Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MargreetW schreef:Dan zou ik als ouder dus echt tegen die leraar zeggen, ik betaal jou ervoor om mijn kind les te geven, en dan verwacht ik ook iets van jou. En niet dat je het aan het kind overlaat, die op die leeftijd de consequenties niet overziet. Daarom zijn er volwassenen die ervoor kunnen zorgen dat kinderen gestuurd en/of gecorrigeerd worden waar nodig.
MargreetW schreef:Maar ik blijf erbij dat als mijn kind op pianoles wil en ik moet daar als ouder geld voor betalen dat ik dan wel verwacht dat als ze les krijgt ze ook leer hoe het moet.
Citaat:En soms moet je kinderen inderdaad iets opleggen omdat uit mijn ervaring blijkt dat kinderen dat soms nodig hebben. En dan niet alleen bij pianospelen of paardrijden maar zeker bij school en werken.
Citaat:En als je dat niet geleerd hebt in je leven, dan krijg je later én op school én in je werk het heel moeilijk.
Urielle schreef:Als je er als volwassene achterkomt dat je een talent hebt wat niet tijdig ontwikkeld is, is het te laat en dan kun je dat je ouders heel erg kwalijk nemen als gemiste kans.
Shadow0 schreef:Dat kan. Ik denk dat je je kinderen beter voorbereidt op de toekomst als je leert dat het leven van dat soort dingen aan elkaar hangt, en dat je soms gewoon keuzes maakt. Met consequenties - die je niet altijd voorziet, maar zo is het nu eenmaal. Zonder spijt, zonder schaamte... het leven loopt zoals het loopt.
MargreetW schreef:Maar wat als jouw kind dus later zegt, dat was jouw mening, ik had liever gewild dat je mij een schop onder m'n kont had gegeven, want nu heb ik een leven die in jouw ogen niet zo verkeerd is maar in mijn ogen veel beter had gekund.
Citaat:En dat weet ik uit ervaring. Al mijn kinderen hebben wel eens gezegd, ik stop ermee ik ga werken ik ga dit en doe dat niet meer. Maar in dat geval waren wij als ouders de baas en hebben echt wel dwingend ervoor gezorgd dat ze doorgingen met hun school/studie. En dat was niet altijd even prettig, maar ze zijn ons er nu wel dankbaar voor.
Citaat:En ik zet niemand in een hokje maar ik vind wel dat als je iets niet goed vind uit het ene hokje dat je best iets uit het andere hokje mag pakken.
Mindim schreef:horseyfries schreef:In de praktijk komt het er gewoon op neer dat je niet loze dreigementen moet maken, maar iets moet zeggen waarvan je vantevoren al wéét dat je het wél door kan en wil voeren als het nodig is. Dus zeg niet dat je het kind achterlaat als je toch niet van plan bent om weg te lopen als de situatie te gevaarlijk is. Verzin dan iets anders wat wél kan. En dat is wat ik vaak fout zie gaan, mensen dreigen met iets maar durven of willen het dan niet doorvoeren om diverse redenen. En daar pikt een kind héél gauw op in.
Daarom maak ik dat soort dreigementen ook nietIk vind het juist ook een voorbeeld van een theorie die vaak in de praktijk niet uit te voeren is, vanwege veiligheid. Ik snap dan ook niet, dat men dat een hele normale theorie vindt.
Ik heb mijn zoon wel eens over mijn schouder gegooid en hem de AH uitgedragen om hem in de auto te zetten, al krijsend de hele weg. Dat een ander me dan boos staat aan te kijken kan me niet zo veel schelen.
En dit is ook gelijk een antwoord, waarom ik niet verkies om om te keren bij een bezoek aan pretpark, als de kinderen zich niet netjes gedragen. Ik los dat wel op een andere manier op.
Bij mijn zoon werkt het ook niet, dan blijf ik terug gaan met dat soort dagjes, dat zal hem echt een worst wezen.
Mindim schreef:MargreetW schreef:Jeetje, 18 jaar. Die haal je toch niet meer als een klein kind uit bed?
Nou, die liet ik ook liggen hoor, die kunnen toch zelf wel de consequenties van hun actie overzien. Dat moeders ook nog een derde partij er bij moet halen of daarmee dreigen, doet alleen maar afbreuk aan het respect naar moeders lijkt me. En die kinderen konden dan in de nacht ook weer gewoon op hun natte matras slapen en wie verschoont het beddegoed?
Hermelientje schreef:Ik kom even uit de meeleesstand. Heb net dit artikel gelezen en ook even doorgeklikt op de link over intrinsieke motivatie van werknemers. En wat lees ik daar, intrinsieke motivatie wordt verhoogd door: "Het blijk geven van waardering en respect voor prestaties in plaats van alleen signaleren van tekortkomingen of erger nog: het negeren van prestaties".
Dus toch prijzen en goed zo zeggen en waarderen, met andere woorden belonen. Schiet mij maar lek maar nu snap ik helemaal niks meer van deze theorie, dat zou toch juist de intrinsieke motivatie laten afnemen.
Verder zou ik wel eens willen zien hoe het met de intrinsieke motivatie van de werknemer gesteld is als de baas geen salaris (extrinsieke motivatie) meer betaalt, hoeveel mensen gaan dan nog naar hun werk?
