Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSCWx
Berichten: 7074
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:51

Ineke2 schreef:
Destination schreef:
Zwangerschap is toch net zo goed een keuze als het hebben van een kind? Ik heb er persoonlijk geen problemen mee als iemand met een kinderwagen voorrang krijgt, juist met een kleine is het fijn als je sneller weg kunt van een groot evenement. En dat je er dan maar niet heen moet gaan met een kind, tja, soms kan het nou eenmaal niet anders. Een kind wordt er echt niet anders van hoor.

Een keuze is er áltijd. Zeker met zo’n evenement.
Maar ik denk misschien te simpel daarin.

Ik dacht inderdaad hetzelfde; hoezo is het niet anders? Er is altijd nog de mogelijkheid om thuis te blijven, het is voor de lol, het is geen dokter waar je heen móet. Maar ik kan me voorstellen dat veel mensen de drukte onderschatten waardoor je daar dan ineens met je kinderwagen tussen de drukke menigte staat. Want het is ook echt bizar druk.

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:30

Ik hoop dat ik mijn vraag hier even mag stellen.
Hoe zit het nou met het studenten ov en reizen in de zomervakantie?
Mijn studenten ov is deze maand ingegaan en ik dacht dat ik vanaf 17 augustus doordeweeks gratis mocht reizen.
Nu stuurde een vriendin een link waarin stond dat voor iedereen de studentenreisproduct pas op 1 september in gaat.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Sorry mods als het niet is toegestaan, het is in ieder geval een ergernis dat het overal anders staat aangegeven. :+

Iejoorr

Berichten: 6256
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:38

NNikki schreef:
Ik hoop dat ik mijn vraag hier even mag stellen.
Hoe zit het nou met het studenten ov en reizen in de zomervakantie?
Mijn studenten ov is deze maand ingegaan en ik dacht dat ik vanaf 17 augustus doordeweeks gratis mocht reizen.
Nu stuurde een vriendin een link waarin stond dat voor iedereen de studentenreisproduct pas op 1 september in gaat.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Sorry mods als het niet is toegestaan, het is in ieder geval een ergernis dat het overal anders staat aangegeven. :+

https://www.studentenreisproduct.nl/vee ... erperiode/

Zou volgens studentenreisproduct gewoon al moeten werken. En anders uitproberen :D Kijken wat het paaltje/poortje zegt als je incheckt!

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:41

NNikki schreef:
Ik hoop dat ik mijn vraag hier even mag stellen.
Hoe zit het nou met het studenten ov en reizen in de zomervakantie?
Mijn studenten ov is deze maand ingegaan en ik dacht dat ik vanaf 17 augustus doordeweeks gratis mocht reizen.
Nu stuurde een vriendin een link waarin stond dat voor iedereen de studentenreisproduct pas op 1 september in gaat.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Sorry mods als het niet is toegestaan, het is in ieder geval een ergernis dat het overal anders staat aangegeven. :+


Heb je al eerder ov gehad? Of is dit het eerste jaar? Wanneer word je 18?

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:42

MarJon schreef:
NNikki schreef:
Ik hoop dat ik mijn vraag hier even mag stellen.
Hoe zit het nou met het studenten ov en reizen in de zomervakantie?
Mijn studenten ov is deze maand ingegaan en ik dacht dat ik vanaf 17 augustus doordeweeks gratis mocht reizen.
Nu stuurde een vriendin een link waarin stond dat voor iedereen de studentenreisproduct pas op 1 september in gaat.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Sorry mods als het niet is toegestaan, het is in ieder geval een ergernis dat het overal anders staat aangegeven. :+


Heb je al eerder ov gehad? Of is dit het eerste jaar? Wanneer word je 18?

Nee dit is de eerste keer, ik word in april 18.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:42

Eerste keer geld die vanaf 1 sept. Vanaf dan ben je officieel student nml. Maar durf niet te zeggen hoe het met leeftijd zit...

theadora99

Berichten: 3639
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:46

Volgens mij (maar pin me er nirt op vast) krijg je vanaf dat je collegejaar begint studentenreisproduxt in je eerste jaar. Later vanaf 15 augustus ongeveer. En ik dacht zelfs als je 17 bent pas vanaf 1 oktober (dat had ik toen. Vet irritant haha)

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:49

theadora99 schreef:
Volgens mij (maar pin me er nirt op vast) krijg je vanaf dat je collegejaar begint studentenreisproduxt in je eerste jaar. Later vanaf 15 augustus ongeveer. En ik dacht zelfs als je 17 bent pas vanaf 1 oktober (dat had ik toen. Vet irritant haha)

Neeee dat meen je niet?
Dan moet ik een maand lang betalen voor de bus?
Had ook wel fijn gevonden als school hier voorlichting had over gegeven, staat zo onduidelijk op internet.

