Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:50

Maar niemand kan mij wijsmakend dat hij/zij nooit het idee heeft bij een ander persoon dat die bijv volkomen humorloos is. Want dat is hoe die truckers voor SummerRemedy overkwamen. En konden ze dan niet vrágen of de muziek zachter of uit kon? Ga je ook niet dood van en meestal geven bedrijven daar ook nog wel gehoor aan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:51

Shadow0 schreef:
Ik zou als baas trouwens niet graag hebben dat iemand zo over de klanten praat. En ik zou er als klant liever niet komen als er zo naar klanten gekeken wordt. Al is het nog zo anoniem, een beetje respect misstaat niemand.
als BAAS?? Werk jij met honden dan? En ehh klant? Ben je daar bij ook.pooier? Wel een druk bestaan zeg ..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:53

Och dat weer. Zo noem je meestal de hoogte pief van het bedrijf nou eenmaal. De een noemt het tegenwoordig blijkbaar liever leidinggevende oid omdat ze meteen steigeren bij het woord "baas" maar het is nog steeds een normaal woord voor de hoogste pief van het bedrijf hoor...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:55

Nah voor mij niet. Ook al ben je de hoogste pief dan noem ik jou gewoon mijn werkgever.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:57

Caira schreef:
maar jij bent haar werkgever niet, als zij dat wel wil, prima, hier kan en mag ze dat anoniem doen.

Dat mag :) Maar gelukkig mag ik dan weer zeggen dat ik het een hele onprettige manier van over mensen spreken vind :)

Citaat:
Dan is ze het nml kwijt en kan ze vol positieve zin de rest van de gasten bedienen.

Dat is bewezen niet waar. Even frustratie luchten kan soms helpen, als het beperkt gebeurt, maar over het algemeen wordt door negatief luchten je beeld over die mensen negatiever, niet positiever. Reden waarom er op mijn werkplekken juist behoorlijk op gelet werd, want ook al begint het geinend, er kan al heel snel een sfeertje ontstaan richting de klanten, en dat klinkt uiteindelijk onherroepelijk door in de manier waarop je ze benadert.

Citaat:
Want O ja, wij hebben gasten, geen klanten. Een prutsmuts heeft klanten

Och, dat is een beetje hetzelfde als patienten ineens clienten gaan noemen. Maar een onderliggend respect kan nog net zo goed ontbreken hoor :)
Bovendien hoeven echte gasten normaal gesproken niet te betalen :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:02

Hoeft niet perse. Ik vind het wel wat netter om over gasten te spreken ipv klanten.

N idd als je een beetje de negatieviteit rond gaat strooien over je gasten dan wordt de sfeer ook wat negatief :'). Beter gewoon na je werk even je hart luchten dan!

Ik vind het heerlijk dat ik nu in een brasserie werk, loop ontbijt, lunch en borrel en om 7 Uur zit ik lekker thuis te eten. Al komen hier ook wel heeeel aparte mensen :'). De 1 heeft een draak in der lichaam en de ander heeft op het terras in zijn broek gepiest .. bahh.
:D geen restaurant ergernissen meer mhihi.

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:15

Ik werk ook in de horeca, en heb vorig weekend gratis bier en frisdrank uit moeten delen aan een partij van ong. 4200 bouwvakkers die bij ons hun zoveel jaar bestaan kwamen vieren.. wát een chaos. :=

En ik vind het ook altijd wel even lekker om m'n hart te kunnen luchten na het werk (maar niet tegen m'n baas/werkgever/leidinggevende.. maak er maar wat van) sommige mensen kunnen echt heel vervelend naar je zijn, hoe netjes en vriendelijk je ook naar ze bent. Ik blijf altijd netjes naar gasten, maar daarna moet ik echt wel even tegen iemand m'n frustratie kwijt hoor := ben ook maar een mens :))

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:30

Ik moest vanochtend toch wel even lachen. Draaide ontbijtdienst vandaag en het is echt de tijd van de families bij ons. Wat inhoud dat wij in de weekenden helemaal vol zitten met families van ong 15-20 personen. Allemaal super leuk en hartstikke gezellig.
Voor iedere familie was een ontbijttafel klaar gezet en omdat ze niet allemaal even groot waren en ik niet zo makkelijk kon schuiven, was het wel belangrijk dat de mensen aan de goede tafel gingen zitten.
Maar al die mensen denken dat ze de enige familie zijn "ik hoor bij die ene familie", "welke familie mevrouw? We hebben er een stuk of 7 op moment".
Dan moeten ze zelf ook allemaal wel even lachen.
Maar irritatie daarover, nee dat niet..

Ik las een stukje terug iets over de serre dichtdoen, wat is daar vervelend aan? Bij ons is de serre juist voor groepen die wat meer besloten willen. Zijn vaak de families met 80 jarige verjaardigen, zoveel jaar huwelijk ed, die speechen 100x tussendoor en dan gaan de deuren ook gewoon dicht.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:34

Shadow0 schreef:
Ik zou als baas trouwens niet graag hebben dat iemand zo over de klanten praat. En ik zou er als klant liever niet komen als er zo naar klanten gekeken wordt. Al is het nog zo anoniem, een beetje respect misstaat niemand.

