Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sammie schreef:En dat met kalkoen en vega zijn. Zo ken ik er meer (kip als variant), maar ook andersom idem.. Wie heeft er vis? Nee ik niet, ik heb mosselen. Doooh..
Sammie schreef:Een mossel is een weekdier ja, maar leeft wel in de zee. Dus in een restaurant valt het gewoon onder vis. <want daar vond het gebeurene plaats> Overigens weinig mensen die een mossel zien als vlees als rund of kip, dus lijkt het mij dat in het dagelijks gebeuren mensen het gewoon zien als een vis(achtig) iets. En zich verder dus ook niet houden aan de rijken en stammen van het dierenrijk..
Sammie schreef:Dat weet ik, maar als je allergisch bent lijkt het mij ook niet dat je het bestelt in een restaurant. Daar ging het immers om. Bestel je mosselen = vis = visbestek. Ik ken weinig restaurants die een speciaal weekdierenbestek hebben
Wellicht als ze een paar sterretjes hebben, maar verder.. nope..
palousa_boy schreef:Je kan idd niet overal rekening mee houden.
De mensen met allergieën zullen dit wel begrijpen denk ik, deze lopen immers altijd tegen dit soort problemen aan.
Ik denk dat vega's daar heel anders in staan, en dan met name de extremere.
Daar moet je imo maar rekening mee houden omdat hun het zielig vinden of om wat voor reden ze ook vega zijn.
Zo komt het iig bij mij over.
Ik wil ook niet iedereen over 1 kam scheren, tuurlijk zijn er vega's die er niet een heel groot probleem van maken, maar het gewoon jammer vinden om het zo maar te zeggen.
Maar ik ben ook geen vega, ik zal die gedachtegang nooit begrijpen. Waarom zou je het immers (bijvoorbeeld) zielig vinden dat al die beesten voor jouw eten gedood is? Dat beest is er nou eenmaal om geslacht te worden.
Waarom zou je geen make-up gebruiken wat op dieren getest is? Als dit niet zo was geweest, had je nu zelf met dikke abcessen op je oogleden gelopen.
Misschien ben ik daar dan te makkelijk in opgevoed ofzo?
Ik heb ook geen probleem om m'n eigen kip, konijn, geit, schaap, varken of koe te eten straks.
palousa_boy schreef:Het is wel erg offtopic, maar bovenstaande punten ben ik het niet eens. Ik denk dat het niet te makkelijk is qua opvoeding, maar een stukje onwetendheid. Een dier is er niet ‘eenmaal’ om geslacht te worden (dan zouden we nl. wel alle dieren wel eten, maar hond, kat, paard en cavia is niet handbaar in onze cultuur – dus is het een cultuurdingetje en maakbaar naar onze regels), en make-up kan prima getest worden zonder eerst dieren daarvoor te mishandelen. Daar is in de cosmetica al zoveel stappen voorwaarts in gezet dat het testen van makeup op dieren ernstig is teruggedrongenWaarom zou je het immers (bijvoorbeeld) zielig vinden dat al die beesten voor jouw eten gedood is? Dat beest is er nou eenmaal om geslacht te worden.
Waarom zou je geen make-up gebruiken wat op dieren getest is? Als dit niet zo was geweest, had je nu zelf met dikke abcessen op je oogleden gelopen.
Misschien ben ik daar dan te makkelijk in opgevoed ofzo?
liedje89 schreef:Nee dat klopt, maar het ging gewoon om een anekdote, dat mensen gewoon niet altijd snappen wat vlees, vis, vega is. Niet om een overanalyse van waar een mossel precies in thuis hoort qua stam, rijk en ondersoort etc.Het is vanuit je eerste post helemaal niet duidelijk dat het om bestek gaat? Alsnog geen raar antwoord trouwens imo, want mosselen eet je vaak met de schelp en dan heeft visbestek niet echt meerwaarde eet alleen onhandiger met je bijgerechten
palousa_boy schreef:Maar ik ben ook geen vega, ik zal die gedachtegang nooit begrijpen. Waarom zou je het immers (bijvoorbeeld) zielig vinden dat al die beesten voor jouw eten gedood is? Dat beest is er nou eenmaal om geslacht te worden.
palousa_boy schreef:Ik wil je best mijn visie hier opgeven en ik denk een hoop mensen hier eveneens. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn. Het gaat om het uitwisselen van visies en ideeën. Dus dan zou je beter een ander topic hier over kunnen openen.Ik zeg niet dat elk dier er is om geslacht te worden, maar neem nou vleeskippen of vleeskoeien.. Die zijn gefokt voor het vlees. Dat is met katten, honden en cavia's niet het geval.
Maar je hoeft het niet met me eens te zijn
Faline schreef:Als die dieren op een natuurlijke manier worden gehouden, heb ik er ook geen problemen mee om een stukje vlees te eten.
Het gaat mij voornamelijk om de manier waarop ze gehouden worden die niet diervriendelijk is EN wat die dieren voor voer en andere troep binnenkrijgen, die wij dus op die manier ook weer binnenkrijgen.
(En ik eet ook geen vlees omdat de voedingswaarde voor de mens te verwaarlozen is. Hoge hoeveelheden eiwit hebben we niet nodig. Vezels, vitaminen ed zit niet in vlees..)