Alfie Kohn is overigens een hoop oude wijn in nieuwe kruiken. Dit alles heeft heel veel raakvlakken met de antiautoritaire opvoeding uit de jaren zestig of het scheppen van een veilig leerklimaat op de antroposofische scholen, de ideeën van Maria Montessori enz.
Nu even concreet en on-topic.
Mijn meest effectieve straf ooit. Toen ik mijn tiener vroeg het hondje even snel uit te laten terwijl ik aan het koken was zei ze: Nee daar heb ik geen zin in. Dat had ze nog nooit gezegd want ze wilde zelf het hondje heel graag, zou hem altijd uitlaten zelfs in de regen enz, enz.![]()
Vervolgens heb ik voor mijn man en mezelf een bord neergezet en toen zij heel schaapachtig zei krijg ik geen eten heb ik gezegd nee, ik had geen zin om eten voor je te koken. Ze pikte het zeer goed op en vroeg of ze dan wel een droge boterham mocht nadat ze de hond had uitgelaten.![]()
Ik zeg effectief omdat ze daarna altijd het hondje heeft uitgelaten als ik het vroeg, maar wie weet had ze dat ook zonder straf wel gedaan.
Nog even dit over unconditional parenting, waarin je dus niet moet zeggen wat het kind goed of fout doet. Stel ik ben een kind dat heel veel intrinsieke motivatie heeft om te musiceren en heel goed piano wil leren spelen. Hoe moet een docent mij dan duidelijk maken wanneer ik een stuk bijvoorbeeld niet in de maat speel. Ik kan het zelf wel prachtig vinden zoals ik het speel (helemaal niet in de maat) en dan moet mijn ouder of docent met mij meejuichen in deze opvoedstijl. Nou ik zou me later erg bekocht voelen als ik naar het conservatorium wilde en ze me afwezen omdat ik zoiets elementairs als in de maat spelen niet geleerd had. Samenspelen met anderen zal er ook niet inzitten. Natuurlijk zou ik het op een gegeven moment wel zelf ontdekken maar dan ben ik misschien al wel 60 en moet ik 55 jaar fout spelen gaan zitten afleren. Lijkt mij nogal lastig allemaal. Kinderen zitten hier echt niet op te wachten. Die snappen heus wel dat ook iemand die ze vertelt wat goed of fout is onvoorwaardelijk van ze kan houden. Kinderen zitten volgens mij ook niet te wachten op "valse beloningen" zoals alles wat ze doen maar toejuichen en de hemel in prijzen wat je veel ziet gebeuren tegenwoordig, maar ze zitten juist wel te wachten op eerlijke complimenten over iets wat echt goed is. Dat is niet alleen mijn persoonlijke ervaring maar ook die van heel veel mensen die in het onderwijs werken. Zonder eerlijke feedback dooft intrinsieke motivatie juist snel uit, want je gaat niet of slechts zeer langzaam vooruit, hoe demotiverend is dat wel niet. Ik vind deze opvoedstijl echt compleet het tegenovergestelde van de opvoeding van die "Tiger mum". Ik voel zelf meer voor de gulden middenweg.
Ik ben het met Horseyfries eens over de chips van Mindfields. Dat is wel degelijk straf. Namelijk iets leuks/lekkers weghalen (je mag de chips niet opeten) als het gewenste gedrag (chips in bakje laten zitten en niet op de grond gooien) niet vertoond wordt. In de leerpsychologie is dat toch echt "negative punishment" en gewoon operante conditionering.
Dreigementen (en zeker loze) probeerde ik altijd te vermijden, dat werkt niet zo goed.
O ja Horseyfries tegenwoordig is de gangbare opvatting over toetjes dat je ze niet moet gebruiken als beloning of straf. Dus het ouderwetse "als je je bord leeg eet dan krijg je een toetje" moet je vermijden. De reden is dat je kinderen anders extra het idee geeft dat bijvoorbeeld boontjes vies zijn en toetje lekker. Toetje en snoep is gewoon iets dat er is (of niet) net als boontjes en spruitjes en zo. In het algemeen raden ze mensen tegenwoordig af om eten op wat voor manier dan ook als beloning of straf te gebruiken.
horseyfries schreef:Nee, die consequenties konden en kunnen ze niet overzien. Reden dat ze al tig scholen gehad hebben, niet weten wat ze willen in het leven, geen baan kunnen vinden en totaal geen idee hebben wat de consequenties zijn van blijven liggen en niks doen. Maar dat is immers ook prima? Zulke mensen mogen er ook zijn?
Shadow0 schreef:MargreetW schreef:Dan zou ik als ouder dus echt tegen die leraar zeggen, ik betaal jou ervoor om mijn kind les te geven, en dan verwacht ik ook iets van jou. En niet dat je het aan het kind overlaat, die op die leeftijd de consequenties niet overziet. Daarom zijn er volwassenen die ervoor kunnen zorgen dat kinderen gestuurd en/of gecorrigeerd worden waar nodig.
Maar over dat 'waar nodig' valt nog wel eindeloos te twisten. Is conservatorium nodig? Is het nodig om een kind van 8 al dingen op te leggen om te zorgen dat het op z'n 18e misschien bij het conservatorium kan?
Het lijkt me dat ouders daar heel verschillend over denken. Ga je uit van een andere instelling, bv dat het komt zoals het komt, en dat 'wat als'-spelletjes niet heel zinvol zijn, dan is het ook niet een gemis, maar simpelweg een constatering. Geen conservatorium - er zijn meer mensen die geen conservatorium doen.