Ergernissen aan de kassa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Re: Ergernissen aan de kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:55

Met andere caissieres spreken doe ik meestal alleen wanneer we beiden geen klanten hebben.
Is inderdaad erg irritant als sommigen met elkaar praten en totaal geen contact met de klant hebben. Worden er ook op aangesproken als het gedaan wordt.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:31

Ergenissen aan de kassa als verkoopster....

- Klanten welke geen goedemorgen of gedag zeggen
- Klanten welke telefonerend de winkel doorgaan en hierdoor ook geen hoi of dag vanaf kan
- Klanten welke aan iedere dingetje in de winkel gaan zitten (werk in bakkerswinkel met gedeeltelijke self service)
- Kinderen die in mijn koeling aan het gebak gaan zitten, waarbij ouders het negeren en ik het kind uit de koeling moet trekken op een nette manier :7
- Vaste klanten die niet kunnen omgaan met kleingeld en blijven graaien & graaien in hun portemonnee terwijl ik het bedrag al 4x voorbij zie komen :D (Ik vraag meestal na 10 seconden graaien, zal ik even mee kijken? want ik geloof dat ik het al zie liggen)
- Klanten die in discussie met mij willen gaan omdat een tasje geld kost. Je neemt toch ook je portemonnee mee als je boodschappen gaat doen?, hiernaast is het niet mijn beslissing dat het geld kost. Ook is er al genoeg plastic in de wereld.
- Klanten welke telefonisch willen doorgeven welk brood ik apart moet houden, alleen het soort brood en hoeveelheid niet meer weten. Veelal sta je alleen in de winkel, ik zie de rij groeien. Bedenk eerst wat je wil voordat je gaat bellen.

Als ik zelf boodschappen ga doen, heb ik echt een hekel aan als ik contant betaal, dat de caissière eerst het briefgeld geeft en DAN het muntgeld erbovenop gooit :\
Ik bedoel, ten eerste: tel netjes terug, dit doe je door klein te beginnen en groot te eindigen.
Ten tweede, weet je hoe vervelend het 'stapeltje' geld in je hand is, muntjes vallen op de grond etc. (en nee ik heb geen gestoorde hand motoriek).
Ten derde, ik vind het niet meer dan fatsoen om te kunnen terug tellen, controle voor zowel de caissière als voor de klant.
En als laatste, vind ik het erg onhygiënisch als meisjes met half losse haren achter de kassa zitten. Ook al is het verpakt, mijn bloemkool of andere groente is dit niet altijd.

Verder heb ik best veel plezier in mijn werk hoor := communicatie is vaak de sleutel, ook bij klachten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:37

Eigenlijk zouden alle caissières een cursus terugtellen moeten krijgen.
Toen ik een keer een meisje moest begeleiden achter de kassa stond ik er op dat ze terugtelde.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:53

Ik moet toegeven dat ik bij de meeste cassiéres die terugtellen, ik amper kan volgen wat ze zeggen, omdat het zo snel gaat :') Dus van het terugtellen krijg ik dan weinig mee, maar ga er dan maar wel vanuit dat het goed is.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:44

Bij ons is het ook echt verplicht om terug te tellen. Krijgen ze gelijk geleerd als ze hier komen werken. En als ze het niet goed kunnen of lastig vinden wordt er met ze geoefend. Is voor klant en jezelf goede manier om te controleren. Zo kom ik er zelf ook wel eens achter dat ik per ongeluk verkeerde wisselgeld gepakt heb.

Over algemeen hebben we hele leuke klanten hier, in de 5.5 jaar dat ik hier werk één keer iemand gehad die ging schelden omdat het volgens hem niet klopte. Maakt het werk ook gelijk een stuk prettiger door de klanten die gezellig een praatje maken en meedoen met grapjes.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:21

Terugtellen kost tijd om dat goed onder de knie te krijgen. Schijnt moeilijker te zijn dan je denkt, als je het nooit gedaan hebt haha. Als ik iemand moet inwerken is dat het eerste wat ik ze wil leren. Maar vaak uit stress gooien ze alsnog de hele hand kleingeld in de hand van de klant :') Maar na paar keer inwerken moeten ze het zelf doen en als ze het dan nog niet kunnen (terugtellen) wordt er weinig mee gedaan volgens mij xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:22

Ik probeerde het met het inwerken van nieuwe caissieres altijd achterwege te laten. Ga daarmee maar oefenen in je eigen tijd, anders staat er straks een rij van 600 mensen :+

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:24

Ik doe het met inwerken wel, want in eigen tijd gaan ze het toch niet doen ;) En je leert het pas echt door het te doen. In je eigen tijd kan je het niet uitvoeren want dan heb je geen echte klanten. Maar meestal doe ik het wel als er niet veel klanten in de rij staan. Als het super druk is zie ik het wel eens door de vingers, dan vind ik het niet zo erg als ze een keer niet terug proberen te tellen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:36

