Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:03

Als die mensen allemaal gevaccineerd of negatief getest zijn, is er toch geen probleem ?
Net zoals in de horeca kan er gecontroleerd worden op dat CST of hoe noemt die pas.

Douce

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:05

Vaccinatie is geen vrijpas voor geen besmetting helaas. Het kan zo vrij snel rond gaan en overslaan op kwetsbaren (gevaccineerd danwel niet gevaccineerd).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:06

Gezien de oplopende cijfers ook van gevaccineerden is het kennelijk niet zo heel veilig gebleken. En carnaval is echt op elkaar gestapeld in een warme ruimte hossen en springen met een zeer royale hoeveelheid alcohol in de maag. Gewoon niet heel slim. Niet voor niets heeft Limburg besloten niets toe te staan aan feesten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:08

Pandora2 schreef:
Als die mensen allemaal gevaccineerd of negatief getest zijn, is er toch geen probleem ?
Net zoals in de horeca kan er gecontroleerd worden op dat CST of hoe noemt die pas.

Pandora in Nl is er veel kritiek op alle maatregelen zoals mondkapjes, het handhaven vd QR code (gebeurt dus te vaak niet), afstand houden, gel gebruiken etc. Dus dan krijg je nooit het virus enigszinds onder controle. Dat is wel een dingetje. Frankrijk is nu oranje, Nl geloof ik alweer rood, België weet ik niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:09

Limburg zijn drie gemeentes die afgelast hebben, de rest gaat voorlopig gewoon door.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:09

Oh voor mij is carnaval een buiten-aangelegenheid. Maar ik leef nog in de vorige eeuw :D
We gaan er nog een paar jaar zoet mee zijn....
De virussen zijn de mens altijd een stapje voor. Blijkt nu ook maar weer.

In Knokke en nog een andere gemeente zijn hier ook alle binnenactiviteiten weer afgelast las ik.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:10

pien_2010 schreef:
Pandora2 schreef:

Pandora in Nl is er veel kritiek op alle maatregelen zoals mondkapjes, het handhaven vd QR code (gebeurt dus te vaak niet), afstand houden, gel gebruiken etc. Dus dan krijg je nooit het virus enigszinds onder controle. Dat is wel een dingetje. Frankrijk is nu oranje, Nl geloof ik alweer rood, België weet ik niet.

België is op z'n minst donkerrood }>
We zijn al een paar weken dik en vet primus van de klas wat betreft aantal besmettingen schijnt het.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:17

Vriendin van mij heeft vorige week al de 3e (booster) vaccin gekregen, zij is herstellend van borstkanker en heeft een hele slechte weerstand. Geen enkele last van het vaccin gehad en ze is erg blij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:25

80+ mag vanaf 6 december de boostervaccinatie gaan halen in Nederland (in ieder geval als ze de uitnodigingsbrief hebben gekregen, voor nu zijn alle voorbereidingen daar volop voor aan de gang). 60+ staat voor nu vanaf begin januari ingepland, maar het zou mij niet verbazen als dat nog wat naar voren gehaald wordt.

Ik verwacht dat één van de redenen dat Nederland vrij lang wacht met het boostervaccin niet is omdat ze laks zijn, maar omdat ze de mogelijkheid voor alle ongevaccineerden vrij moeten houden om toch gevaccineerd te worden.

Dat betekent (percentage volledig niet gevaccineerd & niet volledig gevaccineerd per leeftijdsgroep) 164.000 (9 & 11% vd 81+) + 273.000 (7 & 8% vd 71-80) + 428.000 (9 & 11% vd 61-70) + 638.000 (12 & 13% vd 51-60) + 847.000 (18 & 19% vd 41-50) + 1.182.000 (26 & 28% vd 31-40) + 1.732.000 (30 & 31% vd 18-30) + 927.000 (38 & 41% vd 12-17) = 6.2 miljoen vaccins nodig, uitgaande van geen inzet van Janssen en geen rekening gehouden met de mensen die covid gehad hebben, maar nog niet gevaccineerd zijn en dus maar één prik nodig hebben om volledig gevaccineerd te zijn.

