Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:54

Misschien andere kalender?
In Frankrijk is het ook gekend dat een evangelistisch evenement in het oosten voor enorme verspreiding gezorgd heeft. En tot nu toe is het nog steeds vooral het oosten (en Parijs) dat sterk getroffen zijn.

In het artikel staat ook dat bvb zingen de deeltjes verder/harder verspreidt.
Als ik aan zingende gelovigen denk, denk ik aan katholieken (of aftakking daarvan), niet aan joden of moslims.

Mekka bvb werd ook al vrij vroeg gesloten in de coronacrisis.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:05

janouk schreef:
https://www.maurice.nl/2020/04/14/zo-ga ... us-vooral/

Interessante mogelijke verklaring van de verspreiding.
Het was mij ook al eerder opgevallen dat grote uitbraken plaatsvinden tussen 30 en 60 graden NB.

Wat een pseudo wetenschap, dat stuk van Maurice de Hond: een correlatie is nog geen causaal verband.
Daarnaast staan er fouten in (de interpretatie van de R0)
En aantal open deuren: ja als er meer mensen bij elkaar komen dan is de verspreiding natuurlijk makkelijker/groter.

BigOne

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:24

Mag dan niet wetenschappelijk zijn , er staan zeker goede zaken in .

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:31

janouk schreef:
https://www.maurice.nl/2020/04/14/zo-ga ... us-vooral/

Interessante mogelijke verklaring van de verspreiding.
Het was mij ook al eerder opgevallen dat grote uitbraken plaatsvinden tussen 30 en 60 graden NB.

Er staan wel een flink aantal aannames in het artikel. Ook zaken die wel lijken te kloppen, en verbanden die logisch kijken, maar waar is het bewijs? Het lijkt zo allemaal de schuld van de katholieken :=

Afrika noemen is makkelijk, maar er is totaal geen zekerheid of die cijfers kloppen. Daarnaast is de demografie heel anders, veel landen hebben een relatief jonge bevolking. Toch lijkt me daar de luchtvochtigheid ook laag, al dan niet met een hogere temperatuur, het is in Noord-Afrika ook winter. Gaan we een verandering zien zodra we hier de zomer in gaan en de landen onder de evenaar de winter?

Wat maakt de luchtcirculatie van verzorgingstehuizen anders dan die van kantoren?

Er zijn na de SARS epidemie strenge maatregelen getroffen in bepaalde Aziatische landen waarbij de privacy van de patiënt en de mensen waarmee ze contact hebben gehad niet altijd voorrang krijgt. Dat, plus direct die mensen testen en onder controle houden beperkt de verspreiding enorm. In tegenstelling tot vragen aan mensen of ze bij lichte verkoudheid even niet meer naar buiten willen.

Hoe heeft het in Wuhan zo kunnen verspreiden? Chinezen zijn over het algemeen niet religieus, niet zo ‘touchy’ als de Italianen, wel met heel veel mensen, maar Chinees nieuwjaar was nog niet geweest. Men gaat weinig indoors uiteten, er zijn veel foodstands waar men eten af haalt.

Wat Maurice de Hond doet is makkelijk scoren, er wordt vanaf het begin al geroepen dat het een griep is, het is niet gek dat het zich verspreid als een griep, die winters ook heerst en zomers weg trekt.
Dat er amper werkbaar virus wordt aangetroffen op oppervlakten is fijn, maar ik betwijfel sterk of dat getest is door een besmet persoon in zijn handen te laten hoesten en die daarna een winkelwagentje aan te laten raken. Tot die tijd ben ik blij dat men de wagentjes even afveegt, al is het enkel schijnveiligheid.

