Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:38

Het opzetten van een aquaponic kost vooral heel veel tijd en je zal vaak een batch vissen verliezen in het begin omdat je moet leren waar je op moet letten als iets niet goed is. Ze zeggen als alles goed is je met een kwartiertje half uurtje klaar bent per dag, dat is vissen eten geven en even plantjes controleren. Ook hoef je geen onkruid te verwijderen of bij te mesten. Alleen als je gaat oogsten kost dat natuurlijk meer tijd maar als het goed is minder dan een normale oogst want je hoeft geen zand af te wassen en de groentes hebben ook geen last van vieze/kapotte bladeren aan de buitenkant die je moet verwijderen.

Dat het veel plastic kost is wel waar, nu kun je natuurlijk de bakken ook van hout maken maar er moet een plastic binnenkant in. Het mooie is wel dat alles een 1 malige aankoop is en als ik kijk hoeveel plastic 1 groente maaltijd mij nu kost vind ik die eenmalige aankoop wel waard.

Het is vooral in Amerika heel populair dus als je filmpjes wil zien zoek vooral naar Amerikaanse filmpjes. Zoals je ziet ben ik groot fan van het systeem maar kan het helaas nog niet uitvoeren

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:01

Voorjaar!
Gister kalkoenkuikens opgehaald en onze zeug is bevallen :D
Afbeelding
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:20

Ahww hebben!

Vriend is als de dood dat ik een verwoed verzamelaar van verschillende dieren word. Ik eet ze niet op dus voor je het weet staat het hele erf vol :')

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:22

Wij hebben varkentjes op het strand hier op Curaçao, die zijn toch ook wel erg leuk. Denk wel dat ze uiteindelijk op de Green Egg belanden van het restaurant maar tot die tijd hebben ze een prima leven met massages en volop aandacht :+

Afbeelding

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:32

Och wat mooi Moonfight!!

Inmiddels leggen alle kippen geen eieren meer. Broeds zijn ze gelukkig niet meer. Komt wel weer! ;)
Verder vanalles aangeschaft om een moestuintje te creëren! Ben benieuwd hoe dat afloopt..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:46

Hihi nou hier zitten er inmiddels 2 te broeden en moeten nodig wat gaan slachten voordat de volgende generatie er is.

Vorige week ben ik aan de kas begonnen maar ze hadden niet alle onderdelen opgestuurd dus die maak ik dit weekend af als het weer een beetje meewerkt.
Verder druk om al het onkruid uit de groentetuin te halen ;)

Varkens op het strand, gezellig :D zijn wel echte scharrel varkens.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:39

Gefeliciteerd Moonfight!! Hoeveel heb je d'r?

Ik sta op 'n wachtlijst voor kalkoeneieren. Ik ben te ongeduldig om te wachten tot er kuikens in de buurt te koop worden aangeboden :+

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:52

Waar zit je ergens Lieke? Ik heb hier bevruchte Amerikaanse Breedborst in brons maar geen plek om ze te laten uitkomen dus de eitjes worden hier gewoon opgegeten.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:02

julius_juut schreef:
Waar zit je ergens Lieke? Ik heb hier bevruchte Amerikaanse Breedborst in brons maar geen plek om ze te laten uitkomen dus de eitjes worden hier gewoon opgegeten.

Als je bij mij in de buurt woont (Velddriel/Elst/Oisterwijk), dan wil ik ze wel uitbroeden voor je?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:27

Nou, het is meer het probleem dat ik geen plek heb om ze op te laten groeien. De dames broeden prima, maar ik moet ze er af jagen omdat ik eigenlijk geen plek heb voor nog meer vogels. :(

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 18:00

Lieke, we hadden er 11! Helaas eentje gesneuveld dus nu nog 10.

Palousa_boy ik ben super benieuwd naar je kas!

Juluis_juut, kuikens verkopen? Ik vind kalkoenkuikens altijd moeilijk te vinden in de buurt. Vorig jaar best een stuk voor gereden. Denk dat je die best kwijt raakt

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:58

Gisteravond nog even gekeken en plots wel kalkoenkuikens bij ons in de buurt *\o/*

Dankje voor 't aanbod Julius_Juut, helaas niet eerder gelezen! Ik zit in zuid Oost Brabant.
Kuikens verkopen is inderdaad voor mijn gevoel wel 'business'.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:04

Wat fijn dat je kuikens hebt Lieke! :D

Na mijn laatste bericht hier over het niet meer leggen van eieren van m'n kippen, lag er de volgende dag toch weer een ei! :') Snap er geen biet meer van! Inmiddels weer een aantal dagen met 1 ei gehad, joehoeeee! :):) Hoop dat er snel weer meer komen.

