Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:39

bigone schreef:
Wat betreft de brieven van de jeugd, corona en oorlog kan de dood veroorzaken, gala en eindfeesten missen niet. Ja het is ontzettend jammer voor een grote groep kids maar ze gaan er niet dood aan. Voor hun komen er nog feestjes genoeg.

Maar ik hoop dat de psychische impact niet vergeten wordt. Psychische problemen onder jongeren was hiervoor al een groot probleem. En ik ben niet bang voor deze periode nu. Ik ben wel bang voor de periode waar het misschien weer strenger wordt.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:54

Klopt, maar wat denk je van oorlogtrauma's, moeder van vriendin heeft in een jappenkamp gezeten, vader en moeder daar gedood en zij en haar broer in gezinnen van familie opgegroeid.
Zij is nu bijna 90 en elke keer wanneer de indie herdenking er aan zit te komen is ze een week van slag.
Trauma van een gemist gala is imo niet te vergelijken met zoiets. En ja, er komt geestelijk leed voor bij jongeren maar hoor ook verhalen dat het veel jongeren goed heeft gedaan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:56

bigone schreef:
Klopt, maar wat denk je van oorlogtrauma's, moeder van vriendin heeft in een jappenkamp gezeten, vader en moeder daar gedood en zij en haar broer in gezinnen van familie opgegroeid.
Zij is nu bijna 90 en elke keer wanneer de indie herdenking er aan zit te komen is ze een week van slag.
Trauma van een gemist gala is imo niet te vergelijken met zoiets. En ja, er komt geestelijk leed voor bij jongeren maar hoor ook verhalen dat het veel jongeren goed heeft gedaan.

En daar komen die psychische problemen natuurlijk ook niet vandaan ;)
Zoals ik schreef het was hiervoor al een aanzienlijk probleem.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:40

Niemand groeit op zonder teleurstelling, grote of minder grote trauma’s. Dat is het leven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:42

rien10 schreef:
Niemand groeit op zonder teleurstelling, grote of minder grote trauma’s. Dat is het leven.

De 1 wel groter dan de ander. Als jullie vrij grote sociale feest beesten waren toen jullie 16-20 waren kan je, je nu niet meer zo goed voorstellen hoe erg je dan deze periode had ervaren. Dat geeft niet dat is volwassen worden en ja hebt er mee te dealen. Dat maakt het niet persé voor de jeugd nu minder erg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:53

Maar het maakt ook niet dat je dus mag en kan doen waar je zin in hebt.
Het is Corona tijd. Niet alles kan. Zo is het en niet anders.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:56

rien10 schreef:
Maar het maakt ook niet dat je dus mag en kan doen waar je zin in hebt.
Het is Corona tijd. Niet alles kan. Zo is het en niet anders.

Dat zeg ik ook niet maar ik ben wel een beetje klaar met de belerende mensen online. Een beetje wederzijds respect is wel op z’n plaats. Tenslotte zijn wij de volwassenen.
Met alleen maar roepen het valt wel mee en stel je niet aan ga het ook niet redden.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 11-08-20 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:57

Wat zeker niet onderschat moet worden is dat de afgelopen 10 jaar enorm veel druk uitgeoefend is op de jeugd om te presteren en vooral snel. Een jaar verliezen is je leven verliezen. Als je het voor je 25e niet gemaakt hebt ben je kansloos. Ik heb het zien gebeuren op de uni‘s (als onderwijs gevende) en vond het dieptreurig hoe diep die angst al geworteld zat, daarom neemt ook het aantal burn-outs op die leeftijd zo toe. Nu zijn die jongeren ineens in een gat gesmeten en hebben nooit geleerd dat dit niet gelijk betekend dat je nu kansloos bent. Daar kun je wel een beetje lacherig naar wuiven als je nog van de eerste generatie prestatiebeurs of nog vroeger bent maar het is toch heus een echt bestaand probleem dat nog voor veel problemen kan gaan zorgen op psychisch niveau.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:01

Nogmaals: ik zeg niet, nergens dat de jongeren van nu geen problemen hebben en dat de Corona crisis er niet ingehakt kan hebben.
Problemen, teleurstellingen, ziekte, stress, de dood van familieleden, blijven zitten, een fout maken.... het hoort er allemaal bij. Dit is het leven. Het lijkt wel of de lieve kindjes tegenwoordig geen problemen meer mogen ondervinden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:02

rien10 schreef:
Nogmaals: ik zeg niet, nergens dat de jongeren van nu geen problemen hebben en dat de Corona crisis er niet ingehakt kan hebben.
Problemen, teleurstellingen, ziekte, stress, de dood van familieleden, blijven zitten, een fout maken.... het hoort er allemaal bij. Dit is het leven. Het lijkt wel of de lieve kindjes tegenwoordig geen problemen meer mogen ondervinden.

