Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:51

Hij ziet gewoon vanalles verdwijnen onder jullie neus :+ hij heeft geen idee wat jullie doen en waarom.
Voor de Rapley methode kan je het beste het boek Baby Led Weaning van Gill Rapley lezen :) staat alles in uitgelegd. Super duidelijk met onderzoek ed. Stefan Kleintjes is een Nederlandse voedsel deskundige met een dergelijke boek in het Nederlands maar hij volgt een iets ander introductie schema maar komt op hetzelfde neer.
Erg interessant en handig om te lezen als je met vast voedsel gaat beginnen :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:54

Het introductieschema kijk ik wel naar, al krijgt B nu wel al een of twee keer per week brood (wordt geadviseerd vanaf 7 maanden). Hij is er zo dol op en reageert er tot nu toe niet anders op. Bovendien krijgt hij echt nog maar zoo weinig binnen, van wat hij in zijn mond stopt. Bijna alles komt er weer uit gezevert :+ Dus het gaat hier nog echt om het leren kennen van smaken en structuren idd, echt eten komt met een paar weken/maanden vanzelf.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:00

Keet schreef:
Hij ziet gewoon vanalles verdwijnen onder jullie neus :+ hij heeft geen idee wat jullie doen en waarom.
Voor de Rapley methode kan je het beste het boek Baby Led Weaning van Gill Rapley lezen :) staat alles in uitgelegd. Super duidelijk met onderzoek ed. Stefan Kleintjes is een Nederlandse voedsel deskundige met een dergelijke boek in het Nederlands maar hij volgt een iets ander introductie schema maar komt op hetzelfde neer.
Erg interessant en handig om te lezen als je met vast voedsel gaat beginnen :)

Ik heb het bv boek van Stefan. Top!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:18

Introductie schema is vooral aan te raden voor kindjes waarbij in de familie voedselallergien voorkomen.
Vond Stefan Kleintjes verder wat bv pusherig overkomen. Gill Rapley waa daarin wat fijner.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:26

Bij mijn weten zijn er geen allergieën, alleen mijn zusje reageerde in haar kleuterjaren wat heftig op pindakaas en chocopasta, geloof ik. Maar dat krijgt ie voorlopig toch niet.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 14:36

Iréne krijgt wel al hapjes, zelf gestoomde biologisch of zelf geteelde groentes glad gepureerd met borstvoeding. Vanaf 6 maanden gaan we over op rapley. Wij kiezen dus van beide methoden iets en forceren de hapjes niet iréne kan heel goed zelf aangeven of ze nog eten wil pakt onder andere zelf het lepeltje vast en brengt het naar haar mond. Ook krijgt ze telkens maar 1 smaak tegenlijk wat dus aansluit bij rapley straks tbv het leren kennen van verschillende smaken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:54

Vanaf een maand of 5 kreeg Gup wat gepureerde groente en fruit en met 6 maanden vond ik het wel mooi en heb ik de richtlijnen overboord gegooid en is hij gewoon mee gaan eten met wat de pot schaft (naast borstvoeding uiteraard). Hij had toen al een tand of 8 en wilde vooral wat er op ons bord lag. In stukjes als hij dat wilde en zo niet, gepureerd. Uiteraard wel zoutloos, maar over rode peper en kruiden heb ik me nooit zo zorgen gemaakt. Inmiddels is zijn favoriet pasta puttanesca en kip tikka masala.

Zo nu en dan wil hij geen stukjes. Doen we niet moeilijk over, dan pureer ik het wel. Dag later is dat meestal weer over.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 15:00

Uiteraard is de hoofdvoeding borstvoeding en dat blijft wat mij betreft zo tot minimaal een jaar en als het ons gegunt is gaan we lekker lang door met borstvoeding. Maar ze krijgt in totaal dus ongeveer 1 eetlepel groente per dag. Alles onder de 1 is om te oefenen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:10

Ik vond het boek juist echt enorm slecht geschreven, sektarisch bijna :+
En dat terwijl het proncipe me juist aanstond.

Ik heb van alles aangeboden, zowel heel als geprakt net wat beter uitkwam. Heb een super eter die behalve kaneel en chilisaus niets vies vind.
Wat ik minder grappig vond is dat de kanouter dacht dat ze een hond was en alles zonder kauwen naar binnen schoof.
Ik moest haar bijna elke dag wel een keer ondersteboven houden :=

Hier geen tweede, totaal geen behoefte.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:27

Welk boek Sizzle?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:35

Hier met 4,5 maand wat aangeboden en werd niet gewaardeerd. Uiteindelijk met 6 maanden echt begonnen en toen wilde ze het ook eten.

Rapley was hier geen optie: kind had de kokhalsreflex heel erg voorin. Tot 8 maanden was alles waar iets structuur in zit een garantie tot kotsen waar alles er uit kwam :Y)
Met 9 maanden kon ze een ienie mini stukje brood eten.

