Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:56

Er zijn naar alle waarschijnlijkheid meer sterren dan zandkorrels op aarde

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:14

moonsparkle schreef:

Dat kan ik eigenlijk niet geloven

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:16

truus1957 schreef:
moonsparkle schreef:

Het heelal is oneindig en de aarde met zand niet.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:30

We weten niet of het heelal oneindig is. We vermoeden dit omdat we nog geen einde hebben gevonden.

Leuk feitje; voor nu gaan we dit ook nooit vinden omdat het heelal sneller uitdijt dan de snelheid van licht :) (dat wel eindig is)

(Kruipt weer onder de steen)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:32

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:33

Afbeelding

fleurtjeuh

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:43

De guillotine werd nog gebruikt in frankrijk toen de eerste star wars uitkwam

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 01:07

truus1957 schreef:
moonsparkle schreef:

Geloof het. Of zoek het op, het bekende deel van universum is zo groot dat "onbevatbaar" een letterlijke term wordt...
Edit, ik zie dat je er al op gewezen bent

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:15

Kuggur schreef:
Geloof het. Of zoek het op, het bekende deel van universum is zo groot dat "onbevatbaar" een letterlijke term wordt...

In die context vind ik het raar dat er getwijfeld wordt over "buitenaards leven".
Als 0,01% van alle sterren een planeet heeft die de juiste omstandigheden heeft en 0,01% van die potentiële planeten heeft een "complexe levensvorm" dan zijn er nog steeds duizenden planeten met "buitenaards leven".

Of we elkaar ooit zullen vinden, is een heel ander punt.....

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:16

moonsparkle schreef:

Hebben we zoveel beroemdheden rondlopen op deze aardkloot dan? :') :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:21

ikke schreef:
Kuggur schreef:

In die context vind ik het raar dat er getwijfeld wordt over "buitenaards leven".
Als 0,01% van alle sterren een planeet heeft die de juiste omstandigheden heeft en 0,01% van die potentiële planeten heeft een "complexe levensvorm" dan zijn er nog steeds duizenden planeten met "buitenaards leven".

Of we elkaar ooit zullen vinden, is een heel ander punt.....

En dan ook nog nu, terwijl het heelal miljarden jaren oud is. We zouden elkaar zomaar op een miljoen jaar kunnen missen...

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:10

fotolijstje schreef:
Vincent van Gogh is een jaar na de oprichting van Nintendo overleden

Afbeelding

Sorry- ik kwam deze net tegen en ik kon het niet laten. :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:18

moonsparkle schreef:

Dat had ik ook al in het luguber topic gegooid.
Waarschijnlijk is er dus ook een aarde zoals dit ergens nog. Of meerdere.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:48

sureido schreef:
moonsparkle schreef:

Dat had ik ook al in het luguber topic gegooid.
Waarschijnlijk is er dus ook een aarde zoals dit ergens nog. Of meerdere.

Niet eend waarschijnlijk. Ze hebben al meerdere planeten gevonden die superveel op aarde lijken. De meest dichtbijzijnde is een aarde achtige planeet die ongeveer zo groot is als jupiter. Daar past ons kleine planeetje zeker een paarhonderd keer in :=

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 12:11

Een aardachtige planeet ter grootte van Jupiter maakt de definitie "aardachtig"wel héél ruim, zo'n planeet heeft enorm grote zwaartekracht.
Maar ben je zeker van die afmeting? Ik dacht altijd dat zulke grote planeten eigenlijk automatisch gasreuzen zouden moeten zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:09

lies_sparkle schreef:
We weten niet of het heelal oneindig is. We vermoeden dit omdat we nog geen einde hebben gevonden.

Leuk feitje; voor nu gaan we dit ook nooit vinden omdat het heelal sneller uitdijt dan de snelheid van licht :) (dat wel eindig is)

Van dit soort waarheden krijg ik dus hoofdpijn. Mijn brein krijgt hier geen greep op.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:27

Cowboy55 schreef:
lies_sparkle schreef:

Van dit soort waarheden krijg ik dus hoofdpijn. Mijn brein krijgt hier geen greep op.

Kan hier ook echt niks van maken :P

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 23:14

Kuggur schreef:
Een aardachtige planeet ter grootte van Jupiter maakt de definitie "aardachtig"wel héél ruim, zo'n planeet heeft enorm grote zwaartekracht.
Maar ben je zeker van die afmeting? Ik dacht altijd dat zulke grote planeten eigenlijk automatisch gasreuzen zouden moeten zijn.

