wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:43

Kinke schreef:
Daar gaat het helemaal niet om. Thieme zegt dat de veehouders in Nederland hun geld alleen nog in Nederland mogen verdienen, dan is het niet ontzettend hypocriet dat zij hun centen wel in Duitsland mogen halen?
En in dit topic wordt regelmatig aangehaald dat de veehouderij in Nederland vol zit met subsidies, en neeeee…dat mag niet!! Die boeren mogen geen subsidies krijgen!!! Betreft het Thieme haar kerel, dan blijft het oorverdovend stil.

Een duurzaam initiatief verdient wat mij betreft subsidie, in tegenstelling tot een vervuilende en naar mijn mening dieronvriendelijke sector.

Jildau

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:44

Maar goed conclusie van dit topic? Een deel van de anti-boeren-beweging wil dat alle boeren stoppen want de dieren hebben het slecht en iedereen moet alleen plantjes eten. En het andere deel die je vaak op Facebook tegenkomt denken dat blokjes kaas aan de bomen groeien en vlees in de kas.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 10:53

tja, mijn conclusie.. sluit wel zo'n beetje aan bij mijn vorige post.

vandaag las ik dit stuk op facebook.. lijkt me duidelijk:
Citaat:
Beste Nederlandse burger, beste politici,

Ik schrijf deze brief naar aanleiding van de debatten, talkshows en uitspraken op radiozenders. Een aantal van u is namelijk van plan, als het eenmaal zover is, een compleet ander beleid te gaan voeren dan nu. Marianne Thieme (PvdD) wil het aantal dieren dat gehouden wordt voor productie van voedsel met 70% verlagen (lees: slachten), Jesse Klaver (GroenLinks) wil een kilometerheffing instellen van een respectievelijke 3,1 cent voor auto’s en 25 cent voor vrachtverkeer per kilometer. GroenLinks is niet de enige hierin, maar wel de duurste (PvdA wil 3 cent voor auto’s en 20 cent voor vrachtverkeer). Doch zijn de meeste partijen voor een kilometerheffing. Als dit gaat gebeuren kunnen we straks allemaal gezellig op de fiets naar de voedselbank, want de agrarische- en logistieke sector zijn beiden essentieel voor de Nederlandse economie.

Ik zal even schetsen waarom Marianne Thieme haar streven Nederland straks kapot zal maken. Ze wil dus dat de veestapel met 70% zal verminderen, over koeien gesproken houden we dan straks ronduit 500.000 runderen over. [500.000 : 18.000 boeren = 27,7 koeien per boer]. Ik reken met het aantal boeren van nu omdat u, mevrouw Thieme, zegt dat de boeren niet hoeven te stoppen. Maar u zegt ook dat het gek is dat Nederland voedsel exporteert naar het buitenland, want ja: Duitsland kan dat toch ook prima zelf? Snapt u nou werkelijk niet dat de Nederlandse economie het van Export moet hebben? Dan hebben we het nog niet over de werkloosheid die door zo’n besluit zal ontstaan, want boeren kunnen niet boeren met 28 koeien, de verwerkingsindustrie krijgt te weinig aanvoer waardoor er grote ontslagen komen en zelfs de logistieksector krijgt er mee te kampen omdat de producten ernstig minder worden en ze dan niet meer vervoerd hoeven worden. Dit is pure kapitaalvernietiging!! Deze kettingreactie zal Nederland kapot maken, en als er dan nog een Jesse Klaver komt met zijn kilometerheffing dan is de logistiek sector om zeep en is de Nederlandse burger de dupe. Aan Jesse Klaver het bericht dat je de wereld niet kan voeden van een biologische agrarische sector en het is ook zeker niet beter voor het milieu. Geert Wilders (PvV) zal de hele grondwet moeten herschrijven als hij zijn plannen door wil drijven, het enige waar ik het mee eens ben is de lagere inkomstenbelasting, motorrijtuigenbelasting en een goed pensioen. Maar hoe wil je dat realiseren als je uit de Europese Unie gaat (lees: export).

