Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:25

Allemachtig, weer geld erbij?
Waarom in vredesnaam :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:28

Goof schreef:

Conform aan wat het po gekregen heeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:32

Ik dacht eigenlijk dat po en vo qua salaris al gelijk was.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:33

Goof schreef:

Po had de cao al rond en daarbij salarisverhoging gekregen.
Zo gek vind ik deze verhoging voor het vo dus ook niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:35

PSvanLot schreef:
Hoe is het hier in de laatste weken van het jaar?

Werkdruk heb ik normaal weinig last van, maar in deze week slaat ie ieder weer door het dak! Hebben een week voor Serious Request. De leerlingen van klas 3 halen dan geld op voor het goede doel.

Sommige doen een activiteit, maar veruit de meeste verkopen eten en dat moet natuurlijk gemaakt worden. Tussen 0920 en 1400 sta ik constant met groepen kinderen te bakken, koken en poetsen zodat ze in de eerste en tweede pauze kunnen verkopen. Super leuk, maar ze zijn zo weinig gewend en onhandig dat het flink doorwerken is buiten mijn lessen die ik daarvoor en erna ook nog geef.

Doen jullie op vrijdag iets bijzonders met de leerlingen? Ik ga met mijn mentorklas 4 schaatsen, alle examen 4. leerlingen gaan mee. Om 1200 een lunch en dan zit het er weer op voor 2024.
Ons kerstpakket komt pas in januari.

Pittig maar wel een mooie actie!

Adamootje schreef:
De leerlingen van onze school hebben deze week toetsweek en ik ben dus heel druk aan het surveilleren, vergaderen, nakijken en bezig met het organiseren van de kerstmarkt. Na donderdagavond heb ik vakantie en ik hoop dan ook klaar te zijn met nakijken.

PSvanLot, dat klinkt inderdaad als een volle en drukke laatste lesweek voordat de vakantie begint. Hopelijk halen jullie een mooi bedrag binnen voor Metakids.

Leerlingen mochten dus nog aan de bak! Wel fijn dat ze dan weer van de toetsweek af zijn.

Hier hadden onze vierde klassers profielwerkstukpresentaties begin deze week. Mooie dingen gezien en ook mooi hoe sommige echt een leuk onderzoek hebben gedaan. Voor ouders presenteren is ook altijd spannend voor ze.
Verder zijn onze kerstactiviteiten niet zo groot dit jaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:38

lenaa_tje schreef:
Goof schreef:

Nee, dan snap ik wel dat het gelijk getrokken is.

Maar ik vind ons loon al zo ontzettend hoog joh.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:41

Ik vind dat wel verschillen per schaal maar ook ik klaag zeker niet over m’n salaris. (Ook niet toen ik net begon trouwens )
Maar vergeleken andere sociale sectoren zitten we niet echt hoger meer. Ook dat is wel meer gelijk getrokken. Terecht trouwens :)
Dus dan zie ik deze verhoging als wel mooi in lijn.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 18-12-24 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:42

Nah, het is prima betaald maar 'ontzettend hoog' zou ik het niet noemen. Wel scheef, en niet echt direct gerelateerd aan hoeveelheid opleiding of hoe goed je daadwerkelijk functioneert.

Mijn issue met onderwijs is ook niet het loon ofzo maar de werkdruk. Je krijgt hem goed betaald voor het aantal uren dat je werkt maar in werkelijkheid werk je er meer.
En als ik het vergelijk met vrienden dan zit ik qua salaris wel echt lager, tenzij ik het vergelijk met vrienden uit de cultuursector.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:07

Inderdaad, ik word prima betaald maar echt riant vind ik het salaris nu ook weer niet. Bovendien vind ik ook dat de werkdruk per vak behoorlijk verschilt, dat zie ik nu ook weer in deze toetsweek.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:29

Goof schreef:

Dat is het ook, maar zij hadden de cao in oktober al rond en krijgen er 4.9% bij. PO volgt daarin.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:30

Goof schreef:
lenaa_tje schreef:

Zit je in LD?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 23:36

Adamootje schreef:
Inderdaad, ik word prima betaald maar echt riant vind ik het salaris nu ook weer niet. Bovendien vind ik ook dat de werkdruk per vak behoorlijk verschilt, dat zie ik nu ook weer in deze toetsweek.

Ik kan nog steeds niet uit over LB/LC/LD.

