Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:57

Er zijn nu mooie nuances te lezen en dat is een stuk fijner!
Niemand weet hoe zijn leven gaat verlopen, dus zeggen dat ts en de man later hun tijd nog krijgen, weet je niet echt...Je leeft nu en niemand weet wanneer het einde komt.
En nog een aanvulling: ook al past deze relatie voor nu in deze omstandigheden en misschien later niet meer. Dat kan altijd, is dat een reden om niet nu je liefde te beleven? We zitten altijd in "bepaalde" omstandigheden, hoewel hopelijk niet zo extreem als in dit geval.
Beloftes in de liefde vind ik altijd moeilijk, je kunt de intentie uitspreken, of de liefde blijft en blijft groeien, daar kun je wel iets aan doen maar niet alles.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:59

Jannepauli schreef:
Tivoli, ElineS.... zo goed, inhoudelijk en empatisch kan het op Bokt dus ook zijn.
Daar past alleen nog maar +:)+ en _/-\o_

Helemaal met je eens, mooi geschreven dames

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:14

josien_m_ schreef:
Er zijn nu mooie nuances te lezen en dat is een stuk fijner.

Die waren eerder ook al te lezen hoor ;)

Enkel zo zwart-wit is het eerder nu ook nooit geweest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:40

josien_m_ schreef:
We zitten altijd in "bepaalde" omstandigheden, hoewel hopelijk niet zo extreem als in dit geval.

De 'rijdende trein' van lange termijn gevolgen welke langer lopen dan je keuzes kan overzien door de veranderingen van buitenaf.
De beslissing om kinderen te proberen te krijgen bv. Dat levert een verantwoordelijkheid op welke verschillende keren langer duurt dan de modale duuzame relatie.

Citaat:
Beloftes in de liefde vind ik altijd moeilijk, je kunt de intentie uitspreken, of de liefde blijft en blijft groeien, daar kun je wel iets aan doen maar niet alles.

Daar schrijf je iets cruciaals: Een belofte houdt de intentie voor duurzaam in :)*
Hoe vaak echter nemen we niet een best mogelijke beslissing op basis van wat we op dat moment weten en niet veel verder op de levensweg maakt een stukje extra info die beslissing suboptimaal?
Soms geldt dan beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, soms kan dat niet door de rijdende trein van consequenties en soms kies je een compromis.

Langjarige zorg voor een terminaal zieke partner is zoiets.
Net als kinderen met iemand hebben en toch gaan scheiden.
Ligt allemaal niet zwart/wit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:48

josien_m_ schreef:
Er zijn nu mooie nuances te lezen en dat is een stuk fijner!

_/-\o_

Citaat:
Niemand weet hoe zijn leven gaat verlopen, dus zeggen dat ts en de man later hun tijd nog krijgen, weet je niet echt...Je leeft nu en niemand weet wanneer het einde komt.
En nog een aanvulling: ook al past deze relatie voor nu in deze omstandigheden en misschien later niet meer. Dat kan altijd, is dat een reden om niet nu je liefde te beleven?

Daar ligt een waterscheiding tussen levensopvattingen.
Imo is dat +:)+ want maakt van een samenleving een diamant met verschillende facetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:49

Maar inspraak door alle betrokken partijen HC, lijkt me niet meer dan normaal. In dit geval niet meer mogelijk (?), dus dan stap terug voor TS en man.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:21

Picasso schreef:
Maar inspraak door alle betrokken partijen HC, lijkt me niet meer dan normaal. In dit geval niet meer mogelijk (?), dus dan stap terug voor TS en man.

Dat 'dus' is geen wet van Meden en Perzen; ligt op de waterscheiding.
Voor jou een dus niet voor anderen anders.
Daar is geen gelijk noch beste bij.
DUS geen reden voor veroordeling van het een of ander ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:54

Huertecilla schreef:
Picasso schreef:

Dat 'dus' is geen wet van Meden en Perzen; ligt op de waterscheiding.
Voor jou een dus niet voor anderen anders.
Daar is geen gelijk noch beste bij.
DUS geen reden voor veroordeling van het een of ander ;)

