Secret Santa: Boekeneditie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lian

Berichten: 638
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:30

Heel leuk om te lezen allemaal! Sorry voor de moeilijke vraag, vind het zelf ook erg moeilijk. Ik ga dus ook een beetje cheaten en zeg als mooiste Ik ben er niet van Lize Spit en Olifantenmeisje van Ellen Marie Wiseman. Al is mijn favoriete boek De paarden van Hitler van Arthur Brand, maar die kan ik niet echt onder de noemer 'mooiste' scharen (om het ingewikkeld te maken :+ ).

Adamootje

Berichten: 6220
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:16

Lastige vraag! Ik weet eigenlijk niet welk boek ik het mooiste vond om te lezen. Sommige boeken vind ik mooi of goed vanwege het plot, andere weer vanwege het taalgebruik of het perspectief. Om maar even wat titels te noemen: Vele hemels boven de zevende, De onsterfelijken, Parfüm, De Engelenmaker, Vallen als Vliegen, Alles wat er was...

Fem

Berichten: 12527
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:44

Zo, even een bijleespost van mijn kant.
Momenteel heel erg druk met regelzaken omtrent mijn vader (hij is net verhuisd en ik ben zijn mantelzorger).

Ik heb dan ook nog niets gedaan voor mijn lootje, al heb ik uiteraard eventjes gespiekt wie het is en wat diegene leuk vindt. Dus ik heb al wat leuke ideetjes voor een mooi pakketje :D

Zo, die website boekenkraam kende ik nog niet, die is erg verleidelijk.
Thanks voor de tip!

Zertab schreef:
Eerlijk gezegd ben ik er nog niet mee bezig. Eerst even mijn examen zaterdag halen |(

Zertab, hoe is je examen gegaan?


LWDaisy schreef:
Ik ben er ook nog niet echt mee bezig, eerst nog een weekje Ardennen volgende week! Daarna stalken & shoppen haha.


LWDaisy, heb je een fijne tijd gehad in de Ardennen?


M_D_H schreef:
Voorstel, wellicht kunnen wij weer elke week een vraag stellen, die dan vrijblijvend beantwoord kan worden, zodat wij iets meer info over de lootjes hebben? O:)


Leuk idee +:)+


Lian schreef:
Een wekelijkse vraag lijkt mij ook leuk. Wellicht kunnen we allemaal vertellen wat het mooiste boek is dat we ooit hebben gelezen?


Pfoe, dit is een lastige. Ik heb niet perse 1 boek die er uitspringt.
Er zijn heel veel indrukwekkende/ontroerende boeken geweest over de tweede wereldoorlog waar ik nog vaak aan denk.

Eigenlijk springt er wel een boek uit en dat is het boek: Het geschenk van Dr. Edith Eger.
Dat boek heeft echt indruk op mij gemaakt en ook veel betekend voor mijzelf om te kunnen omgaan met alles wat het leven mij geeft en heeft gegeven.

Verder ben ik altijd wel weg van de boeken van Paulo Coelho.
Om er dan toch 1 te noemen, De duivel en het meisje, heeft mij echt laten nadenken over welke keuzes we maken als mens onder bepaalde omstandigheden.

Marjo schreef:
Het mooiste boek is The Nightingale van Kristin Hannah. Tranen bij dit boek gehad, echt zo mooi geschreven en zo'n fantastisch verhaal.


Ja dat is een prachtig boek.


Hebben jullie ook snel dat je tot tranen geroerd wordt/ kan huilen bij een boek? Ik wel, sommige mensen verklaren mij voor gek, maar ik kan echt helemaal opgaan in het verhaal.


Zertab schreef:
Ik heb net de jongen, de mol, de vos en het paard gelezen. Prachtig <3


Ja <3
Die staat bij ons op de wc (nouja, nu even niet, de wc wordt verbouwd) en elke dag zet ik 'm op een andere bladzijde. Prachtig!


Lian schreef:
Heel leuk om te lezen allemaal! Al is mijn favoriete boek De paarden van Hitler van Arthur Brand, maar die kan ik niet echt onder de noemer 'mooiste' scharen (om het ingewikkeld te maken :+ ).


Die gaat ook op mijn lijstje om nog te lezen !

