Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:18

Ik snap wat je zegt.
En ik ben het zeker eens met dat mensen wat meer zouden moeten mogen als op een houtje bijten.

Maar soms lees of zie je ook wat sommige allemaal kunnen doen.
Abonnement hierop. Abonnement daarop. Dure tv, dure telefoon.
Dan zijn dat ook keuzes.

Maar als ik dan zie dat er mensen zijn als mwm die zulke hoge ziektekosten heeft dat er niks meer kan.
Ja daar kan ik mij dan wel weer boos om maken.

Die gun ik zoveel meer.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:19

Polar schreef:
Ik heb het idee dat dit een unpopular opinion is, maar ik vind dat het voor iedereen mogelijk zou moeten zijn om elk jaar een weekje op vakantie te gaan. :o
Al is het 'maar' naar de Waddenzee of één of andere stad.
En dat, als je bijvoorbeeld naar iets duurders of verder weg wil, dat je dan eventueel een jaar doorspaart.
Ik vind dat mensen met een minima-inkomen ook recht hebben om er even tussenuit te gaan.
Om even aan hun zorgen en stress te ontsnappen.
Ik vind het jammer dat er mensen zijn, niet gericht aan iemand hier overigens, die vinden dat mensen in de bijstand niks meer mogen, behalve op een houtje bijten.
Er zijn stichtingen, fondsen en vriendelijke mensen die dit fors gereduceerd/semi-gratis aanbieden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:23

Helaas is dat wel waar het op gebaseerd is, basisbehoefte alleen. Ik heb er vooral moeite mee dat er zoveel mensen in terecht komen die er niet thuis horen vanwege tig redenen. En die dus of veel minder over houden door hele hoge kosten waar ze niet omheen kunnen en je zet eigenlijk hun leven stil door de hele strenge regels. Er wordt al gezegd dat die mensen er niet thuishoren, maar vervolgens gelden wel dezelfde regels als voor degene voor wie de uitkering ooit bedacht is. Zo heb je dus enorme verschillen in wat iemand wel en niet kan betalen met eigenlijk hetzelfde inkomen.
Naast dat elke gemeente zijn of haar eigen voorwaarden mag bedenken voor dus bijvoorbeeld giften en je dus enorm veel ongelijkheid krijgt.

Maar dat komt eigenlijk weer neer op de enorme fouten die het uwv maakt en minder op de gemeentes die gewoon doen wat ze kunnen. Ook niet altijd goed maar zij moeten dus wel veel meer mensen opvangen als vroeger en dus ook mensen die helemaal niet thuishoren bij hen.

Voor gezinnen zijn er wel veel initiatieven, net als voor 65plussers en jongeren. Ook voor vakanties en andere dingen. Voor de groep daartussen en zonder kinderen al veel minder en dan ook weer regio afhankelijk.
Vind het wrl een mooie stelling, iedereen zou het moeten kunnen. Al is het maar een weekendje weg. Van mij hoeft het geen vakantie naar Amerika oid te zijn, dat is iets wat voor iedereen heel duur is. En dan kom je wel op het punt dat de laagste inkomens al veel voordelen hebben qua bijvoorbeeld kwijtschelding. Dat vind ik dan een moeilijke, als je kwijtschelding krijgt maar vervolgens wrl op zo'n dure vakantie gaat. Dat kan degene met inkomen net iets hoger ook niet, omdat die weer geen kwijtschelding krijgt.

Maar de mogelijkheid om even weg te kunnen als men wil vind ik knderdaad een mooie.

Edit: hoewel ik misschien ook liever de keuze zou hebben met misschien iets qua cultuur oid. Of boeken. Net wat iemand wil.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:31

Marcella: Snap ik hoor, ik ga zelf ook zelden op vakantie.
Maar het gaat me er meer om dat ik vind dat de mogelijkheid er wel zou moeten zijn.

Dat met abonnementen, dure tv, dure telefoon... ik heb er werkelijk geen mening over.
Ik weet niet hoe diegene eraan is gekomen en eerlijk gezegd gaat me dat ook niks aan.
Zelfs al zou diegene het van 'uitkerings-geld' hebben gekocht, dan valt er nog niks over te zeggen.
We weten niet waar die mensen allemaal op besparen om zoiets te kunnen betalen.
Ik zou hooguit kunnen denken:"Zelf zou ik andere prioriteiten stellen."