Lieg jij alleen op het gebied van de liefde of sowieso als het je uitkomt? En hoe voel je je erbij als een ander je bedriegt op welk vlak dan ook? Ik zou me er niet fijn bij voelen, en inderdaad: daar sta ik dus anders in dan jij. Vraag het me echt af. Is het raar om waarde te hechten aan eerlijk- en oprechtheid bij zaken die er werkelijk toe doen, geen little white lies, maar de belangrijke zaken in het leven....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:14

HC zegt helemaal niet dat hij liegt op het gebied van de liefde, in tegendeel juist, alles open en bloot :P

Hij zegt simpelweg dat de waarheid vertellen niet in 100% van de situaties altijd in het belang is van degene aan wie je hem vertelt :)*

Dan vertel je de waarheid niet met het doel de ander een dienst te bewijzen (ook al maskeer je het wel met die intentie), maar simpelweg om zelf geen schuldgevoel (meer) te hoeven hebben.

Maargoed dat is al door verschillende personen op veel manieren gezegd :)

Er zijn zo ontzettend veel verschillende situaties mogelijk tussen verschillende personen in verschillende omstandigheden, dat het eigenlijk gewoon niet netjes is om mensen te veroordelen voor hun daden, die in eerste instantie "slecht" lijken maar bij nadere beschouwing (open staan voor andermans beweegredenen en niet direct uitgaan van slechte intenties van je medemens) juist voort kunnen komen uit een hele oprechte poging om het juiste te doen :j

Ik denk dat best veel reacties in het topic voortkomen uit mensen die de situatie bekijken alsof die voor komt in het alledaagse leven, maar juist wanneer het niet alledaags meer is maar een bijzondere situatie, dan kunnen er genoeg redenen zijn om andere beslissingen te maken die je normaal zou doen... andere omstandigheden vragen soms om andere oplossingen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 30-04-16 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:16

Of ik een terminale vrouw, die met ALS op het eindje hoogstwaarschijnlijk al niet meer of nauwelijks kan praten,op de hoogte zou stellen, hangt van heel veel factoren af.

Of ik dat als terminaal iemand die nauwelijks kan communiceren trek dat hangt ook van heel veel verschillende factoren af.

Dat ik trek ik even heel breed.

By thè way voor mij is een kus geen sex.

Dus wat zou er gezegt worden.
Zoals je weet ben ik gisteren met Marietje van Bokt wat gaan drinken.
Het was heel erg fijn, ik heb haar een kus gegeven en ben wel verliefd op haar.
Ik zou graag meer willen maar dat doe ik niet omdat jij zo ziek bent/er nog bent/ er niet meer voor mij kunt zijn.

Zo zou het ongeveer gaan als je echt eerlijk bent.

Met name die laatste zin is imo de mokerslag bij eerlijkheid.

Of er is al gesproken over dit.
Dan kan het zijn dat de zieke juist heel blij is.
Maar wat als diegene heel boos is en ze kan door haar ziekte niet meer spreken. Wat bij het gros van de ALS patiënten het geval is.
Nou daar lig je als patiënt en hebt het maar te slikkende. ...en bedankt eerlijkheid.

Dan ligt het eraan of de partner er werkelijk iets mee wil,en hoe serieus. Zo nee.... wat heeft eerlijk zijn dan voor meerwaarde?
Als je spreekt met iemand met ALS dan alleen over dingen die er echt toe doen.

In dit stadium: eventueel schuldgevoel ga je de patiënt niet mee opzadelen. Dus is goede rede om je mond te houden.

Ik heb ernstige twijfels over of de andere partij het aanvoelt.
Te vaak hoor je dat de partner de laatste is die het wist.
Dus ik zou het karakter van de partner inschatten en op basis daarvan wel of niet praten.

En juist omdat iemand nog maar zo kort te leven heeft en communicatie ernstige problemen geeft, zou ik heel goed nadenken wat ik al dan niet doe of zeg.

Ik kan me een relatie heel goed voorstellen in dit stadium.
Maar dan wel in openheid, ik vind geheimen te vermoeiend.

Maar een kus en het daar bij laten, hangt dus af van deze en nog een heleboel andere factoren.
Leidraad in beslissing het geluk van patiënt en mijn inschatting waar die het gelukkigste van wordt.
Dus mijn gelukkig, ongelukkig, schuldig voelen is van ondergeschikt belang.