Eind oktober hadden we 4.7 miljoen Pfizer vaccins op voorraad en nog eens 2.8 miljoen Moderna. Daarmee hebben we dus genoeg om iedereen een basisvaccinatie te geven. Maar niet om ook nog 4.5 miljoen mensen een boosterprik te geven (We hebben ruim 4.5 miljoen 60+'ers in Nederland).

Hoewel er uiteraard niet voor iedereen een vaccin op de plank klaar hoeft te liggen, kan het wel degelijk zo zijn dat als de situatie qua ziekenhuisbelasting uit de hand loopt, opeens een veel grotere vraag is naar de basisvaccinatie. Nee moeten verkopen is tegenwoordig eigenlijk geen optie meer.

Om iedereen te kunnen voorzien van een door de overheid beloofd vaccin (zijnde: je leeftijd mag nu de gewenste prik halen), zouden we bij nu volledig vrij laten 10.7 miljoen vaccins moeten hebben liggen. Het Janssen-vaccin wordt vanwege de lagere werking en de hogere kans op bijwerkingen zo min mogelijk ingezet. We komen, met de voorraadcijfers van eind oktober, dus 3.2 miljoen vaccins tekort als we alle Moderna-vaccins inzetten. Blijken het meerendeel van de mensen toch echt per se Pfizer te willen, dan mag je er nog ruim 2 miljoen aan tekort bij tellen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:39

Er zit ook nog Novavax aan te komen. De EU heeft 200 miljoen dosissen aangekocht. België is mee in de deal gestapt, dus ik vermoed NL toch ook.
Er wordt verwacht dat er goedkeuring is tegen eind dit jaar.

En misschien zitten er nog andere vaccins in de pipeline, maar dat zou ik eens moeten opsnorren.
GSK en Sanofi bijv.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:48

In de pijplijn zitten heb je niets aan voor het nu vrijgeven (van de boosterprik halen), hoewel het voor sommige mensen misschien wel een gewenster vaccin is en deze dan wel willen nemen. Er komen ook nog leveringen Pfizer en Moderna aan, maar ook daar hebben we voor het nu vrijgeven ook niets aan. Het gaat om de vaccinaties die we nu kunnen beloven, niet om de vaccinaties die eraan zitten te komen.

Het zou mij overigens niets verbazen als veel van de nog te leveren vaccins straks direct aan het wereldprogramma worden geleverd, net zoals dat we nu al met het AZ-vaccin doen dat nog binnen zou komen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:50

Klopt. Voor nu meteen en per direct heeft het geen nut inderdaad.
Maar voor de nabije toekomst brengt het wel wat op als er weer wat meer spelers op de markt komen.
En met een ander type vaccin, dat zal misschien ook een verschil kunnen maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:52

We hebben toch gewoon voldoende vaccins op voorraad om te starten met boosters? Het argument dat door het RIVM werd genoemd was dat ze de infrastructuur nog niet op orde hadden, niet dat er te weinig vaccins op voorraad zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:58

Beide is van toepassing. We hebben onvoldoende vaccins op voorraad voor iedereen vaccineren en alle 60+'ers een boostervaccin te geven.