Voor zover ik heb begrepen, verbeter me als ik het fout heb, ben je met een eigen huis of eigen auto ook echt de *** als je in de bijstand terecht komt, afhankelijk van o.a de overwaarde.
Stel je voor... je hebt een fijn leven opgebouwd, keuzes gemaakt op hoe je dacht dat je toekomst eruit zou komen te zien en plotseling raak je alles wat je lief is kwijt.

Het onderwerp raakt me gewoon best wel en ik weet dat mijn mening hierover vrij sterk is en niet overeen komt met die van veel andere mensen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:36

Polar
Ik bedoel meer dat als mensen die veel abbo's hebben die niet nodig zijn, het logisch is dat men daarna ook geen vakantie meer kunnen betalen.
En voor die mensen hoeft er van mij dan gaan mogelijkheid meer te zijn.
dat zijn gemaakte keuzes.

Dat moeten heel veel mensen die werken ook gewoon doen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:39

Ooh zo, ja daar ben ik het mee eens. :j
Dat geldt inderdaad voor iedereen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:39

Ik snap het hoor, hoe inflatie berekend wordt. Maar het voelt alsof dingen véél meer in prijs stijgen dan de officiële inflatie.

Hond in pension is luxe. Maar ik schrok wel ff toen ik van de week keek en het dierenasiel (welke dus ook pension erbij doet) gestegen was van €12,75 naar €16,5 per dag. Volgende week weekend weg laat ik dus ook maar zitten, hoe graag ik met de klim groep (inclusief mams) was meegegaan. Maar €82,5 voor alleen honden opvang voor een weekend is mij echt te gortig.

En af en toe een Turkse Pizza zou ik trouwens geen luxe noemen. Was altijd €4,5, nu €5,5 en voor dat bedrag kan je bijna al geen normale maaltijd meer koken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:41

mvdende schreef:
Ik snap het hoor, hoe inflatie berekend wordt. Maar het voelt alsof dingen véél meer in prijs stijgen dan de officiële inflatie.
Hier ben ik het ook mee eens, trouwens.
Met name de cijfers die worden gegeven met betrekking tot inflatie op boodschappen, komen niet overeen met wat ik meer betaal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:46

Heb alleen internet abbo, Amazon Prime en nu wel een iets duurdere telefoon abbo, maar wilde onbeperkt bellen vanwege mijn moeder.

Heb ook voedselbank, maar die loopt binnenkort af. Heb gewoon weer recht op verlenging. Alleen twijfel gezien moestuin seizoen ook weer begin. Maar de vraag is ga ik het wel redden lichamelijk met de moestuin.

Daarbij krijg ik nu ook sinaasappels en weet nu al die koop ik zelf niet (te duur).

Heb ook backup plan voor als de moestuin niet lukt. Dan zaai ik gewoon haver, gerst en tarwe, phacelia, boekweit en mosterd in. Worden de kippen blij van. _O-

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:47

Dat is helaas niet de realiteit dat iedereen op vakantie kan, de afgelopen 6 jaar heb ik een bedrag van nog geen 2000 kunnen sparen en dat gaat straks naar een 'leuke' scootmobiel _O- zodat ik in de omgeving weer kan rondtuffen want dat kan ik al jaren niet meer want ik kan geen auto, fiets of wat ook meer besturen. Dus laat staan nog verder weg.
(Een 'leuke' omdat alleen basis modellen voor bejaarden worden vergoed, daar komt mijn trots om een hoekje kijken als 38 jarige, ik wil graag iets wat er ook een beetje leuk uit ziet voor mijn leeftijd. Kassaaa).
En ik krijg trouwens ook nooit kwijtschelding voor gemeentebelastingen en kom niet in aanmerking voor de voedselbank, daarvoor heb ik dus teveel geld. Hoe anderen met meer geld + waardevolle eigendommen zoals een auto dat voor elkaar krijgen is mij een raadsel.
Dit is het leven in NL als je ooit op minimumloon hebt gewerkt en door ziekte/handicap uitvalt.