En of TS juist heeft gehandeld dat kan ze alleen zelf bepalen. Zij moet verder met zichzelf.
Of de man juist heeft gehandeld kan ook alleen hij zelf bepalen, hij moet verder met zichzelf.

Dus wat is juist: de liefde leven, niet of half of in je stoutste fantasieën of ....
Alleen de personen in kwestie kunnen dat.

En dat zijn TS en de man in kwestie.
Eigenlijk staat zelfs de zieke vrouw er buiten. Dat is aan de man een juiste inschatting te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:45

pmarena schreef:
HC zegt helemaal niet dat hij liegt op het gebied van de liefde, in tegendeel juist, alles open en bloot :P

_O- niet?!

En zelfs in die openheid, bij dat uit hoog in het vaandel staande eerlijkheidsprincipe bespreken en evalueren kan ik me NOG voorstellen dat er omstandigheden zijn dat etcetera.

Citaat:
Hij zegt simpelweg dat de waarheid vertellen niet in 100% van de situaties altijd in het belang is van degene aan wie je hem vertelt :)*

Sterker nog; dat ik me dat kan voorstellen.

Citaat:
Dan vertel je de waarheid niet met het doel de ander een dienst te bewijzen (ook al maskeer je het wel met die intentie), maar simpelweg om zelf geen schuldgevoel (meer) te hoeven hebben.

Inderdaad.
Dat is dan geen eerlijkheid voorop maar eigenbelang voorop.

Citaat:
Maargoed dat is al door verschillende personen op veel manieren gezegd :)

:j

Citaat:
... andere omstandigheden vragen soms om andere oplossingen.

:)*

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:55

Er zitten ook nog juridische kanten aan een huwelijk zoals erfrecht en zo. Als ik die "bedrogen"vrouw was dan zou ik niet willen dat mijn concurrente na mijn overlijden op mij paard zou gaan rondrijden of mijn juwelen zou gaan dragen!!!! -:(-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:09

anjali schreef:
Er zitten ook nog juridische kanten aan een huwelijk zoals erfrecht en zo. Als ik die "bedrogen"vrouw was dan zou ik niet willen dat mijn concurrente na mijn overlijden op mij paard zou gaan rondrijden of mijn juwelen zou gaan dragen!!!! -:(-

Imo helemaal _/-\o_ als het lief van mijn lief dat op zich neemt. Ik heb nl. vertrouwen in het beoordelingsvermogen van mijn lief. Ook mbt of ze het me wel/niet vertelt.

Voor de rest gaat het naar mijn zoon en haar. Wat zij ermee doet is HAAR zaak en ik heb alle vertrouwen in haar handelingsbekwaamheid.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:12

Wat er na mijn dood met mijn spullen gebeurt interesseert me dan weer helemaal niks. Ik ben dood.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:13

Nou ik zou m'n graf uitkomen als mijn spullen gaan naar de vrouw die stiekem en willenswetend met MIJN man ging.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:14

Ja Huertecilla, maar jij zit niet in de situatie dat je als stervende bedrogen wordt.Maar een testament is heel goed inderdaad, en dat kun je het beste opstellen wanneer je nog gezond bent.Anders gaan ze het trouwens nog aanvechten, zeggende dat je geestelijk niet meer in orde zou zijn geweest!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:28

Geryon schreef:
Nou ik zou m'n graf uitkomen als mijn spullen gaan naar de vrouw die stiekem en willenswetend met MIJN man ging.

Dan zou je de eerste zombie zijn :D :D

Ik zeg doen! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:29

Maar als die vrouw met ALS tegen haar man gezegd heeft dat ze wil dat hij gelukkig is, wat let hem dan nog om haar te vertellen dat hij zijn nieuwe geluk heeft gevonden bij een 20 jaren jongere knappe vrouw met wie hij zijn leven prettigerwijze voort wil zetten na haar dood. Dan kan hij haar dat toch gerust vertellen ?
Waarom er dan alsnog zo'n geheim van maken?
Of bedoelde zijn vrouw iets anders met gelukkig zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:38

Geryon schreef:

Oeffff.
Ik zie dat zo niet.
Ik aarzel al om mijn lief te schrijven zonder aanhalingstekens om het bezittelijk voornaamwoord.
Ze is namelijk van haar heerlijke onafhankelijk zelf. Ze kiest ervoor HAAR tijd met mij delen. Dat GEEFT ze en daar heb ik nul RECHT op.