Daarnaast is er enorm afgeschaald toen we van ruim een miljoen vaccinaties per week naar ruim 100.000 vaccinaties per week terugzakte. De Hellevoetse locatie gaat vanaf 6 december van 3 dagen terug naar 7 dagen per week open en van 3 lijnen maximaal tegelijkertijd open naar maximaal 6 lijnen tegelijkertijd open, maar het personeel rondkrijgen wordt nog een behoorlijke uitdaging. Zeker omdat er ook meer locaties open gaan, dus de Hellevoetse locatie is niet de enige die ruim 4x zoveel arbeidsuren nodig heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:59

Maar die griepprik is ook altijd zo gegeven.
Geef nu alvast de mensen op die lijst de booster.
Moet dat toch ook zo gedaan zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:03

Mizora, ik snap je rekensom, maar wat staat er op de planning wat betreft Pfizer om binnen te komen?
Want heel eerlijk? Anderhalf miljoen vaccins laten liggen voor mensen die heel misschien ergens nog een prik halen? En ondertussen de mensen die graag de boosters willen achteraan laten sluiten?
Technisch zal het kloppen echt gevoelsmatig heb ik daar een ander gevoel bij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:07

DuoPenotti schreef:

Griepprik zijn er 6 of 5 miljoen waarvan normaal de helft hem neemt.
En met boosters vrijgeven , wanneer er veel mensen een afspraak maken komen ze echt niet binnen twee weken aan de beurt. Maar kan de ggd wel opschalen daar waar veel afspraken staan. Desnoods leger erbij voor prikken en logistiek, we zitten nog steeds in een pandemie. En op de manier zoals het de jonge en rivm voor ogen staat zijn we volgend jaar april nog niet klaar met prikken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:10

Mizora schreef:
Beide is van toepassing. We hebben onvoldoende vaccins op voorraad voor iedereen vaccineren en alle 60+'ers een boostervaccin te geven.

Daarnaast is er enorm afgeschaald toen we van ruim een miljoen vaccinaties per week naar ruim 100.000 vaccinaties per week terugzakte. De Hellevoetse locatie gaat vanaf 6 december van 3 dagen terug naar 7 dagen per week open en van 3 lijnen maximaal tegelijkertijd open naar maximaal 6 lijnen tegelijkertijd open, maar het personeel rondkrijgen wordt nog een behoorlijke uitdaging. Zeker omdat er ook meer locaties open gaan, dus de Hellevoetse locatie is niet de enige die ruim 4x zoveel arbeidsuren nodig heeft.

Dat begrijp ik dan wel, immers de grote locatie in Middelharnis is gesloten en iedereen van Goeree-Overflakkee moet naar Hellevoetsluis of Oud-Beijerland.
Erg lastig, voor met name ouderen, omdat het OV ook niet heel handig is vanuit sommige dorpen ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:17

Gevoelsmatig heb ik er ook een andere gedachte bij, maar dat verandert de cijfers toch niet.

De voorraad wordt op het coronadashboard niet langer bijgewerkt (gaan tot 24 oktober), maar we zaten op zo'n 500.000 tot 700.000 Pfizer vaccins per week. Dan hebben we dus over 4 weken voldoende vaccins voor iedereen.

Het probleem is dat ook de basisvaccinatie als hij ouder is nog steeds zo'n 90% van alle ziekenhuisopnames voorkomt. Dat terugbrengen naar 95-98% is super, maar je wint meer met de eerste basisvaccinatie. Dus populatiebreed is dat dan waarschijnlijk toch een meer verstandige keuze.

Ik ben het er niet per se mee eens, ik ben overigens ook heel blij dat ik deze keuzes niet hoef te maken. Maar ik kan wel een stukje uitleggen wat ik in de cijfers terug zie die passen bij de acties bij de overheid. Want dit is typisch zoiets waarbij het onderbuikgevoel de plank nogal eens mis wil slaan. Een onderbuikgevoel is nu eenmaal ontwikkelt op het gebied van tijgers, beren, rivaliserende clans en hongersnoden. Niet op het populatiebreed bekijken van een virus op een miljoenenpopulatie (alleen over Nederland).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:27

bigone schreef:
Limburg zijn drie gemeentes die afgelast hebben, de rest gaat voorlopig gewoon door.

