Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:45

Ik weet niet of deze al gedeeld was, maar vond hem op YouTube. Een korte docu (30 minuten) over het leven in Wuhan vanaf de lockdown. Heel erg emotioneel en indrukwekkend vond ik het.

_Penotti

Femke_Tweety schreef:
Ja, normaal sterven er inderdaad zo veel mensen aan de griep, dat is normaal. (Hoe bot dit ook mag klinken)

Ik denk dat het risico erin zit dat er zo veel meer druk op ziekenhuiszorg is, dan normaal bij griep.
En dat die zorg langdurig nodig is, en intens is.

Paniekvoetbal is niet nodig, schadelijk zelfs. Maar dat geldt evenzozeer voor bagetaliseren.

Normaal is dat aantal doden ook niet, die winter was ook uitzonderlijk hoog.
Ik begrijp dat het verschil nu vooral de langdurige beademing is.
Dus het is zeker niet om te bagatelliseren, wel op te relativeren.

Ik blijf het wel dubbel vinden, in zo'n winter als dan hoor je er amper over.
En dat vind ik toch wel heel bijzonder.
Iedereen gaat uit eten, naar school, naar opa en oma.
En iemand verstand gaat dan ook niet snotterend naar oma, maar daar blijft het dan ook wel bij.
En dan toch ook bijna 10.000 doden

Ik volg nu braaf de adviezen van het RIVM. Dus dat is het niet hoor.
Maar vind het gewoon raar dat je dan bijna niets er van hoort.

Roodvos

Denise_Storm schreef:
https://www.nu.nl/coronavirus/6038171/h ... redirect=1

Volgens dit artikel moet 50-60% van de bevolking het krijgen om groepsimmuniteit op te bouwen. Op dit moment zijn er 1705 geteste personen besmet, dit is slechts 0,01% van de bevolking. Er zijn als 43 mensen overleden. Hoeveel mensen moeten er dan nog overlijden voor die groepsimmuniteit er is?!

Er zijn overigens ook bronnen die beweren dat er pas sprake van groepsimmuniteit kan zijn als 80-90% het virus gehad heeft.

Ik besef me dat er waarschijnlijk veel meer mensen al met het virus zijn, maar die niet getest zijn.

Even van alles en nog wat op een hoop vegend van diverse bronnen.
Het aantal overlijdens is leidend voor de verspreiding van de besmetting. Niet het aantal geteste besmettingen. Zeker niet in NL, waar maar mondjemaat getest wordt.
Er is een statistisch artikel wat zegt dat er op elke overledene 800 besmettingen zijn. Dat zou betekenen dat er in NL ca. 35.000 besmettingen zijn. Als dat echt zo is, dan zit er nog een flinke golf ziekenhuisopnames aan te komen.

Hoeveel mensen er nog moeten overlijden voor de groepsimmuniteit is afhankelijk van de daadwerkelijke cijfers van hoe dodelijk/gevaarlijk dit virus is. Daarover verschillen de meningen en de cijfers.
En ondertussen is het ook mogelijk dat er een behandeling gevonden wordt.
Als we er nu van uitgaan dat 2% overlijdt, wat een redelijk vaak genoemd getal is, dan gaan er tussen de 150.000 en 200.000 Nederlanders aan dit virus overlijden bij een groepsimmuniteit van 50%.
Maar aangezien de mortaliteit niet goed in beeld is omdat er ook mensen zijn met hele milde klachten zal dit getal hopelijk veel lager uitvallen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:46

secricible schreef:
De kans dat mondkapjes op een effectieve manier gebruikt gaan worden is nihil en gewoon zonde van materialen. Dit soort zelfgemaakte mondkapjes hebben nauwelijks effect.

De mondkapjes zijn niet effectief TEGEN het virus maar zijn effectief om te VOORKOMEN dat je het virus al te zeer verspreid als je het virus bij je draagt. Samen met alle andere maatregelen, zoals handen wassen, ontsmetten e.d.
Het is dus de bedoeling dat iedereen een mondkapje draagt (omdat er veel personen zijn die niet eens weten dat ze virusdeeltjes uitscheiden). Ook een zelfgemaakt kapje kan ervoor zorgen dat het virus door niezen, hoesten etc zich niet teveel. Je voorkomt nooit alle risico's maar je beperkt het sproeien van virusdeeltjes door de lucht wel vanuit je neus, mond, keel.