En eerlijk is eerlijk, ze eet nu alles wat we dr geven. Nu ook gewoon met de pot mee en mag lekker met dr handje alles naar binnen proppen. Groot feest.
Gisteren nog een appel en pruimen in kwarten, lekker bosbessen erbij. Deze avond tortellini.
En afgelopen week nog een zalmmoot bijvoorbeeld.

Wat wel altijd is met zulke methodes is dat als je dat er claims zijn: 'als je dit doet word je kind een makkelijke eter'
Nou ik ken een hoop rapley kinderen die echt heel lastig zijn :+

Panty: ik had ook altijd de zakjes van Ella voor nood/drukke dagen. Zijn echt super. Ruiken ook niet zo smerig en Juul vond ze heerlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:39

Keet schreef:
Welk boek Sizzle?

Rapley

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:41

Sizzle schreef:
Keet schreef:
Welk boek Sizzle?

Rapley

Ok. Ik vond die van Kleintjes echt erger. Maar goed. Tussen de regels maar de info vandaan halen.
Boekjes die het cb heeft liggen slaan echt als een tang op een varken en zijn nog veel enger :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:45

Hier ook lang geen stukken kunnen eten. Denk dat hij tegen 10 -12 maanden was eer hij een korst binnen kreeg en ook binnen hield. Hij had ook pas zijn eerste tand rond zijn 9 maanden.

[naam] was als baby een hele goede eter, at met 4.5 maand groentepap, maand later ook fruiypap.
Hoe goed hij toen at, hoe slecht hij nu eet. Groenten en fruit is een hel. Enkel wortel en spinaziepuree en fruitzakje krijg ik er in.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:45

Heeft het cb boekjes dan??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:46

Ik heb Rspley ook gewoon braaf in de originele taal gelezen dus ik kan ook de vertaler niets verwijten :D

Vooral als op de duur volledig het bestaan van lepels proberen te ontkennen, toen dacht ik echt WTF. Die dingen zijn gewoon handiger als je yoghurt wil eten, waarom zou je dat in vredesnaam expres ingewikkeld doen.
Zoiets als het bestaan van wielen ontkennen.
Overigens heeft ons kind een jaar lang een passie gehad voor lepels. Waar andere kinderen een knuffel hadden droeg zij altijd een lepel mee _O-

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:51

Hoe wil je yoghurt in vredesnaam eten zonder lepel? :?

Hier liggen er ook twee lepels in de speelgoed bak omdat ik ze niet fijn vind om mee te voeren en in een restaurant kunnen we haar gerust een uur bezig houden met een dessert lepel :')

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:55

Hier bij alle kinderen Rapley gedaan. Bij de oudste ook dat hele schema van Kleintjes. Maar dat heb ik bij de anderen niet meer gedaan. We hebben geen allergieën in de familie. Natuurlijk krijgen ze niet meteen zoute, vette en zoete dingen maar groenten en dergelijke krijgen ze gewoon datgene wat wij eten. Zonder op het schema te letten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:58

Lizy, Met je vingers, dat is dan goed voor het waarnemen van textuur.
Right.......alsof met lepel ook niet al de helft in het haar en onder de oksels land en nog even lekker uitgesmeerd word op het tafeltje :+

Hier gelukkig ook geen allergieen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:59

Sizzle schreef:
Lizy, Met je vingers, dat is dan goed voor het waarnemen van textuur.
Right.......alsof met lepel ook niet al de helft in het haar en onder de oksels land en nog even lekker uitgesmeerd word op het tafeltje :+

Hier gelukkig ook geen allergieen.

Nou dat idd. Zelfs met lepel waarmee ik nog voer ook is er na het ontbijt van yoghurt met fruit toch echt een washandje nodig om mevrouw en haar directe omgeving weer toonbaar te maken :=

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:11

Ik gaf ze bij soep en yoghurt wel een lepel, maar dat wil niet zeggen dat die ook gebruikt werd. Ik liet ze het wel zelf doen en ontdekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:45

Ik liep op de duur tegen het probleem aan dat ze gewoon echt heel veel trek had maar zelf niet in staat was dat naar binnen te krijgen en daar dus gefrustreerd van werd. Toen ben ik gaan pureren/voeren todat ze motorisch handiger werd.

Ik blijf me soms sowieso verbazen wat er op een dag in dat kleine buikje gaat.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:03

Leuk topic! Onze dochter is 13 maanden en zelf zit ik ondertussen alweer bijna op 18 weken. Waar ik vooraf nog twijfelde ("Mam, eigenlijk vind ik jonge poesjes veel leuker dan baby's, komt dit nog goed?" :o ) veranderde ik eenmaal oog in oog met mijn dochter acuut in een moederkloek van de ergst denkbare soort. Om even terug te komen op de moeder van een kind van 5,5 maand die een week zonder kind op vakantie ging, daar kan ik me oprecht helemaal niets bij voorstellen. Zelf huiver ik al als oma weer begint over een nachtje logeren (gaat dus ook echt niet gebeuren totdat ze er zelf om vraagt :o ). Wat overigens niet betekent dat ik het veroordeel, want ik gun elke moeder dat ze kan doen waar ze zich goed bij voelt.

