Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:55

Eerst vakantie inderdaad.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:11

Mijn dochter zou 6 Mei weer naar school gaan.
Ik hoop dat de noodopvang dan wel open is.
Ik werk in de zorg, mijn dochter is al die tijd naar de noodopvang gegaan,maar die is dus dicht van 20 April tot en met 5 Mei.
Ik heb noodgedwongen een week extra vakantie moeten opnemen,normaal zou ze een week naar oma gaan,en een week met ons vakantie houden,maar dat kon nu niet.
Als de scholen halve dagen open gaan,of om de dag,wat dan met de rest van de dagen? Word nogal verwarrend,en ik moet gewoon werken..

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:20

Noodopvang gaat wel door lijkt me.. anders zijn er veel meer mensen die in de problemen komen.
Hier wil gelukkig mijn ex de kinderen opvangen wanneer ik aan het werk ben, hij werkt thuis. Voor hem ook niet ideaal, maar anders wordt het oma waarvan de partner tot de risicogroep behoort. Niet wenselijk dus, maar geen andere optie.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:34

Met een beetje planning zouden de scholen toch gewoon normaal open moeten kunnen zonder super moeilijk te hoeven doen over halve dagen of om de dag? Pauzes e.d. kunnen ze toch per groep inplannen en het in en uit lopen van school in de ochtend en middag kan toch ook groep voor groep gebeuren in tijds vakken, zodat ook geen hopen ouders aan school staan. Maar misschien is het wat makkelijk praten van mijn kant uit en is het niet zo makkelijk te plannen allemaal. Zal elke school wel voor zichzelf in gaan vullen. Ik ben benieuwd hoe ze het hier willen gaan doen.

Ik weet wel dat wij dus tot de zomervakantie dan sowieso sociaal contact met familie/vrienden niet gaan oppakken als m'n zoontje weer op school moet zitten tussen de andere kinderen.

Ik denk dat ze de BSO's dan ook weer open doen? Dus voor de werkende ouders, zal dat straks denk ik dan een mogelijkheid gaan worden weer > dat ze daar naartoe gaan na schooltijd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:52

Tinkerloos schreef:
Als de scholen halve dagen open gaan,of om de dag,wat dan met de rest van de dagen? Word nogal verwarrend,en ik moet gewoon werken..

Dat mag/moet iedere school voor zichzelf besluiten. Dat is helaas dus nog niet duidelijk.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:37

Misschien dat kinderen van ouders in vitale beroepen een dagdeel naar school gaan en aansluitend een dagdeel bso? Ik zie wel voor me dat de bso het erg lastig gaat krijgen op deze manier...

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:58

Het probleem ligt hem denk ik in grote scholen of schoolgebouwen met meerdere scholen. Hier in de regio meerdere gebouwen met 3 scholen erin. Dan moet je dus 24 pauzes (uitgaande van 8 groepen per school) los van elkaar plannen, dat gaat best een uitdaging worden. En daarnaast, hoe bewaar je afstand in een klaslokaal van 64m2 met 25 kinderen?
En de juffen van 60+, juffen uit de risicodoelgroep of partner uit de risicodoelgroep? Werken die klassen dan wel gewoon thuis of gaan ze daar extra krachten voor zoeken (die er voor de crisis ook niet waren..)?

Ik ben overigens pro openen, maar wel kijken naar wat kan, veilig en haalbaar is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:01

miramii schreef:
Het probleem ligt hem denk ik in grote scholen of schoolgebouwen met meerdere scholen. Hier in de regio meerdere gebouwen met 3 scholen erin. Dan moet je dus 24 pauzes (uitgaande van 8 groepen per school) los van elkaar plannen, dat gaat best een uitdaging worden. En daarnaast, hoe bewaar je afstand in een klaslokaal van 64m2 met 25 kinderen?
En de juffen van 60+, juffen uit de risicodoelgroep of partner uit de risicodoelgroep? Werken die klassen dan wel gewoon thuis of gaan ze daar extra krachten voor zoeken (die er voor de crisis ook niet waren..)?