mnka

Sorry als dit al besproken is, het topic gaat erg hard.
Nederland heeft dus de aanpak om groepsimmuniteit op te bouwen, maar is er ook ergens bewezen dat je niet opnieuw besmet kan raken? Misschien dat ik mij onnodig zorgen maak hoor, maar ik vraag mij af of deze aanpak echt gaat werken

_Penotti

Air schreef:
We kunnen het zelfs nog verder in perspectief plaatsen door te kijken naar hoeveel mensen per dag(of zelfs per uur) bijvoorbeeld overlijden aan hongersnood.. alleen treft dat ons niet, hebben we normaal een welvarend land en komt dit als een schok. Maar het voelt wrang omdat naar die mensenlevens nooit gekeken wordt..

Maar dan heb je het inderdaad even heel egoïstisch het ver van je bed show.
Maar de bijna 10.000 griepdoden in winter 17/18 was gewoon in Nederland.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:47

Ik kom niet op de site, zal het vanavond nog wel een keer proberen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:48

Echwel schreef:
Kan het ook zijn dat per regio het zich anders gedraagt .
Bv warmere gebieden tov koude gebieden

Sterker nog, er kunnen nog veel en veel meer factoren mee spelen.

Ik ga er een stel opnoemen.
Geen idee welke werkelijk invloed hebben, en welke niet. En of die invloed vervolgens positief of negatief is.
Daar gaan ongetwijfeld onderzoeken naar lopen, en deels lopen die al.

* Gemiddelde temperatuur in een gebied
* Min en max temp in een gebied
* Aantal zonuren in een gebied
* Luchtvochtigheid in een gebied
* Uv-intensiteit in een gebied
* Bevolkingsdichtheid in een gebied
* De cultureel bepaalde hygiëne in een gebied
* Verhouding jonge/oude mensen in een gebied
* De kwaliteit van zorg in een gebied
* De beschikbaarheid (hoeveelheid) zorg in een gebied
* Het aantal sociale contacten in een gebied
* Hoe fysiek men normaal met elkaar omgaat in een gebied
* De genetische verschillen tussen verschillende bevolkingsgroepen

En nog tig meer.
Deze verzin ik zo ter plekke, maar kunnen echt allemaal invloed hebben.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:49

neetoch schreef:
Nou wacht even; ik heb dat idd al aangeboden gekregen. Maar dacht dus een ander niet te hoeven belasten door het online te gaan bestellen.
Ik heb ook nog geen idee hoe en wat er nu wel aangeleverd gaat worden hoor, maar de tekorten zijn dus al zo groot dat niet alleen de winkels niet meer bevoorraad kunnen worden maar dus ook van uit het distributiecentrum tekorten ontstaan.

En ik zal ook gebruik gaan maken van de hulp die ik heb aangeboden gekregen. Maar dat zijn dus juist weer mensen die zelf en nog werken, kids hebben, het dus al stervensdruk hebben nu en dus dan ook continue mis gaan grijpen en meerdere keren terug zullen moeten naar winkels.

Het gaat niet zozeer om mij. Ik vertel dit idd omdat ik dus zelf zon zwakke schakel ben, dus uit eigen ervaring zeg maar. Ik bedoel te vertellen hoe dat ondanks dat er echt hele lieve mensen zijn die klaar staan voor anderen, die het ook niet meer geregeld kunnen krijgen als dit zo doorgaat met de supermarkten.

Dank jullie wel Chiren en Sure Lee. Lees ik nu, erg lief aangeboden, maar er zijn mensen die het harder nodig hebben dan ikzelf.

En ik red mij wel uiteindelijk, heb ik tot nu toe altijd nog gedaan. Ik vind het wel heel verdrietig voor alle mensen die dus idd afhankelijk zijn van voedselbank, ouderen die toch al amper de deur uitkwamen en nog op zichzelf wonen, en niet te vergeten al die mensen die dus wel hulp aanbieden en het zelf ook niet meer kunnen krijgen.
Online dus niet en in de supermarkten niet, dat is toch ook eng?