Emmaa_ schreef:
Ik probeerde het met het inwerken van nieuwe caissieres altijd achterwege te laten. Ga daarmee maar oefenen in je eigen tijd, anders staat er straks een rij van 600 mensen :+

Je kan het beter in het inwerken doen dan kan je zien hoe ze het doen en erop staan dat ze het doen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:52

* Mensen met half volle tassen, die een tasje willen. Ondertussen het er allemaal makkelijk bij kan.
* Voor een klein artikel die makkelijk in de hand mee genomen kan worden een tasje willen hebben.

Ik kan niet wachten tot we tasjes mogen weigeren, of geld voor de tasjes mogen vragen. Je staat er misschien als klant niet bij stil, maar man man MAN MAN MAN !!! NOU!.. man man man.. wat gaan er een tasjes door op een dag... herehemelmijntieten!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:12

purny schreef:
Eigenlijk zouden alle caissières een cursus terugtellen moeten krijgen.
Toen ik een keer een meisje moest begeleiden achter de kassa stond ik er op dat ze terugtelde.

"In mijn tijd" was het een soort examen voordat je achter de kassa mocht: geef in zo min mogelijk munten 3,75 gulden terug. Of "De klant betaalt met 10 gulden en heeft voor 7,25 gulden boodschappen. Hoeveel geef je terug en hoe?". En meer van dat soort testjes. -:)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:16

Maar hoe nauwkeurig willen jullie dat er terug geteld wordt?
Stel klant moet €4,35 betalen en geeft €50. Willen jullie dan met €0.65 maakt €5, met €5 maakt €10, met €40 maakt €50? Of direct naar €50 (dus met €0,65 en €45)? Of de briefjes van €20 ook nog gescheiden?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:18

Wat ik wel "leuk" vind om te lezen zijn de ergernissen van de cassières over klanten, want die herken ik ook zeker. Hoewel het vroeger niet gewoon was om te telefoneren. Nu zie ik het dagelijks als klant gebeuren en daar erger ik me dan ook mateloos aan. Cassières en klanten die moeten wachten op een bellende klant... Op mijn werk komt het ook vaak voor dat iemand half tegen zo'n spreekijzer en half tegen mij praat. Nou, dacht het niet: ik reageer niet en ga wat anders doen tot ze uitgebeld zijn. 8)7

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:23

Benfan schreef:
* Mensen met half volle tassen, die een tasje willen. Ondertussen het er allemaal makkelijk bij kan.
* Voor een klein artikel die makkelijk in de hand mee genomen kan worden een tasje willen hebben.

Ik kan niet wachten tot we tasjes mogen weigeren, of geld voor de tasjes mogen vragen. Je staat er misschien als klant niet bij stil, maar man man MAN MAN MAN !!! NOU!.. man man man.. wat gaan er een tasjes door op een dag... herehemelmijntieten!

Ben het met je eens hoor.. Maar kan niet stoppen met lachen als ik man man man zie :') Ik zie dan Rob Geus voor me

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:35

Bij ons zijn er allang geen gratis tasjes meer. Maar als je op de fiets ofzo bent en je koopt een klein artikel, is het niet altijd mogelijk om die in de hand te houden. Afhankelijk van de afstand die je moet fietsen en of je een bagagedrager/fietstas hebt. Dus snap wel dat ze dan een tasje willen ;)

Ik vind dat ze iig het kleine muntgeld terug moeten tellen (bijv. 0,65) en dan naar een afgerond getal, bijv. 5 euro, en dan gewoon tot het bedrag dat ze gaven. Dan maakt het niet uit of ze dat in een tussenstap doen, bijv. + 5 = 10, + 40 = 50. Of gewoon dat ze dan zeggen + 45 maakt 50. Als het maar duidelijk is voor de klant en jezelf dat je het goed gepakt hebt :P

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:55

Precies, ik maak ook verschil tussen de oudere klant of de jongere.
De jongeren zeggen meestal al bij pakken uit de kassa, heb m al gezien hoor ;)
Oudere tel ik rustig van klein naar groot in de klant zijn hand: 3,20 en betaald met €20 is: 0,80 maakt 4, 1 wordt 5 en €15 maakt 20.

En normaliter, leg ik het netjes muntgeld op uitpakwijze in linkerhand & briefgeld in rechterhand, deze geef ik als laatste zodat je niet dat gepriegel heb met muntjes op je brief geld.

Eigenlijk denk ik er nooit over na. Maar zit blijkbaar een automatisch systeem in haha :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:20

Ik heb zin in klagen!