Ik ben overigens pro openen, maar wel kijken naar wat kan, veilig en haalbaar is.

Er is gisteren in de persconferentie aangegeven dat de kinderen onderling onder de 12 geen 1,5 meter hoeven te bewaren.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:11

In ons geval wat als 1 van de ouders in dit geval mijn man tot de risicogroep behoort mogen die kinderen nog thuis blijven aangezien de leerkrachten die in de risicogroepen zitten niet voor de klas gaan staan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:15

Een leerkracht heeft daarin een eigen keuze of die wel of niet voor de klas gaat staan.

Hetzelfde als in de zorg. Daar gaan mensen die in de risicogroep vallen of partners hebben in de risicogroep veelal wel werken. Dat is met goed verstand goed te doen.

Kinderen kun je thuis houden. Rutte gaf aan dat hij nog geen melding bij leerplicht wil voorlopig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:19

ik ben ook risicogroep, en heb een vitaal beroep, maar ik ben toch voor opening van de scholen. Ik ben ook heel benieuwd hoe de school het gaat aanpakken. mijn kinderen zitten in groep 2 en 3. Thuis lesgeven voor de jongste is wel te doen, maar mijn oudste heeft het wel gehad en is nogal opstandig aan het worden. Die heeft echt de juf nodig.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:22

Mijn man is risicogroep, ikzelf zit in het voortgezet onderwijs.
Ik ben ook zeer voor het openen van het onderwijs. Zeker voor de kinderen zelf. Hier sprongen ze een gat in de lucht dat ze over 2,5 week weer mogen.

Van Dissel had een duidelijk en helder verhaal gisteren, ik heb er wel vertrouwen in. Zeker omdat buurlanden dezelfde wind waaien.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:38

Hier een moeder en een dochter die heel blij zijn. Dochter van (net) 6 loopt de helft van de tijd met haar ziel onder haar arm omdat ze haar vriendinnetjes en juffen zo mist. Het is echt een sociaal meisje en ziet nu alleen maar haar papa en mama en 1 dag in we week mag ze naar de noodopvang, daar leeft ze echt helemaal van op. Ze heeft sinds 16 maart nog 2 keer haar beste vriendinnetje in het echt gezien, dat was wel even fijn. Ze vind wel dat het nog heel lang duurt tot 11 mei.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:30

De jongste is niet leerplichtig die houden we thuis, zelf heeft hij astma met hoge longontsteking kans, mijn man hartpatiënt is de afgelopen weken ook thuis geweest. Die is werkzaam in de gehandicaptenzorg en mag op dit moment niet werken. De oudste zit op speciaal basisonderwijs heeft net als zijn broertje astma met hoge longontsteking kans en daarover twijfelen we enorm om hem weer naar school te laten gaan. We leven de afgelopen weken geïsoleerd.
De twijfel zit erbij ons in dat naar mijn gevoel de gegevens van de onderzoeken nog niet helemaal duidelijk zijn en uitgevoerd ten tijde dat de kinderen niet naar school gingen. Als de leerkrachten die in de risicogroepen zitten niet voor de klas hoeft te staan als er gezegd word dat de overdracht van kinderen minimaal is maakt ons aan het twijfelen om onze kinderen te laten gaan terwijl het voor hun eigen vader levensgevaarlijk kan zijn

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:05

Ik zou lekker nog zeker een maand wachten Noah nadat andere kinderen weer naar school gaan....om gewoon eens aan te kijken hoe het nu eigenlijk uitpakt. En even wat verdere ontwikkelingen qua behandelingsmodelijkheden af te wachten....

Beter nu voorzichtig dan spijt achteraf.
En als je nu al naar school laat gaan dan ben je toch constant onrustig / maak je je constant zorgen...