Als het nog erger wordt dan kan ik mij wel aanmelden voor de lokale soepkeuken, dat wordt hier geregeld vanuit de kerk. Maar eh... Liever niet? :+

Maar goed, mij eraan ergeren verandert de zaken toch niet. En ik ben al blij dat ik in NL geboren ben, de situatie had nog veel slechter kunnen zijn. Ik baal vooral dat ik niet pakweg 100 jaar later geboren ben, waarschijnlijk dat mijn kwaal dan gewoon verholpen kan worden door futuristische ingrepen, of domweg nieuwe ledematen. Dan zou ik graag werken, de wil is er. Maar ja...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:58

Dat is mij ook een raadsel en ik vind het echt triest hoe dit werkt.
Er lijkt geen ruimte meer te zijn voor mensen als individu, maar iedereen wordt op één hoop gegooid.
Bij zulke 'zaken' moet je als instantie of als hulpverlener ook af en toe buiten het boekje kunnen en willen kijken.

Ik denk eigenlijk dat er sowieso maar heel weinig mensen zijn die écht niet zouden willen werken, wanneer ze dat wel kunnen, maar misschien heb ik dat fout.

Hier trouwens ook alleen internet + mobiele telefoon + videoland, ondanks dat ik er prima nog wat bij zou kunnen, zoals televisie.
Ik heb er gewoon geen behoefte aan, het is prima zo, ik mis niks.

Sorry trouwens dat ik af en toe zinnen raar opbouw en net andere woorden gebruik dan ik eigenlijk zou moeten gebruiken.
Ik spreek ondertussen 3 talen en dat heeft helaas een flinke impact gekregen op mijn vermogen om op de juiste woorden te komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:08

Polar schreef:
Voor zover ik heb begrepen, verbeter me als ik het fout heb, ben je met een eigen huis of eigen auto ook echt de *** als je in de bijstand terecht komt, afhankelijk van o.a de overwaarde.
Stel je voor... je hebt een fijn leven opgebouwd, keuzes gemaakt op hoe je dacht dat je toekomst eruit zou komen te zien en plotseling raak je alles wat je lief is kwijt.

Het onderwerp raakt me gewoon best wel en ik weet dat mijn mening hierover vrij sterk is en niet overeen komt met die van veel andere mensen.

Weet je wat ik dan bijzonder vind? Is dat je een mening vormt zonder je echt te verdiepen in het onderwerp.
Er zijn veel verschillende uitkeringen, met allemaal verschillende regels. Alleen al in dit topic zitten mensen met een WIA, Wajong en bijstand.

Ik ben het trouwens met je eens dat de meeste mensen willen werken, maar vergis je niet in de omvang van de groep die dat niet wil, bijvoorbeeld omdat ze met een uitkering + toeslagen gewoon financieel beter af zijn. Of omdat ze gewoon niet willen, of.... vul maar in.
Sociale omgeving speelt hier ook een grote rol in trouwens, er zijn omgevingen waar ze je nog steeds oprecht verbaasd aankijken dat je (in hun ogen dan) zo dom bent om te gaan werken.

Het lastige is dat die mensen het verpesten voor de rest, én dat het beleid op die minderheid gebaseerd wordt. Want oh jee als er weer een fraudeur wordt opgepakt, dan roept iedereen meteen over strengere regels.

Maar heel eerlijk: vind je het echt problematisch dan, dat je je vermogen moet aanspreken voordat je geld toegeschoven krijgt vanuit de samenleving (bijstand)? Want dat is het achterliggende principe: je krijgt de uitkering, maar dan kan het niet zo zijn dat je je vermogen niet hoeft aan te spreken.
Je hoeft niet eerst blut te zijn, maar dat je je vermogen ook aanspreekt vind ik eigenlijk niet meer dan normaal.

Ik vind het dan weer apart dat iemand met een uitkering klaagt over de kosten van het hondenpension, want daar wordt haar weekendje weg zo duur van.... en die persoon heeft ook een eigen huis, auto, huisdieren, noem het maar op. Tja.

Marcella

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:13

Trouwens af en toe werk nog administratief, maar is meer op vrijwilligers basis. En dan thuis op de laptop.

De afstand naar Puttershoek red ik niet meer.