Aan de overige politici, ik spreek uit naam van de melkveehouderij, de overschotten die voor jullie een probleem zijn, zijn puur papieren problemen. Het fosfaatoverschot bijvoorbeeld. Hoe kan er gesproken worden van een overschot als koeien niet meer kunnen staan door fosfaatgebrek? De visstand in de zee loopt hard achteruit en dat komt zeker niet door overbevissing, en op grondmonsters is te zien dat de aarde heel schraal wordt. Waarom hebben jullie niet in Brussel verteld dat de boeren in Nederland het juist heel goed doen!? En dan durft politiek Den Haag ook nog te zeggen dat het melkquotum er onder druk van de boeren af moest om meer te produceren?? Hierdoor krijgt de consument een heel slecht beeld van de veehouderij en zit je als agrarische sector in een vicieuze cirkel waar je bijna niet meer uit komt. Horen jullie de noodkreten van boeren niet? Zien jullie niet dat het zo allemaal naar de knoppen geholpen wordt? Zijn jullie werkelijk zo blind?

Beste Nederlandse burger, als u de Oostvaardersplassen een stukje geweldige natuur vind, de jacht overbodig en van mening bent dat vlees eten zorgt voor ontbossing dan staat u volledig in uw recht, toch wil ik u ergens op wijzen. De Oostvaardersplassen zijn alles behalve diervriendelijk en natuurlijk. Grote grazers sterven van de honger en het zal uiteindelijk veranderen in een woestijnachtig, dor stukje Nederland. De bodem verliest haar leven door te weinig bemesting, hierdoor zijn er minder pieren en daaropvolgend minder weidevogels. Waarom wordt dat nooit gezegd? En waarom wordt nooit vertelt dat één hectare gras twee keer zoveel co2 vastlegt dan één hectare bos? Namelijk ongeveer 20.000 kg, mais zelfs 22.000 en bieten zelfs bijna 38.000 kg. Dit terwijl een koe nog geen 13.000 kg uitstoot, kringloop gesloten lijkt me want dit is gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken van de Wageningen Universiteit. Maar door leugens, list en bedrog wordt u dit niet vertelt of het wordt zelfs omgedraaid. Er wordt u gezegd dat een koe meer uitstoot dan een auto, maar dan vertel ik u nu dat uw geliefde hond een ecologische voetafdruk heeft van 0,84 hectare en iemand die gemiddeld 10.000 km rijdt met een Toyota Landcruiser 4.6 “maar” 0,46 hectare. Niemand hoeft zich hierdoor veroordeeld of aangevallen te voelen, het zijn puur feitjes. Dan nog over veevoeding, waarover verteld wordt dat voor de soja in diervoeders oerwouden in het Amazonegebied gekapt worden. Sojateelt is absoluut een gevaar voor het Amazonewoud, zonder twijfel, maar soja wordt hoofdzakelijk geteeld voor menselijk voedsel. Het veevoer dat uit soja gehaald wordt is slechts een nevenproduct genaamd sojaschroot, het overblijfsel van het verwerken tot menselijk voedsel. Nog geen 10% van dit sojaschroot wordt gebruikt in de melkveehouderij, toch wordt er verteld dat de melkveehouderij de oorzaak is van ontbossing. Dit is de kracht van de media, want “wat er in de media verteld wordt klopt altijd”. Toch kan dit ook niemand kwalijk genomen worden omdat iedereen in een sociaal isolement zit wat media betreft, ik ook, hoe open ik er ook voor sta. Op social media platforms als Facebook heeft iedereen zijn eigen wereld omdat diegene dat zelf creëert door bepaalde dingen te volgen, en hier is niet veel aan te doen.

Sta open voor andermans ideeën maar bekijk ze een kritisch, net zoals met dit stuk gaat gebeuren. Kies straks wijs en wees bewust voor de gevolgen, en laat je niet beïnvloeden door sprookjes vertellende politici die met hun hoofd in de roze wolken zitten terwijl ze eenhoorns tellen.