Sta ik voor 5 leerlingen 6 vwo, een paar groepen 3/4/5 vwo les te geven met behoorlijk gemotiveerde leerlingen krijg ik LD, terwijl een collega alle zeilen bij moet zetten om 28 vmbo-t leerlingen die geen kant op willen niet te laten ontsporen maar LB krijgt.

Prima dat ze een master gevolgd hebben, maar de ‘tobbers op het vmbo’ behalen iedere dag opnieuw een master als ze de gehele dag ongeschonden doorkomen met een zeer pittige groepen leerlingen.

Voor mij is die loonkloof nog altijd onbegrijpelijk.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 00:14

PSvanLot schreef:

Sta ik voor 5 leerlingen 6 vwo, een paar groepen 3/4/5 vwo les te geven met behoorlijk gemotiveerde leerlingen krijg ik LD, terwijl een collega alle zeilen bij moet zetten om 28 vmbo-t leerlingen die geen kant op willen niet te laten ontsporen maar LB krijgt.

Prima dat ze een master gevolgd hebben, maar de ‘tobbers op het vmbo’ behalen iedere dag opnieuw een master als ze de gehele dag ongeschonden doorkomen met een zeer pittige groepen leerlingen.

Vind ik ook. Bovendien vind ik het heel krom, want ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons in de omgeving zijn er nog maar weinig (understatement) docenten te motiveren voor het vmbo, terwijl deze groep leerlingen (en de problematiek) alleen maar groter wordt. Ik denk niet dat een hogere schaal dit probleem direct oplost, maar het geeft in ieder geval een wat groter gevoel van waardering.
Zó zonde.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:35

PSvanLot schreef:
Goof schreef:

Zit je in LD?

Nee, LC. Hoogste trede.

Die LB/LC/LD verdeling snap ik ook niet.
Als LO'er krijg je standaard LD, beetje sporten en de helft van je lestijd valt weg met omkleden en reiatijd naar locatie, terwijl ik andere vakdocenten inderdaad zie 'strugglen' met 30 pubers in een lokaaltje.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:54

ual_95 schreef:
PSvanLot schreef:

Vind ik ook. Bovendien vind ik het heel krom, want ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons in de omgeving zijn er nog maar weinig (understatement) docenten te motiveren voor het vmbo, terwijl deze groep leerlingen (en de problematiek) alleen maar groter wordt. Ik denk niet dat een hogere schaal dit probleem direct oplost, maar het geeft in ieder geval een wat groter gevoel van waardering.
Zó zonde.

Hier hetzelfde. Collega's van het lyceum zijn grotendeels niet eens beschikbaar om voor nood een van onze vmbo klassen over te nemen bij ziekte.. Echt niet te doen.

Ben blij dat ik na twee jaar bovenbouw havo/vwo toch alweer een lange tijd op het vmbo sta en al helemaal bij deze doelgroep. Voor nu denk ik niet dat ik nog terug ga naar de bovenbouw h/v.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 08:55

Goof schreef:
PSvanLot schreef:

Zit je in LD?

Nee, LC. Hoogste trede.

Als LO'er krijg je standaard LD, beetje sporten en de helft van je lestijd valt weg met omkleden en reiatijd naar locatie, terwijl ik andere vakdocenten inderdaad zie 'strugglen' met 30 pubers in een lokaaltje.

Standaard? Daar zou ik het als pr/mr echt niet mee eens zijn! Geen toetsen, nakijkwerk etc.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:37

Goof schreef:
PSvanLot schreef:

Zit je in LD?

Nee, LC. Hoogste trede.

Dat jij het met LC en de hoogste trede veel vind snap ik ja, maar in de regio waar ik werk krijgt bijna niemand LC meer, dan kom je eerst in een jarenlange wachtruimte. Dus ik ben heel eerlijk wel blij met die loonsverhoging want ik mag ook weer meer gaan betalen voor zorgverzekering, water en nog meer zaken. Dus ik met mijn LB, trede 9 ben zeer blij met die 4.9 procent.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:39

Flying_Angel schreef:
Wat klinkt dat druk ja! Je werkt ook met pittige doelgroep toch?

Ik ben ook echt toe aan vakantie. Ons (nog vrij nieuwe) gebouw is te klein. Dus we zitten met één sector in een ander gebouw aan de andere kant van de stad. Maar als een van de weinigen werk ik bij twee opleidingen, dus ik pendel heen en weer en bij drie werkdagen voelt het nou niet alsof ik ergens thuishoor. Toen onze manager vroeg wat we vrijdag gingen doen was ‘niks’ niet het goede antwoord {:) dus nu gaan we vrijdag met wat collega’s lunchen. Woensdag en donderdagochtend nog lessen. ‘s Middags oliebollen en kniepertjes bakken en dan om 16.00 kan het personeel hun kerstpakket ophalen.