Verder moeten we onze moes bak nog in elkaar zetten. En daarnaast heeft m'n vriend ook zelf een bak in elkaar getimmerd. Ik denk dat we die morgen even hier heen halen! :D Wanneer beginnen jullie met de moestuinen? Ik heb geen kas oid... Dus ik wacht nog even.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 21:15

Ik ben al wel even begonnen. Tomaat, peper en kolen had ik al even voorgezaaid. Vandaag de pompoen, courgette, komkommer en aubergine voorgezaaid. Aardperen zitten al in de grond en hopelijk de aardappels ook snel! Daarnaast binnen kort beginnen met zaaien in de grond :D
Fijn dat je af en toe weer een eitje hebt! Hoeveel kipjes had je ookal weer?

Fijn dat je kuikens gevonden hebt Lieke!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:20

Afhankelijk van wat uien zouden nu al buiten in de grond kunnen. Voor de rest is het ongeveer half april t/m begin mei ongeveer, maar we hebben dit jaar laat voorjaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:21

Hier is vandaag alles ingezaaid zover de bakken af zijn. Over twee weken op hoog tempo extra bakken maken. Dan kan ik verder. Nu ook veel in potjes voor mijn bakken staan.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:03

Moonfight schreef:
Ik ben al wel even begonnen. Tomaat, peper en kolen had ik al even voorgezaaid. Vandaag de pompoen, courgette, komkommer en aubergine voorgezaaid. Aardperen zitten al in de grond en hopelijk de aardappels ook snel! Daarnaast binnen kort beginnen met zaaien in de grond :D
Fijn dat je af en toe weer een eitje hebt! Hoeveel kipjes had je ookal weer?

Fijn dat je kuikens gevonden hebt Lieke!

4! :)

Thanks voor jullie antwoorden!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:35

Moonfight schreef:
Juluis_juut, kuikens verkopen? Ik vind kalkoenkuikens altijd moeilijk te vinden in de buurt. Vorig jaar best een stuk voor gereden. Denk dat je die best kwijt raakt

Ook wel een optie idd, al vind ik dat dan zo sneu voor de moeders. Zitten ze er vier week op te broeden, pak ik ze vervolgens af. :P

Ik ben ook met een tuintje begonnen. Was ik helemaal niet van plan (wil graag verhuizen dus kans dat ik halverwege het seizoen weg moet) maar kon het toch niet laten dus ik heb een stuk dat al braak lag omdat de sierplanten er uit zijn onkruidvrij gemaakt. :D
Buiten de eerste stokbonen onder glas, en binnen van alles voorgezaaid.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 08:55

Even snel een foto gemaakt van hoe het er nu bij ligt in de groentetuin :+
Afbeelding
Kas is bijna af, zag alleen dat ik het plastic verkeerd om heb gedaan -O- dus die moet ik nog even omdraaien voordat ik de kanten ingraaf.
Eerste harde wind heeft hij al overwonnen.

De tuin zelf staat nog half verdekt onder het onkruid.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:01

Da's een beste kas!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 19:17

Oh dat is een mooie kas! Kan je eens wat foto's maken van wat dichterbij als je wilt?

Hoe is het bij iedereen? Voorjaar begonnen?
Vandaag was de dierenarts hier om de biggen te castreren en heb toen gelijk gevraag of hij de ooien even wilde scannen. Gelukkig 2 van de 3 drachtig :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:39

Het plan is om hem dit weekend af te maken, misschien werkt het weer nu wel mee, zal daarna nog wat foto's maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:32

Afbeelding
Overzichtje ene kant.
Afbeelding
Overzichtje andere kant.

Afbeelding
Laag grond van ongeveer 3 cm uit de kas gehaald en daarna de grond eronder losgemaakt. Heb nog even bij het winkeltje nog 3 klinkers gehaald en die als extra zekering op het plastic aan de achterzijde gelegd.
Afbeelding
En weer bijgevuld, maar ga er denk ik nog een zak erbij halen (nu 3x 60l). :=

Afbeelding
Hoe het oude aardbeien veld en het liep best erg in een kuil.
Afbeelding
En hoe het nu is en dan moet ernaast ook geharkt worden. *\o/*

Wil het niet meer weten hoeveel kruiwagens het waren weet wel dat ik mijn rug voel. :') Morgen gaan zaaien. :):)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:35

Oh ik ben zo jaloers, het ziet er prachtig uit!
Ik heb zo'n zin in verhuizen en een echte tuin te hebben :+:

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 21:51

Oh Marcella, in het moestuin topic zit ik je tuin ook altijd zo te bewonderen! Ben je gewoon zo bedreven in onkruid wieden?