Mensen die met GROOT geld betalen voor een klein bedrag. En dan vervolgens helemaal uit hun doen zijn als je vraagt of ze kleiner hebben of kunnen pinnen. "Maar ik heb al gepint!?" waarop ik altijd wil antwoorden "niet hier mevrouw" of "Wauw!!! goed dat ik dat weet, want daardoor verschijnt er op magische wijze WEL genoeg kleingeld in mijn kassa" of *pakt een 80cm lange bullepees van achter de kassa, soms wil je gewoon slaan.. omdat het kan.*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:23

Ik vraag nooit of mensen kunnen pinnen alleen als ze het zelf aanbieden. Ik vraag wel altijd als ik het echt niet kan wisselen of het kleiner kan.
Laatst moest ik voor 1 euro met 50 euro betalen want dat is het begin van m'n weekgeld

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:48

Benfan schreef:

Maar jij weet niet wat ze nog meer in die halfvolle tas gaan stoppen. Ik heb ook wel eens dat ik bijv bij de kruidvat de spullen in een tasje meeneem, terwijl ze op dat moment er best nog bij zouden passen. Maar daarna duik ik de supermarkt in en prop die tas vol met boodschappen.
En in de hand meenemen doe ik dus echt nooit. Sowieso is dat op de fiets lastig, maar voornamelijk omdat ik altijd zweethanden heb en daarmee producten dus gewoon verpest, nog afgezien van het feit dat het mateloos irritant is. Een tasje is al minder vol in mn handen maar meestal houd ik deze dan om mn pols, probleem opgelost.
Betalen voor tasjes ben ik trouwens helemaal voor! Ik gebruik ze alleen indien nodig (waarbij het nodig dus subjectief is!) en zou er met alle liefde voor betalen. Op veel plekken moet dat ook al, van mij mag dat overal doorgevoerd!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:30

Neem je toch gewoon een extra tas mee Zwerte? Zo een extra katoenen tasje bij je reguliere tas is kleine moeite & voorkomt ongemak :j

Gelukkig moet er hier betaald worden voor tasjes, scheelt echt 90% van de tassen. Ook waarvan de producten dan wél oppeens zo mee kunnen :+

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:35

Bij mijn jumbo zie ik juist vaak mensen stunten om veel boodschappen in de armen mee te nemen zodat ze geen tasje hoeven te kopen xD
Maar meestal gooien ze het dan of in een fietstas of auto.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:39

Moet trouwens ook wel eens lachen om van die meiden die in paniek raken als je voorstelt om er wat bij te doen aan geld. Bijvoorbeeld: het bedrag is 8,20 en als je dan voorstelt om er 20ct bij te doen, weten ze het niet meer. De kassa geeft tenslotte een ander bedrag aan, help! :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:50

1234 schreef:
Bij mijn jumbo zie ik juist vaak mensen stunten om veel boodschappen in de armen mee te nemen zodat ze geen tasje hoeven te kopen xD
Maar meestal gooien ze het dan of in een fietstas of auto.

Ja zo een ben ik ook...
Heb xelf wel altijd n tasje bij me.
Als iedereen nu wat bewuster om.ging.. ideaal...

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:31

Shenavallie schreef:
Moet trouwens ook wel eens lachen om van die meiden die in paniek raken als je voorstelt om er wat bij te doen aan geld. Bijvoorbeeld: het bedrag is 8,20 en als je dan voorstelt om er 20ct bij te doen, weten ze het niet meer. De kassa geeft tenslotte een ander bedrag aan, help! :+

Dit heb ik dus ook als ik achter de kassa zit :')
Ik kan redelijk goed en snel hoofdrekenen en ook nu kan ik dan meteen zeggen wat ik zou terug moeten geven, maar als er druk op staat sla ik helemaal op tilt, zo stom! Aan de andere kant van de kassa zou ik dan wel gewoon weten wat er teruggegeven moet worden, maar dat komt bij mij echt door de druk/stress van het cassieren (ben nog niet zo heel ervaren zeg maar.. :') :o ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:41

Dat gebeurde bij mij wel eens als ik op de automatische piloot werkte, met €0.20 zou ik geen moeite hebben maar als het ineens allemaal anders moest dan moest ik ook even omschakelen.
Het gaat dan zo automatisch dat ik er niet eens bij nadacht als ik het wisselgeld pakte, het bedrag wat ik terug moest geven stond er in en dan pakte ik automatisch het goede muntgeld, als het uit je hoofd moet dan moet je wel zelf gaan tellen hoeveel je terug moet geven.. Moeilijk is het niet maar het is gewoon even anders dan anders.
Ik heb ook ergens gewerkt waar je zelf moest kijken wat er terug moest, dan zou je dat probleem niet hebben omdat je toch al de hele dag bewust aan het tellen bent.