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 07:52

Ik heb ook nog niks... Moet even wachten op het salaris van vrijdag :P

LWDaisy

Berichten: 4826
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:28

Ook ik ben een huilebalk haha, ik heb nogal veel empathie "vrees" ik. Ik kan al huilen van een reclamespotje of liedje :') Er zijn heel wat boeken die me in tranen brengen. De ene keer is het een zegen, de andere keer een vloek :j

Mijn weekje Ardennen - het is zonde, maar ik ben het weekend ervoor flink ziek geworden, heb ik weer hoor haha. De eerste 2-3 dagen heb ik vooral gerust, lekker uitgeslapen enzo. Helaas ook echt vette pech die eerste dagen met het weer, maar het huis had een prachtig terras waar je absoluut geen last had van de regen. Dus al bij al heb ik wel kunnen relaxen en bijslapen :j En ik heb ook "Voor het donker thuis" kunnen uitlezen *\o/*

Afbeelding

Zertab

Berichten: 12472
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:29

Bedankt voor het vragen Fem! Hij ging goed, heb een dikke voldoende gehaald :D

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 23:36

Het mooiste boek.. Dat vind ik een lastige!
Ik denk dat ik ook voor de Harry Potter serie ga. Niet omdat het zo geweldig is, maar omdat je helemaal in de wereld gezogen wordt en ik ermee opgegroeid ben. Ik heb slechts 3 boeken echt gelezen, bij boek 4 gaf ik het op want het duurde me te lang :') Een paar jaar later ben ik alle boeken via Storytel gaan luisteren en dat gaf weer zo'n andere dimensie aan de boeken dat je nog verder in het verhaal werd gezogen.

Suliko

Berichten: 4367
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:48

Ik vind een vraag per week te weinig, dus ik gooi er nog een in die misschien ook nuttig is om tot een goede keus te komen voor je lootje. :D

Welke aspecten of thema's vind jij een boek tot een goed verhaal maken? En welke aspecten of thema's zijn absolute no-go's?

Zertab

Berichten: 12472
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:49

Cliches... Vreselijk :')

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:52

Ja dat en voorspelbaarheid, romances, blegh.

Suliko

Berichten: 4367
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:08

Voor mij is een absolute no-go het romantiseren van toxisch gedrag :r (bijvoorbeeld, man mishandelt vrouw, maar zal vast wel zoveel van zijn toekomstige dochter houden dat hij haar niet mishandelt, happy ending). Maar ook de, ooh jij hebt het zo moeilijk gehad in het leven, ooh jij ook, muurtjes op, sexy hard to get spelen en uiteindelijk wegzwijmelen bij elkaar en opeens geen triggers meer hebben. Sowieso romances. :')
Stereotypes, cliches, ja.
De perfecte held(in) als hoofdpersonage.

Waar ik wel goed op ga zijn coming of age, historische en culturele accuraatheid, diversiteit, eigenaardigheden in hoofdpersonages of rare (maar realistischere) menselijkheid.
Zware thematiek, maar ook humor en zelfspot.

En magisch realisme kan ik ook waarderen. Moderne sprookjes, kinderverhalen, mythische figuren.

xoranlover

Berichten: 6686
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:14

Ik hou van boeken die goed in elkaar zitten. Waar spanning in zit, duidelijkheid maar waar niet meteen in het begin duidelijk is dat Pietje Truusje heeft vermoord en dat met een golfclub heeft gedaan. Ik kan daar zo niet tegen. Ook van die boeken die eerst een inleiding nodig hebben van half het boek en waarna dan nog niks gebeurd is, verschrikkelijk.

Ook boeken waar 10 miljoen mensen een rol in spelen en je aan het eind nog steeds niet uit elkaar kan houden wie wie nou is.

Al moet ik zeggen de Suzanne Vermeer, Linda van Rijn boeken enzo zijn best simpel en in de hoofdlijnen hetzelfde maar ik vind het gewoon lekker weg lezen zonder mega goed mijn aandacht erbij te houden.

Het liefste heb ik een boek wat spanning schept, waar je blijft raden wat er gebeurd is en er uiteindelijk iets totaal anders uit komt dan dat jij had bedacht.

Zertab

Berichten: 12472
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:29

Oh ja het romantiseren van toxic gedrag is ook een no go. Zoals in die boeken reeks After.

xoranlover

Berichten: 6686
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:20

Kennen jullie het concept zwerfboek? Erg leuk.

Mensen droppen boeken in een zakje met een briefje erbij. Via een fb groep wordt een dropaats bekend gemaakt en kun je als je zo’n boek tegen komt het mee nemen om te lezen. Daarna kun je het weer ergens achter laten.