Want sprookjes bestaan niet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:59

Waar vind je dat? Mooi geschreven, die wil ik graag delen. :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:05

Erg mooi Juval! Amen!!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:05

Hahaha, wat een zuur stukje tekst. En weer die leugens over de sojateelt, die wel degelijk voornamelijk (wereldwijd) als veevoer wordt gebruikt.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:12

PlantsTho schreef:
Hahaha, wat een zuur stukje tekst. En weer die leugens over de sojateelt, die wel degelijk voornamelijk (wereldwijd) als veevoer wordt gebruikt.

Heb je nog uitgezocht of het hier wel degelijk over soja gaat of over (veel waarschijnlijker) de sojahullen? :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:13

PlantsTho schreef:

Ben wel benieuwd hoe jij het voor je ziet dat de veestapel met 70% moet verminderen. Als je tegen slachten en vlees eten bent, hoe wil je dat doen? Of er een tig-jaren plan van maken door fokken te verbieden?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:34

WillBokkers schreef:
PlantsTho schreef:

Heb je nog uitgezocht of het hier wel degelijk over soja gaat of over (veel waarschijnlijker) de sojahullen? :)

Ik heb dit kunnen vinden: http://www.soyatech.com/soy_facts.htm

Citaat:
About 85 percent of the world’s soybean crop is processed into meal and vegetable oil, and virtually all of that meal is used in animal feed. Some two percent of the soybean meal is further processed into soy flours and proteins for food use.

Jildau schreef:
Ben wel benieuwd hoe jij het voor je ziet dat de veestapel met 70% moet verminderen. Als je tegen slachten en vlees eten bent, hoe wil je dat doen? Of er een tig-jaren plan van maken door fokken te verbieden?

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat iedereen stopt met vlees eten en dat de dieren daarna van ouderdom sterven, maar dat is natuurlijk niet bepaald realistisch. Een jarenplan lijkt mij een stuk realistischer (ook gezien de trend van vega/vegan die langzaam maar zeker groter wordt). Het is dan een kwestie van vraag en aanbod. naarmate er minder behoefte is aan vlees zal er steeds minder vee hoeven worden gehouden.

Een fokverbod voor (huis)dieren lijkt mij ook interessant als oplossing.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:38

je slaat voor het gemak dat stukje over 'vegetable oil' maar even over.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:53

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:57

Pfft ik word hier zo moedeloos van. Als ik nog een reden nodig had om mij niet voor te planten had ik die nu wel, het is gewoon regelrechte ontkenning van klimaatverandering wat hier gebeurt -O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:58

Terwijl iedereen elkaar probeert te vangen op nullen, komma's en procenten gaan we voorbij aan diepliggender redenen om het gebruik van dierlijke producten te matigen.

Voor mij zijn voorgenoemde redenen; klimaat, dierenwelzijn, milieu, al meer dan voldoende redenen voor een plantaardig dieet.

Daar komen echter nog wat meer redenen bij. 1 daarvan is dat ik het zo ridicuul vindt dat er iets voor mij moet sterven terwijl het product niet nodig heb om gezonder te worden of te blijven.
Ik kan niet bevriend zijn met het ene levende wezen, en het andere levende wezen na een leven van sterk beperkte vrijheid dood te laten maken voor iets wat ik dus niet nodig heb, gevoelsmatig klopt dat gewoon niet. Stel dat ik een paar schoenen wil dat alleen maar vervaardigd wordt door kinderen, kies ik er dan voor om die schoenen te laten staan (ik heb ze niet nodig om te overleven nietwaar?) of denk ik: "fok die kinderen... ik wil die schoenen". Zo kijk ik een beetje tegen het veelvuldig eten van vlees aan, een beetje aso.

