stand houdt door te blijven. Maar zeggen dat je even fout bent is kortzichtig.
Je mag die mening hebben. Maar als tegengas je niet aanstaat moet je het niet posten, want ook dat mag in dit vrije land.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:17

Jij vínd het kortzichtig, dat is wat anders :j

Je mag tegengas geven hoor, no worries :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:17

En vergeet ook niet dat veel mensen met een manipulatieve partner zo geïsoleerd zijn geraakt van hun naasten dat ze ook niet altijd een (veilige) plek hebben om naartoe te gaan. Of, wat Marlinde zegt, ze zijn al opgegroeid in een situatie waarin geweld "normaal" was, er is sprake van schaamte, de kans dat je partner je vindt en je nog meer klappen krijgt etc. Het is allemaal echt niet zo makkelijk als je biezen pakken, de deur uit lopen, een matrasje neerleggen bij een vriendin en alles is op de rit.

Mars

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:22

Vanaf het moment dat zo’n hufter begint met meppen heb je de keuze:
1. ik blijf en ikzelf én mogelijk mijn kind krijgen vaker klappen
2. Ik ga weg met kind en al
3. Ik accepteer zelf de klappen maar ga wel mijn kind uit deze gevaarlijke situatie halen

Choose the behaviour, choose the consequences

Kiezen om te blijven met zo’n jong kind is dus datzelfde kind blootstellen aan een hufter met losse handjes. Dat is imo even schadelijk als wat de hufter doet. Kind heeft dan dus geen enkele ouder meer in zijn team. Dát vind ik kwalijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:23

Weet je, mijn moeder heeft een hele slechte jeugd gehad met mishandeling en kindertehuizen en toen ik klein was kon ik ze ook krijgen tot mijn tante tegen haar zei dat ze de kant van haar ouders opging.
Het werd toen minder maar ik heb altijd gedacht dat ik het zo niet wilde voor mijn kinderen, maw je hebt een keus.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:28

Ik kom ook uit en gezin waar het een en ander niet klopte om het maar netjes te zeggen. Door een alcoholische vriend van moeder.
Die achteraf gezien zelfs zijn eigen kinderen niet mocht zien. En dat word niet zomaar uitgesproken.
Maar dat heeft mij juist gesterkt.
Ik heb zelfs er als tiener voor gezorgd dat deze engnek bij ons uit huis vertrok en een straatverbod kreeg. Mijn moeder deed niks.
En eerlijk... Ik snap dat niet...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:29

MarlindeRooz schreef:
Ik denk dat Mars bedoelt dat je als moeder mét kind een soort extra verantwoordelijkheid hebt om je kind te beschermen. Ik hoop dat moeders in dit soort situaties kracht uit het moederschap kunnen halen om hun kind te redden en daarmee hun zelf. :(:)

Als er ooit bokkers zijn die in zo’n situatie zitten. Doe mij (vanaf mei) aub een PB dan hebben wij een extra slaapkamer waar een bokker in nood ALTIJD welkom is.

Wil deze reactie niet teveel laten ondersneeuwen.
Wat super super super sympathiek van je Marlinde :knuffel:
Heb helaas zelf onvoldoende plek in mijn huis om nog een persoon te hosten. Maar als een vrouw dit leest en ik kan je op een andere manier ondersteun, zoek vooral contact.

Hoop dat elke vrouw in een benarde situatie dit lees en hier kracht uithaalt, en vooral beseft dat je ABSOLUUT NIET schuldig bent verantwoordelijk bent voor wat je wordt aangedaan.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:37

Mars schreef:
Als je vent je slaat is hij een eikel. Als jij dan als vrouw met kind bij hem blijft ben je zelf even fout. (Jamie Vaes/ pauperkabouter)

Die even fout is wel triest om te zeggen,
Ik kom zelf ook uit "zo'n" gezin. Het gaat veel dieper dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:43

Mars schreef:
3. Ik accepteer zelf de klappen maar ga wel mijn kind uit deze gevaarlijke situatie halen

Kiezen om te blijven met zo’n jong kind is dus datzelfde kind blootstellen aan een hufter met losse handjes. Dat is imo even schadelijk als wat de hufter doet. Kind heeft dan dus geen enkele ouder meer in zijn team. Dát vind ik kwalijk.