Nou inderdaad ik heb het fout :+

De grootste aarde achtige planeet is ongeveer net zo groot als neptunes and uranus. Iets groter zelfs. De exoplaneet is 4.5 keer groter dan de aarde. Neptunes en uranus zijn 4 keer groter. Dus ik had het fout :+

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:08

Zinloze feitjes over de aarde en de maan.

Toen het aarde-maan-stelsel gevormd werd draaide de maan om zijn as net als de aarde en stond dichterbij dan nu. En een dag op aarde duurde minder dan half zo lang als nu.

Dat is allemaal veranderd door de getijdewerking. Als je toen van bovenaf op de geografische noordpool van de aarde neerkeek draaide alles tegen de klok in. De onderlinge zwaartekracht vormde getijdebulten (vloed) in beide hemellichamen (niet alleen water maar ook gesteente). De draaiing van de aarde trok (en trekt) de getijdebult met zich mee. Daardoor loopt die bult altijd iets op de maan voor maar blijft natuurlijk sterk achter bij de draaiing van de aarde. Het getijde op de maan gedroeg zich hetzelfde. Omdat er veel massa in die getijdebulten zit wordt de aantrekkingskracht tussen de aarde en de maan als het ware scheef getrokken. Dat betekent dat de aarde en maan steeds langzamer om hun as gaan draaien en steeds sneller om elkaar. De draaiing van de maan is inmiddels zo ver afgeremd dat deze altijd met dezelfde kant op de aarde gericht is. Het getijde van de maan is daarmee ook tot stilstand gekomen en altijd pal op de aarde gericht. En de extra snelheid slingert de maan nog steeds in een steeds grotere baan om de aarde. Uiteindelijk zal of de aarde zich ook met één kant op de maan richten of de maan ontsnapt aan de aarde en vliegt de ruimte in. Net wat als eerste gebeurt.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 05:04

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:59

Dat "feitje" over die bubbels hebben ze achterstevoren geloof ik.
Een bel onder water kan niet knappen en zeker niet door alleen hard geluid. De lucht in de bel kan immers nergens heen. Dus het blijft een bel.

Ze doelen denk ik op cavitatie-bubbels zoals pistoolgarnalen die met hun scharen maken. Een zeer hard geluid in een vloeistof vormt de cavitatie-bel die in feite een vacuüm is en dus direct weer instort. Bij het instorten ontstaat een lichtflits. Dat heet Sonoluminescentie. Het geluid is dus verantwoordelijk voor het ontstaan van de bel en niet voor het "knappen". En in een normale bel zal dit verschijnsel zich niet voordoen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:15

Paardenfeitje!

Onderzoekers zijn aan het schuiven met de taxonomische indeling van Przewalski paarden. Eerst werd het gezien als paard, nu als ondersoort naast het gedomesticeerde paard, maar mogelijk wordt het binnenkort een eigen soort. Cool weetje: Przewalski's hebben een ander aantal chromosomen dan gedomesticeerde paarden, vandaar het schuifwerk.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:34

Ilse_123 schreef:
Paardenfeitje!

Onderzoekers zijn aan het schuiven met de taxonomische indeling van Przewalski paarden. Eerst werd het gezien als paard, nu als ondersoort naast het gedomesticeerde paard, maar mogelijk wordt het binnenkort een eigen soort. Cool weetje: Przewalski's hebben een ander aantal chromosomen dan gedomesticeerde paarden, vandaar het schuifwerk.

Zelfde als paard en ezel dus? Of ja nouja, misschien is het verschil minder erg, maar het komt op hetzelfde neer als het een eigen soort wordt :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:46

LoveGlove schreef:
Ilse_123 schreef:
Paardenfeitje!

Zelfde als paard en ezel dus? Of ja nouja, misschien is het verschil minder erg, maar het komt op hetzelfde neer als het een eigen soort wordt :j

Ja dat idee inderdaad ;).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:54

ik kan me vaag een hypothese herinneren dat het przwalski paard ooit is gedomesticeerd, om later vollledig weer te verwilderen. Maar vrij lange geleden dat ik dat artikel las.
Dat ze niet hetzelfde aantal chromosomen hebben als het gedomesticeerde paard wist ik, heb me altijd afgevraagd waarom dat feit niet reden genoeg was ze als afzonderlijke soort te kwalificeren. In de canis familie zijn vele soorten zeer nauw verwant; zelfde aantal chromosomen, hybriden zijn vruchtbaar.