Zertab

Berichten: 12472
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:16

Nee ken ik niet, denk ook niet dat dat in mijn omgeving bestaat

xoranlover

Berichten: 6686
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:27

Ik heb nu zo’n boek thuis liggen. Eens kijken of her wat is en dan stuur ik het de wereld weer in.

Kaatastrof

Berichten: 6282
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:07

Ik heb het suuuper druk gehad dus kan nu eindelijk rustig bijlezen en even de vragen beantwoorden. Sorry lootje :=

Het mooiste boek dat ik ooit gelezen heb vind ik een erg moeilijke vraag.. Ik heb vooral veel gelezen in mijn tienerjaren en naarmate ik ouder ben geworden is het gaan minderen. Nu wil ik het lezen terug oppakken, maar ik betrap er me op dat ik er wat te weinig tijd voor maak. En bovendien, wat maakt een boek precies het mooiste boek dat je gelezen hebt..

Ik moest voor school een boek kiezen uit een lijst in het middelbaar en koos toen voor Norwegian Wood van Haruki Murakami. Het is een vrij heftig verhaal die me ook altijd wel is bijgebleven en ook wel één van de eerste boeken waar ik aan dacht bij het beantwoorden van deze vraag. Maar ook Someone Who Will Love You in All Your Damaged Glory van Raphael Bob-Waksberg (de schrijver van Bojack Horseman) had enkele bijzondere verhalen met een hele mooie onderliggende boodschap.

En qua manga toch echt wel The Girl from the Other Side van Nagabe. <3

De jongen, de mol, de vos en het paard heb ik ook staan en is inderdaad waanzinnig mooi :j

@LWDaisy Zalig zo in de Ardennen. Ik zie me al helemaal zitten met een boekje in de jaccuzi {:}

Welke aspecten of thema's vind jij een boek tot een goed verhaal maken? En welke aspecten of thema's zijn absolute no-go's?
Een goed verhaal bestaat voor mij uit mooie, goede beschrijvingen van de omgeving en gebeurtenissen maar waarbij de lezer toch zelf een beeld kan scheppen. Patrick Rothfuss is hier bijvoorbeeld echt een poëtische genie in. Een stukje van de eerste pagina in The Name of the Wind ter illustratie: The most obvious part was a hollow, echoing quiet made by things that were lacking. If there had been a wind it would have sighed through the trees, set the inn's sign creaking on its hooks, and brushed the silence down the road like trailing autumn leaves. Dat neemt toch gewoon je adem weg? Daarnaast vind ik een uniek aspect of idee ook altijd leuk. Iets dat je nog niet eerder bent tegengekomen waardoor het boek je nablijft (bv. zeer rijkelijk beschreven wereld, bijzondere religies en culturele aspecten, etc. schoolvoorbeeld Game of Thrones ed.). Verder vind ik inclusiviteit tegenwoordig erg fijn.

Daarbij kan ik meteen over naar de no-go's en dat is bv een zogenaamde 'Mary Sue' als hoofdpersonage. Een 'Mary Sue' is een personage dat te sterk geïdealiseerd wordt door het verhaal. De term wordt onder andere gebuikt voor: personages die onrealistisch 'perfect' zijn in persoonlijkheid, uiterlijk of talenten. Dan verlies je me al vrij snel. Geef mij maar een gecompliceerd personage met een rijke backstory. :j Hoe dramatischer en minder standaard, hoe leuker :') Hele kleffe romantiek ben ik ook geen fan van. Er mag zeker wel romantiek aanwezig zijn - graag zelf - maar niet a la Twilight en consoorten want daar ben ik toch wel wat uitgegroeid. Eigenlijk slaat Suliko's comment echt de spijker op de kop op dat vlak. Ik denk dat wij wat dezelfde smaak hebben :))

Van het concept zwerfboek had ik nog niet gehoord. Wij hebben hier in het dorp wel ook zo'n boekenkastje. Maar ik heb er eerlijk gezegd nog nooit gebruik van gemaakt. :o Naar de bib ga ik ook nog maar zelden. Al zou ik dat eigenlijk wel weer meer mogen doen.

xoranlover

Berichten: 6686
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:59

Aan mijn summer santa ik zal vanavond even gaan zitten voor mijn excel lijst en ene verlanglijstje. Sorry heb t vrij druk gehad.