Als ik geen respect terugkrijg ben ik er gauw klaar mee. De deur dicht doen? Sorry hoor maar dan ga ik er niet meer heen. Of ze moeten zaalhuur gaan betalen, dat moeten andere besloten groepjes namelijk ook :Y) En uiteraard gedraag ik me wel normaal tegen hun, maar zij vinden het blijkbaar maar normaal dat wij alles aan hun wensen gaan aanpassen. Als het je niet bevalt bij ons rij je toch door? En ja ze zullen vast hard moeten werken :D Maar ze kunnen wel tot 12 a 1 uur binnen blijven zitten, dan moet je niet zeuren als later op de avond de muziek harder staat of als je om half 11 wilt bestellen en het dagmenu is op terwijl je half 8 al binnen was. Maar das mijn mening :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:31

Tsja, het verklaart naar mijn mening wel waarom je je als gast / klant in de meeste Nederlandse horeca gewoon niet welkom voelt :)

En persoonlijk vind ik dat maar raar, want ik vind het dus geen enkele moeite om respectvol te blijven, ook niet als anderen niet respectvol zijn (waar ik in jouw verhaal overigens niet veel van bemerk.)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:41

Shadow0 schreef:
Tsja, het verklaart naar mijn mening wel waarom je je als gast / klant in de meeste Nederlandse horeca gewoon niet welkom voelt :)

En persoonlijk vind ik dat maar raar, want ik vind het dus geen enkele moeite om respectvol te blijven, ook niet als anderen niet respectvol zijn (waar ik in jouw verhaal overigens niet veel van bemerk.)

Ik doe ook altijd mijn uiterste best om heel lang respectvol en vriendelijk te blijven, maar als de ander echt onbeschoft/respectloos word dan word ik toch ook wat kort aangebonden en bot..

Wat voor mij altijd kleine irritatie dingetjes blijven is dat er bij sommige gasten geen "bedankje, goededag, oid" vanaf kan. Maar ik vind dat zo'n kleine moeite en vind het heel irritant als mensen stug door praten terwijl ik al manoeuvrerend de hete soepborden veilig probeer neer te zetten... En vriendelijk alstublieft zeg, bedankje is een kleine moeite toch?
Ik bedoel, ik groet en bedank ook vriendelijk de kassajuffrouw/buschauffeur/ed..
En nee het is geen grote irritatie en ik ga mensen er niet anders om behandelen. Maar vind het wel een vreemd iets..

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:07

Ik vind het vaak een uitdaging om ervoor te zorgen dat mensen die chagrijnig binnenkomen, blij naar huis gaan. En dat lukt vaak ook, dat beschouw ik als een groot compliment :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:16

Ik denk dat ik daar zelf veel te 'open' voor ben. Ik neem nogal snel de sfeer om me heen op.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:23

Shadow0 schreef:

Nou het is gewoon zo dat ze inmiddels wel weten hoe het bij ons werkt maar toch altijd weer over dezelfde dingen de discussie aangaan, dat vind ik zelf toch niet echt respectvol, en ik vind het ook maar vreemd dat je jezelf zo gaat afzonderen terwijl je in een horecagelegenheid bent. Maargoed ieder zijn mening natuurlijk :) En gasten zijn altijd welkom, ik heb liever wat te doen op mijn werk dan dat ik een beetje achter de bar sta te wachten!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:15

Peperkroket schreef:
Ik vind het vaak een uitdaging om ervoor te zorgen dat mensen die chagrijnig binnenkomen, blij naar huis gaan. En dat lukt vaak ook, dat beschouw ik als een groot compliment :)

Hier ben ik het helemaal mee eens. Gast ontevreden? 'Mevrouw/meneer, dat gaan we voor uw oplossen.' Nadat er een oplossing is gevonden eindig ik altijd met 'Ik hoop dat u nog een keertje terug komt, fijne dag nog.'

Mensen gaan uit eten, maar ze betalen niet alleen voor het eten. Ze betalen eigenlijk voor een avondje gezelligheid, en daar moet (jawel) de bediening voor zorgen. En iedere gast ziet de aandacht van bediening anders, sommigen vragen me naar mijn opleiding en daar praat ik mee over mijn baan, en anderen vinden een glimlach genoeg. Het is een kunst om je daaraan te kunnen aanpassen, maar je moet het als serveerster iig proberen :')

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:18

Ik ben nu sinds 2 maanden uit de horeca na bijna 10 jaar, maar wat een verademing zeg. Heerlijk elke avond thuis. Hoewel ik nog steeds opspring als er iemand langs loopt. Duurt nog wel even voor dat er uit is. En praten op mijn werk, en dan niet bang hoeven zijn dat je op je donder krijgt omdat je niets staat te doen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:56