Hoop nu dat ik mijn moeder haar treinkaartje van woensdag kan gebruiken voor zaterdag, super jammer dit. :(

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:13

NNikki schreef:
theadora99 schreef:
Volgens mij (maar pin me er nirt op vast) krijg je vanaf dat je collegejaar begint studentenreisproduxt in je eerste jaar. Later vanaf 15 augustus ongeveer. En ik dacht zelfs als je 17 bent pas vanaf 1 oktober (dat had ik toen. Vet irritant haha)

Neeee dat meen je niet?
Dan moet ik een maand lang betalen voor de bus?
Had ook wel fijn gevonden als school hier voorlichting had over gegeven, staat zo onduidelijk op internet.

Hoop nu dat ik mijn moeder haar treinkaartje van woensdag kan gebruiken voor zaterdag, super jammer dit. :(


Hou er ook rekening mee dat je ofwel week ofwel weekend product hebt, als je de bus nodig hebt voor school ga ik er vanuit dat je voor week kiest. Dan kun je op zaterdag alsnog niet gratis reizen

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:20

NNikki schreef:
Ik hoop dat ik mijn vraag hier even mag stellen.
Hoe zit het nou met het studenten ov en reizen in de zomervakantie?
Mijn studenten ov is deze maand ingegaan en ik dacht dat ik vanaf 17 augustus doordeweeks gratis mocht reizen.
Nu stuurde een vriendin een link waarin stond dat voor iedereen de studentenreisproduct pas op 1 september in gaat.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Sorry mods als het niet is toegestaan, het is in ieder geval een ergernis dat het overal anders staat aangegeven. :+

https://www.ov-chipkaartgeldig.nl/ov-ch ... ender-2018

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:28

Pabie schreef:
NNikki schreef:
Neeee dat meen je niet?
Dan moet ik een maand lang betalen voor de bus?
Had ook wel fijn gevonden als school hier voorlichting had over gegeven, staat zo onduidelijk op internet.

Hoop nu dat ik mijn moeder haar treinkaartje van woensdag kan gebruiken voor zaterdag, super jammer dit. :(


Hou er ook rekening mee dat je ofwel week ofwel weekend product hebt, als je de bus nodig hebt voor school ga ik er vanuit dat je voor week kiest. Dan kun je op zaterdag alsnog niet gratis reizen

Dat weet ik wel :j, ik zou woensdag dagje Utrecht met mijn moeder gaan omdat ik dacht dat ik gratis kon.
Dus ik had haar een retourtje gekocht. Maar we gaan dus niet meer heen dus ik wil die dan voor zaterdag gebruiken. Dan moet ik van Assen naar Arnhem en dat kostte met korting maar 13 euro. Maar die korting werkt dus nog niet dus dan gebruik ik die retour maar gewoon zaterdag. Of kun je een retour kaartje niet gebruiken wanneer je maar een enkele rit doet?

Zo onduidelijk allemaal :+ maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties.

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:31

Steeph schreef:
NNikki schreef:
Ik hoop dat ik mijn vraag hier even mag stellen.
Hoe zit het nou met het studenten ov en reizen in de zomervakantie?
Mijn studenten ov is deze maand ingegaan en ik dacht dat ik vanaf 17 augustus doordeweeks gratis mocht reizen.
Nu stuurde een vriendin een link waarin stond dat voor iedereen de studentenreisproduct pas op 1 september in gaat.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Sorry mods als het niet is toegestaan, het is in ieder geval een ergernis dat het overal anders staat aangegeven. :+

https://www.ov-chipkaartgeldig.nl/ov-ch ... ender-2018

Ja volgens deze mag het wel.
Maar een vriendin stuurde deze screenshot:

Afbeelding

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:32

Studentenreisproduct ging bij mij in toen ik klaar was met mn opleiding. Heb me blauw betaald.