Ik wil niet beweren dat er niets van klopt, want er zijn een hoop zaken in het artikel die logisch lijken, ook omdat je ze kan koppelen aan normaal verloop van influenza. Maar we hebben daar decennia aan kennis over, hierover nog geen jaar binnen de opzet van onze maatschappij, demografie, klimaat, etc.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:54

Tja, als het virus tijdens het festivalseizoen was uitgebroken dan zou hij waarschijnlijk "bewezen" hebben dat het een virus is dat vooral jongeren treft.
Net zoiets als bij de uitbraak van legionella tijdens de Floriade in 1999 beweren dat de ziekte voornamelijk planten-liefhebbers lijkt te treffen want de grote uitbraak heeft vooral plaatsgevonden tijdens de Floriade. :(:)

Natuurlijk verspreid een virus dat zich verplaatst via aerosols zich sneller en effectiever tijdens grote bijeenkomsten binnen, denk alleen maar aan korte afstanden van de geinfecteerde naar de ander en de snelle opeenvolging van verschillende contacten van die persoon met anderen en lagere luchtverversing ter plaatse.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:23

Er mogen dan aannames in staan en geen bewijzen voor zijn maar veel dingen zijn wel logisch. Kijk naar de wintersport, veel mensen die niet in de apres ski hutten zijn geweest zijn niet ziek geworden terwijl die ook met besmette personen op de piste hebben gestaan. Dus zijn opmerking over kerken, cafés , bruiloften en voetbalwedstrijden zetten wel degelijk zoden aan de dijk.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:27

Maar logisch betekend nog niet dat het ook waar is. Er worden meer ijsjes verkocht als mensen korte broeken dragen, maar zorgen dat mensen meer korte broeken gaan dragen, betekend niet dat de ijsverkoop omhoog gaat. Dat is nu net het verschil tussen correlatie en causaal verband. Ik denk juist dat we heel goed zonder dit soort pseudo wetenschap op grond van enkel logica kunnen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:42

Dat het logisch is, maakt het nog niet waar en als je op basis van onware beweringen je beleid gaat bepalen, kan je in hele grote problemen komen. Daarom zijn halve waarheden een nog groter probleem dan hele onwaarheden. Want ze lijken waar...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:45

maar correlatie geeft wel een indicatie waar je kunt kijken voor causaal verband. Kennelijk is er een onderliggende oorzaak die beide effecten creeert.

(ik ben geen wetenschapper maar wel goed geschoold in LEAN en logisch denken).

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:01

maar het probleem met statistiek is vaak, dat wat voor het menselijk brein logisch voelt, helemaal niet waar hoeft te zijn. En andersom. Daarnaast kun je niet naar believen data uitsluiten (Duitsland gaat bv relatief goed, maar ligt geografisch toch echt hetzelfde)

Er spelen zoveel factoren mee. En dit is geen labaratorium experiment, waarbij je sommige omgevingsfactoren uit kunt sluiten.

Daarnaast vind ik dat als je zegt sociaal geograaf te zijn, je dan toch op zn minst ook naar de demografische gegevens moet kijken. En dan zie je dat een groot deel van de wereldbevolking tussen 30 en 60 graden NB leeft (veel groter dan als je het gelijkmatig zou verdelen). En daarnaast is dat ook nog eens het deel van de wereld met alle relatief rijke landen, waardoor er veel gereisd wordt.
Dat (groot deel van de wereldbevolking en relatief veel reizen) lijkt mij in ieder geval een factor.

En verder sluit ik me graag bij Karl66 aan (halve waarheden zijn een groter probleem dan hele onwaarheden)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:23

daarom, startpunt voor verder onderzoek.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:26

Alleen zegt Maurice niet dat dit een goed startpunt is voor verder onderzoek (alsof ze dat al niet doen) maar:

Citaat:
Nee, er zijn duidelijke verklaringen voor al het bovenstaande. En het begrip van de consequenties van die verklaringen, geeft stevig richting aan de exit-strategie die (wereldwijd) gevolgd kan/moet worden.