Nee, alleen in zuid Limburg gaat het door. In midden en noord mag niets.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:33

Mizora, ik begrijp je rekensom ook zeker.
Heb wel moeite met de totaal ontbrekende vooruitblik van zowel rivm, Gezondheidsraad enz. Al voor de herfst zou er advies gegeven worden over de booster, juli stond het al in de planning en dan komt het eigenlijk heel banketstaaf gezegd op neer : We hebben nu niet genoeg vaccins. Dus totaal geen proactief handelen door extra Pfizer in te kopen wat ze dus al eerder hebben gedaan buiten de EU om zodat ze ook met het verwachtte antwoord , we zijn afhankelijk van de verdeelsleutel van de EU wat mij betreft niet meer wegkomen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:37

Wow, wat een vooroordelen over Carnaval! Binnen hossen? Willen jullie dan dat er nooit meer een evenement of concert gehouden kan worden? Festivals ook maar voor altijd cancelen?

Ik weet niet hoe men in andere delen van het land carnaval viert, maar in Tilburg is het voornamelijk buiten. In een afgesloten ruimte, alleen toegankelijk met corona app, ID, EN registratie. Daarnaast zijn het op dit moment voornamelijk ongevaccineerde mensen en van de gevaccineerde mensen zijn het voornamelijk de 60+ en/of met onderliggend lijden die in het ziekenhuis of IC liggen. Die komen ook met een verkoudheid of griep in het ziekenhuis omdat ze geen weerstand meer hebben. Of ze komen in het ziekenhuis omdat de prik is uitgewerkt.

In mijn ogen kan alles gewoon weer naar normaal (al vind ik afstand wel erg prettig) die mensen die niet willen prikken, prima, maar daar ga ik me niet meer druk om maken, die kiezen er zelf voor. Met de App heb ik ook niet zo,n probleem mee, van mij mogen we best naar 2G. Mondkapjes doe ik niet meer, alleen als ik in een volle treincoupe zit. Daarnaast zou het in mijn ogen beter zijn om een campagne op te zetten om de ouderen en zwakkere te beschermen. Een postbus 51spotje ofzo. Bijvoorbeeld: ga je op bezoek bij oma, doe dan eerst een test. En als de kleinkindjes snotteren, dan laat ze thuis en kom pas weer als ze beter zijn. Want die snotneus hoeft niet perse onschuldig te zijn, maar aangezien we kinderen niet testen weet je het niet.

En daarnaast idd als de sodemieter die boosterprik voor de ouderen en zwakkeren, dat had in mijn ogen al in september moeten gebeuren, toen iedereen die dat wilde geprikt had kunnen zijn.

Maar nee, we gaan weer pappen en nathouden en denken dat we corona ooit onder controle gaan krijgen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:30

Citaat:
Ik weet niet hoe men in andere delen van het land carnaval viert, maar in Tilburg is het voornamelijk buiten. In een afgesloten ruimte, alleen toegankelijk met corona app, ID, EN registratie.

Ah kijk, ik ben dus toch nog redelijk up-to-date. Fijn ! 8-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 17:05

bigone schreef:
DuoPenotti schreef:

Griepprik zijn er 6 of 5 miljoen waarvan normaal de helft hem neemt.
En met boosters vrijgeven , wanneer er veel mensen een afspraak maken komen ze echt niet binnen twee weken aan de beurt. Maar kan de ggd wel opschalen daar waar veel afspraken staan. Desnoods leger erbij voor prikken en logistiek, we zitten nog steeds in een pandemie. En op de manier zoals het de jonge en rivm voor ogen staat zijn we volgend jaar april nog niet klaar met prikken.

Vlak voor het weekend heb ik een afspraak voor nr 3 gemaakt voor manlief en die is zaterdag deze week al ad beurt. Verrast me wel zo snel.
In Frankrijk zijn 89 % mensen boven de 12 jaar 2x gevaccineerd. Zal Nl niet zoveel ontlopen denk ik zo.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 17:15