Het is wat anders als dat de dood tot gevolg heeft ...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:03

Ehh ik snap je niet.
Ik zeg: jongeren houd je aan de Corona regels want dat scheelt doden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:06

rien10 schreef:
Ehh ik snap je niet.
Ik zeg: jongeren houd je aan de Corona regels want dat scheelt doden.

En ik zeg onderschat de psychische gevolgen niet want het zelfmoord cijfer onder jongeren is afgelopen jaren al flink gestegen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:06

Aha. Dat bedoel je.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:09

Het aantal opgenomen jongeren met zware eetstoornissen is enorm gestegen dit jaar. Dat is niet gewoon wat tegenslag en pamperen van de jeugd.

Natuurlijk is het zeuren over feestjes lieverkoekjes, dat bestrijdt ik niet. Er wordt echter te veel weggewuift bij serieuzere problemen onder het mom „de jeugd van tegenwoordig“.

Ik ben zeker van mening dat onze en vorige generatie (nee ik bedoel geen individuen, maar wij als maatschappij) een valse moraal gespiegeld heeft aan een groot deel van de jeugd die voor een enorme luchtbalon gezorgd heeft die nu klapt voor een hoop mensen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-08-20 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:13

Maar dat zijn problemen die nu door corona aan het licht komen,maar al wel aanwezig waren. Dat moet aangepakt worden, maar heeft niet perse met corona te maken. Het had ook iets anders kunnen zijn voor die jongeren, helaas.

Ik ontken trouwens niet dat het heel heftig is. Ik werd erg ziek in de 4e en 5e van de middelbare en heb enorm veel gemist. Dat was echt niet leuk, want liep ook door in vakantie en 1e jaar hbo. En ik was e enige, de jongeren nu hebben er allemaal mee te maken. Dan hoop je dat ze steun aan elkaar kunnen hebben, maar dan niet door richtlijnen te negeren. Heel lastig hoor. Ik vind het zelf ook zwaar en ik ben al gewend aan weinig kunnen ondernemen en weinig mensen zien. Maar nu 'moet' je ineens thuis blijven en is het geen keuze en dat is gevoelsmatig echt anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:15

Nee dat klopt, het komt niet door corona, maar we hebben er wel mee te dealen. Ik hoop ook dat het tot iets positiefs komt waarin men meer van het leven leert genieten. Dat betekend dat we jongeren ook actief moeten onderwijzen in die richting en dringend de noodrem moeten aantrekken in deze haast maatschappij.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-08-20 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:18

Oh ja, ik wil het niet wegwuiven hoor. Het is wat dat betreft 'goed' dat het nu echt duidelijk aan het licht komt, maar dan moet je nog een oplossing kunnen vinden. En dat is absoluut niet makkelijk. Meer aandacht voor de mentale gezondheid, maar ook minder druk of schaamte? Geen idee. En idd, hopelijk kan een gedeelte er juist wat van leren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:21

Het leven is niet maakbaar.
Ik denk dat dat de harde les is die nu geleerd en verteerd moet worden. En niet alleen door jongeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:24

Sizzle schreef:
Nee dat klopt, het komt niet door corona, maar we hebben er wel mee te dealen. Ik hoop ook dat het tot iets positiefs komt waarin men meer van het leven leert genieten.

Ik ook, er zijn ook jongeren die de adempauze van het altijd maar voldoen aan de zogenaamde standaard als heel prettig hebben ervaren. En ja, de maatschappij en ook de jongeren zelf , onder invloed van social media en gedeeltelijk opvoeding en morele druk , kunnen het leven soms niet meer aan.
Want je moet presteren en je moet zo snel mogelijk een studie afronden en dan kom je op de arbeidsmarkt en blijk je nog weer vijf of tien jaar bij je ouders te moeten blijven omdat er geen woonruimte of geen geld ervoor is.
Maar in sommige gevallen denk ik dat mensen die een niet al te hoog zelfbeeld hebben ook veel bevattelijker zijn voor de perfecte leventjes op social media en zo het gevoel krijgen dat ze de losers van hun generatie zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:36

bigone schreef:
Sizzle schreef:
Nee dat klopt, het komt niet door corona, maar we hebben er wel mee te dealen. Ik hoop ook dat het tot iets positiefs komt waarin men meer van het leven leert genieten.