Heb wel een oude auto 19 jaar dankzij mijn oom en die staat op naam van mijn moeder. Maar zie die aan de ene kant liever weg dan houden, maar eigenlijk vanwege gezondheidsredenen wel nodig.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:15

Achterom schreef:
Weet je wat ik dan bijzonder vind? Is dat je een mening vormt zonder je echt te verdiepen in het onderwerp.
Er zijn veel verschillende uitkeringen, met allemaal verschillende regels. Alleen al in dit topic zitten mensen met een WIA, Wajong en bijstand.
Ik noem specifiek de bijstand? Ik heb het niet over Wajong of Wia of welke andere vorm dan ook.
Citaat:

En het klopt dat er mensen zijn die met een uitkering + toeslagen beter af zijn dan wanneer ze weer zouden gaan werken.
Maar naar mijn mening zit de 'fout' dan in het feit dat een baan blijkbaar zo weinig betaald, dat dat überhaupt mogelijk is.
Werken zou moeten lonen en zeker de essentiële beroepen, waarvan veel mensen alweer vergeten zijn wat ze in de Covid-tijd voor ons hebben betekend.

Ja, ik vind dat problematisch, omdat niet iedereen in de bijstand de mogelijkheid heeft om te voorkomen dat ze alles kwijt raken.
Als iemand de keuze heeft tussen een baan aannemen en huis en haard houden of tussen dat niet doen en in de bijstand terecht komen, dan zou ik het al anders vinden.
Maar als er geen keuze is omdat je bijvoorbeeld nergens wordt aangenomen, zou er van mij wel een uitzondering mogen worden gemaakt.

Trouwens nogmaals; ik weet dat ik hier te simpel en te idealistisch over denk en dat het niet haalbaar is, zeker niet in de huidige tijd.
Maar ik gun iedereen een fijn leven, zonder voorwaarden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:25

Al die verschillende vangnetten, voer een basisinkomen in denk ik dan. Alle geld dat op die uitvoerende instanties bespaard wordt en geen gedoe met herkeuringen, foute berekeningen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:25

100% mee eens. :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:34

Telpeva schreef:
Dat is helaas niet de realiteit dat iedereen op vakantie kan, de afgelopen 6 jaar heb ik een bedrag van nog geen 2000 kunnen sparen en dat gaat straks naar een 'leuke' scootmobiel _O- zodat ik in de omgeving weer kan rondtuffen want dat kan ik al jaren niet meer want ik kan geen auto, fiets of wat ook meer besturen. Dus laat staan nog verder weg.
(Een 'leuke' omdat alleen basis modellen voor bejaarden worden vergoed, daar komt mijn trots om een hoekje kijken als 38 jarige, ik wil graag iets wat er ook een beetje leuk uit ziet voor mijn leeftijd. Kassaaa).
En ik krijg trouwens ook nooit kwijtschelding voor gemeentebelastingen en kom niet in aanmerking voor de voedselbank, daarvoor heb ik dus teveel geld. Hoe anderen met meer geld + waardevolle eigendommen zoals een auto dat voor elkaar krijgen is mij een raadsel.
Dit is het leven in NL als je ooit op minimumloon hebt gewerkt en door ziekte/handicap uitvalt.

Als het nog erger wordt dan kan ik mij wel aanmelden voor de lokale soepkeuken, dat wordt hier geregeld vanuit de kerk. Maar eh... Liever niet? :+

Maar goed, mij eraan ergeren verandert de zaken toch niet. En ik ben al blij dat ik in NL geboren ben, de situatie had nog veel slechter kunnen zijn. Ik baal vooral dat ik niet pakweg 100 jaar later geboren ben, waarschijnlijk dat mijn kwaal dan gewoon verholpen kan worden door futuristische ingrepen, of domweg nieuwe ledematen. Dan zou ik graag werken, de wil is er. Maar ja...

Weet je dat je er een van WMO kan krijgen?
Wel niet zo’n mooie als je liet zien maar hij brengt je wel waar je zijn moet en er zit gratis onderhoud bij!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:38

mvdende schreef:

Hond in pension is luxe. Maar ik schrok wel ff toen ik van de week keek en het dierenasiel (welke dus ook pension erbij doet) gestegen was van €12,75 naar €16,5 per dag. Volgende week weekend weg laat ik dus ook maar zitten, hoe graag ik met de klim groep (inclusief mams) was meegegaan. Maar €82,5 voor alleen honden opvang voor een weekend is mij echt te gortig.