Knap dat het zo snel went Caira!
Ik zou de horeca echt nog niet weg kunnen denken uit mijn leven .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 02:52

Shadow0 schreef:

ik heb eigenlijk zelden tot nooit last van dat onwelkome gevoel, juist niet...
en uit mijn eigen horecatijd weet ik dat juist het spuien het mogelijk maakt om het gezellig te houden ,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:47

SummerRemedy schreef:
En de bietencampagne is weer begonnen, wat betekent dat wij elke avond een groepje van gemiddeld 10 chauffeurs hebben, die altijd op elkaar wachten met eten hoeveel tijd er ook tussen zit (vaak zijn de eerste er 8 uur al en de laatsten half 11 pas), om half 11 is het eigenlijk wel gebeurd met het eten op een enkeling na. Dus de keuken moet elke avond op hun wachten voordat ze fatsoenlijk schoon kunnen maken, en ze willen perse in de serre zitten terwijl er in het café gedeelte om die tijd ook altijd wel een grote tafel vrij is, maar dan hebben ze last van de muziek :O dus wij moeten tot een uur of 12 wachten voordat wij de serre klaar kunnen maken en dicht kunnen doen. Ze gedragen zich echt alsof het allemaal om hun draait. Heb me gisteravond zo geërgerd, het zijn allemaal van die slome sukkels waar geen leven of humor in zit, zit je de hele dag al op je reet in die vrachtwagen en dan kom je bij ons en dan plof je gelijk weer neer en o wee als de muziek te hard staat want daar heb je dan last van. Gisteravond deden ze gewoon serieus de deur van de serre dicht, ga dan naar de afhaalchinees en blijf in je cabine zitten ofzo :x

Zo dat ben ik weer kwijt :Y)

Zo half 11 nog, waarom maken jullie ze er niet op attent dat de keuken sluit om x?
En dat geld overigens ook voor het dichtdoen van de deur, als ze prive willen zitten kunnen ze toch afhuren?

Shawny schreef:
En ik vind het ook altijd wel even lekker om m'n hart te kunnen luchten na het werk (maar niet tegen m'n baas/werkgever/leidinggevende.. maak er maar wat van) sommige mensen kunnen echt heel vervelend naar je zijn, hoe netjes en vriendelijk je ook naar ze bent. Ik blijf altijd netjes naar gasten, maar daarna moet ik echt wel even tegen iemand m'n frustratie kwijt hoor := ben ook maar een mens :))

Zo is het maar net, sommige mensen zijn gewoon echt asociaal ookal ben je nog zo netjes.
Er wordt hier ook vaak geklaagd na werktijd en mijn man moet het ook regelmatig aanhoren, zolang je bij de gast maar netjes blijft toch? Gasten zullen ook genoeg te klagen hebben over het personeel ;)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 06-11-14 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:54

knip

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:23

Ik werk zelf niet in de horeca maar ik heb ook nog een mooie die ik hier pas tegenkwam. Absoluut geen frustratie van mijn kant. :')

We zaten met een groep vrienden in een grandcafe op een zaterdagavond, normaal zitten we in onze stamkroeg maar we wilden wel eens wat anders. Ik denk dat we met een groep van ongeveer 10 personen waren. Iedereen was lekker aan de borrel, sommigen gewoon wijn en bier maar ook een aantal aan de mixjes.
In totaal daar wel een uur of 4 gezeten en ook lekker doorgedronken. Aan het eind wilden we betalen en hebben we gesplit, niemand vind het erg om is een keer wat meer te betalen en anders is het voor hun ook zo lastig. Meisje rekenmachine erbij en gedeeld. Moesten we allemaal 8 EURO! betalen. Terwijl ik minstens 5 wijntjes op had en de meesten wel meer. Daar klopte dus niks van.
Hebben er niks van gezegd, misschien niet heel fair maar had er ook niet zo bij nagedacht.
Nu gebeurd dit wel vaker bij deze kroeg, dat je of heel veel moet betalen of veel te weinig. Klopt vaak niks van. In mijn stamkroeg zou ik dit altijd aangeven maar dat gaat vaak om 1 drankje wat ze vergeten zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:06

Jammer dat je dat niet hebt gezegd, kans is groot dat het bij het meisje op haar bord komt.
Maar aan de andere kant snap ik het ook wel.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:37

Hier nog een horeca tijger hou van mn werk!
Werk bij een strandpaviljoen suuuuper leuk.

Hebben ook veel partijnen zoals bruiloften mensen kunnen bij ons op het strandje trouwen.

In de wintermaanden zitten we zelfs in de weekenden redelijk vol met partijnen.

Over het algemeen hebben wij super gasten tuurlijk is er wel eens wat maar verbazend weinig.

Bij me oude werk waren er meer zeur klanten.

Komt misschien ook omdat mensen veelal met lekker weer bij ons zijn en alle tijd hebben relax zijn