Hier ook een vrij nieuw gebouw en te klein. Er zijn voor het aantal leerlingen wel genoeg lokalen maar het is zo druk in de gangen, het is niet te doen hoe smal ze die gemaakt hebben, maar goed, er zijn nog wel meer issues met ons gebouw waarvan ik denk, wie heeft dit kunnen bedenken?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:55

Bij ons hebben de mensen van LO wel allemaal extra taken en volgens mij ook niet standaard LD.
Het was altijd wel goed geregeld bij mij op school: bij een vaste aanstelling kreeg je LC. Heel veel docenten zitten ook in LD, maar dat is sinds kort een stuk moeilijker. Een collega van mij in de buurt van Groningen zit echter al 10 jaar in LB en die doet echt geen ander werk dan ik (ik zit in LC). Ik vind dat ook echt onbegrijpelijk en suf. Ze heeft precies dezelfde opleiding (6 jaar middelbare school, 3 jaar bachelor, 1 jaar master, 1 jaar lerarenopleiding).

Iemand met mijn ervaring (10+ jaar in het onderwijs) en opleiding kan eigenlijk gewoon vrij random van LB t/m LD ingeschaald zijn zonder kans op switchen. Vind ik heel raar. Heeft ook geen link met VMBO/VWO of wat dan ook (en al zou dat zo zijn: dat zou ik ook onterecht vinden. Enige geldige reden zou ik je hoeveelheid opleiding vinden)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:13

Hier zie je ook behoorlijk wat mensen die LC gekregen hebben omdat ze lego zijn geworden, maar na 2 jaar deze taak weer neerleggen en toch in LC blijven.

@Sheran, ook de hoeveelheid opleiding vind ik bij dit beroep geen maatstaaf. Zijn genoeg docenten die bovenbouw h/v lesgeven na 6+ jaar studie, maar die op een vmbo school gillend wegrennen of er zelfs niet eens aan willen/durven beginnen.
Ik heb een master in de biologie en zou in de onderzoekswereld een veel rianter salaris hebben dan in het onderwijs omdat ik daar wel echt 'meer/andere' dingen kan/mag/moet dan iemand die hbo geschoold is.

Maar in het onderwijs vind ik dat toch echt heel anders.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:33

Ja dat is toch in de meeste beroepen zo, ik vind het op zich niet vreemd dat mensen die meer inzetbaar zijn (bv bovenbouw VWO lesgeven) meer salaris krijgen dan mensen die minder inzetbaar zijn. Maar in het onderwijs blijft dat wel lastig.

Binnen mijn eigen vakgebied zie je ook wel dat sommige collega's het veel zwaarder hebben dan andere, puur door de samenstelling van de school. Ik denk dat dat bij veel vakken wel zo is. Er zijn in het onderwijs zoveel subjectieve dingen die ik zou willen nemen in een salarisbepaling, maar dat is niet te doen natuurlijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:36

Ik vind opleiding ook niets zeggen over LB of LC verdienen, het zegt namelijk niets over wta je uiteindelijk kan en doet.
Ik vind de ervaring, je inzetbaarheid en je taken en verantwoordelijkheden meer bepalend.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:40

Nee dat is een super subjectief deel, dat kunnen en doen. Je ziet vaak dat oudere collega's achteroverhangen in de LD en dat de jongere keihard werken en innovatief zijn maar toch geen uitzicht hebben op LD of zelfs maar LC. Scheef.

Met een eerstegraads ben je objectief meer inzetbaar dan met een tweedegraads bevoegdheid, dus dat verschil snap ik dan zeg maar wel. Overigens vind ik de beperkte groeimogelijkheden dan weer niet terecht. Ander startsalaris wellicht maar dezelfde groeimogelijkheden? Ik zou het ook niet weten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:43

Ja precies, heel scheef inderdaad.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:06

Goof schreef:

haha Goof voor laatste trede LC snap ik deze vraag (maar opzich is het eigenlijk alleen inflatiecorrectie, dus qua koopkracht ga je niet per se veel meer verdienen ;) ). Maar voor OOP en eerste treden LB etc is het echt nog niet per se een vetpot om in het onderwijs te werken.
Niet erg, maar dan is op zn minst een inflatiecorrectie wel prettig..