En af en toe een Turkse Pizza zou ik trouwens geen luxe noemen. Was altijd €4,5, nu €5,5 en voor dat bedrag kan je bijna al geen normale maaltijd meer koken.

Maar nu geef je net een voorbeeld wat dus geen inflatie is maar BTW verhoging.
Zelf zei ik al eerder dat ik die inflatie nog niet zo erg merkte want die werd wel gecompenseerd door de CAO verhoging, maar het zijn die extra toeslagen van onze regering die de mensen de das omdoet. Inflatie is 3 a 4 %, maar hetgeen de regering aan verhogingen geeft is vele malen meer. Die wordt ook veel meer gevoeld, en dat valt niet onder inflatie.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:40

mvdende schreef:

Ik vind je echt zo enorm negatief, terwijl je nog zo zo relatief veel luxe dingen kan doen. Ik denk dat er bokkers zijn in dit topic die dolgraag met je willen ruilen wat financiën betreft.
Voor €5,50 kun je echt een heel prima maaltijd bereiden overigens, vergt misschien alleen wat creativiteit.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:47

purny schreef:
De uitkeringen staan gelijk aan het minimum loon.

Gelukkig niet. :o
Mijn wia is 75% van mijn laatst verdiende loon.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:49

Mijn WW is 1000 euro… en aanvulling ben ik al weken mee bezig… ergens recht op hebben en iets ook krijgen is niet hetzelfde. :n

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:54

Mijn eigen gekookte maaltijden komen echt niet boven die 5,50 per persoon uit, en dan hoef ik niet op de centen te letten. := Pizza of eten halen doen we ook nooit. Uit eten misschien 1 keer per half jaar. Lunch zijn eigen gemaakte boterhammen.
Auto's zijn eigenhandig betaald (geen lease dus) en de ene is een Aygo van nu 13 jaar oud, de andere een Golf van 26 jaar oud. *\o/* *\o/* *\o/*
Geen streaming diensten/abonnementen of iets dergelijks, stereotoren is analoog en 30 jaar oud. :))
Telefoonabbonementen van 10 euro, SIM only, met telefoons van respectievelijk 2,5 jaar oud en 8 jaar oud.
Ik denk dat wij zuiniger leven dan de meeste anderen. _O-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 11:55

een CAO is een mooi iets! ik zou iedereen aanraden om lid te worden van een vakbond. Al is het alleen maar om de gratis rechtsbijstand. In veel cao's is overigens ook een bepaling opgenomen dat het vakbondslidmaatschap deels door de werkgever wordt vergoed. (ik heb jarenlang bij de vakbond gewerkt, mooi werk!).

Maar goed, er zijn ook massa's mensen die niet onder een CAO vallen, en die vallen dus ook buiten de boot wat loonsverhogingen of extra inkomsten betreft, heel veel kleine ondernemers hebben het best zwaar. Als ik voor onszelf kijk in ieder geval wel, de benzineprijs, de supermarktkosten, gasprijs etc etc, maar ons inkomen wordt alleen maar lager vanwege alle gestegen kosten. En daar werk je dan met zn 2en ongeveer 140 in de week voor... het is zuur en krom. Maar aan de andere kant leer je de kleine dingen ook meer waarderen.
En je wordt er ook handig en creatief van. Aanbiedingen volgen, goedkope supermarkten, Zeeman, Action, vinted, Temu en dat soort bedrijven. Eigen eieren en zuivel en fruit uit de tuin. Kinderbijslag is zeer welkom en gaat meestal naar kleding voor de kinderen. Vakanties zitten er meestal niet in, maar af en toe een paar dagen in eigen land(hoewel ik denk dat dat misschien wel duurder is dan het buitenland).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:23

Ja maar als die creativiteit leidt tot Temu en Ali zijn er wel anderen zwaar de dupe van. Dus zonder die discussie te willen herhalen, vind ik dat verre van positief.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 12:27

Tiggs schreef:
Ja maar als die creativiteit leidt tot Temu en Ali zijn er wel anderen zwaar de dupe van. Dus zonder die discussie te willen herhalen, vind ik dat verre van positief.

import vanuit china zal binnenkort ook wel aan banden gelegd worden als ik de politiek een beetje volg.