Het is echt niet zo makkelijk als jij zegt. In mijn situatie, zonder kind welliswaar, kon ik niet op mij zelf want mijn ouders hadden een deel van mijn geld gepakt. Ik kon geen huur betalen. Ik had geen vrienden. Ik had ze al niet door de isolatie van mijn ouders uit (ik mocht zelfs niet naar school) en de weinige collega’s waar ik wat contact mee had werden dan tegen gewerkt door mijn vriend. Ik had dus 2 keuzes. Een giftige relatie, of terug naar mijn ouders waar er ook klappen vielen. Het werd dus terug naar mijn ouders… Die gingen ondertussen uit elkaar. Mijn jongere zus met ook ptss en flink minderjarig kon geen schoolmateriaal betalen. Eten kreeg ze niet van mijn ouders. Ik ben dat huis gaan ‘runnen’. Zus kreeg schoolmateriaal van mij (duur!) Ik zorgde voor haar eten etc. Vader dreigde ondertussen constant met zelfmoord. Uiteindelijk heeft mijn vader het huis verkocht terwijl mijn zus nog minderjarig was en stond ze op straat. Ik had gelukkig net mijn man leren kennen en kon daar terecht. Want ik zat financieel nog steeds erg krap door de schoolkosten van zus etc.

Het is niet zo simpel als maar vertrekken. Ik had toen geen veilige plaats waar ik terecht kon en ik wou mijn zus ‘redden’. Uiteindelijk is zij er inderdaad beter uitgekomen dan ikzelf. Ten koste van mij zelf. Maar je laat niet zo maar iemand achter. Niet iedereen heeft een buffer om te worden opgevangen of een kind achter te laten. En nee, veilig huis etc heeft zeker niet voldoende plaats en ook zeker niet voor de langere termijn.

Ik heb mij onder meer aangemeld bij het ocmw met mijn verhaal en ik werd niet geholpen want mijn situatie was niet urgent genoeg. De 100 huizen die werden bijgebouwd waren allemaal gereserveerd voor asielzoekers. Daar sta je dan…

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:50

Mars schreef:

Waar ga je dan heen met kind als je weg gaat? Ga je er dan vanuit dat iedereen een vangnet heeft?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:53

Dat de opvangcentra niet voor het oprapen liggen snap ik best. In dit specifieke geval wist Jamie al tijden met wat voor eikel ze samen was. Die losse handjes zijn niks nieuws, wat er nu gebeurd is kon je van mijlen ver zien aankomen.

Ze had in die tijd wat kunnen zoeken en regelen. Wat je aan wordt gedaan is niet je eigen schuld, wat je daarna doet is een keuze. Van haar keuzes of gebrek eraan is nu een klein kindje het slachtoffer, dat vind ik het ergste.
En tevens vrij heftig dat men dan maar vind dat ze moet blijven blijkbaar. Want ze kan niet anders of ze wil dat t kind met twee ouders opgroeit :? Ja dat is idd echt behulpzaam om iemand dan maar slachtoffer te laten blijven.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:02

Als het echt zo makkelijk was om te kiezen voor weg gaan, dan zouden er niet zo veel mensen nog met huiselijk geweld te maken hebben.

Ze laten zich niet voor hun lol kleineren, bedreigen en mishandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:03

Mars schreef:
Dat de opvangcentra niet voor het oprapen liggen snap ik best. In dit specifieke geval wist Jamie al tijden met wat voor eikel ze samen was. Die losse handjes zijn niks nieuws, wat er nu gebeurd is kon je van mijlen ver zien aankomen.