Methodes volgen wij niet, wij doen gewoon maar wat. Als het werkt voor mijn dochter werkt het voor mij en zolang ik tevreden ben is mijn partner dat ook. De eerste maanden wilde ze niets anders dan tegen mij aan geplakt zitten, dus heb ik haar veel gedragen. Ik durf het haast niet te vertellen, maar het aantal slapeloze nachten is tot dusver op één vinger te tellen. Kind lekker naast me dus altijd een borst in de buurt en heel veel meer wilde ze in het begin toch niet. Nog steeds huilt ze alleen als er iets aan de hand is. Ondertussen slaapt ze regelmatig in haar eigen bedje, maar ook gerust lekker bij ons als dat om wat voor reden dan ook beter uitkomt.

Hoewel ik borstvoeding ideaal vind heb ik er nooit moeite mee gehad om een flesje klaar te maken als ik het idee had dat ze meer nodig had. Zeker in het begin is dat af en toe het geval geweest (zie slapeloze nacht hierboven). Normaal gesproken ben ik niet zo van de confrontatie, maar toen de kraamhulp de volgende ochtend zei wel even met de verloskundige te gaan overleggen of we haar wat kunstvoeding 'mochten' geven kon niets mij ervan weerhouden om haar uit te leggen dat wij dat als ouders zelf wel even zouden uitmaken. Oef, het moederinstinct was wakker. :')

Toen ze ongeveer zes maanden was zijn we begonnen met voeding anders dan de borst of de fles. Het leek me fijn om gelijk stukken voedsel te geven, maar zeker in het begin werkte dat lang niet met alles. Op de momenten dat het frustraties opriep hebben we lekker geprakt en gepureerd en zo nu en dan krijgt ze nog steeds wel 'prutjes' als dat praktischer is, al vind ze zelf graaien het leukste en wij meestal ook (en de kat zeker).

Wij hebben niets met ritme (mijn vriend werkt ook nog eens in 5-ploegendienst) dus we eten wanneer we trek hebben en slapen wanneer we moe zijn. Tot nu toe werkt dat prima, al vraag ik me soms wel af hoe het moet als ze vier is, want voor half negen gaan bij haar de luiken echt niet open. Vooralsnog geniet ik er maar van. :Y)

Na ons goed te hebben geïnformeerd hebben we ervoor gekozen om 'braaf' te vaccineren. Een punt van discussie was het toen voor ons al niet meer en ik hoop dan ook niet die discussie weer aan te wakkeren, want zelf heb ik daar geen enkele behoefte aan. Het consultatiebureau vinden we best handig voor tips en advies, maar we pikken eruit wat ons aanstaat en leggen de rest net zo gemakkelijk naast ons neer.

Al met al moet ik bekennen dat ik me niet zo herken in de 'de-roze-wolk-is-eigenlijk-een-donderwolk-colums' die ik de laatste tijd soms voorbij zie komen. Natuurlijk hebben we mindere momenten, maar gemiddeld genomen vind ik het heerlijk en geniet ik er enorm van. Zoals ik er nu over denk wil ik best een heel elftal. Nu maar afwachten of ik er als de tweede er is nog zo over denk. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:17

Klinkt alsof het heerlijk loopt bij jullie en dat je er ook heel sterk in staat +:)+

Hopelijk is de tweede net zo makkelijk en gaat die heel vanzelfsprekend mee in het (niet-) ritme, kan me best voorstellen dat je er zo enorm van geniet want zo als je het beschrijft is ook gewoon de droom van elke ouder (en kat :D ).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:50

MaritB schreef:
lieveli schreef:
Ik wil eerst even flink sporten, ik denk dat mijn overgewicht het bekkendrama heeft veroorzaakt. En ik denk dat 2 hele kleine kindjes tegelijk erg pittig is.

Waarom denk je dat precies?

Ik heb geen overgewicht en mijn bekken vonden het ook niet leuk.

Dat kreeg ik ook te horen, nu 4 jaar later was het niets geen overgewicht (dat ik wel heb) maar bleek het reuma ( bechterew ).

Over het meteen nog een willen....ik heb er echt 2 jaar over getwijfeld, ivm mijn eigen gezondheid en omdat we best op leeftijd zijn . Ik wil ze ook volwassen zien worden en echt actief kunnen moederen, dat is nu met zo is gebleken dus reuma soms heel lastig maar desondanks kan ik juist enorm van de 2e genieten en van beide kinderen samen .( eigenlijk is de 2e leuker omdat alle spanning en onzekerheid er af is, Moeder natuur heeft ons gezegend!).