Ik geloof ook meer in een leven van enige matigheid. Boeren was vroeger een mooi vak, en is verworden tot massa-productie. Met name omdat de consument goedkoop en veel wil eten.
Hoeveel van de mensen in dit topic heeft een gezond gewicht en weinig gezondheidsklachten?
Er is al veel wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat het eten van vlees een grote veroorzaker is van kanker. De wereld gezondheidsorganisatie (geen kleintje) dringt ook aan op het matigen van vleesconsumptie.
Maar er wordt gewoon veel geld aan verdient, en mensen zijn niet opgevoed met een breed palet aan voedingsmiddelen en hebben geen verfijnde smaak meer.... en dus verandert er weinig.

Ik zou absoluut willen aandringen op het matigen of stoppen met consumeren van dierlijke producten en alle beschikbare grond te benutten voor plantaardig voedsel.
Goed voor je karma, goed voor de planeet, goed voor je gezondheid.
Of er dan louter biologisch geteld moet worden laat ik nog even in het midden, daarin heb ik me nog niet voldoende verdiept.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:11

Mooi gezegd ninx :) niet alleen vlees maar ook melk zou volgens onderzoeken kanker kunnen veroorzaken (naast andere dingen)

Hoe jammer het ook is voor de boeren zelf, ik denk dat er gewoon geminderd gaat moeten worden. Minder dieren en minder boeren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:14

dat maar beslissen voor anderen wat juist is en wat niet, dat 'ik ben vegetariër/vega dus ik ben een beter mens' daar word ik niet goed van. Ninx schrijft dat boeren vroeger een mooi vak was, blijkbaar is het dat dan nu dus niet meer? Waarom stel jij dat als een feit voor een ander? Massaproductie? Kun je even aangeven hoeveel 'megastallen' er in Nederland zijn? Boeren is nog steeds een mooi vak, als niet zoveel mensen dat vak kapot maken. Waarom denk je dat boeren hun bedrijven niet kwijt willen? Als je niet zo leeft kun je je helemaal niet voorstellen hoe het is om boer te zijn. In alle vroegte opstaan om de dieren te verzorgen, in 1 oogopslag zien of een dier zich niet goed voelt, schoonmaken, het weer in de gaten houden, je rondes doen om te kijken hoe je land erbij ligt, wat is het juiste moment om de mest uit te rijden, plannen zodat je genoeg voer hebt voor de winter, de spanning van niet meewerkende weergoden als je wacht op de loonwerker die het gras of hooi binnenhaalt, zorgen om een ziek dier, ervoor vechten om een dier weer beter te krijgen, een controlerondje in het holst van de nacht als het slecht weer is, een koe helpen bij het afkalven midden in de nacht, het geweldige gevoel als dit allemaal is goed gegaan, het bedrijf wat al meerdere generaties in je familie is laten voortbestaan, een erfenis voor je kinderen, je bent dag en nacht met je dieren en je bedrijf verbonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:15

Magrathea schreef:
Pfft ik word hier zo moedeloos van. Als ik nog een reden nodig had om mij niet voor te planten had ik die nu wel, het is gewoon regelrechte ontkenning van klimaatverandering wat hier gebeurt -O-

:j Mensen zien het niet, of willen het niet zien. Ik heb niks tegen vlees eten, maar niet meer dan twee keer per week. Je hebt het niet nodig, en het milieu gaat volledig naar de knoppen. Veel vlees eten heeft tegenwoordig alleen nog maar te maken met onwetendheid of egoïsme.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:16

@kinke
Volgens mij schrijft ze dat eerste nergens? En ik denk dat het wel duidelijk is dat het om een mening gaat en niet om een feit? Net zoals jouw post ook maar gewoon een mening is? Wat voor de een een mooi vak is, is dat voor de ander niet.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:22

Ninx schreef:
Ik geloof ook meer in een leven van enige matigheid. Boeren was vroeger een mooi vak, en is verworden tot massa-productie. Met name omdat de consument goedkoop en veel wil eten.
Hoeveel van de mensen in dit topic heeft een gezond gewicht en weinig gezondheidsklachten?