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 23:55

Ik bedenk mij net wel even iets handigs :Y)
Ik ben van 19 t/m 25 juni op vakantie. Mocht mijn santa in die periode verzenden, mag dat naar een ander adres. Die zal ik bij lootjestrekken even geven. Vanaf 26 juni ben ik weer thuis :D

Lian

Berichten: 638
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:06

Citaat:
Welke aspecten of thema's vind jij een boek tot een goed verhaal maken? En welke aspecten of thema's zijn absolute no-go's?

Oef dit is een moeilijke vraag. In essentie wil ik iets leren of geraakt worden. Dat laatste is wel redelijk uniek, voor mij is huilen bij een boek best een uitzondering. Dan moeten de karakters of het verhaal me wel echt aangrijpen. Het mag dus ook best zware thematiek bevatten, graag zelfs. Je favoriete aangrijpende huilboek is dus welkom Santa. ;)

Leren is in de breedste zin van het woord. Hoeft geen echt educatief boek te zijn, ook bijvoorbeeld historische fictie kan ik wat van leren. Zeker de combi van 'vermaak' en leren vind ik leuk!

Ik zeg altijd dat ik feel good boeken zo graag leuk wil vinden, maar eigenlijk vind ik dat meestal maar saai. Laatst heb ik wel The Reading List gelezen en dat vond ik wel mooi. Dus als mijn Santa een goed idee heeft wat betreft een feel good boek zonder al teveel romance, graag!

Genres die ik liever niet lees zijn fantasy, zelf-hulp en romance. Andere dingen die me niet aanspreken in boeken zijn voorspelbare thrillers en het romantiseren van toxisch gedrag en trauma.

Oh en n.a.v. het bericht van Marjo. Ik ben van 22 t/m 27 juni op vakantie, maar het pakket kan gewoon naar mijn huisadres (eventueel gaat het naar een pakketpunt, dat is prima). De kans bestaat alleen dus dat het iets langer duurt om het pakket te openen.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:34

Lian schreef:
Citaat:
Welke aspecten of thema's vind jij een boek tot een goed verhaal maken? En welke aspecten of thema's zijn absolute no-go's?

Oef dit is een moeilijke vraag. In essentie wil ik iets leren of geraakt worden. Dat laatste is wel redelijk uniek, voor mij is huilen bij een boek best een uitzondering. Dan moeten de karakters of het verhaal me wel echt aangrijpen. Het mag dus ook best zware thematiek bevatten, graag zelfs. Je favoriete aangrijpende huilboek is dus welkom Santa. ;)



Oh jaa! Ik houd ook erg van ontzettend geraakt worden! Hier is je favoriete huilboek ook welkom!

Fem

Berichten: 12527
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:10

Urbanus schreef:
Lian schreef:
Oef dit is een moeilijke vraag. In essentie wil ik iets leren of geraakt worden. Dat laatste is wel redelijk uniek, voor mij is huilen bij een boek best een uitzondering. Dan moeten de karakters of het verhaal me wel echt aangrijpen. Het mag dus ook best zware thematiek bevatten, graag zelfs. Je favoriete aangrijpende huilboek is dus welkom Santa. ;)


Oh jaa! Ik houd ook erg van ontzettend geraakt worden! Hier is je favoriete huilboek ook welkom!



Hier ga ik ook in mee! Boeken die je weten te raken zijn voor mij echt een pluspunt.
Laat mij maar huilen :')



Zo, ik heb net een bestelling op boekenkraam gedaan. Er zit ook wat tussen voor mijn lootje *\o/*
Maar nog veel meer voor mezelf :o :')

Suliko

Berichten: 4367
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:53

Ik blijf switchen tussen een aantal keuzes voor mijn lootje, dus ik durf nog niets aan te schaffen. Ik voel druk om echt met iets goeds te komen. :=
Zit zelfs te denken om een boek wat ik in mijn hoofd heb eerst zelf te lezen, zodat ik zeker weet dat het echt een goed boek is, maar ja, dat is uiteindelijk toch heel persoonlijk.

Ja, een boek wat raakt, vind ik ook belangrijk! Dat zijn toch de boeken die je bij blijven. Maar voor mij valt dat wel samen met personages die niet perfect zijn, die eigenaardigheden hebben, die in een leven staan dat rommelig is. Volgens mij staat dat ook in mijn verlanglijstje, dat je me ook het boek mag geven dat voor jou heel bijzonder of rakend was.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:55

Er is ook druk! Als je het niet goed moet je van bokt af. Naar het Viva forum.

Suliko

Berichten: 4367
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Secret Santa: Boekeneditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:09

;(

Met jouw zinsconstructie mag je ook wel naar het viva forum overstappen.