Ik ook, er zijn ook jongeren die de adempauze van het altijd maar voldoen aan de zogenaamde standaard als heel prettig hebben ervaren. En ja, de maatschappij en ook de jongeren zelf , onder invloed van social media en gedeeltelijk opvoeding en morele druk , kunnen het leven soms niet meer aan.
Want je moet presteren en je moet zo snel mogelijk een studie afronden en dan kom je op de arbeidsmarkt en blijk je nog weer vijf of tien jaar bij je ouders te moeten blijven omdat er geen woonruimte of geen geld ervoor is.
Maar in sommige gevallen denk ik dat mensen die een niet al te hoog zelfbeeld hebben ook veel bevattelijker zijn voor de perfecte leventjes op social media en zo het gevoel krijgen dat ze de losers van hun generatie zijn.

Dat laatste dus iedere jongeren krijgt het beeld dat het belangrijk is om geld te verdienen en een mooie auto te rijden en rond te lopen in de nieuwste en duurste kleding. En oja ook een grote vriendengroep om je heen anders ben je echt helemaal niks.

Heel eerlijk? ik heb de lock-down niet ervaren als iets super vervelends. Ik vond het juist even een stap op de plaats en een realisatie van wat echt belangrijk is : je gezondheid. Eigenlijk ben ik vanaf september vorig jaar tot nu erg met mijn neus op de feiten gedrukt omtrent gezond zijn en het geluk hebben om gezond te zijn. Ook realiseer ik mij hoe dankbaar ik bepaalde mensen ben en waardeer ik ze nu nog meer dan voor de corona.

Nu zag ik laatste een filmpje van een vrij jonge Youtuber die eigenlijk een goed statement maakte over gebruik van de telefoon en sociale media. Hij zei ook als je ergens bent en je hebt het gezellig en leuk wat interesseert het je dan wat die ene bekende Nederlander aan het doen is of dat een kennis waar je niet eens vrienden mee bent op vakantie is. Hij gaf ook toe slecht in mijn vel is telefoon uit want dat anderen het leuk hebben kan nog van invloed zijn op je stemming omdat je het zelf dan minder leuk hebt.

Ik heb het vandaag eens geprobeerd en ik merk direct al een soort van rust. En ook wat interesseert het mij dat die ene persoon een dagje naar Amsterdam is die ik amper ken. Nu heb ik mijn telefoon wel aan omdat ik altijd een appje van werk kan krijgen en je dus wel bereikbaar moet zijn. Maar Facebook en instagram toch echt al minder gebruikt. Ik ga dit ook gewoon eens langer volhouden en hopen dat het positief uitvalt. Nu ben ik ook niet heel gevoelig voor mensen die enorm lopen te showen met geld of dure auto's.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:43

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:53

Oef, dat zou ik dan toch wel weer heel vervelend vinden, die verplichte quarantaine dan. Maar daar zullen wel weer regels voor komen voor noodzakelijk verkeer gok ik?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:54

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:58

_Cathalijne schreef:
Oef, dat zou ik dan toch wel weer heel vervelend vinden, die verplichte quarantaine dan. Maar daar zullen wel weer regels voor komen voor noodzakelijk verkeer gok ik?

Hoe bedoel je dat?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:09

purny schreef:
https://nos.nl/artikel/2343729-de-jonge-verplichte-quarantaine-voor-mensen-uit-bron-en-contactonderzoek.html
Dit is een grote stap maar wel noodzakelijk.

Maar wie zal zich dan nog laten testen?

Dit is al zo :7 Heb net 2 weken quarantaine erop zitten omdat uit bron- en contactonderzoek bleek dat ik contact heb gehad 3 dagen voor iemand positief getest is.

En Cathalijne: ze waren hier onverbiddelijk. Ik werk in de zorg en we hebben momenteel echt te weinig bezetting. Maar mocht alleen werken na een negatieve test en de bedrijfsarts moest in de gaten houden of ik klachten had.

Edit: oh, wacht, je bedoelde dat het verplicht wordt. :Y) Nou, ze stalken je zo dat je je huis amper uit durft :')