Bij mij ging ie op mijn 17e in op 1 oktober volgens mij. Heb hem nu al een tijdje en bij mij werkt ie sinds 16 augustus weer. Ik denk dat als het de eerste keer is dat ie vanaf 1 september of 1 oktober ingaat.

theadora99

Berichten: 3639
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:35

Steeph schreef:
NNikki schreef:
Ik hoop dat ik mijn vraag hier even mag stellen.
Hoe zit het nou met het studenten ov en reizen in de zomervakantie?
Mijn studenten ov is deze maand ingegaan en ik dacht dat ik vanaf 17 augustus doordeweeks gratis mocht reizen.
Nu stuurde een vriendin een link waarin stond dat voor iedereen de studentenreisproduct pas op 1 september in gaat.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Sorry mods als het niet is toegestaan, het is in ieder geval een ergernis dat het overal anders staat aangegeven. :+

https://www.ov-chipkaartgeldig.nl/ov-ch ... ender-2018


Deze geldt niet boor t eerste jaar.

Als je onder de 18 bent, krijgen je ouders nog kinderbijslag. Dit is per kwartaal. Omdat je ouders dus nog over september en augustus kinderbijslag hebben gekregen, gaat de studiefinanciering en reisproduxt pas in vanaf 1 oktober (eerste volledige kwartaal). Zoals gezegd: het product vanaf 15 augustus is alleen voor 2e jaars en hogere studenten.

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:44

theadora99 schreef:
Steeph schreef:


Deze geldt niet boor t eerste jaar.

Als je onder de 18 bent, krijgen je ouders nog kinderbijslag. Dit is per kwartaal. Omdat je ouders dus nog over september en augustus kinderbijslag hebben gekregen, gaat de studiefinanciering en reisproduxt pas in vanaf 1 oktober (eerste volledige kwartaal). Zoals gezegd: het product vanaf 15 augustus is alleen voor 2e jaars en hogere studenten.

Ik vind het zo apart dat ik hier niks over heb gelezen of over heb gehoord.
Heb even uitgerekend en nu moeten wij gewoon in september bijna 300 euro aan de bus betalen..
Is denk ik nog voordeliger als ik elke dag wordt gehaald en gebracht met de auto, echt asociaal dit.

Heb je ook een linkje waar dit verteld wordt?

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:45

Ik heb twee jaar voor de bus betaald :+ dus een maandje valt nog te overzien. Het is niet anders.

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:49

SavannahNx schreef:
Ik heb twee jaar voor de bus betaald :+ dus een maandje valt nog te overzien. Het is niet anders.

Maar dat wist je van te voren neem ik aan?

Wij weten niet anders dan dat ik gratis OV heb.
En nu te horen krijgen dat je in september nog even 300 euro moet betalen is nogal vervelend.
Als ik twee jaar voor de bus zou moeten betalen zou ik niet naar deze school gegaan zijn, maar naar eentje op een paar honderd meter van mijn huis. :j

Weet iemand nog hoe het zit met een retour treinkaartje? Kan ik die ook als enkeltje gebruiken?

Dat was mijn laatste vraag en dan ben ik hier weg. :+
Had laatst nog wel een ergernis, mijn buschauffeur had ruzie gemaakt en reed daarna behoorlijk agressief.
Stukje waar we normaal 10 minuten over doen had hij in 4 minuten gedaan. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:49

Dat is echt al jaren zo, ook toen ik (en ik voel me oud :j ) ging studeren. Kreeg ook in het eerste jaar alles pas per 1 oktober. Al geloof ik wel dat het sinds 2016 qua OVkaart in ieder geval voor alle nieuwe studenten op 1 september ingaat.

Als het goed is staat dit in de brieven / berichten die je over je OV en stufi/lening hebt ontvangen.

Je kan een retourtje als enkeltje gebruiken. Gewoon niet met het OV teruggaan.

Staat het kaartje al op datum van woensdag? Dan moet je een nieuwe kopen voor zaterdag.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:00

Ik dacht trouwens dat je het geld van die ene maand terug kon krijgen?

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:02

Hanafubuki schreef:
Dat is echt al jaren zo, ook toen ik (en ik voel me oud :j ) ging studeren. Kreeg ook in het eerste jaar alles pas per 1 oktober. Al geloof ik wel dat het sinds 2016 qua OVkaart in ieder geval voor alle nieuwe studenten op 1 september ingaat.