En ik mag trouwens hopen dat ze bij het onderzoek dat ze allang aan het doen zijn, niet alleen gegevens meenemen die toevallig goed uitkomen, zoals Maurice doet. Maar alle gegevens die bekend zijn, ook als ze een andere kant op wijzen. Of misschien wel juist als ze een andere kant op wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:03

elnienjo schreef:
bigone schreef:
Misschien een raar hersenspinsel van mij, Vitamine D word steeds vaker genoemd als zijnde van invloed op ontstekingen in je lichaam, op veel gebieden. Al die oude mensen in verpleegtehuizen, komen weinig buiten, word waarschijnlijk geen extra D toegevoegd en vallen nu bij bosjes om, ook veel andere ouderen komen toch op ic terecht. (sommige verrpleegtehuizen melden heel veel doden)
Vit D bij slikken word geadviseerd vanaf 50 jaar omdat je huid op latere leeftijd niet meer in staat is om het voldoende om te zetten. En dat het van grote invloed is kan ik over meepraten met een groot tekort een jaar geleden. Misschien, heel misschien een ieniemienie stukje van de puzzel.

Mijn moeder krijgt al jaren op doktersrecept vitD, zelf heb ik het na mijn borstkanker ook op doktersrecept voorgeschreven gekregen. Lijkt me stug dat ouderen in verpleeghuizen dat niet standaard bij hun medicatie zouden krijgen dus.

Heel veel ouderen krijgen geen of te lage dosering vitamine d voor geschreven.

800 eh is vaak te weinig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:40

https://nos.nl/l/2330667

Geen wetenschap maar wel een Eyeopener wat betreft Trump, indien dit waar is hebben de Amerikanen dus een hele dikke steek laten vallen, in 2018 al.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:44

Karl66 schreef:
Alleen zegt Maurice niet dat dit een goed startpunt is voor verder onderzoek (alsof ze dat al niet doen) maar:

Citaat:
Nee, er zijn duidelijke verklaringen voor al het bovenstaande. En het begrip van de consequenties van die verklaringen, geeft stevig richting aan de exit-strategie die (wereldwijd) gevolgd kan/moet worden.

En ik mag trouwens hopen dat ze bij het onderzoek dat ze allang aan het doen zijn, niet alleen gegevens meenemen die toevallig goed uitkomen, zoals Maurice doet. Maar alle gegevens die bekend zijn, ook als ze een andere kant op wijzen. Of misschien wel juist als ze een andere kant op wijzen.

Bij het onderzoek wel, dat wordt goed uitgevoerd. Punt is dat het in opdracht van beleidsmakers wordt gedaan en die nog wel eens dingen willen negeren.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 10:46

Het is maar een artikel uit het AD, maar sluit aan bij mijn hersenspinsel laatst. Gezien het hele ACE-verhaal schoot door mijn hoofd of een ACE-remmer oid niet bij zou kunnen dragen. En nu gaan ze dus idd een grootschalig onderzoek doen met een angiotensine2remmer. Klinkt hoopvol.
Bijwerkingenprofiel lijkt mij ook relatief gunstig t.o. andere middelen, zolang de tensie maar hoog genoeg is om het middel aan te kunnen.

https://www.ad.nl/binnenland/mogelijk-m ... ~a82710f8/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:10

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:06

https://nos.nl/l/2331144

Hier staan een aantal dingen in waardoor ik vermoed dat we er nog lang niet zijn. Corona die na een maand nog in ontlasting word gevonden , advies om altijd met toiletdeksel dicht door te spoelen . Maar ook dat je pas echt super besmettelijk bent met een ernstige infectie . Dan denk ik misschien te simpel , dan lig je toch op bed? Waar komen dan al die besmettingen vandaan ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:21

Een klein, bemoedigend bericht van de GPD.
Bron: het farmaceutische bedrijf Pharming.
...in het kader van 'compassionate use' is nu 5x in Basel het middel ruconest gebruikt.
Het is ontwikkeld tegen acute aanvallen van een erfelijke zwellingsziekte, en werd ingezet bij corona patiënten bij wie hydroxchloroquine en lopinavir niet werkten.
Alle 5 patiënten knapten op volgens de farmaceut.