Omdat ik haar respecteer heb ik alle vertrouwen in haar beslissingen. Ook mbt wel/niet de waarheid op het sterfbed etcetera.
Sleutelwoorden individuele keuzevrijheid en vertrouwen.

Wondering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 15:50

Anoniem schreef:
een 20 jaren jongere knappe vrouw

Ik vind het vooral zo grappig dat er een heel aantal mensen in dit topic maar vanuit gaat dat ik knap ben. Alsof dat een vereiste is voor een jongere vrouw waar een oudere man op valt :')

Bedankt voor alle mooie woorden verder. Ik ben blij dat er veel mensen na zijn gaan denken over dit soort situaties. Mooi om dat teweeg gebracht te hebben :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:55

Sammie schreef:
Geryon schreef:

Dan zou je de eerste zombie zijn :D :D

Ik zeg doen! *\o/*

Dan word ik ook een zombie!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:59

@Sammie: Er zijn trouwens al heel veel zombies hoor, maar tot nu toe bevonden die zich in Haiti en nog niet op Bokt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:03

Oh zombies bevinden zich zeer zeker al op Bokt :') :') :D :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:05

IN de onderhavige situatie waarin het in dit topic over gaat HEEFT de zieke vrouw als partner geen individuele keuzevrijheid, aangezien ze de intentie van haar man - iets met een andere vrouw beginnen - helemaal niet eens wéét.
Als we het over individuele keuzevrijheden hebben... dat gaat in deze driehoekssituatie voor één partij dan al niet op. En daardoor gaat ook het woord vertrouwen niet op.
Iets verzwijgen voor je long-term partner getuigt niet van vertrouwen, niet in vertrouwen op haar oordeel of wensen omtrent de situatie.
TS en haar gewenste lover doen iets waarvan de echtgenote van de man niets af weet.
Ik begrijp goed dat nu juist dát de crux is waar diverse posters over vallen.
Als het allemaal met onderlinge ruimhartigheid en instemming zou zijn doorgesproken, is het een geheel andere kwestie.
Dat is niet gebeurd, ik meen dat TS zelf schreef dat zij niet wilde dat de man het tegen zijn vrouw vertelde.
Dat heeft hij kennelijk ook niet gedaan, dus "wilde hij haar dat zelf blijkbaar ook niet aandoen" vandaar dat ze besloten hebben "met het contact te stoppen"".
Aan dat laatste twijfel ik overigens zeer, aangezien ze elkaar gewoon nog mailen. Hooguit elkaar niet meer in fysieke zin ontmoeten - voor zo lang ze dat volhouden - maar ze weten beiden de intentienaar meer er is, en er ook van kan komen.

Vertellen, en zien hoe echtgenote reageert, of contact echt helemaal verbreken tot de man in kwestie vrij is? Ik denk eerlijk gezegd dat ze tot beiden niet in staat zullen blijken te zijn.

Een "oordeel" heb ik daar niet over, aangezien ik alledrie de partijen niet ken, en ook geen idee heb of het vertellen van (de aard van) het contact tussen TS en de man in kwestie niet of wel aan het lijden van de zieke echtgenote zou bijdragen, dat lijkt me meer iets dat de man zou moeten kunnen inschatten. Dát hij er niets tegen haar over heeft gemeld tot nog toe lijkt me toch een rode vlag... hij kent haar tenslotte al vele jaren.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-04-16 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 16:08

Wondering schreef:
[naam] schreef:
een 20 jaren jongere knappe vrouw

Ik vind het vooral zo grappig dat er een heel aantal mensen in dit topic maar vanuit gaat dat ik knap ben. Alsof dat een vereiste is voor een jongere vrouw waar een oudere man op valt :')

Bedankt voor alle mooie woorden verder. Ik ben blij dat er veel mensen na zijn gaan denken over dit soort situaties. Mooi om dat teweeg gebracht te hebben :)

Ik neem toch aan, gezien het feit dat hij verliefd op je is geworden, dat hij je een interessante, aantrekkelijke, knappe en leuke vrouw vindt.