Als het goed is staat dit in de brieven / berichten die je over je OV en stufi/lening hebt ontvangen.

Je kan een retourtje als enkeltje gebruiken. Gewoon niet met het OV teruggaan.

Staat het kaartje al op datum van woensdag? Dan moet je een nieuwe kopen voor zaterdag.

Nee ik kan het kaartje nu gewoon op zaterdag zetten.
Dan ga ik dat doen bedankt!

Ik heb even mijn brief van studenten reisproduct er bij gepakt en daar staat niks over een datum in.
Staat alleen ''kijk op www.duo.nl voor de ingangsdatum van je studentenreisproduct''
Toen ik mijn studentenreisproduct aanvroeg stond er dat hij op 1 augustus in ging.
Op duo kan ik alleen zien dat ik hem op 28 juli geactiveerd heb.
Daarom vind ik het ook zo vreemd, heb nergens 1 oktober zien staan.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:05

NNikki schreef:
Hanafubuki schreef:
Dat is echt al jaren zo, ook toen ik (en ik voel me oud :j ) ging studeren. Kreeg ook in het eerste jaar alles pas per 1 oktober. Al geloof ik wel dat het sinds 2016 qua OVkaart in ieder geval voor alle nieuwe studenten op 1 september ingaat.

Als het goed is staat dit in de brieven / berichten die je over je OV en stufi/lening hebt ontvangen.

Je kan een retourtje als enkeltje gebruiken. Gewoon niet met het OV teruggaan.

Staat het kaartje al op datum van woensdag? Dan moet je een nieuwe kopen voor zaterdag.

Nee ik kan het kaartje nu gewoon op zaterdag zetten.
Dan ga ik dat doen bedankt!

Ik heb even mijn brief van studenten reisproduct er bij gepakt en daar staat niks over een datum in.
Staat alleen ''kijk op http://www.duo.nl voor de ingangsdatum van je studentenreisproduct''
Toen ik mijn studentenreisproduct aanvroeg stond er dat hij op 1 augustus in ging.
Op duo kan ik alleen zien dat ik hem op 28 juli geactiveerd heb.
Daarom vind ik het ook zo vreemd, heb nergens 1 oktober zien staan.

https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/
Hier staat duidelijk dat hij geldt vanaf het moment dat je stufi ingaat.

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:05

Ik heb nog geen stufi, ik ben nog geen 18.
Edit: ik ga naar het MBO trouwens.

Anoniem

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:06

Kan je inloggen op duo? Daar zou je het dan moeten kunnen vinden.

Vroeger was het zo dat het tegelijk inging met je stufi, ik had klasgenootjes die hun OV dus pas halverwege het studiejaar kregen inderdaad. Maar dat is volgens mij niet meer zo. Volgens mij is 1 september de standaard.

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:07

Maar mijn stufie gaat per aug in, dus dat zou dan betekenen dat mijn ov in aug al werkt. Of dan ook pas per 1 sept

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:07

NNikki schreef:
SavannahNx schreef:
Ik heb twee jaar voor de bus betaald :+ dus een maandje valt nog te overzien. Het is niet anders.

Maar dat wist je van te voren neem ik aan?

Wij weten niet anders dan dat ik gratis OV heb.
En nu te horen krijgen dat je in september nog even 300 euro moet betalen is nogal vervelend.
Als ik twee jaar voor de bus zou moeten betalen zou ik niet naar deze school gegaan zijn, maar naar eentje op een paar honderd meter van mijn huis. :j

Weet iemand nog hoe het zit met een retour treinkaartje? Kan ik die ook als enkeltje gebruiken?

Dat was mijn laatste vraag en dan ben ik hier weg. :+
Had laatst nog wel een ergernis, mijn buschauffeur had ruzie gemaakt en reed daarna behoorlijk agressief.
Stukje waar we normaal 10 minuten over doen had hij in 4 minuten gedaan. :=


Ik wist niet beter als dat je onder de 18 geen studie ov had. Dat ging later pas in. Helaas zijn er geen mbo scholen in mijn woonplaats dus ik zou wel moeten. Toen ik hoorde dat het onder de 18 in ging baalde ik echt ontzettend. Twee jaar scheel betaald en dan ben je klaar en dan kunnen ze nu gratis reizen onder de 18.

Je kan een retourtje als enkeltje gebruiken maar waarom zou je? Retour kaartje is duurder dan een enkeltje.