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat het wellicht voor je kinderen wel fijn zou kunnen zijn om weer naar school te gaan. Persoonlijk zou ik echt nog even alles op alles zetten om door te bijten....een paar weken extra pakken.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:34

We gaan ook kijken waar school meekomt, maar neig ook naar wat jij zegt nog een maand thuis en dan kijken wat er gebeurt als de scholen open zijn

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:35

Ik ben hier met smart aan het wachten wanneer mijn oudste terug naar school mag.
Vanaf morgen gaat hij 2 dagen per week naar de noodopvang, dat is toch al iets.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:48

Nou hier zelf in de zorg in het verpleeghuis, maar ook zelf risico groep.( En ja binnen die zelfde muren zijn al meerdere corona patiënten overleden, alleen niet op onze afdeling.) Wij hebben het geluk dat het hier in de provincie reuze meevalt, daarom kan ik ook gewoon gaan werken en zal dochterlief van net 7 erg blij zijn met de dagen dat ze weer naar school kan. Ze mist alles en iedereen!,en is daardoor soms ook best verdrietig.Ze kan wel leuk spelen met haar broertje en het erf is op zich al een waar kinderparadijs!.
Ik vind dat we ook vertrouwen in de toekomst moeten hebben. Echter heb ik wel mijn bedenkingen over de vakantie periode in de zomer, het zit hier in zeeland vol met mensen vanuit overal daar ben ik zo bang voor!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:56

_Noah_ schreef:
We gaan ook kijken waar school meekomt, maar neig ook naar wat jij zegt nog een maand thuis en dan kijken wat er gebeurt als de scholen open zijn

Als drie gezinsleden, waaronder de kinderen zelf, risico lopen bij besmetting, is het natuurlijk een hele andere situatie.
De maatregelen zijn bepaald op basis van een gemiddelde gezinssituatie. Ik zou ook kiezen om iedereen thuis te houden voorlopig.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:17

Ik wacht de testsituatie wel even af voordat ik mijn kinderen weer naar de peuterspeelzaal en de kleuterklas laat gaan. Mocht het inderdaad goed blijken te gaan over een maand bijvoorbeeld dan durf ik het ook wel aan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:46

Wij waren heel blij met het nieuws. Ook meteen tegen dochter gezegd dat ze weer met de kinderen uit de buurt buiten mag spelen. Het gaat mij wel lucht geven, thuisonderwijs icm gewoon naar het werk moeten (waar de werkdruk ook groter is nu) vond ik heel pittig. En dochter miste het sociaal contact heel erg.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:58

Ik zou zelf mijn kind nog niet zo de straat opsturen van ejj ga je gang! Maar goed dat zou mijn mening zijn. Meer mensen die dit wel doen?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:05

Zonnetje81 schreef:
Ik zou zelf mijn kind nog niet zo de straat opsturen van ejj ga je gang! Maar goed dat zou mijn mening zijn. Meer mensen die dit wel doen?

Mijn peuter gaat straks nog niet naar de peuterspeelzaal als her weer mag. Buiten spelen alleen in onze tuin of samen met mij in het bos. Maar situatie is ook net even anders (hoogzwanger) en ik vind het met een baby op komst gewoon nog te eng..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:18

Zonnetje81 schreef:

mijn kinderen spelen vanaf het begin van de crisis al buiten met vriendjes en vriendinnetjes. Dit heeft ook altijd gemogen.
Ze gaan ook 2 ochtenden per week naar de noodopvang ivm het werk van mij en mijn vriend.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:27

Dochter heeft niet buiten gespeeld in de straat, geen leuke buurtkinderen en te veel ouders in de straat die schijt hebben aan alle regels. Ze heeft alleen in de tuin gespeeld en in de wijk bij de speeltuintjes als wij er bij zijn.

Ga haar nu ook niet ineens wel buiten laten spelen. Ze gaat alleen op vrijdag naar de noodopvang en verder niet.