Ze had in die tijd wat kunnen zoeken en regelen. Wat je aan wordt gedaan is niet je eigen schuld, wat je daarna doet is een keuze. Van haar keuzes of gebrek eraan is nu een klein kindje het slachtoffer, dat vind ik het ergste.
En tevens vrij heftig dat men dan maar vind dat ze moet blijven blijkbaar. Want ze kan niet anders of ze wil dat t kind met twee ouders opgroeit :? Ja dat is idd echt behulpzaam om iemand dan maar slachtoffer te laten blijven.
Dat laatste zegt niemand hier, maar goede manipulatieve tactiek wel. :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:08

Mars schreef:
Als je vent je slaat is hij een eikel. Als jij dan als vrouw met kind bij hem blijft ben je zelf even fout. (Jamie Vaes/ pauperkabouter)

Ok, en draai het nou om. Als je vrouw je slaat is zij een takkewijf. Als jij dan als man met kind(eren) bij haar blijft ben je zelf even fout. (Mijn broer / zijn ex).
Dit is echt nog een heel groot taboe. Sindsdien hebben wij het over de Bureau Mammapampering (ipv Jeugdzorg, en zorgde echt niemand voor de jeugd) en de Raad voor de Kindermishandeling (ipv bescherming want die kinderen werden niet beschermd tegen hun moeder). Het is echt ongekend waar je als vader in terecht komt als je je kinderen wil beschermen tegen een mishandelende moeder en je zelf niet meer durft te slapen omdat je meermaals bedreigd bent met een scherp voorwerp.

----------

Die genoemde geestelijke manipulatie herken ik ook helaas. Ik ben er van overtuigd dat ik met mijn ex-vriend door het oog van de naald ben gekropen. Geen fysieke mishandeling, maar echt pure geestelijke manipulatie. Maar ook echt vanuit lief voor je willen zijn en het beste met je voor hebben. Je loopt er met open ogen in. Ik durf ook niet te zeggen of dat echt opzettelijk gaat volgens een bedacht scenario. Of dat zo iemand gewoon zo in elkaar zit. Ik zie mijzelf als een sterke slimme vrouw en mijn analyserend vermogen en inmiddels levenservaring heeft mij gewaarschuwd. Maar ik weet niet hoe dat gegaan was als ik 25-30 jaar jonger was geweest. Of als ik een minder sterke (financiële) thuisbasis had en mij toch had laten overtuigen, alle schepen achter mij had verbrand en bij hem in was gaan wonen :brr: . En het ging echt heel subtiel, totdat ik hem eenmaal door had, toen zag ik overal de aanwijzingen.

Fysieke mishandeling is duidelijk, maar ik wil niet weten hoeveel mensen, mannen en vrouwen, in een psychisch gifitige relatie zitten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:08

Ouders kies je niet.
Maar een vriend wel. En voordat je daar een kind mee hebt ben je toch minimaal 9 maanden verder.
En woon je ook niet vanaf de eerste dag samen.
En meestal begint het dus al voor alle bovenstaande.
Je kan dan ook al wegwezen. Je hoeft niet te wachten totdat er amper een weg terug is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:15

Mkango schreef:
Mars schreef:

Dat laatste zegt niemand hier, maar goede manipulatieve tactiek wel. :j

Ja, wat is het alternatief dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:16

Maar je beseft het vaak pas als er bijna geen weg meer terug is. De manipulatie is zo heftig, zo intens en toch zo subtiel. Je merkt het gewoon echt niet tot het te laat is. Ik ben er vrij zeker van dat als je in week 1 al een mep krijgt 99% direct weg is. De realiteit is dat de fysieke mishandeling echt wel lang op zich kan laten wachten. Je begint bij manipulatie en dat kan heel lang heel subtiel door gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:29