Heb je wel eens in een varkensstal uit de jaren 70 rondgelopen? Of in een gloednieuwe varkensstal anno 2017? Ik kan je een ding verzekeren, als boer wil je liever in die nieuwe stal werken. In de oude stallen (die van buiten zo heerlijk pittoresk lijken), dáár springen de tranen direct in je ogen (letterlijk door de ondraaglijke lucht en figuurlijk door het dierenwelzijn in zo'n stalletje). Zelfde geldt voor koeienstallen. Wat mij betreft zou de verheerlijking van het "vroegere boeren" echt van tafel mogen, en ja, zéker als je dierenwelzijn erbij gaat betrekken.

Oh en dan wil ik even melden dat ik als vleeseter een BMI van 19 heb en maar zeer zelden een griepje onder de leden heb. Misschien goede genen? Ik denk eerder dat een gezonde levensstijl (lichamelijk vrij zwaar werk ipv kantoorbaan, gevarieerde voeding, veel buiten, veel bewegen) daar aan bijdraagt. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je de verandering van de maatschappij als invloed op de volksgezondheid voor het gemak even vergeet. Zó ontzettend veel mensen die een kantoorbaan hebben tov 100 jaar geleden, 8 uur per dag op een stoel zitten is pas een aanslag op je gezondheid. Weinig bewegen, veel stress. Ik denk dat de volledige levensstijl een enorme invloed heeft op de volksgezondheid. Maar ik snap dat je als anti-vleeseter graag zulke redeneringen gebruikt om het plantjes-eten te promoten :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:26

Tiepfoudt schreef:
Oh en dan wil ik even melden dat ik als vleeseter een BMI van 19 heb en maar zeer zelden een griepje onder de leden heb. Misschien goede genen?

:')

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:26

Volgens mij is het dierenwelzijn nog nooit zo goed geweest op boerenbedrijven als nu. Snap ook echt niet waarom dierenliefhebbers het vroeger beter vonden. Heb je dan wel enig idee hoe het allemaal gaat? Of roep je dan maar wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:34

Jildau schreef:
Volgens mij is het dierenwelzijn nog nooit zo goed geweest op boerenbedrijven als nu. Snap ook echt niet waarom dierenliefhebbers het vroeger beter vonden. Heb je dan wel enig idee hoe het allemaal gaat? Of roep je dan maar wat.

Er bestaan ook vegetariërs die dat niet zijn omdat ze het zo zielig vinden, maar zich er bewust van zijn hoe ongelofelijk slecht de vleesindustrie wel niet voor het milieu is. Daar kan je gewoon niet omheen, geen enkel argument waar je dat mee kan ontkrachten. De vlees industrie is niet duurzaam. Het gaat al zo slecht met het milieu. In wat voor wereld komen de kinderen van de jongste generatie terecht?

Ik veroordeel niemand die vlees eet; ik eet zelf ook heel gematigd vlees. 1x per week. Maar alsjeblieft, pas je aan. Eet geen 7 dagen per week vlees. Ook geen 5 dagen. Denk aan je planeet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:36

Ik doelde op mensen die boeren vroeger wel een mooi vak noemen. ;) Kan ik echt niet bij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:39

Ziet er top uit inderdaad +:)+

Vooral die beer die de zeugen hitsig moet krijgen :( wat een systeem. Dit is trouwens een filmpje uit Nederland en uit 2016.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:43

Magrathea schreef:
Ziet er top uit inderdaad +:)+
[ Video ]

Vooral die beer die de zeugen hitsig moet krijgen :( wat een systeem. Dit is trouwens een filmpje uit Nederland en uit 2016.

:(

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:43

Okee daar kan ik niet tegenin gaan want ik heb niks met de varkenssector en weet er ook te weinig van. Zit met m'n hoofd steeds bij kippen en koeien. :D Maar inderdaad de varkenssector is er uiteraard ook nog. Ik eet zelf geen/nauwelijks varkensvlees en weet daar ook echt te weinig van om iets zinnigs over te zeggen.