....in Basel wordt nu een wetenschappelijke studie met 150 patiënten gepland.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:31

bigone schreef:
https://nos.nl/l/2331144

Hier staan een aantal dingen in waardoor ik vermoed dat we er nog lang niet zijn. Corona die na een maand nog in ontlasting word gevonden , advies om altijd met toiletdeksel dicht door te spoelen . Maar ook dat je pas echt super besmettelijk bent met een ernstige infectie . Dan denk ik misschien te simpel , dan lig je toch op bed? Waar komen dan al die besmettingen vandaan ?

Hier hoorde ik gister dat de besmettelijkheid van het virus het grootst is als je zelf nog geen klachten hebt. Dus zo ongeveer de eerste 2 dagen.
Dat maakt het er ook niet simpeler op :7

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:09

De economie kan pas weer open als NL heel uitgebreid kan gaan testen + contactonderzoek kan gaan uitvoeren. Verontrustend bericht in Nieuwsuur gisteren dat NL lang nog niet zover is.
We beschikken nog steeds niet over genoeg testen (Hoe dan?) en de GGD beschikt nog niet over voldoende capaciteit om veelvuldig te testen en contactonderzoek uit te voeren. Nog steeds niet voldoende beschermingsmateriaal beschikbaar (hoewel er ruim voldoende wordt aangeboden) loopt het vast op een bureaucratische manier van het verdelen van het materiaal. Echt onbegrijpelijk.
Duitsland is daarmee begonnen met heel goed resultaat. Ik vind t echt tenenkrommend hoe de crisis hier is aangepakt. Nog steeds.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:11

Babootje schreef:
De economie kan pas weer open als NL heel uitgebreid kan gaan testen + contactonderzoek kan gaan uitvoeren. Verontrustend bericht in Nieuwsuur gisteren dat NL lang nog niet zover is.
We beschikken nog steeds niet over genoeg testen (Hoe dan?) en de GGD beschikt nog niet over voldoende capaciteit om veelvuldig te testen en contactonderzoek uit te voeren. Nog steeds niet voldoende beschermingsmateriaal beschikbaar (hoewel er ruim voldoende wordt aangeboden) loopt het vast op een bureaucratische manier van het verdelen van het materiaal. Echt onbegrijpelijk.
Duitsland is daarmee begonnen met heel goed resultaat. Ik vind t echt tenenkrommend hoe de crisis hier is aangepakt. Nog steeds.

Waar is Duitsland mee begonnen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:13

Duitsland heeft momenteel wel weer een opleving van het virus....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:28

Destination schreef:
Babootje schreef:

Waar is Duitsland mee begonnen?

Met veel testen en contactonderzoek.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:31

Babootje schreef:

Waar is je wetenschappelijke onderbouwing, aangezien je dit in het wetenschapstopic post?

Veel materiaal die nodig is voor het uitvoeren van testen en veel beschermingsmateriaal wordt geïmporteerd vanuit andere landen, waaronder China. Ik geloof dat ze daar de afgelopen maanden een goede reden hadden om minder te produceren en minder te exporteren. (https://www.scmp.com/economy/china-econ ... anuary-and)
Voordat die productie meer dan op pijl is (door grote mondiale behoefte) zijn we even verder. Het is idd jammer dat Nederland voor het grootste deel afhankelijk is van import op dit vlak, hoewel er nu steeds meer hoopvolle initiatieven starten voor locale productie.

De instelling waar ik werk heeft overigens voldoende PBM om zorg te kunnen verlenen, dit geldt ook voor de verpleeghuizen onder dezelfde koepel. Alleen ervaart het personeel in die vph het niet zo, dat gevoel wordt mogelijk aangewakkerd door de media. Alle goede voorbeelden krijgen nl relatief weinig aandacht.