Maar tussen de eerste week en samenwonen zit vaak wel tijd dat je merkt wat voor eikel het is.
Maar goed ik geef toe dat ik me idd soms verbaas als ik hier op bokt lees hoe lomp de kerels zijn. En dat de vrouwen het pikken.
Dat heb ik door de thuissituatie dus geleerd nooit meer te willen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:35

DuoPenotti schreef:
Maar tussen de eerste week en samenwonen zit vaak wel tijd dat je merkt wat voor eikel het is.
Maar goed ik geef toe dat ik me idd soms verbaas als ik hier op bokt lees hoe lomp de kerels zijn. En dat de vrouwen het pikken.
Dat heb ik door de thuissituatie dus geleerd nooit meer te willen.

Het gezegde: "liefde maakt blind" is ook in deze context geen onzin.
Die stomme hormonen kunnen ook voor aardig wat ellende zorgen.

Het punt is ook hier vooral dat er heel veel verschillende factoren spelen, die in elk afzonderlijk geval net anders zijn, waardoor dingen wel of toch niet onder de radar blijven.

Voeg daar aan toe dat instanties ook top samen werken en je bent bedankt.

Ik weet van een (ex)collega dat die ruim 5 jaar bezig geweest is om van z'n, ontspoorde, vrouw af te komen EN ervoor te zorgen dat HIJ de kinderen kon houden EN z'n vrouw opgenomen werd voor behandeling. Dit ondanks dat in zijn geval alle instanties de neuzen wel dezelfde kant op hadden staan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:46

Mijn zgn. unpopular opinions zijn inmiddels popular geworden. :D

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:00

Ik vind dat vrouwen echt beter zouden moeten leren voor zichzelf op te komen. Duidelijk hun grenzen aan leren geven en hun eigenwaarde opbouwen en krachten versterken.

Geen victim blaming, slut shaming, mom shaming of andere populaire termen. Jaloezie, jezelf vergelijken met een ander, onzekerheid, al die perfecte plaatjes op social media zijn giftig wat mij betreft.

Als wij vrouwen wat meer in onze kracht zouden staan zou er een stuk minder groot probleem zijn. Dan mogen die mannen op ons "jagen" omdat we duidelijk aan kunnen geven of we er van gediend zijn of niet. Niet alleen maar vage hints die mannen niet altijd begrijpen...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:43

Mening: mensen die het hebben over "in je kracht staan" zijn deel van het probleem van de huidige samenleving.

Wat een walgelijke term is dat.

(Niet persoonlijk CorineP, hoewel ik het deels met je eens ben dat de wereld nou eenmaal boos en naar is. Daar moet je als vrouw ook mee leren leven. In een ideale wereld hoefde dat niet. Maar in een echte wereld wel.)

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:45

MarlindeRooz schreef:
Mening: mensen die het hebben over "in je kracht staan" zijn deel van het probleem van de huidige samenleving.

+1

Ik vind het echt bizar over hoe mensen daar over kunnen praten, vooral als je het zelf niet (heftig) hebt meegemaakt of dat je gewoon de situatie niet weet 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:55

MarlindeRooz schreef:

(Niet persoonlijk CorineP, hoewel ik het deels met je eens ben dat de wereld nou eenmaal boos en naar is. Daar moet je als vrouw ook mee leren leven. In een ideale wereld hoefde dat niet. Maar in een echte wereld wel.)
Maar dat geldt voor mannen natuurlijk net zo goed. Hoeveel mannen zijn eigenlijk niet gewoon onwijze softies, maar doen stoer of erger nog: raken met zichzelf in de knoop door de "echte mannen huilen niet" ideeën die een hoop mensen erop nahouden. Imo moet je wel resilient zijn, maar er is ook niets mis met compassie.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:11

Met "jagen" bedoel ik niet iemand bewust tegen haar zin aanranden/verkrachten he... Daar heb ik uiteraard geen goed woord voor over en mogen ze van mij aan de hoogste boom opknopen aan hun zak.