Ik begrijp je gevoel helemaal! Ook hier iemand met onderliggende ziekte, al is het heel onduidelijk hoe je er evt uit zou komen in mijn geval met immuun onderdrukkende medicijnen, maar toch wel bang om het te krijgen en er erg ziek of erger van te worden. Dus idd wil Rutte de zwakkere groep in dit geval beschermen, maar goed, de groep die minder risico loopt is me in de winkel blijkbaar al voor geweest }> . Ik moest een halve week op mijn online bestelling wachten door de drukte. Allemaal heel logisch, maar wel lastig. Ik kreeg dus ook veel minder dan ik online besteld had, het is de winkel dus niet aan te slepen blijkbaar. We mogen niet hamsteren, maar aan de andere kant, op dit moment kan je het in de winkel ook niet krijgen. Dat maakt het idd niet makkelijker. Ik kreeg van een lieve bokker een site door waar je hulp kan vragen en aanbieden voor mensen die het nu nodig hebben, misschien zijn er meer bokkers die van deze site gebruik willen maken: https://www.gewoonmensendiemensenwillenhelpen.nl/

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:50

Dus warmer hier zou minder besmettingen kunnen zijn, terwijl bv Spanje het kouder zou moeten zijn

imaudy

_Penotti schreef:
Air schreef:
We kunnen het zelfs nog verder in perspectief plaatsen door te kijken naar hoeveel mensen per dag(of zelfs per uur) bijvoorbeeld overlijden aan hongersnood.. alleen treft dat ons niet, hebben we normaal een welvarend land en komt dit als een schok. Maar het voelt wrang omdat naar die mensenlevens nooit gekeken wordt..

Maar dan heb je het inderdaad even heel egoïstisch het ver van je bed show.
Maar de bijna 10.000 griepdoden in winter 17/18 was gewoon in Nederland.

Waren er echt 10.000 griepdoden toen? In Korea wordt veel meer getest en dan zijn de sterftecijfers in percentages nog niet zo hoog

Loretta

mnka schreef:
Sorry als dit al besproken is, het topic gaat erg hard.
Nederland heeft dus de aanpak om groepsimmuniteit op te bouwen, maar is er ook ergens bewezen dat je niet opnieuw besmet kan raken? Misschien dat ik mij onnodig zorgen maak hoor, maar ik vraag mij af of deze aanpak echt gaat werken

Er is wel bewezen dat mensen opnieuw besmet kunnen raken. Nederland neemt een gigantisch grote gok.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:53

Babootje schreef:
secricible schreef:
De kans dat mondkapjes op een effectieve manier gebruikt gaan worden is nihil en gewoon zonde van materialen. Dit soort zelfgemaakte mondkapjes hebben nauwelijks effect.

De mondkapjes zijn niet effectief TEGEN het virus maar zijn effectief om te VOORKOMEN dat je het virus al te zeer verspreid als je het virus bij je draagt. Samen met alle andere maatregelen, zoals handen wassen, ontsmetten e.d.
Het is dus de bedoeling dat iedereen een mondkapje draagt (omdat er veel personen zijn die niet eens weten dat ze virusdeeltjes uitscheiden). Ook een zelfgemaakt kapje kan ervoor zorgen dat het virus door niezen, hoesten etc zich niet teveel. Je voorkomt nooit alle risico's maar je beperkt het sproeien van virusdeeltjes door de lucht wel vanuit je neus, mond, keel.

Als er ruim voldoende mondkapjes zouden zijn, zou het mijns inziens wel degelijk kunnen werken.

Het beperkt de virus
overdracht altijd, en iedere vorm van remmen is op dít moment zinnig.

Maar er liggen nu eenmaal niet miljarden mondkapjes klaar in Nederland. (Alle 17 miljoen mensen, die een paar keer per dag een verse gebruiken, en dat wekenlang)

En dus zullen ze gebruikt moeten worden voor de mensen die het meest risico lopen om het te krijgen, en die het ook écht niet mogen krijgen nu. (zorgmedewerkers die met besmette patiënten werken)

(Curve laag houden om de max capaciteit van de zorg niet te bereiken is 1, maar die max capaciteit zo hoog mogelijk houden is natuurlijk minstens zo belangrijk)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:53

Femke_Tweety schreef:
Echwel schreef:
Kan het ook zijn dat per regio het zich anders gedraagt .
Bv warmere gebieden tov koude gebieden

Sterker nog, er kunnen nog veel en veel meer factoren mee spelen.

Ik ga er een stel opnoemen.
Geen idee welke werkelijk invloed hebben, en welke niet. En of die invloed vervolgens positief of negatief is.
Daar gaan ongetwijfeld onderzoeken naar lopen, en deels lopen die al.

* Gemiddelde temperatuur in een gebied
* Min en max temp in een gebied
* Aantal zonuren in een gebied
* Luchtvochtigheid in een gebied
* Uv-intensiteit in een gebied
* Bevolkingsdichtheid in een gebied
* De cultureel bepaalde hygiëne in een gebied
* Verhouding jonge/oude mensen in een gebied
* De kwaliteit van zorg in een gebied
* De beschikbaarheid (hoeveelheid) zorg in een gebied
* Het aantal sociale contacten in een gebied
* Hoe fysiek men normaal met elkaar omgaat in een gebied
* De genetische verschillen tussen verschillende bevolkingsgroepen

En nog tig meer.
Deze verzin ik zo ter plekke, maar kunnen echt allemaal invloed hebben.

Absoluut!
Nogmaals een al gedeeld onderzoek over de (theoretische) verspreiding in de wereld en de invloed van klimaat:

https://poseidon01.ssrn.com/delivery.ph ... 22&EXT=pdf

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:54

Laatst bijgewerkt door Popstra op 17-03-20 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

secricible schreef:
Alsjeblieft niet zeg. We hebben nu al een schreeuwend tekort aan materialen, waaronder mondkapjes, in de zorg. Kunnen we die voorraad die we hebben dan alsjeblieft gebruiken op de plek waar hij hard nodig is?
Mondkapjes vereisen discipline. Je mag er niet aan zitten met je handen (anders verspreid je alsnog het virus), en je moet ze regelmatig vervangen. De kans dat mondkapjes op een effectieve manier gebruikt gaan worden is nihil en gewoon zonde van materialen. Dit soort zelfgemaakte mondkapjes hebben nauwelijks effect.

Ik denk dat het een beetje hetzelfde is als met het handen wassen.
Zonder zeep of heel kort wassen doet wel iets. Maar niet voldoende.
Ik ben nu zelf in China midden in de mondkapjes verplichtingen. En ik begin wel te geloven in een klein voordeel als zieke personen hem dragen. En je eigen neigingen om even aan je gezicht te zitten.

Maar dit deel van Azië heeft al jaren een cultuur met mondkapjes. Bijna iedereen heeft er wel een paar in huis. Maar het was met de uitbraak masker crisis.... In Nederland zou iedereen voorzien dus zeker een logistieke ramp zijn. Bovendien is de cultuur er niet dus compleet zinloos.

Mensen dragen ze niet zozeer voor smog. Maar zodra ze een verkoudheid hebben. Als je er over nadenkt best beleefd naar je medemens. Ik voel me altijd zeer onbeschoft als ik een loopneus heb en zonder mondkapje loop hier, maar ik wil er ook niet echt aan, stomme dingen...

Maar toch, het wordt nu met dat verplicht dragen in het openbaar ook voor mij steeds normaler.
En ik begrijp de wetenschap erachter een beetje beter.
Dus ja, het gaat je geen voldoende bescherming bieden. Maar al helpt het voor 5 of 10%.... das toch een beetje. Net als toch even je handen met water wassen als je geen zeep hebt.

Ofzo.... Maar niet voor NL dus... En zeker niet nu.

Cer

Ik ben heel benieuwd waar de bronnen zijn die dubbele besmetting bevestigen. Voor zover ik op google heb kunnen vinden, is dat nl niet sluitend.. (misschien nog niet helemaal beter, misschien getest terwijl er nog stoffen in het lichaam waren, misschien...)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:58

Hier heb ik nog een vraag, ik zit sinds vrijdag met milde klachten, keelpijn en wat verhoging thuis.
Vooral de verhoging lijkt minder, morgen weer bellen met mijn werk over hoe het met mij gaat.
De vraag is hoe lang blijf je met die milde klachten zitten?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:58

imaudy schreef:
Waren er echt 10.000 griepdoden toen? In Korea wordt veel meer getest en dan zijn de sterftecijfers in percentages nog niet zo hoog

Ja 9444 zeggen de cijfers.
Dat was een extra lang griepseizoen.
Dat neemt uiteraard de druk van de ziekenzorg weg, dat is uiteraard wel een verschil met de verwachting nu.

Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood. Slachtoffers vallen vooral in de risicogroepen zoals ouderen (circa 90% van de sterfgevallen is 65 jaar of ouder) of personen met een chronische aandoening.
In de periode van 2008 tot en met 2018 is er een geleidelijke toename zichtbaar in het jaarlijkse aantal doden tijdens de griepperiode.In het eerste kwartaal van 2018 was de griepsterfte zelfs uitzonderlijk hoog in Nederland. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu schatte de oversterfte op 9444 gevallen, de hoogste oversterfte ooit gemeten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:02

Roodvos schreef:
Denise_Storm schreef:
https://www.nu.nl/coronavirus/6038171/h ... redirect=1

Volgens dit artikel moet 50-60% van de bevolking het krijgen om groepsimmuniteit op te bouwen. Op dit moment zijn er 1705 geteste personen besmet, dit is slechts 0,01% van de bevolking. Er zijn als 43 mensen overleden. Hoeveel mensen moeten er dan nog overlijden voor die groepsimmuniteit er is?!

Er zijn overigens ook bronnen die beweren dat er pas sprake van groepsimmuniteit kan zijn als 80-90% het virus gehad heeft.

Ik besef me dat er waarschijnlijk veel meer mensen al met het virus zijn, maar die niet getest zijn.

Even van alles en nog wat op een hoop vegend van diverse bronnen.
Het aantal overlijdens is leidend voor de verspreiding van de besmetting. Niet het aantal geteste besmettingen. Zeker niet in NL, waar maar mondjemaat getest wordt.
Er is een statistisch artikel wat zegt dat er op elke overledene 800 besmettingen zijn. Dat zou betekenen dat er in NL ca. 35.000 besmettingen zijn. Als dat echt zo is, dan zit er nog een flinke golf ziekenhuisopnames aan te komen.

Dat klopt, en het is een goed artikel.
Maar wat ik in mijn bronnenoverzicht ook steeds aangaf, iets kort door de bocht.

Je kunt het niet 1op1 overnemen voor ieder land.

Daarvoor worden er te veel parameters niet meegenomen in die (relatief eenvoudige) modellen.

Dus die 800 is geen vaststaand getal voor Nederland.

Het kan zijn dat dat voor Nederland 100 is, het kan zijn dat dat voor Nederland 2500 is.

De sterftecijfers gaan ook niet per land exact gelijk uitkomen.

Wat wél belangrijk is, is de kérn van de boodschap uit die modellen.

Voor ieder overlijden en voor iedere bekende besmetting, is er een veelvoud aan werkelijke besmettingen.

Ik ben ook heel benieuwd welke schattingen en welke cijfers de Nederlandse wetenschappers aanhouden, en welke berekeningen zij gebruiken.
(Er zullen ongetwijfeld nog wel steekproeven gedaan worden, waar wij minder of niets van horen bijvoorbeeld)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:03

Echwel schreef:
Dus warmer hier zou minder besmettingen kunnen zijn, terwijl bv Spanje het kouder zou moeten zijn

Nee, zo simpel kun je het helaas niet stellen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:06

friezenfan2 schreef:
Hier heb ik nog een vraag, ik zit sinds vrijdag met milde klachten, keelpijn en wat verhoging thuis.
Vooral de verhoging lijkt minder, morgen weer bellen met mijn werk over hoe het met mij gaat.

Hangt van jouw weerstand af
Hangt ervan hoe je er nu mee omgaat
En hangt heel erg af van wat de oorzaak van die klachten is.
Gewone verkoudheid of groep kan ook nog. Of nog iets anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:08

Femke_Tweety schreef:
friezenfan2 schreef:

Hangt van jouw weerstand af
Hangt ervan hoe je er nu mee omgaat
En hangt heel erg af van wat de oorzaak van die klachten is.
Gewone verkoudheid of groep kan ook nog. Of nog iets anders.

Na 24uur totaal klachtenvrij kun je weer aan de slag.

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:10

Maar, gezien de cijfers dat er meer mensen besmet zijn dan we weten.. zou het ook zo kunnen zijn dat ook al meer mensen genezen zijn dan dat we weten, en dat zodoende de groepsimmuniteit al verder is dan we weten? Of is dat niet mogelijk?

NB, de vraag van de herbesmetting staat nog open :j

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:11

De griep van dit jaar heb ik vorige maand gehad, ik ben sinds vrijdag niet meer buiten geweest behalve in de tuin even. Ik woon alleen.